Final Fantasy XVI

RPG PC PS5 Final Fantasy XVI

Ondertussen net bij Martha's Rest aangekomen. Vanaf dit punt wordt de gamewereld veel opener en indrukwekkender. Ondertussen ook volledig overgeschakeld naar quality mode. Manman, ik blijf zoveel kippenvel krijgen. Prachtige muziek, en énorm waanzinnige cutscenes en dialogen. Vooral dat stuk met Benedikta/Garuda vond ik echt geniaal. Deze game begint goed, maar wordt voorlopig enkel nog maar beter en beter. Wat ik wel vervelend vind is die auto-sprint. Beetje onnozel dat je dat niet gewoon met L3 kan activeren of iets dergelijks. Ook de sidequests zijn nogal typisch, maar je ontmoet wel leuke bijdragende personages.
 
Target follow aangezet in de camera settings en dat helpt om de combat wat vlotter te krijgen. :D Hoef je niet volledig je camera te draaien naar een volgende vijand als die offscreen is.

Met welke controller scheme spelen jullie? Heb die van mij op B gezet... O om te dodgen speelt gemakkelijker voor mij
 
Ondertussen het eerste punt bereikt waar de game zegt "this is crucial moment, make sure you've done all you want"

De combat blijft enorm fijn, grafisch is de game nog altijd zeer mooi(meestal) en het verhaal blijft me grotendeels boeien.

Het valt wel op dat ze tussen de grote verhaalstukken in redelijk wat basic bussywork hebben geplakt. Er zijn wel regelmatig stukken dat ik denk "Hmmmm, ik hoop dat we snel klaar zijn met de prul zodat het hoofdverhaal kan verder gaan.."

Hoe meer ik speel, hoe meer het opvalt dat

1) Een devil may cry dev de combat heeft ontworpen -> super voor mij, ik vind dmc geweldig en het is een plezier om te vechten. Ik hou tevens enorm van klassiek turn-based zoals in persona 5 of dragon quest 11, dus ik kan wel snappen waarom veel FF-fans hier minder tevreden mee zouden zijn.

2) Team dat de game gemaakt heeft, werkte eerder aan een MMORPG. Je ziet zowel het het in de menu's als in de gameplay-stukken tussen de grote story-setpieces heen. Ik hoor altijd dat FFXIV fantastisch is, maar als het nog meer van die fetch-quests heeft en zonder de boeiende combat, zal het me niet spoedig overtuigen.

Laatste pijnpuntje: ze hebben een jaar gehad om te game te optimaliseren en de performance-mode is nog zo ondermaats... Ergens vind ik het zeer jammer, want de game ziet er goed in quality mode. Je hebt echter al deze coole gevechten met fantastische animaties, maar zo een snelle combat voelt altijd beter aan in 60fps.

Voorlopig is het gebonden aan PS5, maar beeld je eens in hoeveel beter de game er zou uitzien en spelen op een gaming-pc met constante 60fps..
 
Ondertussen het eerste punt bereikt waar de game zegt "this is crucial moment, make sure you've done all you want"

De combat blijft enorm fijn, grafisch is de game nog altijd zeer mooi(meestal) en het verhaal blijft me grotendeels boeien.

Het valt wel op dat ze tussen de grote verhaalstukken in redelijk wat basic bussywork hebben geplakt. Er zijn wel regelmatig stukken dat ik denk "Hmmmm, ik hoop dat we snel klaar zijn met de prul zodat het hoofdverhaal kan verder gaan.."

Hoe meer ik speel, hoe meer het opvalt dat

1) Een devil may cry dev de combat heeft ontworpen -> super voor mij, ik vind dmc geweldig en het is een plezier om te vechten. Ik hou tevens enorm van klassiek turn-based zoals in persona 5 of dragon quest 11, dus ik kan wel snappen waarom veel FF-fans hier minder tevreden mee zouden zijn.

2) Team dat de game gemaakt heeft, werkte eerder aan een MMORPG. Je ziet zowel het het in de menu's als in de gameplay-stukken tussen de grote story-setpieces heen. Ik hoor altijd dat FFXIV fantastisch is, maar als het nog meer van die fetch-quests heeft en zonder de boeiende combat, zal het me niet spoedig overtuigen.

Laatste pijnpuntje: ze hebben een jaar gehad om te game te optimaliseren en de performance-mode is nog zo ondermaats... Ergens vind ik het zeer jammer, want de game ziet er goed in quality mode. Je hebt echter al deze coole gevechten met fantastische animaties, maar zo een snelle combat voelt altijd beter aan in 60fps.

Voorlopig is het gebonden aan PS5, maar beeld je eens in hoeveel beter de game er zou uitzien en spelen op een gaming-pc met constante 60fps..
Je hebt het over een mmo he daar zijn altijd wel wat fetch q ook in FF XIV, maar laat je daar door niet afschrikken want je mist een van de meest 1 van de meeste fantastische game verhalen ooit,
 
Ondertussen het eerste punt bereikt waar de game zegt "this is crucial moment, make sure you've done all you want"

De combat blijft enorm fijn, grafisch is de game nog altijd zeer mooi(meestal) en het verhaal blijft me grotendeels boeien.

Het valt wel op dat ze tussen de grote verhaalstukken in redelijk wat basic bussywork hebben geplakt. Er zijn wel regelmatig stukken dat ik denk "Hmmmm, ik hoop dat we snel klaar zijn met de prul zodat het hoofdverhaal kan verder gaan.."

Hoe meer ik speel, hoe meer het opvalt dat

1) Een devil may cry dev de combat heeft ontworpen -> super voor mij, ik vind dmc geweldig en het is een plezier om te vechten. Ik hou tevens enorm van klassiek turn-based zoals in persona 5 of dragon quest 11, dus ik kan wel snappen waarom veel FF-fans hier minder tevreden mee zouden zijn.

2) Team dat de game gemaakt heeft, werkte eerder aan een MMORPG. Je ziet zowel het het in de menu's als in de gameplay-stukken tussen de grote story-setpieces heen. Ik hoor altijd dat FFXIV fantastisch is, maar als het nog meer van die fetch-quests heeft en zonder de boeiende combat, zal het me niet spoedig overtuigen.

Laatste pijnpuntje: ze hebben een jaar gehad om te game te optimaliseren en de performance-mode is nog zo ondermaats... Ergens vind ik het zeer jammer, want de game ziet er goed in quality mode. Je hebt echter al deze coole gevechten met fantastische animaties, maar zo een snelle combat voelt altijd beter aan in 60fps.

Voorlopig is het gebonden aan PS5, maar beeld je eens in hoeveel beter de game er zou uitzien en spelen op een gaming-pc met constante 60fps..
Inderdaad, ik ben ook zowel fan van de DmC / Bayonetta / GoW achtige gameplay, als de old school turn based FF's (6/7/8/9/10/12), en wat mij betreft combineert deze game heel goed de sfeer van die oude generatie FF's met moderne, vloeiende hack & slash gameplay - gericht op een iets ruimer publiek. Mij stoort het dus helemaal niet, FF is nu eenmaal gekend om iedere iteratie de combat volledig om te gooien. Veel van de slechte reviews zijn dan ook klagers die totaal niet kunnen omgaan met wat verandering. Mocht deze game een andere naam hebben, zou de gemiddelde score hoogstwaarschijnlijk een pak hoger liggen.

Ook punt 2 is terecht, menu's en sidequests doen inderdaad erg denken aan een MMORPG, en wat betreft is ook de cutscenes/gameplay ratio is een beetje vreemd. Het lijkt zich voorlopig allemaal in 'blokken' af te spelen (beetje lopen, vechten, ellenlange cutscene, teleport to next world, rinse & repeat). Misschien hadden ze daar wat meer balans in kunnen brengen.

Belangrijkste voor mij is wel dat dit team er voorlopig is in geslaagd om mij ondanks de moderne combat het echte old school FF gevoel te doen geven. Sommige cutscenes kan ik perfect inbeelden als een moderne versie van een pixel scene uit FFVI of FFIX, en da's lang geleden dat een mainline FF mij nog zo'n feel kon bieden.
 
Ondertussen het eerste punt bereikt waar de game zegt "this is crucial moment, make sure you've done all you want"

De combat blijft enorm fijn, grafisch is de game nog altijd zeer mooi(meestal) en het verhaal blijft me grotendeels boeien.

Het valt wel op dat ze tussen de grote verhaalstukken in redelijk wat basic bussywork hebben geplakt. Er zijn wel regelmatig stukken dat ik denk "Hmmmm, ik hoop dat we snel klaar zijn met de prul zodat het hoofdverhaal kan verder gaan.."

Hoe meer ik speel, hoe meer het opvalt dat

1) Een devil may cry dev de combat heeft ontworpen -> super voor mij, ik vind dmc geweldig en het is een plezier om te vechten. Ik hou tevens enorm van klassiek turn-based zoals in persona 5 of dragon quest 11, dus ik kan wel snappen waarom veel FF-fans hier minder tevreden mee zouden zijn.

2) Team dat de game gemaakt heeft, werkte eerder aan een MMORPG. Je ziet zowel het het in de menu's als in de gameplay-stukken tussen de grote story-setpieces heen. Ik hoor altijd dat FFXIV fantastisch is, maar als het nog meer van die fetch-quests heeft en zonder de boeiende combat, zal het me niet spoedig overtuigen.

Laatste pijnpuntje: ze hebben een jaar gehad om te game te optimaliseren en de performance-mode is nog zo ondermaats... Ergens vind ik het zeer jammer, want de game ziet er goed in quality mode. Je hebt echter al deze coole gevechten met fantastische animaties, maar zo een snelle combat voelt altijd beter aan in 60fps.

Voorlopig is het gebonden aan PS5, maar beeld je eens in hoeveel beter de game er zou uitzien en spelen op een gaming-pc met constante 60fps..
Ik heb het ook op quality gezet, want op framerate mode ziet het er echt te wazig uit vind ik (vooral in combat). Er zit wel een vervelende motion blur in die je niet kan afzetten.

Spel ziet er wel fantastisch uit op quality mode in 4K, echt indrukwekkend. Ik heb echter niet het geduld om 2 jaar ofzo te wachten tot het uitkomt op PC ...
 
Spel is duidelijk ontwikkeld voor 30 frames. En achteraf heeft men 60 mode proberen te maken. Maar dan had men van in begin daar al rekening mee moeten houden. Dit is geen simpel PS4 spel om zomaar om te zetten. Spel is spectaculair op sommige momenten. Heb me al over de 30 fr gezet.
 
Damn man. Combat blijft fijn, maar dit spel heeft serieuze problemen met tempo in het verhaal. Ik weet dat een plot piekt bij momenten en ander momenten kalmer moet zijn, maar als de plot hier "kalmeert" is het toch wel wat eentonig. Op die momenten wordt de game dan ook niet geholpen door het feit dat alles zo cinematic moet zijn en echt om de minuut een nieuwe cutscene triggert. Of -iets wat me altijd irriteert- cutscene loopt af, je wandelt 10 meter en nieuwe cutscene begint... Waarom?

Intussen heb ik 4 icons, maar de game is voor mij sowieso geen 9 meer. Benieuwd hoe het nog verder evolueert.
 
Laatst bewerkt:
Damn man. Combat blijft fijn, maar dit spel heeft serieuze problemen met tempo in het verhaal. Ik weet dat een plot piekt bij momenten en ander momenten kalmer moet zijn, maar als de plot hier "kalmeert" is het toch wel wat eentonig. Op die momenten wordt de game dan ook niet geholpen door het feit dat alles zo cinematic moet zijn en echt om de minuut een nieuwe cutscene triggert. Of -iets wat me altijd irriteert- cutscene loopt af, je wandelt 10 meter en nieuwe cutscene begint... Waarom?

Intussen heb ik 4 icons, maar de game is voor mij sowieso geen 9 meer. Benieuwd hoe het nog verder evolueert.
Bij mij zit het dubbel. Het gevechtsysteem is leuk, 't is niet dat ge 1000 combinaties vanbuiten moet leren, switchen tussen uw krachten en zo een combo bouwen zit goed. En Torgal en promt-dodge staan op auto, want daar heb ik geen zin in :D
Maar ik heb wel (ondanks de goede muziek en herkenningspunten) soms 0 Final Fantasy-gevoel.

Het vechtsysteem van FF7r was voor mij echt de perfecte combinatie.

Mss onpopulaire mening:
Nu heb ik soms het gevoel, was de titel van deze nu niet FF16 maar gewoon 'Eikon' ofzoiets, had er dan evenveel aandacht naar gegaan en had ik dit dan wel gekocht en (zoals ik aan het doen ben) zou ik dan elke sidequest spelen en elk hoekske en kantje bezoeken.
Want zoals vele zeggen: "dit is de natuurlijke evolutie van FF", ga ik niet mee akkoord, dat was imo FF7r. Nog altijd dat (turn based) party gevoel maar wel vlotter en hedendaags.
 
Bij mij zit het dubbel. Het gevechtsysteem is leuk, 't is niet dat ge 1000 combinaties vanbuiten moet leren, switchen tussen uw krachten en zo een combo bouwen zit goed. En Torgal en promt-dodge staan op auto, want daar heb ik geen zin in :D
Maar ik heb wel (ondanks de goede muziek en herkenningspunten) soms 0 Final Fantasy-gevoel.

Het vechtsysteem van FF7r was voor mij echt de perfecte combinatie.

Mss onpopulaire mening:
Nu heb ik soms het gevoel, was de titel van deze nu niet FF16 maar gewoon 'Eikon' ofzoiets, had er dan evenveel aandacht naar gegaan en had ik dit dan wel gekocht en (zoals ik aan het doen ben) zou ik dan elke sidequest spelen en elk hoekske en kantje bezoeken.
Want zoals vele zeggen: "dit is de natuurlijke evolutie van FF", ga ik niet mee akkoord, dat was imo FF7r. Nog altijd dat (turn based) party gevoel maar wel vlotter en hedendaags.

Ik ben het geheel eens met uw onpopulaire mening. Dit is geen slecht spel in grote lijnen, maar het feit dat het een mainline final fantasy is, werkt langs 2 kanten: de natuurlijke marketingshype die erbij komt kijken en alle bijhorende aandacht... aan de andere kant zijn er grote verwachtingen.

Ja, FF verandert constant, maar elke mainline titel is altijd party-based, stats-gedreven door toedoen van skills & gear en meer variatie aan side-quests.

Gear in deze game zijn gewoon minuscule stat-boots of aanpassingen van uw cooldown-timers voor uw skills.

Lang geleden dat ik nog zulke gemengde gevoelens had bij een game. Ik zou bijna zeggen dat de demo een "tikje misleidend" is, want dat strakke stukje verhaal, geen geklooi met de meest basic sidequests en gear zegt weinig over hoeveel de game u kan gaan ergeren als ge eenmaal 4-5 uur gespeeld heeft.

Weet er iemand nog hoe ze indertijd van FFXIII zouden zeggen: nee joh, eens ge 20 uur bezig zijt wordt het heel goed!

*14 jaar later*

"Nee bro, eens ge 5 uur bezig zijt wordt het slechter!"
 
Ik ben het geheel eens met uw onpopulaire mening. Dit is geen slecht spel in grote lijnen, maar het feit dat het een mainline final fantasy is, werkt langs 2 kanten: de natuurlijke marketingshype die erbij komt kijken en alle bijhorende aandacht... aan de andere kant zijn er grote verwachtingen.

Ja, FF verandert constant, maar elke mainline titel is altijd party-based, stats-gedreven door toedoen van skills & gear en meer variatie aan side-quests.

Gear in deze game zijn gewoon minuscule stat-boots of aanpassingen van uw cooldown-timers voor uw skills.

Lang geleden dat ik nog zulke gemengde gevoelens had bij een game. Ik zou bijna zeggen dat de demo een "tikje misleidend" is, want dat strakke stukje verhaal, geen geklooi met de meest basic sidequests en gear zegt weinig over hoeveel de game u kan gaan ergeren als ge eenmaal 4-5 uur gespeeld heeft.

Weet er iemand nog hoe ze indertijd van FFXIII zouden zeggen: nee joh, eens ge 20 uur bezig zijt wordt het heel goed!

*14 jaar later*

"Nee bro, eens ge 5 uur bezig zijt wordt het slechter!"
Seg seves krijg ik nog spijt dak gestart ben.
 
Terug
Bovenaan