Filmreview: Passages

In Passages bevindt Tomas zich in een netelige situatie wanneer hij na vijftien jaar huwelijk met zijn man Martin een affaire aangaat met Agathe. Het wordt een ongewenste driehoeksrelatie waarin Tomas liegt en manipuleert om zijn zin te krijgen.

Amerikaans regisseur Ira Sachs brengt met dit melodrama zijn eerste Franstalige langspeelfilm. Passages is een voortreffelijk portret dat vertolkt wordt door Franz Rogowski als Tomas (Freaks Out), Ben Whishaw als Martin (The Lobster) en Adèle Exarchopoulos als Agathe (Les Cinq Diables).

passages.jpg

Aantrekken en afstoten​

In de openingsscène maken we onmiddellijk kennis met het explosieve karakter van filmregisseur Tomas die op de set een figurant uitscheldt, omdat die op een incorrecte manier een trap afloopt. Het is de laatste filmdag en die wordt traditioneel afgesloten met een wrap party. Wanneer Martin - de man van Tomas - dan ook nog eens vroegtijdig het feestje verlaat, heerst er geen al te beste stemming. Agathe weet hem toch op te vrolijken door hem mee op de dansvloer te sleuren, enkele uren later belanden ze bij haar thuis en verleidt ze hem. “Ik heb seks gehad met een vrouw” kondigt Tomas fier aan wanneer hij de volgende ochtend thuiskomt. Martin is niet onder de indruk en lijkt wel meer van deze fratsen te accepteren.

Tomas vertelt aan zijn man dat hij seks heeft gehad met een vrouw.


Agathe en Tomas blijven elkaar toch opzoeken en stilaan verandert lust in liefde. Het narcistische karakter van Tomas houdt echter geen rekening met de gevoelens van Martin en Agathe. Hij kiest de partner waarmee hij die nacht het bed kan delen: degene die zijn bokkensprongen vergeeft of hem het beste uitkomt. Wat volgt is een bitterzoet verhaal over intriges, verlangens en chaos.

passages-02.jpg

Narcisme in relaties​

Passages is een expliciete film, die voyeuristisch en zonder schroom conflictscènes neerzet en gay seksscènes zeer openlijk toont – dit waren voor mij de meest hartstochtelijke scènes die ik tot nu toe in een cinemazaal gezien heb. Erg opvallend is dan ook dat de vrouw-man scènes veel bedekter en vromer zijn.

De destructieve relatie is rauw maar de personages zijn niet onverstandig. De drie karakters krijgen voldoende schermtijd om hun persoonlijkheid te ontwikkelen en de kijker in hun denkwereld mee te voeren. Tomas heeft een groot ego en zijn narcisme is afschuwelijk, maar er is ook een onverzadigbare behoefte om graag gezien te worden, wat hem kwetsbaar maakt. Deze gevoeligheid is de reden waarom Martin en Agathe hem blijven dulden. Agathe zit tussen twee vuren: ze verlangt naar huiselijkheid maar wil ook roem en avontuur. Martin is het meest fragiel; hij wil geen drama of aandacht en houdt van rust en zekerheid maar houdt van de onstuimige Tomas.

Deze complexiteit wordt perfect in de negentig minuten durende film weergegeven en had in de handen van een andere regisseur kunnen vervallen in een soap - Sachs slaagt erin om de emotionele toon er op de gewenste momenten in te krijgen. De slotbeelden verraden een enorme eenzaamheid die de hele tijd al subtiel door het verhaal raasde.

Conclusie

Passages brengt een dramafilm waarin liefdes omringd worden door een allesoverheersend ego. Het is een onverwacht verhaal van een relatie waarin drie mensen hun gevoelens niet onder controle krijgen, gebracht door erg sterke acteurs. Tomas ergert je, maar toch wekt hij je interesse, niet zozeer om hem te begrijpen maar door zijn gebrek aan zelfreflectie. Passages is doordrenkt met pijnlijk lessen over liefde en leven, een verhaal dat zonder omwegen wordt verteld.

Pro

  • Origineel verhaal
  • Indrukwekkende vertolkingen

Con

  • Intieme momenten kunnen ongemakkelijk aanvoelen
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

16 augustus 2023

Genre

  1. Drama
  2. Romantiek

Speelduur

91 minuten

Regie

Ira Sachs

Cast

Franz Rogowski, Adèle Exarchopoulos, Ben Whishaw ...

Uitgever

Imagine Film Distribution
 
Terug
Bovenaan