Filmreview: Les Cinq Diables

Les Cinq Diables is de tweede langspeelfilm van regisseur Léa Mysius. In Ava provoceerde ze reeds; een film met een rauw thema, over het dertienjarig meisje Ava dat haar gezichtsvermogen verliest en op zoek gaat naar vrijheid, avontuur en seks. Haar tweede film is een complexe genrefilm, waarin ze niet bang is om verschillende onderwerpen aan te halen. Regisseur Mysius heeft talent, haar stijl is tegendraads en verrassend, maar in deze film niet altijd doordacht.

Les Cinq Diables gaat in de eerste plaats over een superkracht, maar er worden verschillende thema’s behandeld: racisme, homofobie, biseksualiteit en pyromanie. Het is veel om in één film te behandelen. Léa Mysius heeft het script zelf geschreven – in samenwerking met Paul Guilhaume – en heeft daardoor wel de touwtjes in handen, maar het wordt al snel duidelijk dat het plot lijdt onder deze diversiteit aan thema’s.

LCD.jpg


Heden, verleden, heden, verleden

In een dorpje in de Alpen werkt Joanne (Adèle Exarchopoulos) als zweminstructrice in het lokale sportcentrum en dochter Vicky (Sally Dramé) vergezelt haar wanneer ze lesgeeft. Joanne is gehuwd met brandweerman Jimmy (Moustapha Mbengue), maar hun huwelijk loopt erg moeizaam; ze praten amper en wanneer ze thuis zijn hangt er een moedeloze, depressieve sfeer. Hun dochter Vicky wordt op school gepest vanwege haar uiterlijk en haar vreemd gedrag – ze heeft een bijzondere gave: ze kan geuren vanop grote afstand waarnemen en herkennen. Als hobby verzamelt ze allerhande objecten (stoffen, parfums, veertjes, …) in glazen potjes waarmee ze een reukprofiel creëert van de mensen in haar omgeving. Zo heeft ze een potje waar “mama” op staat, waar ze regelmatig aan ruikt en herinneringen mee oproept.

Vicky heeft een bijzondere gave; ze kan geuren van grote afstand waarnemen en herkennen.


Wanneer de zus van Jimmy, Julia (Swala Emati), bij het gezin komt logeren, blijkt er meer aan de hand te zijn. Joanne en Julia hebben een verleden dat erg fout is gelopen en dat de levens van vele mensen heeft beïnvloed. Vicky voelt dat er meer aan de hand is, ze onderzoekt de handtas van Julia en vindt een flesje. Wanneer ze hieraan ruikt, komt ze in een trance terecht. Zo belandt ze in het verleden van Julia, waar niemand haar kan zien, behalve Julia, die denkt dat ze achtervolgd wordt door een geest – ze weet niet dat Vicky het toekomstige kind van haar broer is. Vicky ontdekt al snel dat, wanneer ze enkele druppels uit het flesje aan haar geurpotjes toevoegt, ze in het verleden van die personen terechtkomt. Hierdoor reist ze naar het verleden van haar moeder en Julia. De mentale problemen van Julia worden erger naarmate Vicky meer naar hun verleden reist en dit zet de toekomst onder druk.

LCD-2.jpg


Een ingewikkeld web

Dit soort films moet structureel kloppen om te vermijden dat kijkers afhaken door teveel wanorde en complexiteit. Door verzadigde kleuren in bepaalde scènes en de muziek als belangrijke leidraad te gebruiken, blijft de tijdlijn duidelijk. Helaas zijn er ook veel gebeurtenissen waar geen antwoord op gegeven wordt. Het uitgangspunt is intrigerend, maar het grootste vraagteken zit in het plot: waarom herkent Julia Vicky niet wanneer ze haar in de huidige tijd ontmoet? En wat zat er in het flesje dat in de handtas van Julia stak?

Deze film is het acteerdebuut van Sally Dramé, die elf jaar was tijdens de opnames; ze levert een schitterende acteerprestatie en niets doet vermoeden dat dit haar eerste rol is. Ook Moustapha Mbengue is relatief nieuw in het filmwereldje en zet een overtuigende Jimmy neer. Adèle Exarchopoulos, die gestalte geeft aan Joanne, is een ervaren actrice – ze was vorig jaar nog te zien als Cassandre in Rien à foutre – en van haar weten we dat ze verschillende rollen moeiteloos aankan; deze rol is haar dan ook op het lijf geschreven.

De soundtrack was sfeervol en paste volledig binnen deze film. De muziek, ook al is het op de achtergrond, kan een film maken of breken en in Les Cinq Diables werd de perfecte balans gevonden. In de karaokescène was het dan ook het perfecte moment om Total Eclipse of the Heart van Bonnie Tyler te spelen.

Conclusie

Les Cinq Diables is een film waarin drama, fantasie en hedendaagse thema's samenkomen. De filmaffiche is weinig indrukwekkend en aanvankelijk was ik geneigd deze prent aan me te laten voorbijgaan, maar omdat ik de eerste film van deze regisseur kende, was ik toch nieuwsgierig en besloot ik hem een kans te geven. Les Cinq Diables heeft een interessant onderwerp, maar het is geen opwekkende film en de moedeloosheid van het onthechte gezin is vanaf de eerste scène voelbaar. Het acteerwerk is prima, de scènes zitten goed in elkaar en het lijkt erop dat alles op het einde duidelijk zal worden, maar helaas blijft de grote onthulling uit en blijf je als kijker met veel vragen en een onbevredigd gevoel zitten. Ondanks het potentieel toch een teleurstellend plot.

Pro

  • Prima acteerwerk
  • Interessant onderwerp

Con

  • Teleurstellend plot
  • Vragen worden niet beantwoord
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

21 september 2022

Genre

  1. Drama
  2. Fantasie

Speelduur

103 minuten

Regie

Léa Mysius

Cast

Adèle Exarchopoulos, Sally Dramé, Moustapha Mbengue, Swala Emati, ...

Uitgever

Le Pacte
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan