Filmreview: Freaky

Met Halloween in het verschiet kan je weinig misdoen met een goeie ouwe slasher- of horrorfilm. Hoewel ik kan genieten van échte klassiekers zoals The Exorcist, A Nightmare on Elm Street, Poltergeist of The Evil Dead, moet ik eerlijk bekennen dat horror niet meteen mijn meest favoriete genre is. Niet dat ik er een afkeer van heb, maar het voelt vaak nogal ‘onwerkelijk’ aan, waardoor ik snel mijn interesse verlies. Hoe vreemd het ook klinkt, maar bij een horrorkomedie stoor ik mij daar een pak minder aan. Je weet tenslotte op voorhand waar je aan begint. In dit genre vinden we ook ‘Freaky’ terug, de laatste film van de hand van Christopher Landon. Ik bekeek de film op Blu-ray. Wat ik ervan vond, kom je te weten in onderstaande review!

Christopher Landon werd vooral bekend door Happy Death Day en zijn opvolger Happy Death Day 2U. Met deze films bewees hij het horrorkomedie-genre te beheersen. Daarnaast werkte Christopher ook als schrijver mee aan een aantal Paranormal Activity-films. Een groentje in het genre is hij dus alleszins niet.

Freaky 1.jpg


“He moves through this town unseen, like a ghost.”

We bevinden ons in Blissfield, een vredig en op het eerste zicht doodnormaal dorpje. Dat was ooit anders. Vroeger werd Blissfield namelijk geteisterd door ‘The Blissfield Butcher’, een koelbloedige seriemoordenaar die nooit werd gevat. Sindsdien was er geen sprake meer van The Butcher. Dat dit niet lang zo zou blijven werd snel duidelijk, wanneer we – op een nogal clichématige wijze – kennis maken met vier vrienden, die op een donkere avond wat drinken en plezier maken rond een kampvuur. Eén voor één worden ze het slachtoffer van The Butcher (Vince Vaughn). Tijdens deze moorden ontdekt hij een dolk genaamd ‘La Dola’, welke magische krachten blijkt te bezitten.

In de volgende scène ontmoeten we Millie Kessler (Kathryn Newton), een scholier die toch wel wat issues blijkt te hebben. Zo heeft ze de dood van haar vader nog niet verwerkt, heeft haar moeder te kampen met een alcoholprobleem en blijkt Millie ook niet meteen het meest populaire meisje op school. Na een football-wedstrijd, waar Millie aan de slag was als mascotte, wacht ze op haar moeder. Het duurt niet lang vooraleer The Butcher de kop opsteekt en Millie achterna gaat. Na een achtervolgingsscène, die op een manier wel wat teleurstellend was (waarom verlaten mensen in een horrorfilm in godsnaam altijd veel te snel hun goede schuilplaats?), neemt The Butcher Millie te grazen en kan hij haar verwonden met zijn dolk. Wat dan gebeurt kan niemand voorzien: The Butcher en Millie wisselen van lichaam (Freaky Friday anyone?). Wie zich al afvroeg waarom Vince Vaughn, vooral bekend van komedies, in 's hemelsnaam meespeelt in een horrorfilm, wordt het meteen duidelijk waarom hij voor de rol is gecast. Van een apathische seriemoordenaar transformeert hij opeens in een giechelend blondje. Sidenote: ze hebben 24 uur de tijd om terug te veranderen, of de verandering blijft voor altijd. Spannend toch?!

Freaky 2.jpg


"Your night is still ending in tragedy."

Opeens transformeert de film van een eerder horrorthriller-gebaseerde aanpak naar een komedie. Dat de hoofdrolspelers hier de belangrijkste rol te vervullen hebben spreekt voor zich. Vaughn moet als twee meter lange slungel opeens een tienermeisje spelen, terwijl Kathryn Newton een stoere vent moet belichamen. Vooral Vaughn heeft hier naar mijn mening de grootste uitdaging en doet dat in alle eerlijkheid best oké. Een nominatie voor 'Best Actor in a Leading Role' moet hij niet verwachten, maar hij komt er op zich wel mee weg. Dat er heel wat clichés aan te pas komen hoeft uiteraard ook niet te verwonderen. Buiten een aantal momenten waar het bijna storend wordt, weet Landon toch vrij goed die grens te bewaken. Wat wel opvalt is dat Vaughn zich voor een apathische seriemoordenaar, die bijna als een zwerver door het leven gaat, best goed kan opmaken als tienermeisje!

Kathryn Newton heeft het op dat vlak iets makkelijker. Zij moet vooral wat stoere blikken gooien en zich vrij emotieloos door de scènes begeven. Met momenten lijkt ze nog vrij groen achter de oren, maar toch zaten er enkele goeie scènes in waar ze oprecht als een goeie psychopate overkwam. Wie naar mijn mening ook meer dan hun rol spelen, zijn de beste vrienden van Millie: Nyla (Celeste O'Connor) en Josh (Misha Osherovich). Ook zij worden bewust nogal clichématig voorgesteld als de 'black en de gay friends', maar doen dat voortreffelijk.

Een aantal slasher-scènes werden zeker goed uitgewerkt en waren fun to watch, maar toch bleef ik op een manier soms wat op mijn honger zitten.


Voor een donkere versie van Freaky Friday moet ik zeggen dat er toch voldoende gore aan te pas komt. De film heeft niet voor niets een R-rating. Een aantal slasher-scènes werden zeker goed uitgewerkt en waren fun to watch, maar toch bleef ik op een manier soms wat op mijn honger zitten en mocht het van mij toch nog een stapje verder. Ook het komedie-aspect begint soms wel wat te eentonig te worden. Vaughn draagt op zich de film wel, maar vervalt soms iets té veel in de clichés. Uiteraard is dat ook de opzet van de film, maar sommige zaken konden toch iets beter worden uitgewerkt. De film is amusant, maar wordt nooit écht grappig of nooit écht eng. Een klein beetje een gemiste kans, maar niettemin best vermakelijk. Wie overweegt de Blu-ray te kopen, kan rekenen op een aantal extra's waaronder deleted scenes, uitgebreide commentaar van Christoper Landon en meer!

Conclusie

Christopher Landon is geen groentje in het horrorkomedie-genre. Met Happy Death Day bewees hij reeds voldoende in zijn mars te hebben om een succesvolle titel te kunnen afleveren. Ook Freaky blijkt een vermakelijke prent in het genre. Vince Vaughn en Kathryn Newton weten beiden een geslaagde rol neer te zetten. Hoewel het voor een stuk uiteraard de opzet van de film is, vervalt Freaky soms toch iets té veel in clichés. Nooit echt een topper, maar zeker het kijken waard met Halloween in aantocht!

Pro

  • Vaughn als tienermeisje
  • Expliciete moorden
  • Leuke bijrollen

Con

  • Nogal voorspelbaar
  • Mocht wel wat spannender
  • Zijverhaal met de dolk is maar matig
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 oktober 2021

Genre

  1. Horror
  2. Komedie
  3. Thriller

Speelduur

101 minuten

Regie

Christopher Landon

Cast

Vince Vaughn, Kathryn Newton, Celeste O'Connor, Misha Osherovich, Dana Drori, ...

Uitgever

Blumhouse Productions, Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan