FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?

• Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Lando véél dominanter dan ik gedacht had. McLaren overduidelijk de snelste wagen. Wat Max betreft vandaag: ik ben echt benieuwd of het enkel aan de slechte pace en tyre wear lag. Ik denk dat die vloer die er onder hing het mss ook erger gemaakt heeft, want is er een die ze in het begin van het jaar gebruikt hebben om te kijken of de RB20 weer voorspelbaarder wordt. En het feit dat RB gepakt is met hun remfoefje zal ook niet geholpen hebben. Moet zijn dat ze daar toch veel voordeel uit hebben kunnen halen.

… En het feit dat RB gepakt is met hun remfoefje zal ook niet geholpen hebben. Moet zijn dat ze daar toch veel voordeel uit hebben kunnen halen.
Volgens mij is Red Bull helemaal niet “gepakt” met een remfoefje. En leunt dit vooral op geruchten omdat er eens een defect was aan de remmen. Het remsysteem is altijd binnen de reglementen geweest:

FIA set record straight on Red Bull brake rumours after new 'forbidden' rule:
- The FIA has clarified that no Formula 1 team, including Red Bull, has been using a banned braking system, addressing unfounded rumours that linked Red Bull to such practices.
- Over the summer break, the FIA World Motor Sport Council approved changes to the technical regulations. This included additional wording to explicitly ban asymmetrical braking torques, which led to online speculation about Red Bull's potential use of this system before the Miami Grand Prix.
- The regulation change involved Article 11.1.2 of the technical regulations. The original text stated that
"the forces applied to the brake pads are the same magnitude and act as opposing pairs on a given brake disc." The added text now reads,
"Any system or mechanism which can produce systematically or intentionally, asymmetric braking torques for a given axle is forbidden."
- The FIA has confirmed that no team had been using such a system. The rule adjustment was made to ensure clarity and prevent future violations, even though this type of system would already be illegal from 2026 onwards.
"There is no truth that any team was using such a system," an FIA spokesperson said.

Die Craig Scarborough zegt zelf onder zijn tekeningetje op X dat hij het niet kan bewijzen en ik denk dat die Peter Windsor het ook niet kan bewijzen wat hij suggereert.
HLN niveau dus.

Laatst bewerkt:
Ja, fair enough wat mij betreft. Maar die ommekeer van McLaren is toch wel gigantisch, moet ook zeker gezegd worden. Van een Norris die 48 seconden moest toegeven op Verstappen in Bahrein naar een Verstappen die er nu 22 moest toegeven op Norris in Zandvoort. Yikes.

McLaren hun ontwikkeling tijdens het jaar is al meerdere jaren fenomenaal.
Zijn de laatste paar jaren een aantal keer als één van de slechtsten van de klas begonnen aan het seizoen, en op het einde zaten ze altijd bij de toppers.

Het is vooral na het overkomen van Rob Marshall van Red Bull naar McLaren, dat McLaren enorme stappen heeft gemaakt.
Het zijn Brown & Stella die in beeld komen, maar volgens mij is het vooral Marshall die het verschil heeft gemaakt.

Dat Red Bull én Marshall én Newey én Wheatley verliest in een tijdspanne van een paar maanden, dat is wel een teken aan de wand.
Verstappen zit in 2026 in de Mercedes, zoveel is zeker.

images

Laatst bewerkt:
Piastri die vandaag slechts 4e wordt in zo een wagen:/

Als Norris elke race en sprint wint met FL en Max wordt telkens het 2e, dan wint Norris WDC met 5 punten.

Ik zie Norris uiteraard niet alles winnen maar Max gaat ook alles behalve altijd 2e worden. Het zal spannend worden maar ik zie RBR het echt wel weggooien. Het feit dat ze zelf aangeven niet weten hoe en wat en maar terug gaan naar een oude spec zegt veel.

McLaren nu nog maar 30 punten achter op RBR, damn. Gaat het dan dit jaar eindelijk gebeuren ? Als McLaren de lijn blijft doortrekken met beide rijders en een Perez die nog wat aanmoddert, dan gaan we wa meemaken.

We mogen natuurlijk ook niet vergeten dat McLaren veel meer ontwikkeltijd krijgt van de FIA dan Red Bull. Dat is het nadeel van een WK te winnen zoveel jaar achter elkaar. Al vind ik de vooruitgang die McLaren gemaakt heeft echt wel bizar. Bijzonder leuk voor de spanning, ik hoop alleen dat alles juist verloopt en we als kijker niet in de maling genomen worden door Liberty Media om het artificieel spannend te maken en de kijkcijfers hoog te houden. Het zijn en blijven Amerikanen...

Hmm. Het is niet ondenkbaar dat dit seizoen nog kan spannend worden tot de laatste race voor het rijderskampioenschap. Stel je dan eens voor dat de McLaren "strategie" van Hongarije toch nog doorslaggevend had kunnen zijn... En er zijn nu theorieën van "Als Lando vanaf nu elke race wint...", maar Piastri gaat gegarandeerd ook nog snelle weekends hebben, terwijl hij het nu een beetje liet afweten. Vraag mij dan ook af hoe McLaren situaties gaat behandelen waar Lando vlak achter Piastri zit bv.

Beelden

Crash van de safetycar. Ziet er toch een technisch defect uit. Maar toch serieus de muur in.
Een Aston Martin in de vangrails, Lance is al blij dat het eens niet de zijne is 😁
Ik denk dat het wel duidelijk is dat McLaren WCC gaat worden.
Zo zeker ben ik daar nog niet van. Het zal tussen McLaren en Red Bull gaan, maar zoals Alonso ook al aangaf, er komen nog enkele races (Monza, Baku, Singapore), die Ferrari heel goed liggen.
En het wispelturige Mercedes kan in een goed weekend ook nog veel punten wegkapen.
Wat wel zeker is dat we nog een mooi seizoen gaan krijgen.

Toto gaat toch nog eens goed nadenken alvorens hem een zitje te geven voor 2025.

Insert meme Toto FaceTiming Max

Het is te hopen voor Russell dat de wagen niet te hard beschadigd is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan