FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfde voor Monza he. Indien Lewis wat meer plaats laat botsen ze niet. ;)
Inderdaad. En waar je ook gelijk in hebt is wanneer je zegt dat Lewis hier alles te verliezen had. Max staat voor in het kampioenschap. Voor Max is een 0 score van hun beide een goede zaak. Net zoals Max in Silverstone dom was van te crashen, was Lewis hier de dommerik.

De grootste fout die Lewis eigenlijk gemaakt heeft, en dat vind ik eigenlijk vooral erg, is Max dat beetje ruimte geven. Hij had veel beter, net als Max in ronde 1, de deur volledig dicht gesmeten. Gewoon doen alsof Max er niet is en zo Max dwingen van de chicane te cutten. Op die manier had Lewis meer kans gehad om punten te scoren. Niet echt fair imo, maar als ze niet fair zijn tegen jou moet je ook niet fair zijn.

Ik lees trouwens van meer en meer ex-piloten dat ze de rijstijl van Max niet echt sympathiek vinden. "Onvolwassen" is een woord dat ik regelmatig tegen kom. Ik vond het trouwens ook niet kunnen hoe Max daar weg wandelde. In Silverstone nog liggen blèten dat Lewis daar zat te vieren terwijl hij in het ziekenhuis lag, maar deze keer kon hij blijkbaar ook niet de moeite doen om eens te kijken of Lewis OK was. Dat gaat nog serieus ontploffen tussen die 2.

Wel grappig dat je denkt dat die helm Hamilton zou beschermen tegen die honderden kilo's gewicht (extra gewicht door impact dan nog buiten beschouwing gelaten) en dat die helm dan ook ineens zijn nek zou beschermen. In de positie dat die zitten is het niet gewoon een kwestie van eventjes bukken. Je ziet zijn hoofd een klein beetje bewegen en volgens mij was daarmee de marge al bereikt.

Net de docu van Schumacher gezien.
Toch leuk om ook de andere kant van de man te zien,
En toen zijn dochter in beeld kwam schrok ik gewoon. Das bijna een kopie van haar vader.

Net de docu van Schumacher gezien.
Toch leuk om ook de andere kant van de man te zien,
En toen zijn dochter in beeld kwam schrok ik gewoon. Das bijna een kopie van haar vader.
Nog maar een stukje gezien. Maar tot nu toe vooral onder de indruk van zijn reactie tov crash van Senna. Ik wist dat ze niet bepaald beste vrienden waren, maar dan merk je toch wel dat zo'n crash een enorme mentale impact heeft op zo'n coureur.

Ivm huidige toestand, alle signalen die daarrond komen wijzen erop dat hij in quasi vegitatieve toestand is he. Dingen als "hij is bij bewustzijn" zijn na zoveel jaren niet bepaald hoopgevend. Het lijkt me nogal duidelijk dat het niet meer zal beteren...

Ivm huidige toestand, alle signalen die daarrond komen wijzen erop dat hij in quasi vegitatieve toestand is he. Dingen als "hij is bij bewustzijn" zijn na zoveel jaren niet bepaald hoopgevend. Het lijkt me nogal duidelijk dat het niet meer zal beteren...
In leven blijven houden als een plantje, hopend dat de wetenschap binnen 10,20,.. jaar genoeg vorderingen maakt :(

Wat mij vooral stoort is dat de FIA heel veel werk maakt van zichzelf op de borst te kloppen door te vertellen dat zij de halo indertijd, ondanks heel veel tegenstand, toch doorgeduwd hebben en dat die halo nu weeral iemand leven gered heeft. Maar ik zie vooral veel fouten in de halo. Bij Indycar hebben ze 1 jaartje langer gewacht en volgens mij hebben ze daar een veel betere vorm van cockpitbescherming. Volgens mij zou de FIA veel beter werk maken van hun halo te verbeteren dan dat ze tijd steken in het promoten van de huidige halo.

Is toch een afweging die logisch is? Ofwel vroeger een cockpitbescherming introduceren die niet alle situaties dekt ofwel wachten op een betere cockpitbescherming maar intussen tijd geen verbetering biedt. Op het moment dat ze de beslissing ingevoerd hebben, dacht ik dat het scherm nog niet goed genoeg waren.

Ik weet ook niet welke andere elementen een rol speelden. Bijvoorbeeld hitte, in indycar rijden ze soms rond met een luchtslang verbonden aan de helm. Of zoiets veel helpt weet ik niet :p. In de VS kan het goed warm zijn maar in de F1 rij je ook in de woestijn of op zomermaanden in Europa.

Ik vind het wel licht verbazend dat de nieuwe generatie F1 niet ontwikkeld worden met een "aeroscreen" in gedachte maar misschien was hitte en gebrek aan plaats voor een koelingssysteem/ voldoende hydratie voor de piloot nog altijd een te groot probleem.

In leven blijven houden als een plantje, hopend dat de wetenschap binnen 10,20,.. jaar genoeg vorderingen maakt :(
Goh, een vriendin van mij heeft 3 maand in coma gelegen, en die heeft daar echt psychologische bijstand voor moeten krijgen over het feit dat ze 3 maand gemist had (was een nieuwjaarsperiode), in haar hoofd was het dus nog het oude jaar.
Beeld u eens in dat ge dat 20 jaar ofzo hebt. Ge wordt "wakker" en ineens is uw leven al quasi voorbij... Ik denk dat je dan liever sterft zonder dat mee te maken...

Is toch een afweging die logisch is? Ofwel vroeger een cockpitbescherming introduceren die niet alle situaties dekt ofwel wachten op een betere cockpitbescherming maar intussen tijd geen verbetering biedt. Op het moment dat ze de beslissing ingevoerd hebben, dacht ik dat het scherm nog niet goed genoeg waren.
Dat is wat mij het meeste stoort aan dit hele verhaal. Er waren 3 opties. De halo, de canopy en het aeroscreen. Persoonlijk was ik het meeste fan van het laatste, maar dat is dus inderdaad uiteindelijk niet gekozen.
Indien de halo was gekozen omdat het beter was, was ik direct akkoord geweest. Maar net daar heb ik mijn twijfels over. Ik zeg niet dat het niet zo is, maar volgens mij hebben de andere 2 geen faire kans gekregen en dit omdat die gewoonweg niet gereed zouden zijn tegen 2018. En dat was nu net de datum dat de FIA besloten had dat er een cockpitbescherming moest zijn. De tegenkanting bleef tegen de halo en dus had de FIA een test voorzien voor het aeroscreen. Maar wat uiteindelijk een test moest zijn was volgens mij uiteindelijk maar een zwak excuus voor een test. 1 piloot moest het aeroscreen testen, en die piloot gaf er al na 1 ronde de brui aan. Hij zou er "misselijk" van geworden zijn. Daar geloof ik dus helemaal niks van. Ik kan niet geloven dat een professioneel F1 piloot misselijk zijn na 1 rondje met het aeroscreen rond te rijden. Ik kan geloven dat hij het te warm had, dat het zicht vervormd werd en dat hij daardoor moeilijk de bocht kon zien of weet ik veel wat allemaal. Maar misselijk ? Na 1 rondje ? Sorry.... dat kan er bij mij niet in. Ik ben er eigelijk redelijk hard van overtuigd dat de piloot in kwestie van de FIA de opdracht kreeg om dat aeroscreen af te keuren. Om de eenvoudige reden dat, moest het aeroscreen uiteindelijk beter zijn dan de halo, er in 2018 geen cockpitprotectie op de wagens zou staan want de fabrikant kreeg gewoon zoveel aeroscreens niet gereed tegen de deadline.

Het is goed mogelijk dat de huidige halo, met een soort van plastiek protectie er rond (zoals de Indycar nu gebruikt) beter is dan het aeroscreen. Ik ben daar eigenlijk redelijk van overtuigd aangezien ze bij Indycar ook zijn overgestapt van aeroscreen naar halo met een stuk doorzichtige plastiek rond. Maar ik vraag me af waar de FIA in godsnaam op wacht. Indertijd hebben ze de halo op de wagens geplaatst met de belofte om verder onderzoek te doen naar een betere vorm van cockpitbescherming. Waar is dat onderzoek nu gebleven ? Waarom is er aan de halo nog altijd niks veranderd ? Waarom is een ongeluk dat in 2009 (de veer door Massa's vizier) gebeurde anno 2021 nog altijd mogelijk, ook al is er nu een vorm van cockpitprotectie ? Ik vind dat niet logisch. Zeker indien je weet dat een soort van cockpitprotectie die er voor zorgt dat zulk een voorval niet meer kan gebeuren in een andere raceklasse al gebruikt wordt. Het bestaat al. Is de FIA te trots om toe te geven dat ze achter Indycar nahobbelen op het gebied van veiligheid ? In 2018 waren ze trots dat zij het eerste waren die met cockpitprotectie reden. Is dat het probleem ? Ik weet het niet.

't Is maar een gedacht, maar ik heb een klein vermoeden dat Pe misschien een beetje geen liefhebber is van de halo.

Ik ben ff te lui om al uw veronderstellingen uit die laatste post te halen. Maar met die laatste zin maak je het gelukkig goed.

Volgens mij focus je btw veel te hard op of er al dan niet iemand had kunnen sterven zonder de halo. Da's sowieso moeilijk in te schatten. Maar het is toch duidelijk dat er al serieuze verwondingen zijn vermeden. Dat lijk je nogal snel opzij te zetten. ''Nog maar 2 doden vermeden? Pfff loser halo.''

Is een aeroscreen nog veiliger? Misschien. Ik vind alleen dat dat er nog 10x lelijker uit ziet.

Je hebt gelijk Vloet. Ik was/ben helemaal geen fan van de halo. Ik vond/vind het een hondslelijk ding dat niet thuis hoort op een F1 wagen. Ik was dan ook radicaal tegen de halo toen die geïntroduceerd werd in de F1. Maar, en ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik het mis had. De crash van Grosjean heeft bewezen dat een soort van cockpitbescherming, in dit geval de halo, absoluut nodig was. Zonder de halo zou Grosjean er niet meer geweest zijn, dat weet iedereen. En ook al zou de halo maar 1 persoon zijn leven redden, in in dit geval van 1 piloot die nogal bekend staat om niet echt de beste aller tijden te zijn (om het zacht uit te drukken lol), dan is de halo al de moeite waard.
Maar toch blijf ik het een hondslelijk ding vinden. En blijf ik vinden dat het mooier en beter kan.

Of het aeroscreen beter is weet ik niet. Indien er een halo in verwerkt zit ben ik eigenlijk overtuigd van wel. Dan blijft het namelijk even sterk en het houdt kleine objecten tegen. Of het even goed is wanneer er geen halo in zit daar heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels over aangezien het dan een pak minder sterk zou zijn.
Is het lelijker ? Dat weet ik niet. Smaken verschillen zeker. Dat aeroscreen dat Ricciardo op zijn Red Bull had staan was in elk geval niet mooi. Maar dat aeroscreen waar Vettel in Silverstone 2017 mee reed vond ik eerlijk gezegd prachtig. Maar ik ben er ook wel van overtuigd dat dat minder sterk was dan een halo. Maar dan vraag ik me in 1 adem ook weer af of die halo echt wel zo sterk moet zijn dan het een bus kan dragen.

I

Mooie documentaire van Schumacher. Als je zo’n zaken ziet sta je toch altijd ff stil bij het leven.

Ik vraag me tbh wel af of hij dit zelf zou willen, lees: dat hij al zo lang in coma ligt. Eigenlijk ook iets om over na te denken als je het zelf zou meemaken, moeilijke keuze.. Ze moeten dan toch al vrij zeker zijn dat zijn hersenen nog volledig in orde zijn, of dat er toch ergens tekenen zijn van ‘leven’. Nu, volledig hun keuze uiteraard. Iedereen doet wat hij wil in zijn leven.

EDIT; Blijkbaar zou hij wel ‘thuis’ zijn, maar veel tegenstrijdigheid over wat hij kan/niet kan. Dus zal wel niet veel zijn denk ik dan.

Laatst bewerkt:
Netflix's Schumacher is inderdaad mooi om naar te kijken, al worden sommige van zijn fratsen wel nogal onderbelicht.

Iemand anders ook al de gedachte gehad dat het spannendste kampioenschap in jaren wel eens beslist kan worden door een positief coronatestje? Als je het hebt vlaggen tijdens een triple header sta je makkelijk 2 weekends aan de kant...

Zijn ongeval in Silverstone vond ik nogal vreemd verteld. Been gebroken?
Zijn ijzersterke comeback?
Dat het nu Irvine was die tot de laatste race in strijd was?

Trouwens. Één vd weinige berichten. In 2014 is Schumacher ontwaakt uit zijn coma. Maar ik neem aan dat het enige wat hij nog kan doen iets met zijn ogen is.
Volgens mij wenst die man ondertussen dat hij niet zo veel geld had of beroemd was. Dan had hij al lang mogen vertrekken.

Dat aeroscreen van Indy is echt lelijker dan lelijk.
Hou dan maar een gewone halo.
Die indycar mannen hebben trouwens ook een zuurstof slang nodig in die aeroscreen.

Laatst bewerkt:
Zijn ongeval in Silverstone vond ik nogal vreemd verteld. Been gebroken?
Zijn ijzersterke comeback?
Dat het nu Irvine was die tot de laatste race in strijd was?

Trouwens. Één vd weinige berichten. In 2014 is Schumacher ontwaakt uit zijn coma. Maar ik neem aan dat het enige wat hij nog kan doen iets met zijn ogen is.
Volgens mij wenst die man ondertussen dat hij niet zo veel geld had of beroemd was. Dan had hij al lang mogen vertrekken.

Dat aeroscreen van Indy is echt lelijker dan lelijk.
Hou dan maar een gewone halo.
Die indycar mannen hebben trouwens ook een zuurstof slang nodig in die aeroscreen.
Ik vind het persoonlijk wel wat raar om zo'n documentaire te maken terwijl hij nog leeft, en dan niks lost over hoe het er mee gaat. Ik snap perfect dat dat een persoonlijke kwestie is etc, maar het voelt toch wat raar aan.

Oké, het was 1 van de grootste F1-piloten ooit, en hij gaat het niet meer opnieuw doen. Dus op zich kan je die documentaire wel maken, maar toch...
Ook vrij pijnlijk dat quasi iedereen die ze interviewen niet goed lijkt te weten of ze nu tegenwoordige tijd of verleden tijd moeten gebruiken.

Overigens, yesterday I learned: Red Bull sponsorde al F1 in 1995. Ik denk niet dat ik toen al effectief van het drankje gehoord had :p

Ook vrij pijnlijk dat quasi iedereen die ze interviewen niet goed lijkt te weten of ze nu tegenwoordige tijd of verleden tijd moeten gebruiken.
Inderdaad...
Dat wijst mij er wel op dat hij niet veel meer dan een plant is nu.

"Hij was zeer sterk....... Ooh wacht, nu nog hé".

Interview met zijn kinderen is ook duidelijk dat ze de hele tijd in de verleden tijd spreken.
Spreken kan hij in ieder geval niet. Aangezien Mick zegt dat hij het tof zou vinden om met zijn papa over motorsport te spreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan