FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vroeger moesten we ons bezig houden met de formule 1.5 om de boel interessant te houden :p.
Ja dat bedoel ik dus he, F1 coureurs staan meer voor de camera dan ze tegenwoordig achter het stuur zitten. F1 is altijd wel al wat een circus geweest maar dat neemt toch wel de bovenkant nu.

Top dat er iemand Lewis het vuur aan de schenen kan leggen maar hoeveel duels op de baan heeft dat al opgeleverd? Twee keer een crash, derde keer moest Max z'n positie terug afgeven en al de rest zullen pitstop passes geweest zijn?

Komaan Eniac, zulke analyse hou je maar voor HLN of gpupdate fzo. Ik apprecieer u analyses, ook al ben ik soms niet mee akkoord maar dit.. Echt geen zin om weer een hele discussie te starten over de crash in Silverstone maar wat je hier verteld is toch heel ver van de waarheid. Ze raken elkaar amper, wel met grote gevolgen, maar Ham 20 cm meer naar binnen of Max 20cm meer naar buiten en er gebeurd niets. Gebeurd ook allemaal in een fractie van een seconde aan hoge snelheid.

16266180872793.jpg

In Monza is dat toch helemaal anders. Enigste gelijkenis is dat 2 dezelfde wagens betrokken zijn. Het is quasi bijna eigen aan crashes met 2 dat de ene of de andere had moeten wijken zodat er niets gebeurd. Als je zo nodig situaties wilt vergelijk doe dat dan met het L1 incident.

Tuurlijk overdrijf ik er wat bij, maar in de basis begrijp je wel wat ik wil zeggen: Max laat plaats voor Lewis in Silverstone, ze konden daar heus met 2 door de bocht gegaan zijn, had Lewis niet onderstuurd. En ja, Lewis had wel een goed idee wat er zou gebeuren als hij niet de ruimte werd gegeven om eender welke lijn die hij zou rijden te accomoderen. Klopt toch gewoon?

Volgens mij was iedereen hier erover eens dat het incident van Silverstone Lewis zijn fout was.

Maar sommigen (zoals ik) vinden dat Max dom was om zo hard te verdedigen. Gewoon voorbij laten en wat later terug inhalen.

Welja, en dat is dan ook mijn vraag hier he. Waarom werd dat toen wel zo gevonden, en waarom ineens is dat voor Monza niet zo? Lewis had de snelheid om Max nog te pakken. Lewis komt er slechter uit in Monza, puur qua resultaat gezien. Dus waarom wordt hier niet luid geroepen, zoals in Silverstone, dat Lewis dom was om de deur zo hard dicht te gooien? Gewoon met 2 door de bocht en veel kans dat hij er nog steeds voor zat, en zoniet deed hij dat later wel?

Liet Max plaats in Silverstone ? Door jou Max Verstappen bril misschien.

Laag.

Er was plaats, Max opent zijn lijn wat (duidelijk te zien), Lewis onderstuurt. Silverstone is done en dusted maar vergelijk de lijn die Lewis in diezelfde race neemt vs Leclerc met de lijn die hij neemt vs Max. Duidelijk genoeg.

Indien Max in Silverstone moeite deed om niet te botsen waren ze niet gebotst.

Zelfde voor Monza he. Indien Lewis wat meer plaats laat botsen ze niet. ;)

Op alle andere argumentatie over Silverstone ga ik niet meer in. Het feit dat "Max meer ruimte had aan de buitenkant dan Lewis aan de binnenkant" is weinig relevant, sorry. Lewis was in Silverstone in fout, Max in Monza. We discussiëren hier duidelijk niet over wie in fout is, maar blijkbaar kan je het niet laten om dat toch weer te gaan doen.

Ik ben het hier wel met @eniac eens, in Silverstone heette het voor velen dat Lewis idd fout was, maar dat het dom was en typisch van Max om "die plaats niet te geven, hij kon later hem nog pakken, denk aan de punten, Max is te ontstuimig en doet dat altijd,...". Terwijl je nu na Monza die geluiden helemaal niet hoort over Lewis.

Ik ben het hier wel met @eniac eens, in Silverstone heette het voor velen dat Lewis idd fout was, maar dat het dom was en typisch van Max om "die plaats niet te geven, hij kon later hem nog pakken, denk aan de punten, Max is te ontstuimig en doet dat altijd,...". Terwijl je nu na Monza die geluiden helemaal niet hoort over Lewis.
Idem, Hamilton ging helemaal geen plek verliezen als hij Max daar niet off-track duwt. Hij ging er voor het kampioenschap beter uit komen.
In Silverstone was het "het onstuimig gedrag van Max" of "Max die te opvliegend is" ... En omgekeerd is dat nu plots helemaal niet zo.

En "slechte wil" gaan opperen is al helemaal absurd. Max kan niet weten dat zijn wagen zo bovenop Hamilton uit gaat komen he. Voor hetzelfde geld botst hij daar tegen een wiel, heeft Hamilton niks schade en is Max zijn kampioenschap er aan.

Wat ik trouwens wel "not done" vind, is dat Verstappen nog gas geeft om proberen weg te raken. Als je dan ziet dat die band letterlijk op Lewis zijn hoofd heeft gestaan, ik wil niet weten wat er gebeurt als er vermogen op die band komt terwijl die op uw helm staat...

Laatst bewerkt:
Voor mij moet geen van de 2 de plaats laten hoor, het is racen, en ja, soms is beredeneerd puur voor de punten gaan mss wel slimmer. Maar het blijven racers, en gelukkig maar. Liever een duel zien on track, zelfs al eindigt het in een crash, dan cijfermannetjes die de simulaties 100% volgen en zich dan maar laten passeren.

Ja dat bedoel ik dus he, F1 coureurs staan meer voor de camera dan ze tegenwoordig achter het stuur zitten. F1 is altijd wel al wat een circus geweest maar dat neemt toch wel de bovenkant nu.

Top dat er iemand Lewis het vuur aan de schenen kan leggen maar hoeveel duels op de baan heeft dat al opgeleverd? Twee keer een crash, derde keer moest Max z'n positie terug afgeven en al de rest zullen pitstop passes geweest zijn?

Ik bedoelde iets anders daarmee. Laatste vijf jaar moesten we eigenlijk entertainment zoeken in in wie derde, vierde, vijfde werd want de titelstrijd was saai.

Nu is er eindelijk wat drama in de titelstrijd en het is al teveel :p? Ik vind dat toch vreemd.

Ja, het circus overdreef serieus over Lewis en Max. En dat was onterecht voor Russel en Bottas afgelopen weekend.
Zeker hoe Bottas na de race werd behandeld door Coulthard :p.
En Damon Hill zat te stoken na de grandprix door luidop te suggeren dat Max doelbewust een crash veroorzaakte..

Hill kan je ook echt niet meer onpartijdig noemen. Is deel van waarom Alonso aangaf dat het voor Max moeilijker is, de omkadering is nogal gedomineerd door Britten, en je krijgt dan ook veel invloeden van daaruit.

“I have the impression always that when things get a little bit spicy or tense in the title fight, this sport, it is a British environment,” he said, quoted by GPFans.

“The teams are British, most of the journalists and media attention, TV crews, everyone comes from the UK.

“Understandably, there is a little bit of preference on the guy from your country that can be competitive and keep winning.

“It is what I felt when I was racing and it seems I was the bad guy in Formula 1 when I was trying to fight against, normally, British guys.

“When I saw the Silverstone thing [the collision involving Verstappen and Hamilton] or when I see Verstappen get some questions etcetera, I understand his position, for sure.”

Schumacher zullen ze graag houden voor de publiciteit, en 't is op zich geen slechte rijder natuurlijk.

Mazepin zit daar voor het geld, en ik zie hem daardoor niet vertrekken. Haas heeft namelijk geld nodig.

Beide rijders (en vooral dan Mazepin) zouden niet gemakkelijk een ander zitje vinden volgend jaar, dus waarom niet blijven zitten? Bovendien komen de nieuwe reglementen eraan. Haas heeft eind vorig jaar dacht ik al tussen de regels duidelijk gemaakt dat ze al lang met de auto van volgend jaar bezig zijn, en dat ze 2021 als een verloren jaar beschouwen.

Ik vind sommige beslissingen overigens ook maar raar, maar dat ze hun resources volledig op 2022 zetten in plaats van proberen in 2021 ergens een paar punten mee te graaien lijkt me dan wel weer verstandig. Misschien hopen ze erop om in een rare race ergens een punt mee te graaien door veel uitvallers, want dat scheelt budgettair nogal dacht ik. Maar om dan veel geld te spenderen om nog 10 punten extra te kunnen sprokkelen is misschien niet verstandig (I'm looking at you, Williams :p).

dat bedoel ik; is er geen ander team dat hier interesse in heeft. Veel plek is er natuurlijk dit jaar niet meer, mss wat verder in toekomst

dat bedoel ik; is er geen ander team dat hier interesse in heeft. Veel plek is er natuurlijk dit jaar niet meer, mss wat verder in toekomst
Schumacher is waarschijnlijk (nog) niet goed genoeg voor een ander team. Het was 1 van de weinige manieren voor Haas om toch iéts positieve media-attentie te krijgen he. Er is hier in dit topic waarschijnlijk al meer over Schumacher geschreven dan over Latifi, Ocon, Giovinazzi en Tsunoda samen he ;).

Hill kan je ook echt niet meer onpartijdig noemen. Is deel van waarom Alonso aangaf dat het voor Max moeilijker is, de omkadering is nogal gedomineerd door Britten, en je krijgt dan ook veel invloeden van daaruit.
het is inderdaad zo dat Britten altijd de kant van de Britten gaan trekken.
Maar Max moet gewoon maar naar Ziggo luisteren, dan kan hij helemaal niks mis doen. dan zijn de britten nog neutraal tov.
Schumacher is waarschijnlijk (nog) niet goed genoeg voor een ander team. Het was 1 van de weinige manieren voor Haas om toch iéts positieve media-attentie te krijgen he. Er is hier in dit topic waarschijnlijk al meer over Schumacher geschreven dan over Latifi, Ocon, Giovinazzi en Tsunoda samen he ;).
het is moeilijk om Schumacher in te schatten, want de haas is brol.

het is inderdaad zo dat Britten altijd de kant van de Britten gaan trekken.
Maar Max moet gewoon maar naar Ziggo luisteren, dan kan hij helemaal niks mis doen. dan zijn de britten nog neutraal tov.

het is moeilijk om Schumacher in te schatten, want de haas is brol.
Ja, maar de Williams is nu ook niet bepaald een hoogstandje, en toch weet iedereen dat Russell een goeie piloot is...

Geheel terzijde: hoe vervelend zijn die geluidseffectjes in de racehighlights wel niet?
Zondag maar deel van de race gezien, dus zondagavond die highlights: crash Verstappen en Hamilton: zo'n veel te overdreven publieksreactie. Komt héél fake over.

Geheel terzijde: hoe vervelend zijn die geluidseffectjes in de racehighlights wel niet?
Zondag maar deel van de race gezien, dus zondagavond die highlights: crash Verstappen en Hamilton: zo'n veel te overdreven publieksreactie. Komt héél fake over.
Ik heb de highlights niet gezien, dus het kan idd zijn dat het overdreven was, maar tijdens de race was het publiek toen ook wel héél luid hoor.

Inderdaad, eigenlijk kan je altijd bij dit soort incidenten zeggen:
De ene wilt té hard voorbijsteken, kostte wat kost. De andere doet in principe niets mis, maar kon met een "iets voorzichtigere" rijlijn de crash voorkomen. Maar dat hoor ik nergens dat Hamilton dat had kunnen doen, terwijl ze dat wel van Max zeiden eerder.

Maar goed, we weten ook allemaal dat de grootste drivers van de F1 niet de "voorzichtige" zijn, maar de meest explosiefste. Met voorzichtigheid haal je het niet echt, toch zeker niet als er maar 1 concurrent is. Soms kan er wel een 3e hond profiteren van de explosiviteit van de andere, maar dat is dit jaar niet aan de orde.
--
Ik ben blij dat we dit jaar echt nog eens een kampioenschap hebben, en dat er echt 2 kemphanen er alles aan doen om meer punten te halen dan de andere. Voor mij part hoeven al die straffen niet uitgedeeld te worden, gewoon racing incidents in the heat of the moment. hebben we al jaren niet meer gezien. (Eerst was het RedBull met Vettel, en nu al enkele jaren Mercedes met Hamilton.)

Ik heb de highlights niet gezien, dus het kan idd zijn dat het overdreven was, maar tijdens de race was het publiek toen ook wel héél luid hoor.

Idd, ook geen highlights gezien maar viel me bij de live sessie al op hoe luid het publiek was

Ja, maar de Williams is nu ook niet bepaald een hoogstandje, en toch weet iedereen dat Russell een goeie piloot is...
de Williams is competitief.
de Haas was aan het begin van het seizoen al een ramp, en veel updates zijn er niet aan. meer dan aanwezig zijn is er niet bij. Russel heeft nooit zó'n slechte Williams gehad, tbh.

de Williams is competitief.
de Haas was aan het begin van het seizoen al een ramp, en veel updates zijn er niet aan. meer dan aanwezig zijn is er niet bij. Russel heeft nooit zó'n slechte Williams gehad, tbh.

Ik denk dat je vergeten bent hoe slecht Williams in 2019 was. Anderhalve seconde per ronde na het tweede slechtste team kwalificeren was geen uitzondering. ZO erg is het bij Haas toch niet, en dat is nu ook niet omdat Mick zoveel beter is dan George.

Op de Instagram pagina van Formula 1 staan twee wijze filmpjes van de camera’s op de voorkant van de wagens van de twee kemphanen.

hahahaha :) Holpa, weer eentje bij :)

Je reactie is het waard om te discussiëren. Da’s juist goed he want dat Is de bedoeling van het forum.

Je vroeg ook expliciet om voorbeelden omdat je weinig geloof hecht(te) dat een Halo-systeem levens had kunnen redden indien het in het verleden zou gebruikt geweest zijn. Formule 1 bvb. bestaat al zo’n 70 jaar, andere racevormen nog veel langer, dan kan je wel inschatten dat een zo’n stelling waarschijnlijk niet zal blijven staan. Er zal in al doe tijd wel minstens één ongeval geweest zijn waar de gevolgen beperkter waren moest er toen al een Halo zijn.
Ik heb het vooral moeilijk om te geloven dat een halo plots op 4 jaar tijd 3 levens zou redden. En dat terwijl in al die jaren er voor eigenlijk niemand gered geweest zou zijn moest er een halo geweest zijn. Ik heb de indruk dat de FIA heel hard staat te springen om te beweren dat er alweer een leven gered is door de halo, vooral omdat er in het begin zoveel tegenkanting was tegen de halo.

De eerste keer dat er een leven gered zou zijn was in Spa toen Alonso over Leclerc uit vloog. De halo van Leclerc was inderdaad geraakt, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het hoofd van Leclerc ook zou geraakt zijn indien die halo er niet geweest was. Ik heb er in elk geval serieus mijn twijfels bij.
Het tweede leven dat gered geweest zou zijn was dat van Grosjean. En inderdaad, gelukkig maar dat die halo er toen op stond. Zonder halo zou Grosjean het inderdaad nooit overleefd hebben. Bijna werd het ook zijn ondergang want blijkbaar vond hij de uitgang niet direct. Gelukkig is dat wel gelukt. In elk geval heeft die crash bewezen dat de halo wel degelijk zijn nut heeft en hebben de criticasters ongelijk gekregen.
En nu dus dit, geval nummer 3. De halo heeft ook hier opnieuw zijn nut gehad, maar of hij het leven van Lewis gered heeft. Ik twijfel er aan. Ik denk dat de helm en het HANS systeem Lewis voldoende zou beschermd hebben. Maar goed, dat is natuurlijk niet te bewijzen.

Wat mij vooral stoort is dat de FIA heel veel werk maakt van zichzelf op de borst te kloppen door te vertellen dat zij de halo indertijd, ondanks heel veel tegenstand, toch doorgeduwd hebben en dat die halo nu weeral iemand leven gered heeft. Maar ik zie vooral veel fouten in de halo. Bij Indycar hebben ze 1 jaartje langer gewacht en volgens mij hebben ze daar een veel betere vorm van cockpitbescherming. Volgens mij zou de FIA veel beter werk maken van hun halo te verbeteren dan dat ze tijd steken in het promoten van de huidige halo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan