FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Who knows.
Hamilton is wel redelijk emo. Als die in een slechte mindset komt is er de kans dat daar snel ook problemen ivm klimaatvriendelijkheid en mensenrechtenschendingen in een groot deel van de kalender bijkomen.
Het zou mij niet zo enorm verbazen als die gewoon wegwandelt. Hij heeft andere bezigheden. Met covid stonden die op lager pitje, maar ook met dat zaken normaler gaan worden zal zijn aandacht daar ook weer meer naar verschuiven.
 
Statement van Susie Wolff is ook wel duidelijk naar wie de schuldige is. Zou mij niets verbazen als Mercedes gezegd heeft: goed wij laten het zo en gaan niet verder met procederen maar enkel als Masi plaats ruimt.

Zou het langs de andere kant wel spijtig vinden als Hamilton zou gaan. Nu heb je echt 2 prominente piloten, die een klasse boven de rest rijden. moest Hamilton gaan, blijft enkel Verstappen nog over. Russell kan wel groot talent zijn maar moet dat nog wel bewijzen dat hij ook uitdager kan zijn. Natuurlijk kan het evengoed zijn dat met de nieuwe aero de rangorde goed door elkaar geschud wordt en dat we plots met 5 topteams zitten waarbij Alonso en Vettel mee als prominenten aan de top mee aanschuiven. 🤨
 
Ik denk dat als Hamilton nu WK geworden was, hij sowieso zou gestopt zijn.


Al goed dat Hamilton zich zondag veel grootser gedroeg dan Max nu 5 dagen later doet.. Hij moet nog wat leren, onze Max. Diep vanbinnen zal hij wel beseffen dat deze titel besmeurd zal blijven door de FIA-tussenkomst.
 
Ik denk dat als Hamilton nu WK geworden was, hij sowieso zou gestopt zijn.


Al goed dat Hamilton zich zondag veel grootser gedroeg dan Max nu 5 dagen later doet.. Hij moet nog wat leren, onze Max. Diep vanbinnen zal hij wel beseffen dat deze titel besmeurd zal blijven door de FIA-tussenkomst.

Het artikel lezen in plaats van de kop

De kop:

Max Verstappen is nu ook hélemaal wereldkampioen: “Geen medelijden met Hamilton, maar pijnlijk is het wel voor hem”

Het artikel:
Max Verstappen kreeg vanuit de zaal de vraag of hij medelijden heeft met Hamilton. “Nee, medelijden niet, al snap ik wel dat het heel pijnlijk is. Maar in racen kan tot op het laatste moment alles gebeuren. Zelf heeft hij ook op een soortgelijke manier ooit een WK gewonnen.”

groot verschil tussen de kop en de tekst.
HLN is een rioolgazet.
 
Blijkbaar zit Hamilton achter de terugtrekking van appeal.
Hij wil blijkbaar niet winnen via de courts.

Ik zou ook geen kampioen willen worden via een rechtszaak.
Net zoals ik ook geen kampioen zou willen worden op de manier dat Verstappen er een geworden is. :p
 
Laatst bewerkt:
Commentaar van Max is is precies wat raar imo, al meerdere keren heeft ie gezegd dat ie zijn doel in de F1 heeft gehaald, namelijk wereldkampioen worden (dus, is het doel van elke rijder in de F1) en zegt tegelijk dat ie dit nog 10 jaar wil doen.
Alles wat hierna komt is een bonus.
Toch krijg ik precies de indruk dat ie zomaar zijn helm aan de haak gaat hangen als het eens een keertje niet zijn kant op komt. Want zijn doel is toch al behaald.
Ik denk totaal niet dat ie zo lang zal doordoen als Hamilton nu..
 
Lijkt toch dat Max nooit iets anders gaat doen?

Hebt ge die zijn iracing streams gezien tijdens covid.
Die kerel doet niet anders dan racen. Het is zijn totale fascinatie en hij houdt gewoon van enorm snel zijn en steeds sneller worden.
 
Max Verstappen kreeg vanuit de zaal de vraag of hij medelijden heeft met Hamilton. “Nee, medelijden niet, al snap ik wel dat het heel pijnlijk is. Maar in racen kan tot op het laatste moment alles gebeuren. Zelf heeft hij ook op een soortgelijke manier ooit een WK gewonnen.”

groot verschil tussen de kop en de tekst.
HLN is een rioolgazet.
ik zie dat argument vaak terug komen.
maar je kan nu toch echt niet vergelijken met Brazilie 2008? Toen was het beginnen regenen. Bij Toyota gokten ze om niet te pitten, Lewis deed dat wel voor inters op te leggen. dat is een keuze van teams en piloten. dat is onverwacht, maar dat kan gebeuren.

Dat is niét wat er gebeurd is. Lewis zat al in een moeilijke situatie doordat hij géén vrije pitstop had, en Max wel. Was het daarbij gebleven, dan was het wel vergelijkbaar.

Maar toen was er niemand die zei dat andere wagens uit de weg moesten voor Lewis. Toen was er niemand die een herstart procedure aangepast heeft. Toen was er niemand die de reglementaire SC-period met een ronde verminderd heeft. Toen was er niemand die zich achter bepaalde reglementen moest verbergen voor het feit dat hij andere reglementen genegeerd heeft.

Maar ik ben wel blij dat Mercedes de beroepen niet nodeloos lang laat aanslepen.
 
Blijkbaar zit Hamilton achter de terugtrekking van appeal.
Hij wil blijkbaar niet winnen via de courts.

Ik zou ook geen kampioen willen worden via een rechtszaak.
Net zoals ik ook geen kampioen zou willen worden op de manier dat Verstappen er een geworden is. :p
Toen ik las dat Mercedes hun klacht introk dacht ik al dat Hamilton daar voor iets tussen zat. Op die manier wilt die ook zijn achtste wereldtitel niet behalen. Ik hoop alleen dat die volgend seizoen extra geprikkeld is en alles aan gort rijdt.
 
Zoals @marcel zegt.

Hamilton stond voor de laatste race 7 punten voor in het klassement en had genoeg aan een vijfde plaats om WK te worden. Massa moest winnen en hopen dat Hamilton dus buiten de top 5 bleef.
Massa zette dat weekend geen wiel verkeerd, onder extreme druk zette hij de Ferrari op pole, reed een perfecte wedstrijd in wisselende weersomstandigheden en won de race.
Hamilton reed heel de race vrij kleurloos rond en verloor zelfs een plaats aan Vettel in de Toro rosso, toen het begon te regenen, enkele rondes voor het einde, kwamen de eerste 6 wagens binnen voor regenbanden, Glock die op de zevende plaats rondreed, besloot om de gok te wagen en bleef rijden op de normale banden, daardoor schoof Glock op naar plaats 4, en Hamilton naar plaats 6.
De droog weer banden van Glock, bleken de verkeerde keuze, en hij kon amper zijn wagen op de baan houden, daardoor konden zowel Vettel als Hamilton in de laatste ronde, en ik denk Hamilton in de laatste bocht, Glock voorbijsteken, waardoor Hamilton op de allerlaatste moment toch zijn eerste WK op zijn naam mocht schrijven.
 
Een manoeuvre als wat? Een laat uitremmanoeuvre? Nogmaals: hij duwt Lewis niet van de baan, Lewis maakt gewoon de keuze om de bocht af te snijden. Lewis remt eerder en als Max de bocht kan halen, dan Lewis zeker - maar hij weet dan wel dat hij P1 kwijt is.
Ik heb me hier bewust een paar dagen afzijdig gehouden. Ik wilde eerst wat meer visies over hetgeen wat er zondag allemaal gebeurd is, inclusief het passeermaneuvre van Max op Lewis in ronde 1. Ik heb mij dan ook heel nuttig bezig gehouden met het bekijken van veel video's en het lezen van veel analyzes op het internet. En ik moet toegeven dat, hoewel er ook mensen zijn die er over denken zoals ik, het merendeel inderdaad van mening is dat het een correct inhaalmaneuvre was en dat het corner cutten van Lewis dus eigenlijk bestraft had moeten worden. Dit omdat Max er deze keer in geslaagd is om wel binnen te witte lijnen te blijven. Lewis had inderdaad van het gas gekund in plaats van proberen in te sturen en dan was er geen contact geweest. Degene die mij dat vooral heeft laten inzien is ene "Driver 61" die in een video vertelde dat je je moet inbeelden dat er daar geen asfaltstrook is maar dat er een afgrond is. Had Lewis dan ook ingestuurd en gecut ? Waarschijnlijk niet....

Blijkbaar is wat Max doet de moderne manier van racen. Blockpassen en de andere moet dan maar van het gas. Akkoord. Maar, in het verleden hebben we heel vaak excuses gehoord dat het heel moeilijk is om iets te zien in de spiegels van een F1 wagen en dat de piloot bijgevolg de andere piloot niet gezien heeft. Dat kunnen we dan ook stilletjes aan naar de prullenbak verwijzen. De verdedigende piloot moet er maar voor zorgen dat hij gezien heeft dat de aanvallende piloot plots een blockpass ging doen. Ik ga daar volmondig mee akkoord, maar dan wil ik het excuus van "hij kon hem niet zien" ook nooit meer horen.
Verder ben ik ook van mening dat ze de regel waar Vettel ooit om gevraagd heeft ook naar de prullenbak mogen verwijzen. Vettel heeft er een paar jaar geleden voor gezorgd dat de verdedigende piloot tijdens het remmen niet van racelijn mag veranderen. Ik snap wel van waar dat ooit gekomen is, maar dan is de verdedigende piloot wanneer hij op de manier wordt aangevallen zoals Max deed dus eigenlijk compleet machteloos. Hij mag gewoon niet verdedigen tegen een dergelijk maneuvre en dat vind ik eerlijk gezegd niet correct.

In elk geval moet ik dus toegeven dat wat Max deed wel volgens de regels is zoals ze momenteel beschreven staan en was Lewis dus in fout. Of het veel had uitgemaakt of Lewis die plaats had moeten terug geven denk ik niet, maar dat doet er eigenlijk niet toe.
 
Buiten het Max maneuvre heb ik natuurlijk ook de tijd gehad om te verdiepen op wat er op het einde van de race gebeurd is.

Ik wil beginnen met zeggen dat in mijn ogen Max de wereldtitel verdiend heeft. Hij heeft met meer pech te kampen gehad dan Lewis dit jaar. Volgens mij heeft hij meer punten verloren door de fout van anderen dan Lewis. Maar.... en dan weet je wel wat er gaat volgen....
Lewis verdient de titel evenzeer. Wat hij deze laatste paar races heeft laten zien was volgens mij fabelachtig. De beste Lewis ooit. Ik heb van Max enkele krampachtige maneuvres gezien om toch zijn voorsprong in het kampioenschap te behouden.

Deze race is op een oneerlijke manier geëindigd. Volledig georchestreerd door 1 persoon die de regels op een manier geïnterpreteerd heeft zoals ze nooit geïnterpreteerd geweest zijn. Lewis had, alhoewel hij deze race volledig onder controle had, nooit meer kunnen winnen na de crash van Latifi want Masi had alle macht in handen. Hij kon doen wat hij wou.
Wat had Lewis kunnen doen ? Pitten en track positie opgeven ? Dan had Masi misschien de gedubbelden zich niet laten ontdubbelen en dan was Lewis verloren geweest. Misschien had hij de race laten finishen onder gele vlag en ook dan was Lewis verloren. Lewis was een vogel voor de kat. In mijn ogen heeft Susie Wolff het helemaal bij het recht eind. Lewis is in deze race gewoon beroofd van de overwinning. En bijgevolg ook van de wereldtitel.

Masi had 3 keuzes :
- alle gedubbelden laten ontdubbelen en finishen onder gele vlag (wat niemand zou willen en Lewis kampioen)
- de gedubbelden laten zitten (waardoor Max veel minder kans zou hebben en Lewis waarschijnlijk kampioen)
- een rode vlag (bedien op vers rubber en in mijn ogen een faire race naar de finish)
Maar Masi koos voor een 4de optie. Eén die nog nooit bestaan heeft en waarop Mercedes dus ook helemaal niet voorbereid was. Eén die enkel Red Bull ten goede kwam en die Max dan ook volledig benutte.
Rest de vraag waarom. Waarom zou Masi en die FIA liever gehad hebben dat Max won ? Dat zullen we natuurlijk nooit weten maar ik heb er wel een idee bij. Red Bull zou het heel spijtig gevonden hebben indien ze fair and square van Lewis verloren hadden, maar eens Latifi in de muur belandde ging er plots een hele wereld open. Hoe zouden ze bij Red Bull gereageerd hebben indien de gedubbelden hadden moeten blijven zitten ? Die zouden hebben staan roepen dat het niet eerlijk was natuurlijk. Dat dat nog nooit gebeurd was. Dat Mercedes de wereldtitel gegeven is en dan zouden ze gedreigd hebben dat ze de F1 zouden verlaten. Zelfs nu, na het behalen van de wereldtitel, heeft Marko zitten dreigen omdat Mercedes zich niet wou neerleggen met de uitslag. Ik vind dat ronduit zielig van Red Bull. De F1 heeft een team als Red Bull nodig, dus dreigen dat je gaat vertrekken indien je je zin niet krijgt is ronduit kinderachtig.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben blij dat Mercedes niet in beroep gegaan is. Wie wilt er zo winnen ? Niet Lewis, niet Max, niet Mercedes, niet Red Bull. Niemand. Ik ben blij dat het kampioenschap hiermee beslecht is en dat we de nieuwe wereldkampioen kennen. Maar voor mij zal er altijd een geurtje aan deze titel hangen. Net zoals er in het verleden nog titels zijn waar er volgens mij een geurtje aan hing, en dan denk ik in dit geval voor aan 1989 waar het ook de FIA was die duidelijk een voorkeur had.

Wat moet er in de toekomst gebeuren ?
- Het hele reglement moet op de schop. Het kan niet zijn dat er een regel is staat die 1 persoon in staat stelt om het hele reglement te overrulen.
- Duidelijke regels omtrent wat mag en niet mag. En dan heb ik het niet enkel over bij het inhalen (wat Max deed in Brazilië was gewoon bullshit. In Jeddah had hij een snap van overstuur dus dat kon misschien nog door de beugel want dat gebeurt wanneer je op de limiet racet, maar zijn maneuvre in Brazilië was bullshit) maar ook het gedoe rond de track limits hangt me stilletjes aan de keel uit. Waarom mag je in 1 bocht wel over de witte lijn en in een andere bocht niet ? Er moet meer uniformiteit komen.
- En hoe krijg je uniformiteit ? Door een vast jurypanel te benoemen natuurlijk. Een panel dat daar een heel seizoen zit. Iedereen interpreteert de regels op een andere manier en door geen vast panel te hebben is het logisch dat er elke race opnieuw andere regels gelden. Het is normaal dat de piloten niet meer weten wat mag en wat niet mag.
- En als laatste had ik graag gezien dat het radiocontact tussen de teambazen en de race director aan banden wordt gelegd. Volgens mij had Masi de juiste beslissing genomen toen hij zei dat de gedubbelden zich niet mochten ontdubbelen maar hij bedacht zich door het gejammer van Christian Horner. Dat is in mijn ogen ongezien. Hoe vaak je in een andere sport dat een scheidsrechter zich bedenkt nadat iemand van de trainers op hem inpraat. Nooit. Eens de beslissing genomen is, is ze genomen. Ik wil hier niet Horner betichten van iets want ook Wolff zal op een bepaald moment in het seizoen er wel voor gezorgd hebben dat een beslissing terug gedraaid werd in het voordeel van Mercedes. Ik zou gewoon graag zien dat dit stopt. En ik ben niet de enige want men speelt effectief al met de gedachte om dit te gaan doen. Het wordt tijd.

Dat is het zo een beetje. Het seizoen was de moeite. Eén van de beste ooit. Spijtig van het einde. Niet dat het Max is die wereldkampioen geworden is, maar dat het zo een controversieel einde geworden is. Op naar volgend seizoen.
-
 
Buiten het Max maneuvre heb ik natuurlijk ook de tijd gehad om te verdiepen op wat er op het einde van de race gebeurd is.

Ik wil beginnen met zeggen dat in mijn ogen Max de wereldtitel verdiend heeft. Hij heeft met meer pech te kampen gehad dan Lewis dit jaar. Volgens mij heeft hij meer punten verloren door de fout van anderen dan Lewis. Maar.... en dan weet je wel wat er gaat volgen....
Lewis verdient de titel evenzeer. Wat hij deze laatste paar races heeft laten zien was volgens mij fabelachtig. De beste Lewis ooit. Ik heb van Max enkele krampachtige maneuvres gezien om toch zijn voorsprong in het kampioenschap te behouden.

Deze race is op een oneerlijke manier geëindigd. Volledig georchestreerd door 1 persoon die de regels op een manier geïnterpreteerd heeft zoals ze nooit geïnterpreteerd geweest zijn. Lewis had, alhoewel hij deze race volledig onder controle had, nooit meer kunnen winnen na de crash van Latifi want Masi had alle macht in handen. Hij kon doen wat hij wou.
Wat had Lewis kunnen doen ? Pitten en track positie opgeven ? Dan had Masi misschien de gedubbelden zich niet laten ontdubbelen en dan was Lewis verloren geweest. Misschien had hij de race laten finishen onder gele vlag en ook dan was Lewis verloren. Lewis was een vogel voor de kat. In mijn ogen heeft Susie Wolff het helemaal bij het recht eind. Lewis is in deze race gewoon beroofd van de overwinning. En bijgevolg ook van de wereldtitel.

Masi had 3 keuzes :
- alle gedubbelden laten ontdubbelen en finishen onder gele vlag (wat niemand zou willen en Lewis kampioen)
- de gedubbelden laten zitten (waardoor Max veel minder kans zou hebben en Lewis waarschijnlijk kampioen)
- een rode vlag (bedien op vers rubber en in mijn ogen een faire race naar de finish)
Maar Masi koos voor een 4de optie. Eén die nog nooit bestaan heeft en waarop Mercedes dus ook helemaal niet voorbereid was. Eén die enkel Red Bull ten goede kwam en die Max dan ook volledig benutte.
Rest de vraag waarom. Waarom zou Masi en die FIA liever gehad hebben dat Max won ? Dat zullen we natuurlijk nooit weten maar ik heb er wel een idee bij. Red Bull zou het heel spijtig gevonden hebben indien ze fair and square van Lewis verloren hadden, maar eens Latifi in de muur belandde ging er plots een hele wereld open. Hoe zouden ze bij Red Bull gereageerd hebben indien de gedubbelden hadden moeten blijven zitten ? Die zouden hebben staan roepen dat het niet eerlijk was natuurlijk. Dat dat nog nooit gebeurd was. Dat Mercedes de wereldtitel gegeven is en dan zouden ze gedreigd hebben dat ze de F1 zouden verlaten. Zelfs nu, na het behalen van de wereldtitel, heeft Marko zitten dreigen omdat Mercedes zich niet wou neerleggen met de uitslag. Ik vind dat ronduit zielig van Red Bull. De F1 heeft een team als Red Bull nodig, dus dreigen dat je gaat vertrekken indien je je zin niet krijgt is ronduit kinderachtig.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben blij dat Mercedes niet in beroep gegaan is. Wie wilt er zo winnen ? Niet Lewis, niet Max, niet Mercedes, niet Red Bull. Niemand. Ik ben blij dat het kampioenschap hiermee beslecht is en dat we de nieuwe wereldkampioen kennen. Maar voor mij zal er altijd een geurtje aan deze titel hangen. Net zoals er in het verleden nog titels zijn waar er volgens mij een geurtje aan hing, en dan denk ik in dit geval voor aan 1989 waar het ook de FIA was die duidelijk een voorkeur had.

Wat moet er in de toekomst gebeuren ?
- Het hele reglement moet op de schop. Het kan niet zijn dat er een regel is staat die 1 persoon in staat stelt om het hele reglement te overrulen.
- Duidelijke regels omtrent wat mag en niet mag. En dan heb ik het niet enkel over bij het inhalen (wat Max deed in Brazilië was gewoon bullshit. In Jeddah had hij een snap van overstuur dus dat kon misschien nog door de beugel want dat gebeurt wanneer je op de limiet racet, maar zijn maneuvre in Brazilië was bullshit) maar ook het gedoe rond de track limits hangt me stilletjes aan de keel uit. Waarom mag je in 1 bocht wel over de witte lijn en in een andere bocht niet ? Er moet meer uniformiteit komen.
- En hoe krijg je uniformiteit ? Door een vast jurypanel te benoemen natuurlijk. Een panel dat daar een heel seizoen zit. Iedereen interpreteert de regels op een andere manier en door geen vast panel te hebben is het logisch dat er elke race opnieuw andere regels gelden. Het is normaal dat de piloten niet meer weten wat mag en wat niet mag.
- En als laatste had ik graag gezien dat het radiocontact tussen de teambazen en de race director aan banden wordt gelegd. Volgens mij had Masi de juiste beslissing genomen toen hij zei dat de gedubbelden zich niet mochten ontdubbelen maar hij bedacht zich door het gejammer van Christian Horner. Dat is in mijn ogen ongezien. Hoe vaak je in een andere sport dat een scheidsrechter zich bedenkt nadat iemand van de trainers op hem inpraat. Nooit. Eens de beslissing genomen is, is ze genomen. Ik wil hier niet Horner betichten van iets want ook Wolff zal op een bepaald moment in het seizoen er wel voor gezorgd hebben dat een beslissing terug gedraaid werd in het voordeel van Mercedes. Ik zou gewoon graag zien dat dit stopt. En ik ben niet de enige want men speelt effectief al met de gedachte om dit te gaan doen. Het wordt tijd.

Dat is het zo een beetje. Het seizoen was de moeite. Eén van de beste ooit. Spijtig van het einde. Niet dat het Max is die wereldkampioen geworden is, maar dat het zo een controversieel einde geworden is. Op naar volgend seizoen.
-
Ik heb helemaal niet de bedoeling om heel je betoog onderuit te halen, want een groot deel is gewoon terechte kritiek. Maar enkele opmerkingen:

Een rode vlag was een keuze, maar aangezien meer dan 75% van de race gereden was ging er bij een rode vlag niet meer opnieuw geraced worden voor zover ik weet. Dan hadden ze dus gewoon afgevlagd. Een rode vlag voor zo'n incident zou ik zelf ook 'raar' hebben gevonden. De auto stond er wel gevaarlijk, maar de vangrail was niet kapot en er waren weinig brokstukken, dus op zich kon alles vrij snel opgeruimd zijn. Die safety car was terecht, maar ik denk ook niet dat jij dat betwist.

En ten tweede: ik vind de suggesties dat Masi of de FIA liever had dat Max won wat uit de lucht gegrepen. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar de meest waarschijnlijke optie lijkt me gewoon dat ze een spannend einde wilden. Waren de posities van Hamilton en Verstappen omgekeerd geweest hadden ze volgens mij hetzelfde gedaan, en was Hamilton kampioen geworden. Wie ook kampioen werd, het zouden beide waardige kampioenen geweest zijn: Hamilton die het onbreekbare record van Schumacher breekt, of wonderboy Verstappen die na jaren vechten eindelijk zijn eerste titel behaalt. Ik kan me niet voorstellen dat de FIA of Masi daar een voorkeur zou hebben die zo uitgesproken was dat ze de boel maar gingen manipuleren. Eigenlijk had ik bij elke dubieuze beslissing dit seizoen het gevoel dat ze zoveel mogelijk voor spanning en spektakel kozen. En da's meteen het slechte nieuws: waar veel sportliefhebbers zich vragen stellen of Masi (of moet je de FIA zeggen?) zijn handelen wel goed is voor de sport, krijgt hij misschien nog een medaille van Liberty Global omwille van de goede kijkcijfers dat dat circus oplevert.
 
maar de meest waarschijnlijke optie lijkt me gewoon dat ze een spannend einde wilden
dit inderdaad


Waar ik tegenwoordig het meeste moeite mee heb zijn de zogenaamde 'divebombs'.

Vorige race deed Yuki er eentje bij Stroll. Stroll stuurt in en ze rijden tegen elkaar op. Yuki penalty.
Nu doet Max hetzelfde bij Lewis. Enige verschil is dat Lewis er niet tegenop rijdt. Geen penalty voor Max.


Ik begrijp het onderscheid niet. Volgens mij had Yuki die bocht vorige race ook gewoon gehad... Stroll rijdt er gewoon tegenop.
Ik begrijp van die straf compleet niks. En ik vind de inhaalbeweging van Max dan ook een prachtige actie.
En er had inderdaad gewoon gravel aan de buitenkant moeten liggen. Dan was er geen discussie.


Maar waarom soms de 'divebomber' wel een straf krijgt, en soms niet. Ik zie het verschil niet.
 
Een rode vlag was een keuze, maar aangezien meer dan 75% van de race gereden was ging er bij een rode vlag niet meer opnieuw geraced worden voor zover ik weet. Dan hadden ze dus gewoon afgevlagd. Een rode vlag voor zo'n incident zou ik zelf ook 'raar' hebben gevonden. De auto stond er wel gevaarlijk, maar de vangrail was niet kapot en er waren weinig brokstukken, dus op zich kon alles vrij snel opgeruimd zijn. Die safety car was terecht, maar ik denk ook niet dat jij dat betwist.
Ik denk ook dat de race normaal gezien geëindigd zou geweest zijn. Maar ik denk dat iedereen in dit geval, omdat de wereldtitel op het spel stond, wel begrepen zou hebben dat er een herstart zou geweest zijn. Er is ook een soort van gentlemens agreement dat in dit geval de race niet onder gele vlag zal eindigen, dus snap ik ook dat er uiteindelijk terug geraced is.
Ik ga ook volledig akkoord met het feit dat er een SC is buiten gekomen. Dat was de juiste optie met hetgene wat er met Latifi gebeurd is. Maar hoe het afgehandeld is klopt niet. Eigenlijk zou de SC situatie afgehandeld moeten geweest zijn zoals altijd, maar daarvoor was de race 1 ronde de kort. Idealitair zouden ze de race met 1 ronde hebben moeten verlengen, maar dat kan gewoon niet. Ten eerste staat dat niet in de reglementen, en ten tweede is dat praktisch gezien niet mogelijk omwille van de fuel load van de wagens. Maar wat er nu gebeurd is staat ook niet in de reglementen en daarom is, wat er nu gebeurd is ook niet de juiste keuze geweest.
Een rode vlag was volgens mij ideaal geweest. Met de uitleg dat ze terug van start gingen omdat het om de titel ging. Beiden op vers rubber en laat ze het dan maar uitvechten op het circuit.

En ten tweede: ik vind de suggesties dat Masi of de FIA liever had dat Max won wat uit de lucht gegrepen. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar de meest waarschijnlijke optie lijkt me gewoon dat ze een spannend einde wilden. Waren de posities van Hamilton en Verstappen omgekeerd geweest hadden ze volgens mij hetzelfde gedaan, en was Hamilton kampioen geworden. Wie ook kampioen werd, het zouden beide waardige kampioenen geweest zijn: Hamilton die het onbreekbare record van Schumacher breekt, of wonderboy Verstappen die na jaren vechten eindelijk zijn eerste titel behaalt. Ik kan me niet voorstellen dat de FIA of Masi daar een voorkeur zou hebben die zo uitgesproken was dat ze de boel maar gingen manipuleren. Eigenlijk had ik bij elke dubieuze beslissing dit seizoen het gevoel dat ze zoveel mogelijk voor spanning en spektakel kozen. En da's meteen het slechte nieuws: waar veel sportliefhebbers zich vragen stellen of Masi (of moet je de FIA zeggen?) zijn handelen wel goed is voor de sport, krijgt hij misschien nog een medaille van Liberty Global omwille van de goede kijkcijfers dat dat circus oplevert.
Natuurlijk is dat uit de lucht gegrepen. Ik zoek ook maar een reden naar het waarom. In elk geval ben ik van mening dat het gedreig van Helmut Marko van het moment Red Bull zijn zin niet krijgt, niet goed is voor de F1. De F1 heeft Red Bull nodig. Mercedes heeft Red Bull nodig. Direct dreigen met er uit te stappen is gewoonweg not done volgens mij. In elk geval moeten ze bij de FIA toch donders goed geweten hebben dat Lewis hier een sitting duck was, dat Lewis gewoon geen kans had om zich te verdedigen op die oude harde banden tegen Max op verse softs.
Van te voren heb ik trouwens ook al gezegd dat de FIA het nooit zou aandurven om de titel van Red Bull af te nemen na een controversieel einde. En dat is nu precies wat er gebeurd is.

Verder ga ik ook wel akkoord met je stelling dat de FIA gewoon straft met het oogpunt zo veel mogelijk spanning en spektakel te bekomen. Ik heb heel vaak dit seizoen het gevoel gehad dat de verkeerde persoon gestraft werd. Soms tot het absurde toe. De FIA strafte volgens mij gewoon de persoon die het minste nadeel (of het meeste voordeel) uit een incident haalde. Daarom zijn de straffen ook zo wisselvallig en weet niemand wat er uiteindelijk wel nog mag en wat niet.

Die Drive to survive series is een zegen geweest voor de F1. Maar elk voordeel heb ze nadeel zei ooit iemand. Het is ook een vloek ook. Ik zit niet te wachten op een Hollywood einde. F1 is een sport en ik zit te wachten op een sportief einde. Niet op een in scène gezette wedstrijd.
Veel mensen, die nooit naar de F1 gekeken hebben, hebben afgelopen zondag wel naar de grote race gekeken. En heel veel mensen die ik ken en die weten dat ik een groot F1 fanaat ben, hebben mij na de race er over aangesproken. Nagenoeg niemand begrijpt hoe Max in godsnaam die race nog heeft kunnen winnen. De hele race lang in hij in het verlies geweest. Op 1 rondje na, het allerlaatste. Indien zelfs mensen die helemaal niks van F1 kennen begrijpen dat er toch iets gebeurd is wat niet klopt moeten wij als F1 fanaten toch zeker begrijpen dat heel dit zaakje stinkt.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik tegenwoordig het meeste moeite mee heb zijn de zogenaamde 'divebombs'.

Vorige race deed Yuki er eentje bij Stroll. Stroll stuurt in en ze rijden tegen elkaar op. Yuki penalty.
Nu doet Max hetzelfde bij Lewis. Enige verschil is dat Lewis er niet tegenop rijdt. Geen penalty voor Max.


Ik begrijp het onderscheid niet. Volgens mij had Yuki die bocht vorige race ook gewoon gehad... Stroll rijdt er gewoon tegenop.
Ik begrijp van die straf compleet niks. En ik vind de inhaalbeweging van Max dan ook een prachtige actie.
En er had inderdaad gewoon gravel aan de buitenkant moeten liggen. Dan was er geen discussie.


Maar waarom soms de 'divebomber' wel een straf krijgt, en soms niet. Ik zie het verschil niet.
Zie mijn post hierboven. De FIA straft gewoon degene die het minst schade heeft geleden van een incident. Stroll had redelijk wat schade dus kreeg Yuki een straf. Lewis had nu geen schade dus was er geen vuiltje aan de lucht.

Er zijn dit jaar wel meerdere van die gevallen geweest, zoals Norris in Oostenrijk. Soms zijn ze bestraft, soms niet. Dat moet er uit. De piloten zelf weten niet eens meer wat mag en wat niet. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
 
dit inderdaad


Waar ik tegenwoordig het meeste moeite mee heb zijn de zogenaamde 'divebombs'.

Vorige race deed Yuki er eentje bij Stroll. Stroll stuurt in en ze rijden tegen elkaar op. Yuki penalty.
Nu doet Max hetzelfde bij Lewis. Enige verschil is dat Lewis er niet tegenop rijdt. Geen penalty voor Max.


Ik begrijp het onderscheid niet. Volgens mij had Yuki die bocht vorige race ook gewoon gehad... Stroll rijdt er gewoon tegenop.
Ik begrijp van die straf compleet niks. En ik vind de inhaalbeweging van Max dan ook een prachtige actie.
En er had inderdaad gewoon gravel aan de buitenkant moeten liggen. Dan was er geen discussie.


Maar waarom soms de 'divebomber' wel een straf krijgt, en soms niet. Ik zie het verschil niet.

Deze? Brazilie - Stroll
Yuki Tsunoda zat nooit voor Stroll. Dat is toch wel een groot verschil. Stroll moet geen plek geven aan wagens die niet voorbij hem geraken :p.
Voor mij is dat een terechte straf. Had nooit aanspraak op de inhaalpoging, was veel te optimistisch en veroorzaakt daardoor een crash. Ja, Stroll kon misschien de crash vermijden door zijn apex te missen maar dat kan niet de bedoeling zijn. Dan ben je helemaal de schlemiel.


Tsunoda - Vettel
Deze vind ik wel discutabel maar blijkbaar heeft Tsunoda zich verontschuldigd tegenover Vettel.
Hier zat Tsunoda wel op een gegeven moment voor op Vettel maar verliest precies de controle (Vettel dacht misschien dat hij offtrack ging gaan en pakte de apex maar raakt Tsunoda daardoor.)
Die straf vond ik wel tikkeltje overdreven.

Een goeie divebomb van Tsunoda: Bahrein
Hier lag Stroll te maffen en liet een groot gat. Tsunoda duikt erin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan