FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat als je iedereen had gevraagd net na de race wie P4 geëindigd was, nog geen 10% zou geweten hebben dat het Tsunoda was.
Alle ogen waren op Max en Lewis, dit was HET gevecht waar de hele race om draaide. De rest waren verre figuranten.
Allez eniac, nogmaals, bekijk dit nu even vanop een afstand. Da's geen F1 race he, da's enkel de 2 titelpretendenten laten "racen". Al die andere piloten racen mee, voor de volledige race. Er waren maar 2 oplossingen, finishen onder SC, of snel genoeg ALLE backmarkers laten unlappen.
Het mag echt HET gevecht geweest zijn, daar draait het niet om, het draait erom dat de regels niet gevolgd zijn.

@Yogi er zijn misschien over overtakes en dergelijke beslissingen gemaakt die niet rechtlijnig waren, dat klopt volledig, maar zo'n flagrante fout als dit toch niet?
Wat ik kan bedenken is Spa, dat was gewoon eveneens F1 onwaardig en had eveneens nooit mogen gebeuren.

Het komt er vooral op neer dat ik hier als F1 fan een heel slecht gevoel bij heb, er klopt gewoon niks van en de FIA (Masi) heeft er gewoon zelf voor gezorgd dat er grond is voor Mercedes om dit aan te vechten, als race fan wil ik een race op de baan beslist zien worden, maar niet op zo'n "manier" als dat hier gebeurd is.
 
Dat ze liever een racing finish prefereren lijkt mij normaal, maar dit was niet de racing finish die ze voor ogen hadden wanneer ze dat beslist hebben. Dat lijkt mij wel duidelijk. Er is geen enkel team dat in deze situatie een racing finish zou prefereren als ze opnieuw de vraag stellen. Het is niet alsof er nooit gefinished word onder een SC. (Spa 2021, Bahrein 2020 en 2019). In 2019 kon men als men echt wou dezelfde situatie creëren als zondag, dat is niet gebeurd. Zo vreemd is dat dus niet.

Spa 2021 konden ze sowieso niet aan het racen gaan, dus eenmaal ze "gestart" waren hadden ze verder ook geen keuze meer dan het te laten eindigen. Spa was overigens ook gewoon een farce he, laten we dat nu niet als voorbeeld nemen van hoe het moet ;)
Verder geen idee van hoe lang die overeenkomst al bestaat.

"Fake outrage". Anders hadden we een race moeten houden met enkel Verstappen en Hamilton. Dan was er geen Latifi geweest en had de uitslag anders geweest.

Je bent nu toch wel één en ander bij de haren aan het sleuren hoor. Natuurlijk had er geen race moeten zijn "met enkel Verstappen en Hamilton". Verstappen heeft zelf ook nadeel ondervonden van ander-dan-titelkandidaten. Dat hoort erbij en het hele veld is nodig. Maar het enige resultaat waar de wereld zondag naar keek was Lewis vs Max, en dat gekoppeld aan de wens om een racing finish te hebben heeft geleid tot de beslissing die er was.

Dit toont gewoon nog meer aan dat Masi heeft belist wie WK zou worden.

Die beslissing heeft daartoe geleid, dat klopt. Zolang er maar niet over partijdigheid wordt gesproken.

Wat als Sainz of iemand van die backmarkers nog een punt nodig hadden gehad? Pech dan? Dat je niet inziet dat dit gewoon niet eerlijk is, los van het feit voor wie je supportert kan ik niet begrijpen.

Ik zeg toch nergens dat het wel eerlijk is? Maar ik zeg ook dat wanneer de SC buitenkomt, het aspect "eerlijk" sowieso verloren gaat. Sommigen profiteren daarvan, anderen ondervinden er hinder van.

De vraag is eerder waarom het reglement niet gevolgd is en of de vraag "racing finish" voorang mag hebben op het volgen van het reglement.

De vraag is nu net of het reglement effectief niet gevolgd is. Zie mijn argument over 48.12 - het reglement stelt nergens dat er geen andere berichten mogen getoond worden.
De FIA haalt alvast zelf duidelijk aan dat ze de vrije hand hebben over de inzet van de SC, en combineer dat met de argumentatie over 48.12 en je zit in een situatie die perfect binnen de regelgeving kan vallen.

De effectieve vraag wordt dan herleid tot "waarom doen ze iets wat nog niet eerder gedaan werd".
 
Allez eniac, nogmaals, bekijk dit nu even vanop een afstand. Da's geen F1 race he, da's enkel de 2 titelpretendenten laten "racen".

Ja dat klopt, die keuze hebben ze gemaakt. Dat was het gevecht van de dag, en dat hebben ze laten doorgaan. Ik begrijp waarom velen dat fout vinden. Ik vind het zelf ook vreemd, er is geen precedent. Maar ik begrijp ook waarom de keuze gemaakt is.
Volgens mij hadden ze ook gewoon perfect de 3 andere wagens laten passeren. Er was tijd genoeg.

het draait erom dat de regels niet gevolgd zijn.

Zie m'n antwoord aan @Lode16 :)
 
Welke regels tijdens het seizoen zijn dat dan? Jij bent niet de enige die dat hier al gezegd heeft maar ik ben wel benieuwd over wat dit allemaal gaat dan.
Je kan toch nu echt niet gaan zeggen dat er geen enkele dubieuze beslissing is geweest, in eender welke richting dan, met betrekking tot Max en Lewis. Ik zeg alleen dat moesten er geen dubieuze beslissingen zijn geweest, dat het wellicht al eerder voor Lewis of Max was geweest. Dan had het wellicht niet tot Abu Dhabi geduurd voor de WDC te beslissen. En dan hadden we deze klucht niet gehad.
@Yogi er zijn in beide richtingen op z'n minst gezegd dubieuze beslissingen geweest, dat klopt. Maar dit is toch de flagrantste?
Dat deze het meeste opvalt is inderdaad zo, daar heb je gelijk in, zeker omdat het mede de WDC heeft bepaald. Maar dat staat los van men opmerking dat er grote kans eerder beslist ging zijn geweest als er geen dubieuze beslissingen waren geweest (in beide richtingen).
 
Spa 2021 konden ze sowieso niet aan het racen gaan, dus eenmaal ze "gestart" waren hadden ze verder ook geen keuze meer dan het te laten eindigen. Spa was overigens ook gewoon een farce he, laten we dat nu niet als voorbeeld nemen van hoe het moet ;)
Verder geen idee van hoe lang die overeenkomst al bestaat.
Tuurlijk was dat een farce, maar dat maakt wel duidelijk dat zulke vraag geen definitief iets moet zijn. Iets dat geen voorrang moet krijgen op het volgen van de regels.

"In the last couple of years there has been a general agreement with the teams that the Race Director should always endeavour to have the race ending under green flag conditions, even if only for a lap or two, as at Baku earlier this year."

last couple of years zal ook wel 2020 en 2019 zijn, zou dus ook toegepast kunnen worden in 2019, maar niet gebeurd.
Je bent nu toch wel één en ander bij de haren aan het sleuren hoor. Natuurlijk had er geen race moeten zijn "met enkel Verstappen en Hamilton". Verstappen heeft zelf ook nadeel ondervonden van ander-dan-titelkandidaten. Dat hoort erbij en het hele veld is nodig. Maar het enige resultaat waar de wereld zondag naar keek was Lewis vs Max, en dat gekoppeld aan de wens om een racing finish te hebben heeft geleid tot de beslissing die er was.
Ik sleur helemaal niets bij de haren. Enerzijds mag bijvoorbeeld een Perez wel invloed hebben op een gevecht tussen Lewis en Max en anderzijds een Sainz niet? Dat hoeft toch geen "fake outrage" te zijn. Zelfs moest ik fan geweest zijn van Verstappen zou ik heel dit circus gewoon belachelijk gevonden hebben.

Die beslissing heeft daartoe geleid, dat klopt. Zolang er maar niet over partijdigheid wordt gesproken.
Laten we het houden op incompetentie dan.
Ik zeg toch nergens dat het wel eerlijk is? Maar ik zeg ook dat wanneer de SC buitenkomt, het aspect "eerlijk" sowieso verloren gaat. Sommigen profiteren daarvan, anderen ondervinden er hinder van.
Ik vind niets on eerlijk aan de SC. Iedereen weet dat dat een mogelijkheid is en iedereen zal daar in bepaalde gevallen van profiteren.
De vraag is nu net of het reglement effectief niet gevolgd is. Zie mijn argument over 48.12 - het reglement stelt nergens dat er geen andere berichten mogen getoond worden.
De FIA haalt alvast zelf duidelijk aan dat ze de vrije hand hebben over de inzet van de SC, en combineer dat met de argumentatie over 48.12 en je zit in een situatie die perfect binnen de regelgeving kan vallen.

De effectieve vraag wordt dan herleid tot "waarom doen ze iets wat nog niet eerder gedaan werd".
Zie mijn vorige post. Het reglement zegt ook nergens dat regels niet gevolgd moeten worden.
 
Je kan toch nu echt niet gaan zeggen dat er geen enkele dubieuze beslissing is geweest, in eender welke richting dan, met betrekking tot Max en Lewis. Ik zeg alleen dat moesten er geen dubieuze beslissingen zijn geweest, dat het wellicht al eerder voor Lewis of Max was geweest. Dan had het wellicht niet tot Abu Dhabi geduurd voor de WDC te beslissen. En dan hadden we deze klucht niet gehad.

Dat deze het meeste opvalt is inderdaad zo, daar heb je gelijk in, zeker omdat het mede de WDC heeft bepaald. Maar dat staat los van men opmerking dat er grote kans eerder beslist ging zijn geweest als er geen dubieuze beslissingen waren geweest (in beide richtingen).
Toen mij ze dan? Als het wellicht niet tot Abu Dhabi geduurd zou hebben moeten dat toch grote fouten zijn?
 
Tuurlijk was dat een farce, maar dat maakt wel duidelijk dat zulke vraag geen definitief iets moet zijn. Iets dat geen voorrang moet krijgen op het volgen van de regels.

"In the last couple of years there has been a general agreement with the teams that the Race Director should always endeavour to have the race ending under green flag conditions, even if only for a lap or two, as at Baku earlier this year."

last couple of years zal ook wel 2020 en 2019 zijn, zou dus ook toegepast kunnen worden in 2019, maar niet gebeurd.

Fair enough. Misschien was de druk nu wel groter om racend te eindigen gezien laatste race seizoen EN title decider EN eerste keer in jaren dat het tussen meerdere teams ging EN de gelijke puntenstand.

Ik sleur helemaal niets bij de haren. Enerzijds mag bijvoorbeeld een Perez wel invloed hebben op een gevecht tussen Lewis en Max en anderzijds een Sainz niet? Dat hoeft toch geen "fake outrage" te zijn. Zelfs moest ik fan geweest zijn van Verstappen zou ik heel dit circus gewoon belachelijk gevonden hebben.

Sainz zou nog eerder een invloed gehad hebben op de P2 van Hamilton dan op de P1 van Max he. Of hij zou er een van beiden moeten uitgecrashed hebben... Ik snap je punt he, en ik zou het ook gewoon logischer gevonden hebben mochten ze gewoon iedereen er vantussen gehaald hebben. Maar ik snap deze keuze ook wel.

Laten we het houden op incompetentie dan.

Dat dan weer wel. Wat mij betreft is Masi's positie stilaan onhoudbaar hoor.

Ik vind niets on eerlijk aan de SC. Iedereen weet dat dat een mogelijkheid is en iedereen zal daar in bepaalde gevallen van profiteren.

Welja, de beslissing zoals ze zondag gemaakt werd kan iedereen ook in bepaalde gevallen van profiteren, gesteld dat je in specifieke posities zit :)

Zie mijn vorige post. Het reglement zegt ook nergens dat regels niet gevolgd moeten worden.

De argumentatie in die post is vooral terugslaan op het niet volgen van wat in 48.12 staat. Ik zeg net dat wat in 48.12 staat effectief irrelevant kan beschouwd worden omdat de voorwaarden voor het toepassen van 48.12 ("if...and...") niet alletwee vervuld zijn. En dan is er geen sprake van "reglementen niet volgen".
 
Toen mij ze dan? Als het wellicht niet tot Abu Dhabi geduurd zou hebben moeten dat toch grote fouten zijn?
Wie zegt er iets over grove fouten? Alleen discutabele punten, waar iets over te zeggen valt.
disclaimer, onderstaande opsomming is niet de bedoeling om hier elk punt te moeten gaan weerleggen.

Anyway,
* Bahrein, waar Max de plek moet teruggeven aan Hamilton. Daar waren al discussies over of het al dan niet correct was dat hij ze moet teruggeven.
* Hongarije: Lewis die 2 punten extra krijgt vanwege disqualify van Vettel.
* Italie: Max krijgt gridstraf van 3 plekken
* Groot Brittannië, waar Lewis max uit de wedstrijd tikt, en er vanaf komt met een nutteloze 10 second penalty
* Brazilië: Max die al dan niet correcte divebombs doet.
* Qatar: Grid penalties voor Max en Bottas
* Saudi Arabië: De race is bizar verlopen, de verschillende restarts, met lewis die op max crasht, max die al dan niet correcte divebombs doet.
* en ten slotte, zelfs in de final... Abu Dhabi, eerste ronde. Lewis geeft de plek niet terug. Wie weet wat er gebeurd was had lewis de plek terug gegeven.

* en ook flexiwing aanpassingen, Mercedes hun rearwing ding in Brazilië..
* en dan vergeet ik wellicht nog andere zaken, overtakes etc die ik niet zomaar kan terughalen.

Als Lewis / Max hier al dan niet meer / minder of zwaardere / lichtere straffen gekregen hebben had het mogelijks een andere finale geweest.

And also
* https://www.essentiallysports.com/f...nch-defence-after-christian-horner-criticism/
* https://www.msn.com/en-gb/sport/mot...ar-to-drivers-after-talks-in-qatar/ar-AAR7Dkm
* https://www.racefans.net/2021/11/23...arity-after-meeting-over-verstappen-incident/
* https://www.racefans.net/2021/10/07...-different-rules-for-different-people-alonso/

Artikelen genoeg die duiden dat de rijders soms zelf niet meer weten wat wel en wat niet mag. en Alonso die zegt dat sommige rijders andere penalties krijgen dan anderen.
Een combinatie van alle voorgaande discutabele punten kunnen leiden tot een 25 punten voorsprong voor Lewis of max..
 
Wie zegt er iets over grove fouten? Alleen discutabele punten, waar iets over te zeggen valt.
disclaimer, onderstaande opsomming is niet de bedoeling om hier elk punt te moeten gaan weerleggen.

Anyway,
* Bahrein, waar Max de plek moet teruggeven aan Hamilton. Daar waren al discussies over of het al dan niet correct was dat hij ze moet teruggeven.

was zijn eigen team dat dat vroeg. kan je geen "dubieuze steward-beslissing" noemen.
* Hongarije: Lewis die 2 punten extra krijgt vanwege disqualify van Vettel.
standaard disqualificatie hoor. je kan die regel in vraag stellen, maar de dsq niet.
* Italie: Max krijgt gridstraf van 3 plekken

ja, er was daar een crash met 2 wagens out. Max was daar in fout, want was nergens vóór Lewis. mag toch wel bestraft worden he?
* Brazilië: Max die al dan niet correcte divebombs doet.
divebombs zijn nooit correct.
als beide wagens op de baan kunnen blijven, is dat een gewaagd en geslaagd manouvre.
als je move de andere van de baan duwt, maar je kan zelf op de baan blijven, dan is dat (imo) forcing a driver of track, maar zal altijd wel discutabel zijn
als je zelf óók van de baan gaat, is dat een divebomb.

Max is daar zelfs niét voor bestraft he.
* Qatar: Grid penalties voor Max en Bottas
de fout is hier niet dat dat bestraft is, de fout is eerder dat dat voor Lewis later niét bestraft is. heb je wel een punt
* Groot Brittannië, waar Lewis max uit de wedstrijd tikt, en er vanaf komt met een nutteloze 10 second penalty
* Saudi Arabië: De race is bizar verlopen, de verschillende restarts, met lewis die op max crasht, max die al dan niet correcte divebombs doet.
Max is bestraft voor een rem-manouvre op Lewis, waardoor dat contact er was. Max-fans zullen altijd zeggen dat dat was om hem door te laten, maar het was imo meer om dat accident uit te lokken. Uit de weg gaan voor een andere piloot, doe je zoals Checo 2x getoond heeft in Abu Dhabi. Niet door op de rijlijn op je rem te gaan staan.
Mààr die penalty was óók nutteloos, en heeft het resultaat niet beinvloed.



* en ten slotte, zelfs in de final... Abu Dhabi, eerste ronde. Lewis geeft de plek niet terug. Wie weet wat er gebeurd was had lewis de plek terug gegeven.
Masi zijn uitleg was toen ook al belachelijk: als Lewis daar een voordeel heeft gehaald, heeft hij dat niet terug gegeven. Maar Lewis heeft ook geen overtake off-track gedaan he. Eigenlijk willen de Max-fans het simpel: Max laat remmen, net op de baan blijven, en dan positie krijgen van de race director omdat de tegenstander van de baan moet.
je kan dan zeggen: Lewis kan daar wachten, extra remmen, en op de baan blijven, maar dan moet hij ook Checo door laten, want die zat er nog vlak achter.
* en ook flexiwing aanpassingen, Mercedes hun rearwing ding in Brazilië..
dat was schade. bevestigd door FIA ook. een gat van 0.2mm, dat ze niet hadden mogen vervangen. Hamilton is daardoor als laatste moeten starten in de sprint. Je kan dat een voordeel noemen, maar goed, dan weet ik niet wat zeggen.
* en dan vergeet ik wellicht nog andere zaken, overtakes etc die ik niet zomaar kan terughalen.
ja, goed, als we zo gaan argumenteren: ik kan bij elke GP wel dingen vergeten zijn die van Max niet hadden gekunnen...
Als Lewis / Max hier al dan niet meer / minder of zwaardere / lichtere straffen gekregen hebben had het mogelijks een andere finale geweest.
en als Spa had door gegaan, kon Max gecrasht zijn en Lewis de maximale 26 punten gescoord hebben. dan hadden we ook een andere finale gehad. er zijn veel "als"-en geweest, dit seizoen hoor.

en als je dan kijkt naar andere penalty's (bvb Lando die een straf krijgt omdat de rode vlag uitkomt als hij op 100m van pit-entry zit, en doorrijdt)
 
Wie zegt er iets over grove fouten? Alleen discutabele punten, waar iets over te zeggen valt.
disclaimer, onderstaande opsomming is niet de bedoeling om hier elk punt te moeten gaan weerleggen.

Anyway,
* Bahrein, waar Max de plek moet teruggeven aan Hamilton. Daar waren al discussies over of het al dan niet correct was dat hij ze moet teruggeven.
* Hongarije: Lewis die 2 punten extra krijgt vanwege disqualify van Vettel.
* Italie: Max krijgt gridstraf van 3 plekken
* Groot Brittannië, waar Lewis max uit de wedstrijd tikt, en er vanaf komt met een nutteloze 10 second penalty
* Brazilië: Max die al dan niet correcte divebombs doet.
* Qatar: Grid penalties voor Max en Bottas
* Saudi Arabië: De race is bizar verlopen, de verschillende restarts, met lewis die op max crasht, max die al dan niet correcte divebombs doet.
* en ten slotte, zelfs in de final... Abu Dhabi, eerste ronde. Lewis geeft de plek niet terug. Wie weet wat er gebeurd was had lewis de plek terug gegeven.

* en ook flexiwing aanpassingen, Mercedes hun rearwing ding in Brazilië..
* en dan vergeet ik wellicht nog andere zaken, overtakes etc die ik niet zomaar kan terughalen.

Als Lewis / Max hier al dan niet meer / minder of zwaardere / lichtere straffen gekregen hebben had het mogelijks een andere finale geweest.

And also
* https://www.essentiallysports.com/f...nch-defence-after-christian-horner-criticism/
* https://www.msn.com/en-gb/sport/mot...ar-to-drivers-after-talks-in-qatar/ar-AAR7Dkm
* https://www.racefans.net/2021/11/23...arity-after-meeting-over-verstappen-incident/
* https://www.racefans.net/2021/10/07...-different-rules-for-different-people-alonso/

Artikelen genoeg die duiden dat de rijders soms zelf niet meer weten wat wel en wat niet mag. en Alonso die zegt dat sommige rijders andere penalties krijgen dan anderen.
Een combinatie van alle voorgaande discutabele punten kunnen leiden tot een 25 punten voorsprong voor Lewis of max..
Dus eigenlijk in het kort niets dat er voor zou zorgen dat, door een beslissing van de FIA, de titel al beslist was voor de laatste wedstrijd. Discutabele punten, dat zeker. In verband met u punten ga ik gwn verwijzen naar de reply van Marcel.
 
Toch wel bijzonder voor mannen als Bottas en Russel. Zondag rij je nog een race voor Mercedes/Williams, 2 dagen later zit je al op hetzelfde track te rijden met je nieuwe team. Korte overgang
 
De correcte beslissing van Mercedes, je wil niet oneindig blijven procederen, daar wordt niemand beter of gelukkiger van.
Maar de regels moeten inderdaad anders/wijzigen zodat dit scenario zich nooit meer kan voordoen.
 
Respect wel voor Mercedes, terwijl ze dit inderdaad terecht konden hebben aangevochten. Hopelijk worden hier inderdaad lessen uit getrokken richting volgend jaar.
 
Wolff vaag over of Hamilton volgend jaar terugkeert na het Abu Dhabi debacle.

Zou mss niet slecht zijn als Hamilton ermee stopt. Tijd voor een nieuwe generatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan