Wie zegt er iets over grove fouten? Alleen discutabele punten, waar iets over te zeggen valt.
disclaimer, onderstaande opsomming is niet de bedoeling om hier elk punt te moeten gaan weerleggen.
Anyway,
* Bahrein, waar Max de plek moet teruggeven aan Hamilton. Daar waren al discussies over of het al dan niet correct was dat hij ze moet teruggeven.
was zijn eigen team dat dat vroeg. kan je geen "dubieuze steward-beslissing" noemen.
* Hongarije: Lewis die 2 punten extra krijgt vanwege disqualify van Vettel.
standaard disqualificatie hoor. je kan die regel in vraag stellen, maar de dsq niet.
* Italie: Max krijgt gridstraf van 3 plekken
ja, er was daar een crash met 2 wagens out. Max was daar in fout, want was nergens vóór Lewis. mag toch wel bestraft worden he?
* Brazilië: Max die al dan niet correcte divebombs doet.
divebombs zijn nooit correct.
als beide wagens op de baan kunnen blijven, is dat een gewaagd en geslaagd manouvre.
als je move de andere van de baan duwt, maar je kan zelf op de baan blijven, dan is dat (imo) forcing a driver of track, maar zal altijd wel discutabel zijn
als je zelf óók van de baan gaat, is dat een divebomb.
Max is daar zelfs niét voor bestraft he.
* Qatar: Grid penalties voor Max en Bottas
de fout is hier niet dat dat bestraft is, de fout is eerder dat dat voor Lewis later niét bestraft is. heb je wel een punt
* Groot Brittannië, waar Lewis max uit de wedstrijd tikt, en er vanaf komt met een nutteloze 10 second penalty
* Saudi Arabië: De race is bizar verlopen, de verschillende restarts, met lewis die op max crasht, max die al dan niet correcte divebombs doet.
Max is bestraft voor een rem-manouvre op Lewis, waardoor dat contact er was. Max-fans zullen altijd zeggen dat dat was om hem door te laten, maar het was imo meer om dat accident uit te lokken. Uit de weg gaan voor een andere piloot, doe je zoals Checo 2x getoond heeft in Abu Dhabi. Niet door op de rijlijn op je rem te gaan staan.
Mààr die penalty was óók nutteloos, en heeft het resultaat niet beinvloed.
* en ten slotte, zelfs in de final... Abu Dhabi, eerste ronde. Lewis geeft de plek niet terug. Wie weet wat er gebeurd was had lewis de plek terug gegeven.
Masi zijn uitleg was toen ook al belachelijk: als Lewis daar een voordeel heeft gehaald, heeft hij dat niet terug gegeven. Maar Lewis heeft ook geen overtake off-track gedaan he. Eigenlijk willen de Max-fans het simpel: Max laat remmen, net op de baan blijven, en dan positie krijgen van de race director omdat de tegenstander van de baan moet.
je kan dan zeggen: Lewis kan daar wachten, extra remmen, en op de baan blijven, maar dan moet hij ook Checo door laten, want die zat er nog vlak achter.
* en ook flexiwing aanpassingen, Mercedes hun rearwing ding in Brazilië..
dat was schade. bevestigd door FIA ook. een gat van 0.2mm, dat ze niet hadden mogen vervangen. Hamilton is daardoor als laatste moeten starten in de sprint. Je kan dat een voordeel noemen, maar goed, dan weet ik niet wat zeggen.
* en dan vergeet ik wellicht nog andere zaken, overtakes etc die ik niet zomaar kan terughalen.
ja, goed, als we zo gaan argumenteren: ik kan bij elke GP wel dingen vergeten zijn die van Max niet hadden gekunnen...
Als Lewis / Max hier al dan niet meer / minder of zwaardere / lichtere straffen gekregen hebben had het mogelijks een andere finale geweest.
en als Spa had door gegaan, kon Max gecrasht zijn en Lewis de maximale 26 punten gescoord hebben. dan hadden we ook een andere finale gehad. er zijn veel "als"-en geweest, dit seizoen hoor.
en als je dan kijkt naar andere penalty's (bvb Lando die een straf krijgt omdat de rode vlag uitkomt als hij op 100m van pit-entry zit, en doorrijdt)