>>> FAQ <<< VR | Virtual Reality

Hilarische prijs. Maar als er misschien één fanbase wel gebamboozled kan worden door iets gewoon debiel duur te prijzen, zijn het wel die van Apple. Ze gaan nog nuttig zijn.

Dat gezegd zijnde, ziet de kit er zowel software als hardware matig uit, als de heilige graal voor true mass adoption. Ik vermoed dat deze nog geen 400gram zal wegen? Benieuwd hoe dit verloopt.
 
Marques Brownlee heeft er al een half uurtje mee mogen spelen :

Ik zie ook niet in hoe dat aan deze prijs zelfs maar een bescheiden succes kan zijn. Het probleem is dat de toepassingen die ze nu voorschotelen sowieso al nauwelijks added value hebben in VR. Film kijken ? Sorry, maar geef mij maar gewoon mijn TV en surround set. Facetimen ? Zodat anderen een gerenderde versie van mij te zien krijgen ? Echt niet... Live virtueel een NBA match meemaken ? Daar heb je buiten een haarscherpe display echt al die tech niet voor nodig.

Vraag is dan ook wie hiervoor gaat willen ontwikkelen, wetende dat al puur door de prijs alleen dit een zeer niche product zal zijn. Games zie ik al nauwelijks naar dit geporteerd worden, om nog maar te zwijgen van het probleem dat er geen controllers zijn (en die blijkbaar ook totaal niet gepland staan).

Maar rest dan ook nog de fundamentele vraag: zitten mensen te wachten op VR als een portable dag-in-dag-uit device ? We vinden het nu al vreselijk dat iedereen overal te pas en ten onpas op hun telefoon bezig is. Willen we echt een straatbeeld waar mensen op een terras, op het perron, enz... hun Vision Pro en aanverwanten boven halen ? Zie ook Marques die in zijn video aanhaalt hoe het toch hopelijk echt niet gaat gebeuren dat de vader des huizes op de verjaardag van zijn dochter met zo een bril rondloopt.
 
De specs mogen dan wel indrukwekkend zijn maar ik denk niet dat hier een grote markt voor gaat zijn. Ik heb al VR geprobeerd en dat is toch ook niet echt iets waarmee ik heel lang mee op mijn hoofd wil zitten om zo een prijs te rechtvaardigen.
 
Ik denk dat we allemaal een beetje verder moeten kijken. De eerste iPhone lanceerde zonder appstore en als we nog verder terug gaan;
My-first-cell-phone-meme.jpg

En dat was eigenlijk al een kleintje.


We vinden het nu al vreselijk dat iedereen overal te pas en ten onpas op hun telefoon bezig is. Willen we echt een straatbeeld waar mensen op een terras, op het perron, enz... hun Vision Pro en aanverwanten boven halen ? Zie ook Marques die in zijn video aanhaalt hoe het toch hopelijk echt niet gaat gebeuren dat de vader des huizes op de verjaardag van zijn dochter met zo een bril rondloopt.

Denk aan ouders die met zo'n gigantische VHS camera voor hun gezicht hetzelfde filmden. Binnen 10 of 20 jaar ziet dat eruit als een normale bril met misschien een dedicated compute/battery brick in je achterzak. Maar misschien zal zelfs dat niet nodig zijn en zorgt 7G en wireless power beaming dat enkel die standaard bril alles op zich kan ondersteunt door cloud compute. Dan zul je geen mensen meer op een terras, perron of op een concert zien die naar hun gsm liggen turen. Ze kijken dan "door" hun "gsm". Je kan je blijven afvragen of dat beter is dan helemaal niets, maar het lijkt me wel beter dan hoe we gsms vandaag in ons leven geintegreerd hebben. Veel zal ook afhangen van de gebruiker zelf en de UX die hij voor zichzelf wil. Het kan de aandacht van de fysieke wereld afnemen maar anderzijds laten ze ook toe om die fysieke wereld volledig naar je hand te zetten in die mate dat deze juist geaccentueerd wordt ipv weggestoken achter een laag bloat.

Apple zelf gaat maar 100k units produceren om te beginnen, dit is duidelijk gewoon een babystapje richting vision pro als platform waarin ze vooral het ecosysteem willen voorbereiden voor wanneer vision pro 5 op alle vlakken beter en cheaper is.
 
Hmm die preview van Marques laat hij toch al weten dat het ding best weegt... Dat snap ik toch niet hoor. Zo'n grote investering en dan ga je nog een kit hebben dat na x aantal tijd(zijn preview zeg +- 30minuten) al gewaar gaat worden.
 
Hmm die preview van Marques laat hij toch al weten dat het ding best weegt... Dat snap ik toch niet hoor. Zo'n grote investering en dan ga je nog een kit hebben dat na x aantal tijd(zijn preview zeg +- 30minuten) al gewaar gaat worden.
weeral de fout dat design belangerijker is dan comfort... een simpele topstrap maakt het dragen van een vr set echt enorm veel draaglijker...

Bij mijn quest pro kreeg ik er zelfs koppijn van, maar met een horizontale topstrap van 4cm breed, zit die gewoon comfortabel
 
Gewoon van af blijven. Dit is nieuw en zal dus de eerste jaren vol met bugs en slechte eigenschappen zitten. Die dan uiteraard verbeterd worden in v3, v4, v5 en steeds goedkoper en goedkoper worden
 
 
T'is ier precies wat doodgegaan na de PS VR2 hype. Ligt die bij de meeste al langs de kant geschoven omdat er geen nieuwe AAA VR releases zijn?
 
Los van PSVR 2: je kan nu een abo nemen op Quest+ voor 1 dollar, heb je meteen een maand Pistol Whip en Pixel ripped. Beide aanraders. :)
 
Ik ben ook wat gehyped na die PS VR2 eens te testen een paar maand terug, maar wacht op de quest 3 om een aankoop te doen.
 
T'is ier precies wat doodgegaan na de PS VR2 hype. Ligt die bij de meeste al langs de kant geschoven omdat er geen nieuwe AAA VR releases zijn?
PSVR2 brengt dan eigenlijk ook niks echt nieuws.
95% van de games bestonden 3 jaar terug al. Zijn ook allemaal vrij kleine games en na een paar maanden heb je het wel gezien.

Is tot nu toe eigenlijk bij iedere VR bril het geval.
 
Ik geloof nog altijd hard in de PSVR2. Ik denk dat we de komende jaren nog mooie titels gaan zien. Het is nu even development hell, de typische periode van droogte net na release, vroeg in de console lifecycle.
 
Probleem is ook dat ge aan Sony hun Playstation ecosysteem gebonden zijt. Op PC zijn er meer VR software en games.
Of de Oculus Quest 2 die goedkoper is en ook standalone kan gebruikt worden.
De hardware mag dan wel goed zijn maar ik denk dat er weinig mensen staan te springen om 650 euro te dokken om die paar games in VR te spelen die interessant zijn.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan