VR Headset - welke criteria, beslissingspunten, ... ?

eniac

Well-known member
Crowdfunder FE
Nu ik een goede gaming PC heb wil ik graag ook een VR headset kopen. Budget speelt daar op zich geen gigantische rol, eerste focus is dat het ook echt iets goed is. Ja, een Vive Pro van €1500 vind ik nogal duur, maar als dat duidelijk de beste optie is voor m'n noden dan wil ik het overwegen.
Videokaart is nu nog een RTX 3070 maar zal ergens binnen de komende maand nog een upgrade krijgen naar een RTX 3080. Verder heb ik een Ryzen 5800X en 32GB RAM, dus hardwarekant zit zeker goed.

Wat ik wil kunnen draaien:
  • Racing games. Op zich speel ik graag de Forza Motorsport games, maar heb al gelezen dat deze niet VR compatible zijn, maar ik wil daar ook wel naar andere zaken kijken. Maar ik droom al jaren van immersive racing en dat wil ik nu echt wel gaan doen.
  • Zaken als Alyx en Beat Saber zijn absolute musts
  • Flight Sim zou ook een leuke zijn
  • En overall, gewoon de goede VR games zonder mij al te fel te restricteren tot 1 ecosysteem en daardoor de helft van de games te moeten missen

Maar ik zie door de bomen het bos niet echt, omdat er wel een aantal beslissingspunten lijken te zijn.

Standalone vs PC coupled
  • Standalone: hoe zit het met processing power? Draai je daar ook zaken als Alyx op?
  • PC coupled: platformen. Hier lijken WMR en SteamVR te bestaan. Zijn er veel meer? Hoe linkt de keuze voor een headset terug naar restrictie van platformen?
Tracking
  • Lighthouse => betere tracking, maar meer ruimte nodig? Of is het genuanceerder?
  • Inside out => minder goede tracking, maar flexibeler? Hoe is inside-out tracking voor bvb. een Beat Saber? Goed genoeg of niet?
  • En ik vermoed dat het voor racegames of flight sim helemaal niet van toepassing is
Controllers
  • Ik lees overal dat Index de beste controllers heeft (iets met thumb tracking?), maar dat je met die van de Reverb G2 bvb. ook perfect tevreden zal zijn indien je nooit een Index hebt gebruikt :)
IQ
  • Resolutie. Bvb. met een Vive zou je in Flight Sim de gauges niet kunnen aflezen, terwijl dat met een Reverb G2 dan weer wel zou gaan. Wat is goed genoeg, wat is outdated, wat is optimaal, ... ?
  • FOV: ook hier zijn er wel verschillen

Zijn er belangrijke criteria die ik hier nog over het hoofd zie?

Op dit ogenblik is m'n shortlist:
  • Oculus Quest 2
  • HTC Vive Pro
  • Valve Index
  • HP Reverb G2
Van deze neig ik op dit ogenblik het meest naar de Reverb G2. Dit omwille van de aantrekkelijke prijs, gecombineerd met de resolutie. Enige twijfelpunten die ik hier heb zijn:
  • Niet standalone: gaat dit me tegenhouden wanneer ik Beat Saber of Alyx wil spelen?
  • Tracking zou niet absolute top zijn. Sowieso minder een issue voor racing of flight sims, maar mogelijk wel voor m'n andere zaken. Als ik op YT wat filmpjes kijk hierrond LIJKT het mij goed genoeg, maar input is welkom :)

Zo, dat is een hele boterham... Graag krijg ik hier wat input naar of ik zaken over het hoofd zie, andere gebruikerservaringen en dan zeker ook wat jullie mening is over de beste match voor mijn vereisten.

Thx alvast :)
 
Ik heb een reverb g2, en moet zeggen dat dat voor flight sim en racing games subliem is. Andere types games heb ik nog minder geprobeerd, alyx heb ik wel gekocht toen het in afslag stond maar nog niet aan begonnnen. Nadeel is dat mijn 1080 FE het heel zwaar heeft, zeker bij flight sim, maar qua scherpte van beeld is, zo nen hp g2 wel subliem
 
Ik heb een reverb g2, en moet zeggen dat dat voor flight sim en racing games subliem is. Andere types games heb ik nog minder geprobeerd, alyx heb ik wel gekocht toen het in afslag stond maar nog niet aan begonnnen. Nadeel is dat mijn 1080 FE het heel zwaar heeft, zeker bij flight sim, maar qua scherpte van beeld is, zo nen hp g2 wel subliem

OK, thx alvast.

FOV is goed/genoeg?
Compatibel met de belangrijkste platformen (WMR/SteamVR/nog andere?) zodat je niet beperkt bent qua gamekeuze?
 
OK, thx alvast.

FOV is goed/genoeg?
Compatibel met de belangrijkste platformen (WMR/SteamVR/nog andere?) zodat je niet beperkt bent qua gamekeuze?
Fov blijft toch een klein beetje verrekijkergevoel, niet veel verschil met mijn oude rift bv. maar in bv racegames is dat minder een issue omdat racepiloten normaal nen helm aan hebben :unsure:
Wmr moet altijd draaien, ook al is het via steam dat je een game start. Oculus exclusives ga je denk ik via een omweg moeten doen. Grootste voordeel van die hp is dat met deftige hardware je effectief wijzers en kleine tekst enzo kunt lezen in uw vliegtuig, wat met nen rift bv veel waziger is. Zeker voor in oude vliegtuigen zonder schermen scheelt dat wel dat je niet voorover moet leunen om alles te kunnen lezen.
 
OK mooi. Dan is die Reverb alvast bevestigd als 1 van m'n toppers.

Indien iemand nog wat ervaringen kan delen over de tracking en over de bewegingsvrijheid tijdens rechtstaand spelen, dan kan ik die knoop doorhakken :)
 
Gezien racegames je ding zijn, geen geld voor Asseta en Dirt 2.0, beide vr compatible :) binnen 6tal uur wel afgelopen


Verder relatief tevreden Index gebruiker maar kan niet echt vergelijken met andere headsets buiten psvr. Indien je graag actief Beatsaber wil spelen denk al zeker eens na of je eventueel een "kabel mount" settup will installeren want van wat ik lees is gebroken/versleten kabel toch het meest voorkomend probleem bij alle bekabelde headsets.
 
Indien je voor de quest 2 gaat, kan ik je wel aan een referral helpen zodat we beide 30 EUR store credit krijgen.
 
Indien je voor de quest 2 gaat, kan ik je wel aan een referral helpen zodat we beide 30 EUR store credit krijgen.

Thx, maar stilaan aan het settlen op de Reverb denk ik. Mocht het nog veranderen zal ik je aanspreken :)

Op de Reverb is nu ook een 50 euro cashback actie gaande. Prijs komt dan op een 635 inclusief controllers. Dat is best OK.
 
De reverb is vooral goed om race gamens enz te spelen.
Voor shooters is het minder vind ik persoonlijk. Den draad, Harry.
De quest zonder kabel is zalig. Zou hem zelfs niet wisselen tegen een index, gewoon door den draad.
 
Heb ook sinds kort een Quest 2. Apprecieer vooral dat je gewoon volledig draadloos kan spelen en dat de sensors in de bril zelf zitten ingewerkt. Ik kan letterlijk eender waar in huis spelen. Verder kan je via Oculus link ook gewoon via de computer spelen, maar dat is niet iets wat ik veel gebruik. Amuseer mij voorlopig meer dan genoeg met de games die je lokaal kan installeren.

Qua specs is de Reverb natuurlijk superieur. Maar de beste bril is degene die je veel gebruikt zeker? ;)
 
Ik heb een vive pro met zo'n draadloos ding die werkt op 5G.
Werkt perfect indien je de nodige processorkracht hebt om te encoden.
Dit systeem in combinatie met de lighthouses laat je toen om volledig vrij te bewegen en rond te draaien.
Iets wat een groot voordeel geeft in shooters, minder in racing games natuurlijk want daar zit je stil. :p
 
Wij hebben zowel de rift s als de quest2. De quest is leuk voor cartoony games en toestanden als beat saber waar totale vrijheid een plus is. Maar voor echte games? Bah.
Kleine fov, minder scherp, mottig veel godrays. Ik speel er eigenlijk niet graag mee.

de reverb g2 is voor het geld denk ik veruit de beste die er is, als je Wireless wilt moet je al naar vive pro of pimax gaan.
 
Ik heb een vive pro met zo'n draadloos ding die werkt op 5G.
Werkt perfect indien je de nodige processorkracht hebt om te encoden.
Dit systeem in combinatie met de lighthouses laat je toen om volledig vrij te bewegen en rond te draaien.
Iets wat een groot voordeel geeft in shooters, minder in racing games natuurlijk want daar zit je stil. :p
Ik vind zelfs bij games waar je stil zit het draadloze gebeuren een groot voordeel, ik laat de kabel over mijn rug naar beneden lopen maar soms klemt die wel eens tussen mijn rug en de stoel en dat is minder fijn.
Lighthouses vind ik wat minder als je geen dedicated ruimte hebt voor uw VR, dan zou ik eerder de Vive Cosmos nemen met de WiGig kit. Dan is het ook nog wat betaalbaar (+- 1200). Een Vive Pro Eye met WiGig gaat al vlot naar de 2000 EUR.
 
Ik vind dat de Quest (2) echt wel voldoet voor de gemiddelde gamer zijn noden. Het is niet de high-end, maar leunt er erg kort tegenaan. Dat afgezet tegen de prijs (450€ voor 256gb) + wireless + nog steeds mogelijk om te tetheren maakt het gewoon een heel goede deal.

Dat gezegd zijnde, als ge het geld EN de ruimte EN de PC EN de interesse/tijd hebt om veel te VRen, investeer dan gerust in een betere headset.
 
De Quest 2 is niet wireless zoals een Vive dat is he. De Quest 2 heeft een ingebakken player die heel basic content kan draaien, Asetto Corsa of Alyx daar draadloos op spelen kan bijvoorbeeld niet.
Het is een toestel voor de huis-tuin-en-keuken VR gebruiker die zich wil amuseren met Beat Saber, I Expect You To Die, VR Golf, etc...

Je kan hem dan koppelen met tethering inderdaad, maar als dat je plan is waarom zou je dan niet voor minder geld een Rift S nemen die op alle vlakken beter is (geluid, hoofdband, beeld). Want het leunt echt niet aan tegen de high-end, dat doet de Rift S zelfs niet. Oculus headsets, vooral de Quest, hebben serieus last van godrays. In cartoony/cell shaded of trage games is dat zo geen drama maar speel een racegame daarmee en ge wordt echt kotsmisselijk.
In theorie heeft de Quest 2 een hogere resolutie en refresh rate dan de Rift S, maar ik ervaar echt niet dat de beeldkwaliteit beter is, zelfs tethered.

Ik wacht eigenlijk op een upgraded versie van de Quest, een soort van Quest Pro. Eentje die je draadloos kan linken met de PC en echt deftige graphics heeft.

449 EUR klopt ook niet helemaal he. De Oculus Link kost nog eens 99 EUR en zonder de Elite strap van 49 EUR is het comfort ook ver zoek. 600 EUR is dus wat een Quest 2 256GB u minstens kost.
Wilt ge echt all-in gaan met de elite battery strap en de case dan komt het op 687 EUR. Akelig dicht bij die "veel duurdere" Reverb G2 die echt een paar trappen hoger is qua kwaliteit.
 
lol desolaton, al is van virtual desktop gehoord voor de quest?
Via virtual desktop kan je draadloos half life alyx spelen, gaat zeer vlot. Je kan alle pc vr games spelen draadloos met de quest via virtual desktop. En de games zien er zalig uit, vooral alyx.
Het is echt zalig zonder kabel gamen.
Mijn quest koste 350 + elite strap (49). Die kabel heb je niet nodig. En als je er toch een wil, koop hem dan niet van oculus zelf. Koop gewoon op bol ne compatibele usb kabel voor 20 euro van 5 meter.
Elite strap met batterij heb ik persoonlijk niet nodig, ik zit nooit langer dan 2 uur in vr.
 
What @smegmatron said.

@desolation, no offense, maar ge zit weer in uw typische "overdrijfmodus" die ge ook tentoonspreidt in de auto-threads. De Quest is echt niet zo slecht als gij hem aan het afschilderen zijt.
Is 1 van die high end vive sets beter? Uiteraard ja, dat heb ik ook gezegd. Maar ge vergeet even los het prijs argument + het "volledige wireless en standalone" spelen. Quest solo draait indeed niet elke game , maar het is wel ENORM plezierig om die optie te hebben, en uwe headset gewoon mee te nemen op verplaatsing ZONDER dat uwe PC mee moet.

Dus de Quest heeft absoluut zijn waarde, en is waarschijnlijk zelfs de beste optie voor een groot deel mensen.
Maar om mij te herhalen specifiek voor @eniac: "Dat gezegd zijnde, als ge het geld EN de ruimte EN de PC EN de interesse/tijd hebt om veel te VRen, investeer dan gerust in een betere headset."
 
Laatst bewerkt:
Maar ik zeg niet dat de Quest slecht is. Ik zeg dat de Quest niet bedoeld is voor wat eniac wil doen. Er is een reden dat wij beide headsets hebben en dat is omdat de vrijheid van de Quest heel plezierig is, zolang je rekening houd met de beperkingen van het toestel.
Er wordt dan ineens gedaan alsof de Quest met tethering een perfect alternatief is voor de Reverb G2 en dat is gewoon niet waar, technisch is dat totaal geen evenwaardig toestel.
Eniac geeft hier het voorbeeld van simracing, dat is nu EXACT de toepassing waar een Quest een slechte keuze voor is puur door zijn smalle FOV (96° vind ik zelfs te klein om echt immersive te zijn want dat is minder dan de helft van de menselijke FOV) en zijn godrays-achilleshiel. Ook de Rift S zou ik daar niet voor aanraden overigens, Oculus headsets zijn ideaal om is uw teentjes in het VR water te dippen of voor huis-tuin-en-keuken maar niet voor the real thing zoals flightsims en immersive simracing.

Daarnaast is virtual desktop een leuke feature, maar het is geen volwaardige alternatief voor bv de WiGig van de Vive. Daarvoor is de latency naar mijn gevoel te groot. VD zit rond de 25ms, WiGig eerder 9 a 10ms wat eigenlijk bijna zero-latency is gezien de bekabelde verbinding van de Vive een latency van 7ms heeft.

Voor deftig te simracen is iets ala een Reverb of Valve Index eigenlijk zowat het bare minimum om dat comfortabel te doen.
Sterker nog, als simracing zijn focus is zou ik zelfs eerder naar een PiMax 5K Super kijken (144Hz refresh, 185° FOV), maar ge moet dan wel ermee kunnen leven dat die softwarematig niet perfect zijn. En dat het bekabeld met outside-in tracking is, maar dat is voor simracing een minder groot probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan