VR headset

Lexx

Active member
Crowdfunder FE
Al lange tijd het idee om eens een VR headset te kopen voor casual gebruik.
Alleen niet echt een idee met wat ik allemaal best rekening kan houden.

Budget maakt mij niet zo heel veel uit, zolang het product maar top is. Belangrijkste verschil in mijn ogen is dat er modellen zijn die enkel via de PC werken en andere modellen die ook op zichzelf kunnen werken. Het tweede lijkt me veel leuker natuurlijk (om bv ergens mee naartoe te nemen), maar denk dat deze dan ook wel iets minder in kwaliteit zullen zijn? Of is dit niet per se zo?

Oculus Quest 2 : deze tegengekomen als model dat ook op zichzelf kan werken (dus met of zonder pc)
Valve Index : lijkt me 1 van de betere modellen op ongeveer elk vlak? Wel een duur prijskaartje, maar dat is niet direct een minpunt voor mij. Wel dat deze enkel via de pc kan werken?

Dit zijn trouwens mijn pc-specs (geen idee of dit genoeg is of niet)
AMD Ryzen 5 3600 6-Core 3.60 GHz
GTX 1070
16 GB RAM
1 TB SSD

Iemand die mij op weg kan helpen?
Het gaat mij echt van casual games zoals beat saber of race games tot games zoals Half-life:Alyx en VR shooters.
 
Heb zelf een Valve Index gekocht en wel tevreden van, buiten het feit dat ik hem niet veel gebruik.
Wat zijn jouw pc specs? En ook veel ruimte/gedoe nodig om de speelomgeving in te kunnen stellen?
Dacht gelezen te hebben dat je bij de valve index heel veel equipment moet opstellen om te kunnen spelen, terwijl dit bij de oculus quest 2 bv helemaal niet het geval is (~headset opzetten en spelen)
 
Oculus Quest 2 is de way to go voor uw eisen. Indien je computer bekabeld internet heeft en je goede 5ghz Wifi hebt op de plaats waar je met je headset wil staan/zitten.

Wat zijn jouw pc specs? En ook veel ruimte/gedoe nodig om de speelomgeving in te kunnen stellen?
Dacht gelezen te hebben dat je bij de valve index heel veel equipment moet opstellen om te kunnen spelen, terwijl dit bij de oculus quest 2 bv helemaal niet het geval is (~headset opzetten en spelen)
De Valve Index heeft minimaal 2 basis stations die je tracken, en je bril heeft een kabel. De meesten hebben een dedicated room met katrolsysteem voor de Index want deze setup verplaats je niet zomaar.

Ik zat een jaar geleden met dezelfde vragen, voornamelijk voor Half-life:Alyx.
De Quest was toen mijn keuze. Nu nog steeds met de Quest 2. Kwaliteitsverschil met de Valve Index weegt zeker niet op tegen gebruiksvriendelijkheid, veelzijdigheid en prijskaartje van het toestel.
Enige probleem is dat je uw ziel verkoopt aan Facebook. Bij de Oculus Quest 2 is het verplicht je aan te melden met een facebook account (hier zou wel een omweg voor zijn).

Accessoires koop je op AliExpress.
 
Oculus Quest 2 is de way to go voor uw eisen. Indien je computer bekabeld internet heeft en je goede 5ghz Wifi hebt op de plaats waar je met je headset wil staan/zitten.

Dit is inderdaad het grootste punt voor mij. Dat ik de oculus quest 2 dus ook op andere plaatsen kan gebruiken zonder dat ik mijn pc nodig heb.
Ik kan aannemen dat voor de serieuzere games (genre half-life:alyx) deze headset gewoon nog altijd meer dan genoeg is en ik deze hiervoor dus wel op mijn pc ga aansluiten?

Dus eigenlijk zonder pc voor de casual games (beat saber oid) en voor de zwaardere games gewoon op de pc aansluiten?

Enige nadeel op dit moment is dat mijn pc inderdaad bekabeld internet heeft, maar ik in mijn kamer nog geen wifi heb (dus daar zou ik dan wel eens voor moeten kijken :p)
 
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, laat ik het anders zeggen:
Als je goed internet hebt en je PC is bekabeld, moet je zeker niet twijfelen en gewoon de Quest 2 kopen.

Uw PC heeft liefst geen Wifi nodig, maar bekabeld om de latency zo laag mogelijk te houden. Anders moet je beeld 2 keer over het draadloos netwerk = vertraging.

De headset heeft 5Ghz Wifi nodig. Dus indien je ergens kan spelen dichtbij je router, is het al goed. De computer kan in een andere kamer staan.

Ik gebruik de headset inderdaad meer zonder de PC (standalone, bijvoorbeeld beat saber), maar het is tegelijk ook de enige die je fatsoenlijk draadloos met je PC kan gebruiken. Kwaliteit is meer dan goed, vrijheid van bewegen zonder kabel geeft meer immersie.
 
Wat zijn jouw pc specs? En ook veel ruimte/gedoe nodig om de speelomgeving in te kunnen stellen?
Dacht gelezen te hebben dat je bij de valve index heel veel equipment moet opstellen om te kunnen spelen, terwijl dit bij de oculus quest 2 bv helemaal niet het geval is (~headset opzetten en spelen)
i7 7700, 32GB RAM, GeForce 1080.
Goh, niet echt veel gedoe. Gewoon die twee sensoren in de uiterste hoeken zetten. Bij mij blijven die staan.
't Is gewoon ja, de plaats maken, zien dat die controllers opgeladen zijn, al die kabels deftig leggen zodat die headset gemakkelijk zit
 
Denk dat voor mij de oculus quest 2 toch de betere optie is dan (voor hetgeen ik in gedachten heb om er allemaal mee te doen).
Wil niet echt de beperking hebben om er enkel in mijn kamer mee te kunnen werken, dan kan ik even goed gewoon altijd op mijn pc zelf games spelen :p

Bedankt voor de uitleg beiden!
 
Het grootste nadeel van de Quest 2 vind ik de kleine FOV. Wij hebben een Rift S en ik vind die al kantje boordje, mijn schoonouders een Quest 2 en ik vind het toch afbreuk doen aan de immersiviteit.
 
Ik heb de Valve Index sinds vorig jaar. Ik heb geen equipment aangeschaft (behalve speciale brilglazen die ik in de headset kan monteren zodat ik zonder bril kan spelen). Base stations op 2 hoeken van mijn speelruimte gezet, alles aangesloten op de PC/stopcontacten, software laten installeren en genieten.

PC-specs: RTX 2070 Super, Ryzen 5 3600X, 16 GB RAM. Niet zeker over uw videokaart, maar ik vermoed dat je Half-Life Alyx zonder problemen zal kunnen spelen, dit spel is goed geoptimaliseerd. Dunno about andere games.
 
Terug
Bovenaan