EV vs ICE, alle kosten op een rij

Ik zet mij gewoon 18 minuten aan de snellader.

Dat is voor mij een pak handiger dan dat op en neer ding doen.

En goedkoper, voorlopig toch, dan aan de traaglaadpaal hangen.

Al hang ik hem aan de traaglaadpaal als er 1 is op de locatie waar ik moet zijn.

Ik zet mij gewoon 18 minuten aan de snellader.

Dat is voor mij een pak handiger dan dat op en neer ding doen.

En goedkoper, voorlopig toch, dan aan de traaglaadpaal hangen.

Al hang ik hem aan de traaglaadpaal als er 1 is op de locatie waar ik moet zijn.
Als je dat kan, sure. Maar zoals je laatste zin al een indicatie is, zijn er niet overal snelladers. En afhankelijk van je trajecten, ook niet altijd erlangs.

Laat ons eerlijk zijn: met het huidig aanbod publieke laadpalen, is het bijna enkel in steden (of "grotere gemeenten") praktisch haalbaar om een EV te hebben zonder eigen laadpaal. Want daar is er een deftig aanbod (semi-) publieke laadpalen.

En ik heb het bewust over praktisch haalbaar, alles kan hé, de vraag is hoeveel tijd je wilt verspillen (laadpaal zoeken, van/naar laadpaal stappen, omweg onderweg en 20min staan wachten, ...).

Sinds meer dan 1.5j een ev als daily hier, en voorlopig nog geen laadpaal. Daarnaast woon ik 'op den buiten'.
Eigenlijk geen enkele keer problemen gehad met laden, ondanks dat er maar een 4-tal trage laadpalen in het dorp te vinden zijn, dichtste snelladers al snel een kwartiertje.
Ik los t op door altijd op't werk te laden en als't écht eens nodig is, kort eens aan de snellader.

Kan me wel voorstellen dat t problematisch is als je onvoorspelbare, lange trajecten aflegt. Vaak snelladen dan I guess?

Sinds meer dan 1.5j een ev als daily hier, en voorlopig nog geen laadpaal. Daarnaast woon ik 'op den buiten'.
Eigenlijk geen enkele keer problemen gehad met laden, ondanks dat er maar een 4-tal trage laadpalen in het dorp te vinden zijn, dichtste snelladers al snel een kwartiertje.
Ik los t op door altijd op't werk te laden en als't écht eens nodig is, kort eens aan de snellader.

Kan me wel voorstellen dat t problematisch is als je onvoorspelbare, lange trajecten aflegt. Vaak snelladen dan I guess?
Ok, ik dacht dat het vanzelfsprekend was sinds het een thread is over alle kosten van de wagen, maar zal mijn stelling aanpassen:

Laat ons eerlijk zijn: met het huidig aanbod publieke laadpalen, is het bijna enkel in steden (of "grotere gemeenten") praktisch haalbaar om een privé-EV te hebben zonder eigen laadpaal; tenzij je je privé-wagen ook kunt laden op het werk. Want enkel daar is er een deftig aanbod (semi-) publieke laadpalen.

En ik ken momenteel ook maar weinig bedrijven die al geïnvesteerd hebben in laadpalen als ze geen firmawagens aan hun personeel geven. Dus ja, het kan zijn, daarom dat ook mijn originele stelling ging over "bijna enkel".

Als ik op de buiten woonde. Dan had ik in veel gevallen een eigen oprit of garage. En met de grannycharger laad je zo een 20kwh op op 10h. Wat een 100 tot 150 km is.

In het stad zijn er laadpalen of laadpleinen en laad je die daar eens op.

Voor de rest is het dan aan de snellaadpaal. En ik heb vb de kia genomen om die reden. Omdat ik weet dat ik vb 18 minuten kan opladen en door. En er staan er toch wel redelijk wat daarvan langs de autostrand.

Hiernaast zijn er abonnementsformules voor laadkaarten zodanig dat je uzelf kan organiseren die na wat uitzoeken het beste bij u passen.

Thuisladen is in principe het goedkoopste.
Met de juiste laadpas is het goedkoper via de snellaadpaal dan benzine of zo tanken. Maar niet het allergoedkoopste. Of je moet wat geluk hebben met de laadkaart.
Als je er niet naar kijkt en gewoon de eerste de beste neemt dan ben je wat gjpost.

De laadpaal is om eerlijk te zijn voor de meesten, uitzonderingen daargelaten, onnodig. Behalve als je wil optimaliseren. Maar ook die optimalisatie kost extra geld.

Als ik op de buiten woonde. Dan had ik in veel gevallen een eigen oprit of garage. En met de grannycharger laad je zo een 20kwh op op 10h. Wat een 100 tot 150 km is.

In het stad zijn er laadpalen of laadpleinen en laad je die daar eens op.

...

De laadpaal is om eerlijk te zijn voor de meesten, uitzonderingen daargelaten, onnodig. Behalve als je wil optimaliseren. Maar ook die optimalisatie kost extra geld.
Hangt van uw definitie van den buiten/stad af. Ik ken genoeg gemeenten waar de dorpskern vol staat met rijhuizen en appartementen zonder oprit of garage; maar waar er amper laadpalen zijn. En geen snelladers in de buurt. Zelfs gemeenten van ~20k inwoners. En dit in alle provincies van het land.

Doe gewoon eens de moeite om chargemap ofzo open te zwieren, valt vrij hard op hoor. En op chargemap staan dan nog veel semi-publieke laadpalen die niet 24/7 bereikbaar zijn.

Aangezien het aantal EV's al serieus is toegenomen kom ik toch vaak op plekken toe waar de palen bezet zijn op parkings/steden. Dat is vaak ook het probleem met die plekken, veel EV rijders zetten zich daar altijd ook al moeten ze niet echt laden. Mensen die dan toekomen en echt daar zijn om te laden zitten dan met een probleem.

Hangt van uw definitie van den buiten/stad af. Ik ken genoeg gemeenten waar de dorpskern vol staat met rijhuizen en appartementen zonder oprit of garage; maar waar er amper laadpalen zijn. En geen snelladers in de buurt. Zelfs gemeenten van ~20k inwoners. En dit in alle provincies van het land.

Doe gewoon eens de moeite om chargemap ofzo open te zwieren, valt vrij hard op hoor. En op chargemap staan dan nog veel semi-publieke laadpalen die niet 24/7 bereikbaar zijn.
beetje elk zijn definitie zeker? voor mij op de buiten: buiten het dorp/stad, hoe klein ook. Dan heb je meestal wel plaats voor uw voordeur. omdat je vaak ook maar weinig tot geen naaste buren hebt.

beetje elk zijn definitie zeker? voor mij op de buiten: buiten het dorp/stad, hoe klein ook. Dan heb je meestal wel plaats voor uw voordeur. omdat je vaak ook maar weinig tot geen naaste buren hebt.
Maar daar heb ik het niet eens over. Het ging mij gewoon over "zonder eigen laadpaal".

Neem nu volgende regio's en zoek ze eens op bij een chargemap of iets dergelijk. Dat zijn allemaal kleine/middelgrote gemeentes waar amper laadpalen zijn en geen snelladers in de buurt. Heb ze niet eens moeten opzoeken, want dat zijn allemaal plekken waar ik al mensen horen klagen heb :P Er zullen er wel nog genoeg zijn. En in al die dorpskernen van die gemeentes, zijn er heel veel wooneenheden zonder oprit of garage...

West-Vlaanderen: regio Dadizele-Moorslede-Passchendaele
Oost-Vlaanderen: regio Lede-Wichelen-Berlare
Antwerpen: regio Lille-Lichtaart of Westmalle-Oostmalle
Vlaams-Brabannt: regio Haacht-Tremelo-Keerbergen
Limburg: regio Maaseik-Kinrooi

Als ik op zo'n plaats woon en geen laadpaal kan zetten, is er geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om een EV te kopen. Het moet zelfs niet zo extreem als die voorbeelden zijn. Gewoon al geen snellader op de meest genomen trajecten en amper laadpalen in een straal van 1km (wat bij mij ook het geval is, zoals ik in deze post al aangekaart heb) is al genoeg reden om tijdsverlies als een te grote kost te aanzien.

Ik woon ook vrij op den buiten. Hier hebben ze vorig jaar een snellader voor 2 wagens geïnstalleerd aan de McDonalds.
En sinds een maand of 3 hebben we ook een nieuw complex met Jumbo, Kruidvat, Action, ... en daar staan ook 4 snelladers. Dat zijn 6 snelladers op 300m. 500m verder is de BMW dealer met 2 snelladers aan de kant van de weg en altijd toegankelijk. En dan op het industrie park zijn er nog wat bedrijven met snelladers vooraan op de parking, maar die zijn wel duur. Evenals die bij de BMW dealer.
Die aan de McDonals en Jumbo zijn 70cent/kWh met mijn Q8 en Eflux kaart zoals een Fastned.

De snelladers beginnen steeds meer en meer aanwezig te zijn. Niet dat ik ze ooit gebruik eigenlijk, want thuis laden is interessanter. Maar als ik eens met een lage SOC zou thuiskomen en ik moet nog weg die dag, kan ik daar wel ff stoppen.

Op een paar kilometer van bij ons hebben ze ook 4 snelladers geinstalleerd (kzou niet echt zeggen dat het op den buiten is. Semi-buiten) langs een steenweg. Dacht dat daar geen kat zou laden maar deze week passeerde ik daar om 8 uur 's ochtends en die waren gewoon allemaal bezet. Vermoedelijk mensen die echt op den buiten wonen en die op weg naar hun werk of klanten daar een kwartiertje komen laden.

Ik woon ook vrij op den buiten. Hier hebben ze vorig jaar een snellader voor 2 wagens geïnstalleerd aan de McDonalds.
En sinds een maand of 3 hebben we ook een nieuw complex met Jumbo, Kruidvat, Action, ... en daar staan ook 4 snelladers. Dat zijn 6 snelladers op 300m. 500m verder is de BMW dealer met 2 snelladers aan de kant van de weg en altijd toegankelijk. En dan op het industrie park zijn er nog wat bedrijven met snelladers vooraan op de parking, maar die zijn wel duur. Evenals die bij de BMW dealer.
Die aan de McDonals en Jumbo zijn 70cent/kWh met mijn Q8 en Eflux kaart zoals een Fastned.

De snelladers beginnen steeds meer en meer aanwezig te zijn. Niet dat ik ze ooit gebruik eigenlijk, want thuis laden is interessanter. Maar als ik eens met een lage SOC zou thuiskomen en ik moet nog weg die dag, kan ik daar wel ff stoppen.
Das nogal een vrij liberale interpretatie van "op den buiten". Binnen de 300m van ne McDo, Jumbo, Kruidvat, BMW garage klinkt eerder als "langs een vreselijke steenweg" dan "op den buiten" voor mij.

Ik denk dat als mensen op den buiten zeggen ze meestal bedoelen een echt landelijke gemeente waar geen hol te beleven valt en waar met een beetje geluk net nog nen bakker en misschien een buurtsuper genre Okay/Spar... heeft. Bij ons in Landegem staat er een dubbele laadpaal op de parking van de Okay, en 4 punten aan de bibliotheek/sporthal. That's about it. Voor de dichtste snellader moet ik waarschijnlijk naar de E40 snelwegparking in Drongen (~10min).

Ik ben vooral eens benieuwd wanneer Vlaanderen zijn eigen regelgeving zal beginnen afdwingen. Sinds 1 januari moet elke bestaande (niet-woongebonden: aka bedrijven en openbare gebouwen) parking van meer dan 20 parkeerplaatsen in principe minstens 2 oplaadpunten hebben. Bij nieuwbouw met meer dan 10 plaatsen moeten minstens 25% van de plaatsen een laadpunt hebben (min 2, wat een vreemde en nutteloze extra regel is... 25% van 10 is al 2,5 :unsure: ). https://www.vlaanderen.be/milieuvri...n/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings
In de meeste gevallen momenteel: zéro fucks given! Aan de zwembad in Deinze zijn ze wél in regel maar die 2 laadpunten van Allego staan altijd vol. Engie heeft afgelopen zomer een 2de laadpaal geplaatst... dat ding is nóg áltijd niet in dienst, ondertussen hebben ze er dan maar ne vuilzak over getrokken :frown:

Das nogal een vrij liberale interpretatie van "op den buiten". Binnen de 300m van ne McDo, Jumbo, Kruidvat, BMW garage klinkt eerder als "langs een vreselijke steenweg" dan "op den buiten" voor mij.

Ik denk dat als mensen op den buiten zeggen ze meestal bedoelen een echt landelijke gemeente waar geen hol te beleven valt en waar met een beetje geluk net nog nen bakker en misschien een buurtsuper genre Okay/Spar... heeft. Bij ons in Landegem staat er een dubbele laadpaal op de parking van de Okay, en een dubbele aan de bibliotheek/sporthal. That's about it. Voor de dichtste snellader moet ik waarschijnlijk naar de E40 snelwegparking in Drongen (~10min).

Ik ben vooral eens benieuwd wanneer Vlaanderen zijn eigen regelgeving zal beginnen afdwingen. Sinds 1 januari moet elke bestaande (niet-woongebonden: aka bedrijven en openbare gebouwen) parking van meer dan 20 parkeerplaatsen in principe minstens 2 oplaadpunten hebben. Bij nieuwbouw met meer dan 10 plaatsen moeten minstens 25% van de plaatsen een laadpunt hebben (min 2, wat een vreemde en nutteloze extra regel is... 25% van 10 is al 2,5 :unsure: ). https://www.vlaanderen.be/milieuvri...n/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings

In de meeste gevallen momenteel: zéro fucks given! Aan de zwembad in Deinze zijn ze wél in regel maar die 2 laadpunten van Allego staan altijd vol. Engie heeft afgelopen zomer een 2de laadpaal geplaatst... dat ding is nóg áltijd niet in dienst, ondertussen hebben ze er dan maar ne vuilzak over getrokken :frown:
Een boerenhol waar de steenweg van de Brugge naar Gent doorloopt inderdaad. Maar misschien eerder semi-buiten als ik vergelijk met de regio waar ik destijds vakantiejob deed met Bpost tussen de Polders.
Hier zitten een paar grote supermarkten allemaal op een paar 100m van elkaar met een McDo er bij, maar verder valt hier niet veel te beleven.

Vraag ik mij ook af. Bij ons op het werk wordt bijvoorbeeld totaal niet aan de voorwaarden voldaan:

Twee kantoorgebouwen (beheerd door een externe partij, met op elke verdieping een ander bedrijf dat die office space huurt) die samen een parkeertoren (met naar schatting een 100-tal plaatsen), een rij parkeerplaatsen tussen de gebouwen (buiten, 20-tal plaatsen) en een ondergrondse parking (15-tal plaatsen) delen.
  • De parkeertoren beschikt over een automatische poort die dagelijks rond 06:00u opent en rond 21:00u weer sluit, maar is tijdens de kantooruren in principe vrij toegankelijk.
  • De rij parkeerplaatsen is gewoon 24/7 vrij toegankelijk voor iedereen.
  • De ondergrondse parking is permanent gesloten met een poort, en is alleen toegankelijk voor personen die over een afstandsbediening voor die poort beschikken (bij ons op kantoor beschikt enkel het management over zo een afstandsbedieding.
De enige plek waar 2 laadpalen staan, is uiteraard die afgesloten ondergrondse parking.

Op een paar kilometer van bij ons hebben ze ook 4 snelladers geinstalleerd (kzou niet echt zeggen dat het op den buiten is. Semi-buiten) langs een steenweg. Dacht dat daar geen kat zou laden maar deze week passeerde ik daar om 8 uur 's ochtends en die waren gewoon allemaal bezet. Vermoedelijk mensen die echt op den buiten wonen en die op weg naar hun werk of klanten daar een kwartiertje komen laden.
Aan de afrit in Olen heeft Total ook snelladers geïnstalleerd, telkens ik daar passeer staan daar auto's te laden.

Ik heb zelf wel geluk, op 350m wandelen is er een parking van een bedrijf waar 78 laadpunten zijn (11kW).

Vraag ik mij ook af. Bij ons op het werk wordt bijvoorbeeld totaal niet aan de voorwaarden voldaan:

Twee kantoorgebouwen (beheerd door een externe partij, met op elke verdieping een ander bedrijf dat die office space huurt) die samen een parkeertoren (met naar schatting een 100-tal plaatsen), een rij parkeerplaatsen tussen de gebouwen (buiten, 20-tal plaatsen) en een ondergrondse parking (15-tal plaatsen) delen.
  • De parkeertoren beschikt over een automatische poort die dagelijks rond 06:00u opent en rond 21:00u weer sluit, maar is tijdens de kantooruren in principe vrij toegankelijk.
  • De rij parkeerplaatsen is gewoon 24/7 vrij toegankelijk voor iedereen.
  • De ondergrondse parking is permanent gesloten met een poort, en is alleen toegankelijk voor personen die over een afstandsbediening voor die poort beschikken (bij ons op kantoor beschikt enkel het management over zo een afstandsbedieding.
De enige plek waar 2 laadpalen staan, is uiteraard die afgesloten ondergrondse parking.
Hangt allemaal af van de exacte getallen en hoe alles aangelegd is. Als er buiten <21 plaatsen zijn ("20-tal" is niet bepaald specifiek en regelgeving spreekt over meer dan 20), hoeft daar geen laadpunt te komen. Als de ondergrondse parking in de parkeertoren is, is dat 1 site en tellen de laadpunten ondergronds. Uit de regels:
De eigen site is het kadastrale perceel of de aansluitende kadastrale percelen van dezelfde natuurlijke persoon of rechtspersoon als eigenaar, erfpachter, opstalhouder of concessiehouder.
Alle parkeerplaatsen die via dezelfde toegangspoort of -weg bereikbaar zijn, horen bij één parkeerterrein.
Maar ook:
Elk individueel parkeerterrein dat binnen of naast een gebouw ligt valt onder de verplichtingen. Als bij één gebouw meerdere afzonderlijke parkeerterreinen horen, dient elk van die parkeerterreinen de nodige oplaadpunten en/of -infrastructuur te voorzien indien ze elk afzonderlijk aan de voorwaarden tot verplichting voldoen.
Dusja, hangt heel hard van de specifieke situatie af.

Er staat ook nergens in de regelgeving dat die laadpunten publiek toegankelijk moeten zijn trouwens...
Wordt er een onderscheid gemaakt tussen private en publiek toegankelijke parkeerplaatsen?
Neen. De regels spreken zich niet uit over de mate waarin de laadinfrastructuur publiek toegankelijk moet zijn of niet. Het staat u vrij zelf te kiezen of u de laadpunten publiek beschikbaar stelt, dan wel voorbehoudt voor bepaalde gebruikers.

Hangt allemaal af van de exacte getallen en hoe alles aangelegd is. Als er buiten <21 plaatsen zijn ("20-tal" is niet bepaald specifiek en regelgeving spreekt over meer dan 20), hoeft daar geen laadpunt te komen. Als de ondergrondse parking in de parkeertoren is, is dat 1 site en tellen de laadpunten ondergronds.

Er staat ook nergens in de regelgeving dat die laadpunten publiek toegankelijk moeten zijn trouwens...
Hoeveel parkeerplaatsen er buiten zijn weet ik niet exact, maar het is inderdaad mogelijk dat dat er iets minder dan 20 zijn en er daar dus geen laadpunten moeten komen.

De parkeertoren bevindt zich echter aan de andere kant van het gebouw dan de ondergrondse parking, dus volgens die regels zouden daar sowieso minstens 2 laadpalen moeten komen. Eventueel zelfs 4, als beide gebouwen die van de parkeertoren gebruik maken, worden beheerd door iemand anders. Maar ik weet niet of dit hier het geval is.

Terug
Bovenaan