EV vs ICE, alle kosten op een rij

2,30 euro voor een liter 95 op de duitse snelweg. Volgend jaar toch met de EV zenne!
Hangt er toch echt van af waar je tankt. Ik heb ook getankt aan 2.3 €/l, maar evenzeer aan 1.65 €/l. Dat was hier:
10 seconden rijden van de snelweg.

Welk model volkswagen koop je nieuw voor 15.000€?
Een basismodel polo'ke met een 1000cc naftje van 95pk kost al 26000€ vandaag de dag!
Ter info, een ID3 in basismodel kost er 34000€
Ik had het inderdaad over een tweedehands VW. Een particulier zal dit snel kopen (buy for bucks) vanwege prijs/kwaliteit (bv eentje van 3 jaar oud)

De tweedehands markt is zeer miniem voor elektrische wagens.

Laat ons eerlijk wezen. Doe het aandeel van de zelfstandige ondernemers weg en er rijden amper mensen met een EV 😁

Zie ook statbel:
6.089.564 personenwagens ingeschreven waarvan 254.240 EV (dus 4% van het totale wagenpark). 45.348 EVs zijn particulier ingeschreven, dus 18% van alle EV's (of 0.7% van het wagenpark); 82% ingeschreven op een firma.

En ik voorzie zelfs dat de spectaculaire groei die men nu nog ziet, ver gaat stil vallen. Veel leasing wagens worden om de 4j vervangen, en quasi alle nieuwe lease wagens zijn EV. De poel van leasewagens groeit niet echt zoveel elk jaar, dus eens die groep volledig EV is, zal de evolutie stagneren. En dat zal bijna gaan gebeuren. 2e hands EV wordt ook zelden in België ge/verkocht.

En ik voorzie zelfs dat de spectaculaire groei die men nu nog ziet, ver gaat stil vallen. Veel leasing wagens worden om de 4j vervangen, en quasi alle nieuwe lease wagens zijn EV. De poel van leasewagens groeit niet echt zoveel elk jaar, dus eens die groep volledig EV is, zal de evolutie stagneren. En dat zal bijna gaan gebeuren. 2e hands EV wordt ook zelden in België ge/verkocht.
Volgens je eigen logica en cijfers.
Nog 307.781 benzine wagens die EV kunnen worden
Nog 329.526 diesel wagens die EV kunnen worden
Nog 394.969 Hybrides die EV kunnen worden

Er is nog veel marge om te groeien.

En bestelwagens zitten hier niet eens tussen in de cijfers ;-).
Naast personenwagens telt België ook 16.568 autobussen en autocars, 986.069 voertuigen voor goederenvervoer, 56.184 trekkers, 209.500 landbouwtrekkers en 88.776 speciale voertuigen.

Ik had het inderdaad over een tweedehands VW. Een particulier zal dit snel kopen (buy for bucks) vanwege prijs/kwaliteit (bv eentje van 3 jaar oud)

De tweedehands markt is zeer miniem voor elektrische wagens.

Laat ons eerlijk wezen. Doe het aandeel van de zelfstandige ondernemers weg en er rijden amper mensen met een EV 😁
Nog steeds appels met peren vergelijken hé, die vergelijking van jou gaat pas op van het ogenblik het aanbod 2de hands EV's begint te groeien, iets wat er wel binnenkort (beperkt) gaat beginnen aankomen met einde lease bakken etc.
Die nieuwe EV moet je ook gaan vergelijken met een nieuwe ICE wagen.

Maar feit is zeker, kan je niet buiten, dat EV's in privé eigendom niet zo interessant zijn, maar het verschil wordt stilaan wel dicht gefietst.

Zie voorbeeld nieuwe 125PK golf met ID3, is nog slechts een paar duizend euro, en mensen die thuis veel kunnen laden en zonnepanelen kunnen leggen/hebben, samen met lage BIV en wegentaks, gaan over de paar jaar dat ze eigenaar zijn dat verschil wel kunnen recupereren, je moet natuurlijk wel die paar duizend op voorhand leggen...

Eigenlijk, uwe polo van 3 jaar oud moet je bijvoorbeeld met dit vergelijken:

Maar inderdaad veel te klein aanbod.

Wanneer je de lijst met tweedehands polos bekijkt (vanaf 2021, dus 3 à 4 jaar oud) zit ook hier dat verschil maar op een paar duizend euro, alleen dat de ID3 een grotere en snellere wagen is dan een polo'ke met 95 PK.

Ik zie eerder een groter probleem in het feit dat de gemiddelde leasebak rijder (potentieel elektrisch dus) veel waarschijnlijker thuis gaat kunnen laden dan de potentiele koper van een 3 jaar oud polo'ke.

Ik rij zelf elektrisch, werkt perfect voor mij, maar ik kan thuis laden, moest ik dit niet kunnen en afhangen van openbaar laden, dan reed ik 123 terug met een ICE wagen!

Laatst bewerkt:
Volgens je eigen logica en cijfers.
Nog 307.781 benzine wagens die EV kunnen worden
Nog 329.526 diesel wagens die EV kunnen worden
Nog 394.969 Hybrides die EV kunnen worden

Er is nog veel marge om te groeien.

En bestelwagens zitten hier niet eens tussen in de cijfers ;-).
Maar nu extrapoleer je naar alle bedrijfswagens; ik had het enkel over leasing.
Daar zijn geen exacte cijfers over, dit komt het dichtste in de buurt:
Verdeling-nieuwe-inschrijvingen-per-eigenaarstype-800x429.png

Behalve 2023 zijn er altijd beduidend meer ingeschreven op een firma die geen leasing is.
Neem daar ook bij dat zelfstandigen die een wagen kopen op de firma, er in veel gevallen wel langer dan 4j mee rondrijden.

En bestelwagens doen er niet toe sinds de discussie over personenwagens gaat. Maar kom: bestelwagns full electric is momenteel voor velen niet haalbaar. Men begint nu pas elektrische bestelwagens te verkopen. En dan zit je met ranges van 200~350km WLTP (wat zonder cargo getest wordt).
Ik ken geen enkele stielman die een EV camionette overweegt omdat de range veel te klein is. En ff paar kilometer verder gaan laden is geen optie, want die moeten geregeld tijdens hun werk in/uit de camionette. Koeriers/leveranciers staan ook niet te springen om elektrisch te gaan, wegens te kleine range en tijdsverlies bij laden.

Dusja, mogelijkheid en marge om te groeien zeker. Realistisch op korte termijn is dit echter zonder bepaalde vooruitgangen niet.
Ik bekijk het zoals de situatie vandaag is, niet wat het kan zijn of ik hoop dat het gaat zijn in de nabije toekomst.

En bestelwagens doen er niet toe sinds de discussie over personenwagens gaat. Maar kom: bestelwagns full electric is momenteel voor velen niet haalbaar. Men begint nu pas elektrische bestelwagens te verkopen. En dan zit je met ranges van 200~350km WLTP (wat zonder cargo getest wordt).
Ik ken geen enkele stielman die een EV camionette overweegt omdat de range veel te klein is. En ff paar kilometer verder gaan laden is geen optie, want die moeten geregeld tijdens hun werk in/uit de camionette. Koeriers/leveranciers staan ook niet te springen om elektrisch te gaan, wegens te kleine range en tijdsverlies bij laden.

Nonkel van me is sanitairman en heeft een Ecitan.
Ideaal als 2e bestelwagen voor kleine depanages of in standscentra.

Zie ook statbel:
6.089.564 personenwagens ingeschreven waarvan 254.240 EV (dus 4% van het totale wagenpark). 45.348 EVs zijn particulier ingeschreven, dus 18% van alle EV's (of 0.7% van het wagenpark); 82% ingeschreven op een firma.
Leuke statistieken ... die weinig zeggen.
Interessanter zou zijn om erbij te vertellen hoeveel wagens jonger dan 5 jaar ingeschreven zijn op een firma. (Want de meeste EV's zijn jonger dan 5 jaar)

Gemiddelde leeftijd van auto's in België is 9,5 jaar + EV's zijn nog maar een jaar of 5-6 deftig verkocht, dus het percentage EV's laten stijgen zal sowieso nog even duren.

Nonkel van me is sanitairman en heeft een Ecitan.
Ideaal als 2e bestelwagen voor kleine depanages of in standscentra.
Zoals ik dus zei: voor velen niet haalbaar. Hier gaat het al over heel specifieke situatie hé. Kleine depanage of stadscentra.
Ik vrees dat er maar weinigen daar speciaal een extra camionette voor zullen kopen zoals uw nonkel.

Leuke statistieken ... die weinig zeggen.
Interessanter zou zijn om erbij te vertellen hoeveel wagens jonger dan 5 jaar ingeschreven zijn op een firma. (Want de meeste EV's zijn jonger dan 5 jaar)
Wat doet de leeftijd ertoe? Mijn post was een antwoord hierop:
Gewoon EVs die rondrijden, dus de statistieken die ik postte waren niet enkel leuk maar ook relevant in de discussie...

Nog steeds appels met peren vergelijken hé, die vergelijking van jou gaat pas op van het ogenblik het aanbod 2de hands EV's begint te groeien, iets wat er wel binnenkort (beperkt) gaat beginnen aankomen met einde lease bakken etc.
Die nieuwe EV moet je ook gaan vergelijken met een nieuwe ICE wagen.
Einde lease is voor mij altijd het moment geweest om de wagen effectief te kopen en nog 5 jaar verder te doen. Dat is gewoon goedkoper dan nog eens 4 jaar te leasen.

Einde lease is voor mij altijd het moment geweest om de wagen effectief te kopen en nog 5 jaar verder te doen. Dat is gewoon goedkoper dan nog eens 4 jaar te leasen.
Die discussie hebben we al eens gehad...
De meeste lease contracted hebben geen koop optie, lease is in regel gewoon lange termijn huur.
Jij praat over financiële renting, al dan niet met full services (dus één bedrag voor wagen, verzekering, wegentaks, ...).
En uiteindelijk een keuze hé, eens het je eigen wagen is, is die zorgeloosheid weg, ongevallen, schade, technische problemen enzoverder worden dan plots je eigen probleem.
Net de reden waarom velen een lease of full service contract afsluiten.

Ik heb altijd al een leasing contract gehad waarbij ik apart een verzekering moest afsluiten, full omnium was zelfs verplicht altijd. Op het einde vragen ze dan altijd of ik de wagen inlever, of ik hem wil kopen. Dat laatste bedrag was altijd iets van 10-15k

Laatste wagen heb ik op deze manier 10j plezier van gehad. 10 jaar leasen zou letterlijk het dubbele van de prijs geweest zijn (verzekering moet ik sowieso betalen).

Mijn iMac heb ik vandaag de dag 11 jaar. Die is al lang afgeschreven maar werkt nog steeds razendsnel. Ik ben geen fan van afgeschreven = tijd voor nieuwe aankoop.

Mijn elektrische wagen moet het volgens mij makkelijk 8 jaar uithouden zonder weinig problemen. Met benzine of diesel wagens was dit wel minder een zekerheid. Een wagen daalt heel wat in waarde de eerste 2-3 jaar, nadien is dat relatief gezien veel minder. Juist daarom dat ik deze zo lang mogelijk wil houden.

Ik zal volgende keer eens kijken of er een All-in lease mogelijk is, maar dat zal dan nog duurder zijn waarschijnlijk iedere maand. Bedankt voor de tip!

Laatst bewerkt:
Ik zal volgende keer eens kijken of er een All-in lease mogelijk is, maar dat zal dan nog duurder zijn waarschijnlijk iedere maand. Bedankt voor de tip!

Jij hebt een financiële leasing.
Bij operationele is er minder de koop optie aanwezig.

Ook heb je nog renting.

Jij hebt een financiële leasing.
Bij operationele is er minder de koop optie aanwezig.

Ook heb je nog renting.
Die optie is er gewoon altijd hoor. Ze wordt gewoon minder vaak gebruikt bij een operationele leasing omdat de contractuele restwaarde en effectieve restwaarde dichter bij elkaar liggen.

Ik heb altijd al een leasing contract gehad waarbij ik apart een verzekering moest afsluiten, full omnium was zelfs verplicht altijd. Op het einde vragen ze dan altijd of ik de wagen inlever, of ik hem wil kopen. Dat laatste bedrag was altijd iets van 10-15k

Laatste wagen heb ik op deze manier 10j plezier van gehad. 10 jaar leasen zou letterlijk het dubbele van de prijs geweest zijn (verzekering moet ik sowieso betalen).

Mijn iMac heb ik vandaag de dag 11 jaar. Die is al lang afgeschreven maar werkt nog steeds razendsnel. Ik ben geen fan van afgeschreven = tijd voor nieuwe aankoop.

Mijn elektrische wagen moet het volgens mij makkelijk 8 jaar uithouden zonder weinig problemen. Met benzine of diesel wagens was dit wel minder een zekerheid. Een wagen daalt heel wat in waarde de eerste 2-3 jaar, nadien is dat relatief gezien veel minder. Juist daarom dat ik deze zo lang mogelijk wil houden.

jij spreekt over private leasing, terwijl de meeste leasing via de werkgever verloopt. Daar heb je als werkgever geen kans of inspraak om de wagen over te kopen/langer rijden.

Als je dan toch langer rijdt met de wagen, waarom dan geen aankoop via lening?

verder on topic:
ik zag dit op facebook passeren:
1735652744745.png

1:13 is een verbruik van ~7,6liter/100km wat aan de hogere kant is. ook de benzine prijs is aan de dure kant, staat nu 1.67 ongeveer.
Ik verbruik nu net geen 7liter (benzine) met de mijne.
Had eens zitten kijken naar het verbruik van een VW ID4, en dat is rond de 20kWh/100km.

Dus als we dat in een vorm gieten:
1735653686302.png

Lijkt mij wel iets realistischer qua verbruik & prijzen.
Heb het gemiddelde van een jaar genomen qua benzineprijs. En zo zien we dat we met 'laadpaal duur' (snelladen prijs) kom je quasi gelijk met een benzine wagen.

Bijlagen

• 1735653498574.png
    1735653498574.png
    20,9 KB · Weergaven: 22
Als je dan toch langer rijdt met de wagen, waarom dan geen aankoop via lening?.
Dat kan inderdaad nóg voordeliger zijn, hangt een beetje af van de rentevoet in combinatie met inflatie. Maar wel een goed idee! Ik bekijk het binnen 2 jaar als de leasing stopt.

In verband met bovenstaande grafiek: ik laad nu al 3 jaar gratis thuis met zonnepanelen en terugdraaiende teller. Vorige wagen was €3600 aan benzine en €1000 verzekering en €300 onderhoud. Dus 5k per jaar.

Ik heb dus op 3 jaar tijd 15k ‘gespaard’ tov een benzine. Helaas gaan ze ooit mijn terugdraaiende teller komen vervangen maar benzine of diesel is sowieso geen optie voor de zelfstandigen.

Als particulier zou ik het dom vinden om een EV te kopen.

verder on topic:
ik zag dit op facebook passeren:

-knip-
Mja, er zijn zoveel factoren dat je het niet echt kunt veralgemenen natuurlijk. Zal allemaal een persoonlijke inschatting moeten zijn.

Als we mijn situatie bekijken, zal dat zowat worst-case zijn:
Geen garage, geen oprit, geen vaste parkeerplaats; dus eigen laadpaal is zo goed als onmogelijk, granny charger ook. Dus 100% afhankelijk van publieke laadpalen.
In een straal van 1km (wat al ruim gerekend is, ik zou al veel goesting moeten hebben om 1km ver te gaan staan enkel voor te laden) zijn er:
2x 22kW en 4x 11kW publieke laadpunten van Allego. Dus eigenlijk 3 palen met elk 2 stekkers. Staan zo goed als altijd volzet of is er wel één defect.
Dan nog op 3 plaatsen semi-publiek: 2x22kW op de parking van de Colruyt, waarvan het hek dicht is buiten openingsuren. Dan nog 2x22kW bij een ander bedrijf met ook gesloten parking buiten openingsuren. En dan nog een horecazaak die niet meer bestaat; dunno of die paal met 2x22kW nog actief en bereikbaar is.

En dat is dan nog maar enkel laden vs tanken. Als je er aankoop, onderhoud & andere kosten bijrekent, wordt het nog moeilijker te vergelijken. Zeker met premies die komen en gaan en onzekerheid over belastingen.

Dat kan inderdaad nóg voordeliger zijn, hangt een beetje af van de rentevoet in combinatie met inflatie. Maar wel een goed idee! Ik bekijk het binnen 2 jaar als de leasing stopt.

In verband met bovenstaande grafiek: ik laad nu al 3 jaar gratis thuis met zonnepanelen en terugdraaiende teller. Vorige wagen was €3600 aan benzine en €1000 verzekering en €300 onderhoud. Dus 5k per jaar.

Ik heb dus op 3 jaar tijd 15k ‘gespaard’ tov een benzine. Helaas gaan ze ooit mijn terugdraaiende teller komen vervangen maar benzine of diesel is sowieso geen optie voor de zelfstandigen.

Als particulier zou ik het dom vinden om een EV te kopen.
Ik heb particulier een Tesla Model 3 aangeschaft. Dankzij de terugdraaiende teller heb ik dit jaar ook gratis laden. Daarnaast hoef ik geen verkeersbelasting of inschrijvingstaks te betalen. (hopelijk gedurende de looptijd van de wagen)

Als de digitale meter wordt ingevoerd, plan ik de laadmomenten over meerdere dagen zodat het vermogen beter aansluit bij wat mijn zonnepanelen opwekken.

De onderhoudskosten van een EV zijn aanzienlijk lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Waar je bij een ICE regelmatig klein en groot onderhoud nodig hebt, beperkt dit zich bij een EV tot minimale taken, zoals het vervangen van een luchtfilter of ruitenwisservloeistof. Ook de slijtage van remblokken is veel minder door regeneratief remmen.

Ik heb de berekening gemaakt en in mijn situatie zijn de operationele kosten van een ICE niet meer te verantwoorden. Bovendien rijdt een EV gewoon beter: directe verwarming, nooit meer ijs schrapen of de motor stationair laten draaien. En het is ook milieuvriendelijk, dankzij mijn zonnepanelen.

Aangezien mijn bedrijfswagen al elektrisch is, was de overstap naar een privé-EV een kleine stap. De premie van €5000 maakte de keuze nog aantrekkelijker. Voor €35.000 heb ik nu een rijk uitgeruste wagen, die qua prijs-kwaliteitverhouding moeilijk te evenaren is in het ICE-segment.
De instapmodellen van vergelijkbare ICE modellen zijn allen vlot 5-8k duurder en dan zwijgen we nog over de opties of de function on demands.

De via het werk aangekochte laadpaal staat uiteraard in voor het laden van de auto van de wederhelft.

Laatst bewerkt:
Ik ken geen enkele EV die zo goed rijdt als een bmw of Audi of Porsche. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Qua uiterlijk vind ik enkel de e-tron prachtig 😍

Terug
Bovenaan