Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

@Lakigigar @dadash Op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie overigens?
Ik moet toegeven dat ik op het gemakkelijkste niveau speel, wat het dus nog pijnlijker maakt om Youtubers op Very Hard te zien WC'en met een OPM terwijl het mij met Spanje of OE (vroeger) niet eens lukt :D
Gewoon denk ik. Ik weet niet of je ironman kan spelen op een andere moeilijkheidsgraad. En wat dadash zegt, geldt voor mij ook wel.

Met het WK speel ik eventjes wat minder EU4 maar mijn run met de Mughals ga ik nog mee doordoen later.
 
Op gewoon. Geen idee hoe het noemt, ik heb het niet aangepast. Wil ik een moeilijker spel kies ik wel een kleiner land, wil ik een makkie speel ik wel met een groot land. Ik speel meestal met een groot land ;)

Ja, gewoon is het makkelijkste niveau denk ik. Dat is ook wat ik speel. Bij Hard en Very Hard krijgen de andere landen gewoon extra bonussen, bv extra manpower, siege abilitie, tax modifiers etc. Daar heb ik toch geen zin, een nog gekkere Ottomans of Commonwealth.
 
Zoals gezegd met Ottomans begonnen. In de eerste 100 jaar vrij standaard gestart, maar toch goeie vorderingen gemaakt. Quasi gans Hongarije veroverd, geen Commonwealth, Polen was Allied met Russia maar dat kapotgekregen door Polen via een kleine Ally aan te vallen (die hun troepen, zelfs in de bergen zijn compleet geschift), Austria is door anderen kapotgemaakt en heeft Styria moeten releasen en is al enkele decennia geen Emperor meer.
In het Midden Oosten veel veroverd met vassals en dan ge-annexed (Syrie, Irak en Musasha hadden allemaal heel veel cores). Momenteel als vassals Moldavie, Marokko en Granada. Marokko en Granada pas nadat ze gedecimeerd zijn geweest door Castille en Portugal.
Wegens massive AE in Oost Europa wegens verovering van Hongarije, en massive AE in Midden Oosten wegens verovering van Egypte zullen mijn doelen komende 20 jaar waarschijnlijk de volgende zijn:
1) korte oorlog tegen Perzie met de Deus Vult CB om een 3-tal provincies te krijgen, waarmee ik Khorasan kan releasen die een goeie 15 cores hebben om goedkoop te reconquesten.
2) Oorlog met Marokko in Noord Afrika om al haar cores terug te krijgen.
3) Oorlog met Granada in Spanje om haar cores en claims te veroveren. Hopelijk tegen dan is de AE al wat gaan liggen en kan ik volle bak scoren.
4) Idealiter voor 1571 Austria aanvallen want ik heb enkele claims via missies op Wenen etc, maar samen met stap 3 en mijn huidige hoge AE gaat dat waarschijnlijk wishful thinking zijn.

Ideas tot dusver Religious, Diplo en Offensive. Volgende wordt Influence om die Diplo-Annex redux cost te krijgen.

Enige fout tot dusver is provincies in Anatolie en Syrie full coren, dat moeten natuurlijk Territories en Trade Companies worden. Wel wat Admin Points aan verspild, maar met die gekke Ottoman rulers heb ik tot dusver al heel veel Admin punten moeten investeren in development omdat zelfs met het vele conquesten ik altijd Admin op overschot heb.

otto-1.png
 
50 jaar later, mijn grenzen in Oost Europa wat opgeschoond en Hongarije, Servie, Bosnie helegans opgeslikt en Oostenrijk gedecimeerd, o.a. Wenen is nu van mij.
In Noord Afrika en Iberie enkele oorlogen gevoerd en zowel Marokko als Granada hebben al hun cores terug en een paar extra provincies er bovenop. AE swingt daar de pan uit, dus Marokko aan het annexeren (hebben toch geen nuttige cores/claims meer op Songhai na, dus die nog even aanvallen voor hun Great Project in Timbuktu).
Helaas zijn Polen en Rusland weer bevriend, dus dat fnuikt mijn ambities daar wel. Rusland waarborgt ook Persia, maar die twee samen moet nog wel lukken en dan van daaruit Moskou bezetten om het verbond met Polen te annuleren om dan gelijk daarna Polen aan te vallen. Hopelijk...
Doelen voor de komende 20 jaar:
1) Oorlog tegen Mamluks binnen 9 maanden, Mamluks is bevriend met Hormuz die ook bevriend zijn met Perzie, dus sub-doel van die oorlog is het verbond Hormuz-Perzie annuleren.
2) Oorlog tegen Sindh om de cores van mijn vassal Baluchistan te recoveren. Sindh is bevriend met Delhi, die dan weer met Perzie bevriend zijn. Sub-doel is dus ook het verbond Delhi-Perzie annuleren. Sindh is voorts wel met Jaunpur en Gujarat geallieerd, gaat toch ook een pittige oorlog worden.
3) Oorlog tegen Perzie, die dan enkel Shirvan nog hebben als vriend en Rusland als beschermer. Met Hormuz en Delhi out of the picture kan ik al mijn troepen op hetzelfde front concentreren.

Ik hoop vooral dat puntje 2 niet te lang in beslag neemt, want het is vrij nutteloos om eerst het verbond Hormuz-Perzie te annuleren om Perzie in de jaren van oorlog tegen Sindh, een ander verbond te zien sluiten met een andere vijand in mijn rug.
Bon, we zien wel.

otto-2.png


En dan enkel mijn land, incl vassals:

otto-3.png
 
Ja, gewoon is het makkelijkste niveau denk ik. Dat is ook wat ik speel. Bij Hard en Very Hard krijgen de andere landen gewoon extra bonussen, bv extra manpower, siege abilitie, tax modifiers etc. Daar heb ik toch geen zin, een nog gekkere Ottomans of Commonwealth.
Spel is gemaakt voor op gewoon, en gewoon is al uitdagend genoeg voor de meesten denk ik, tenzij je inderdaad zoals je zegt een nog gekkere ottomans of commonwealth wil vechten (en sowieso hebben ze al bonussen in normaal, zoals bvb. no sea attrition met fleets en volgens mij ook minder land attrition). En forceert de AI u sowieso al bijna altijd om een river penalty te crossen of in de bergen te hiden. En zijn ze vervelend met forten en hun provincies te devven zodat ze moeilijk te nemen zijn in peace deals (en je meer AE krijgt).

Dat YouTubers op hard of very hard spelen is gewoon voor de views enzovoort, of omdat ze duizenden uren spelen omdat EU4 spelen en content maken eigenlijk letterlijk hun werk is. Het is niet van het niet kunnen hé, ik heb ook op deity al een civ spel gewonnen, maar ik vind uiteindelijk civ spelen op deity gewoon niet relaxed of leuk. En daardoor zijn daar de eerste 50-100 turns make or break, enkel en alleen omdat de AI gewoon slecht is of er game mechanics aanwezig zijn die de AI niet beheerst (eureka's) omdat die voor mensen zijn gemaakt en niet voor AI. Zelfs in de enige deity game die ik ooit won, won ik met gemak nadat ik het eerste derde had overleefd en opbouwde voor te steamrollen nadien. En in zo een games heb je in het begin ook de juiste RNG nodig.

Moeilijkheidsgraad kan je zelf wat creëren, door een ander land te spelen of minder optimaal en meer roleplaying elementen erin te steken. Een game als EU4 is ook wat sandbox. Je moet vooral doen wat je graag doet, uiteindelijk is moeilijkheidsgraad gewoon maar "een naam". Niemand die u plots meer gaat waarderen omdat je een EU4 op very hard kunt finishen dan op normal. (en voor velen is zelfs normaal al niet doenbaar, maar door de hoge learning curve van paradox games normaalgezien). Bij dit soort games heb je toch wat trial and error, ervaring met andere soortgelijke games en helemaal in het begin een heleboel YT videos en guides nodig eens je het spel een beetje door hebt en het speelbaar wordt en je het kan. En zelfs honderden uren later blijf je nieuwe mechanics leren kennen.
 
Wat betreft de Ottomans, ik heb eerder dit jaar ook een game gespeeld toen. Ik vind nergens screenshots ervan terug, maar grappig genoeg heb ik wel nog een savegame staan (die wel out to date is).

ZeQCx72.png


Dit was mijn rijkje. En dat is al 1650 ongeveer. Eigenlijk was het niet mijn beste game, zeker als je vergelijkt met enkele andere games die ik nadien had. Ik heb als Japan, Mughals, Malaya en Ottomans gespeeld en Ottomans is het minst indrukwekkend en had ik ook minste fun mee. Ook wat te passief gespeeld denk ik, nu speel ik met dergelijke naties toch meer borderline agro. En ook omdat er heel wat grenzende landen me blokkeerden, onder een meer sterke Timurids die game.

Bij jouw game sta je toch al verder in 1600 denk ik. Enige waar ik al meer van overnam was Arabisch Schiereiland en Egypte. De belangrijkste trade nodes zijn ook richting zuidoost. Dus had ook wel enkele provincies in de Malauya trade zone en in India (ook soms letterlijk door provincies te kopen). Als je richting zuidoosten uitbreidt, alles trade company (zeker India en alles daar ten oosten en zuidoosten van waarvan de trade downstream gaat richting Europa en dus jouw constantinopel). Je kan je trade capital naar Venice verhuizen evt. wanneer je die verovert Maar als je Ragusa controleert, dan gaat er weinig trade van Constantinopel naar Ragusa en dus ook niet naar Venetië.

Met Ottomans moet je in elke richting wat uitbreiden, dus ik zou in eerste instantie vooral oost en zuid uitbreiden, en evt. Polen-Litouwen (ook richting noord) omdat de AE het wel toelaat om een christelijke natie aan te vallen, en anders Rusland die provincies later in de game gaan hebben (gezien Polen-Litouwen zwakker lijkt dan Rusland of zelfs de PU niet hebben, denk ik in jouw game?). En anders de provincies in de Venetië trade node als je van plan bent uw trade capital te verplaatsen (en de rest in die contreien dan meer late game). Maar goed, denk zelfs dat je meer ervaring hebt met een WC dan ik.
 
Laatst bewerkt:
Commonwealth bestaat in mijn game inderdaad niet. Ik had een van die zeldzame gevallen waarbij Litouwen en Polen elkaar niet geallieerd hadden en achteraf in een oorlog tegen mekander kwamen te staan, daarna viel Muscovy Litouwen aan en werden die helemaal overlopen, etc. Polen zelf was een tijdje afschrikwekkend wegens hun sterk leger, maar na onze laatste oorlog in 1625 hoef ik daar niet veel schrik meer van te hebben.
Rusland heb ik ook nog aangevallen rond 1630 en hoewel die bijna dubbel zoveel manschappen hadden als ik, hebben die de economie niet om dat te dragen en hebben die reeds 8k schulden. Hun leger van bijna 200k was dan ook bijna allemaal infantry en maar heel weinig arti en cavalry.

Egypte is ondertussen wel bijna veroverd, nog een paar high dev provincies over. Daarna richting Arabisch schiereiland. Voorlopig weinig op gefocusd omdat ik dus inderdaad overal aan het uitbreiden was. In het Noorden en Noord-Westen tegen Polen, Oostenrijk en Hongarije. In het Westen tegen Castille en Portugal met Granada/Marokko, in het Zuiden een beetje Mamluks maar niet al te veel, in het Noord-Oosten Rusland en in het Oosten Perzie en enkele Indische landen.

Trade gaat geweldig goed, heb Alexandrie trade node, Hormuz, Basrah, Perzie, Aleppo, Crimea, Ragusa. Ondertussen reeds 120-130 ducats per maand.

Alles TC is niet mogelijk, teveel Gov Cap (TC is Territory*2 qua Gov Cap) dus ik doe per "Area/State" 1 a 2 provincies TC en dan specifiek de provincies met hoogste Trade Value of production Value, en dan paar TC gebouwen om local goods en local trade value te skyrocketen.

Zo ziet het er momenteel uit, in 1638:

Otto-4.png


Granada en Marokko opgeslurpt, Moldavie ook. Momenteel bezig met Khorasan op te slurpen en binnen 2-3 jaar ook Baluchistan (proberen te timen dat het ongeveer tesamen met Khorasan compleet is).
Nieuwe vassals zijn Crimea (kleine provincie naast Rusland/Litouwen), Timurids (die twee kleine rode provincies naast Perzie) en Yarkand, die 2 witte provincies aan de S van Shun.
Alle 3 toch tussen de 10 en de 20 provincies individueel om te reconquesten dus quasi geen AE en ook geen Admin Power.

Nu is het wel zo door al die Diplo-annexes sta ik plots 2 Diplo levels achter terwijl ik ook met Diplo Idea groep bezig ben. Nu goed, Crimea reconquest is tegen Rusland en Yarkand tegen Shun+Bengal, dus dat zal sowieso wat tijd vergen eer die veroverd zijn.

Doelen voor de komende 25 jaar:
1) Khorasan en Baluchistan opslurpen.
2) Mamluks aanvallen.
3) Polen aanvallen.
4) Reconquest uitvoeren voor Crimea, Timurids en Yarkand (al heb ik voor Yarkand eerst een landverbinding nodig, voorlopig heb ik die nog niet)
5) In de oorlog met Rusland hopelijk cores versieren van Uzbek/Kazakh om die te releasen en ook daar een reconquest mee uit te voeren. Misschien kan ik ook Chagatai vassalizen voor te reconquesten, nog even uitpluizen.
 
Blijkbaar had ik Yarkand nog niet als vassal omdat ik in oorlog was, en na de oorlog waren ze plots vassal van Delhi. Gatver. Ook Chagatai wou geen vassal meer worden omdat ze van Transoxiana enkele provincies terugkregen en nu is hun economic base -5 redenen om vassal te worden. Gatver*2.

Enkel Timurids en Crimea dus. Wel nog Malwa als vassal opgepakt om daarmee te reconquesten in India.

Van 1645 tot 1655 wel de grootste coalitie tot dusver tegen me gehad met Bohemia, Styria, Venetie, Mamluks, Rusland, Perzie en nog wat kleine OPMs. En die werd pas opgeheven nadat iedereen hun AE onder de 20 gezakt was. Heel bizar, vroeger moest je het maar onder de 45-50 krijgen en ze gingen eruit. Nu niet. Gelukkig zakt die met 4 per jaar ondertussen bij me.

Daardoor maar een paar oorlogen kunnen voeren: eentje tegen Polen voor amper 4 provincies (112 dev samen, maar dat was dus genoeg om al die Europese landen in coalitie tegen me te krijgen), eentje tegen Mamluks voor Egypte en beetje Arabisch schiereiland, en eentje tegen Delhi/Sindh/Bengal en Gujarat voor Malwa cores.
Baluchistan en Khorasan opgeslorpt.
Nu weer in oorlog tegen Mamluks en Yemen.

Volgende oorlogen: Rusland, Perzie, Castille/Portugal.

Otto-5.png
 
WC gaat weer niet lukken, zelfs met een betere start gaat het tussen 1600 en 1700 toch ergens fout. Ik was bijna heel de tijd in oorlog, maar toch te weinig uitgebreid en te weinig mijn economic base opgezet. 300 ducats per maand (winst) is echt te weinig in 1720.

Uiteindelijk qua dev zelfs onder het niveau van mijn run met Spanje momenteel. En ook economisch minder. Met Spanje had ik gans Indie, Zuid-Oost Azie, Indonesie, stukken van China, Frankrijk, Engeland, etc.

Ook zeer lastig is dat ze sinds 1.33 de AI hebben geprogrammeerd om zoveel mogelijk top level forts te laten zetten. Als ik nu een verbond van 5 landen aanval, dan hebben zelfs de OPM's allemaal een Lvl 9 fort en de grotere landen hebben 10-20 Lvl 8 forts. Ik heb niet de economie om meer dan 2-3 siege stacks te hebben (30 cannons) dus wat in theorie soms simpele oorlogen zouden moeten zijn, duren vaak toch nog 2-3 jaar om alles gesieged te krijgen.

Otto-6.png


Allez, tot dusver blijft Frankrijk het enige land waarmee ik een WC conquest lukte en dat was patch 1.25. Momenteel even beu gespeeld, even focussen op wat streams bekijken om wat bij te leren, want voorlopig is het gewoon tijdverlies.
Misschien dat ik ook moet stoppen zoveel geld aan die Level 2/3 monumenten te spenderen...
 
Nog eens terugbegonnen, met Teutonic Order die een geweldige Mission Tree hebben gekregen in de 1.34 patch.

Via de missies een Christelijke Horde kunnen creeeren, waarbij je elke keer als je ruler sterft, zelf je Heir kan kiezen uit 5 verschillende keuzes en na een bepaalde missie of Idea Group kan je ook hun waardes zien dus dat is quasi altijd een ruler met 10+ stats.
Initieel wel een beetje een struggle tegen Polen/Litouwen/Muscovy en Ottomans, maar de bonussen van die missies zijn echt waanzinnig:
- 110% cav/inf ratio, maw ik kan een leger van enkel cav hebben zonder penalties.
- 60% Cav Combat Ability.
- 67% Cav Cost Reduction.
- 50% Cav Flanking Ability
- 30% Movement Speed.
Dat samen met de juiste Mil Ideas/Traditions zorgt voor die bonussen + de normale bonussen:
- 20% Discpline
- 35% Infantry Combat Ability
- 75% Morale of Armies extra
- 75% Siege Ability (zelfs lvl 8 forts vallen binnen de 2 maanden)

Ik heb nog nooit zo'n waanzinnig sterk leger gehad, mijn default stacks zijn 7 Inf, 14 Cav en 4 Arti dus 25 stuks. 2 stacks samen voor 50k en ik stackwipe elk leger tenzij het groter dan mij is. Los van de stackwipes win ik ook bijna elke battle tenzij het 2v1 of meer is, maar die probeer ik te vermijden. De enige keer in de laatste 50 jaar dat ik zelf gestackwiped werd, was toen ik niet oplette en de HRE-troep met 250k mijn 50k aanviel.
Zelfs in Hills/Mountains kan ik andere legers aanvallen en zonder problemen winnen.

Ondertussen in 1750 en de achievement Holy Horder behaald (begin met Teutonic Order en reform naar Mongol Empire).

En omdat ik een Holy Horde ben, samen met Religious Ideas, heb ik ook amper unrest omdat ik 7 Missinionaries heb en 22% Missionary Strength vs Heathens en 30% Missionary Strength vs Heretics heb. Elke provincie die ik verover, is binnen max 7-8 maanden geconvert.
Bv: Net Hormuz veroverd. 38 dev. Gerazed naar 26 dev. Nu 6 maanden om te bekeren.

Ga nog eens herbeginnen met Teutonic Order om te min maxen denk ik.
 
Man dat doet het toch wel kriebelen, maar ik heb echt de uren niet meer daarvoor denk ik.

Ik eigenlijk ook niet, maar ik werk van huis uit en mijn nieuw project is serieus onder mijn niveau waardoor ik een 2 a 3 uur tijdens het werk kan gamen.
Los daarvan toch iets teveel in de vrije uren 's avonds ook want ik heb al een ganse week The Crippled God van Steven Erikson niet meer aangeraakt :biglaugh:
 
Voor de liefhebbers van het spel, sinds een paar weken is er weer Masters of Universalis waarin bekende EU 4 YouTube/Twitch streamers het tegen elkaar opnemen in challenges.
Enkele voorbeelden van challenges:
- in 1 uur zoveel mogelijk goud provincies vergaren, als eender wie.
- in 1 uur zoveel mogelijk market share vergaren in koffie met een land dat begint met een koffie provincie.
- in 1 uur zoveel mogelijk vassals met een groene kleur vergaren.
- in 1 uur zoveel mogelijk nieuwe provincies vergaren als Oostenrijk zonder oorlog te verklaren.
etc.

Enkele voorbeelden van de bekende streamers die meedoen: Zlewikk, Habibi, Chewyshoot en natuurlijk de GOAT Florryworry.
De streams zelf worden ook voorzien van commentaar door 2 bekende streamers: TheRedHawk en Laith - Social Streamer. Ze raken iets te snel afgeleid door irrelevante dingen, zeker die laatste, om grappig te zijn, maar bon.

 
Gisteren was de Grand Final tussen Zlewikk en Florryworry, staat voorlopig enkel voor subs op Twitch. Volgende week beschikbaar op YouTube.
Wat een match, 3 uur lang EU4 tussen 2 zot goeie spelers, en ik heb elke minuut gevolgd :crazy:

1e challenge was om als Nahuatl land zo snel mogelijk alle 5 reforms te doen (je moet +1 stab hebben en 5 vassals om een reform te doen, na die reform verlies je je vassals en krijg je -2 stab).1 van de spelers deed dit in 12 jaar ingame tijd, de andere in 20 jaar.
2e challenge was om als Venetie de Trade Value van de Venice node zo hoog mogelijk te krijgen door investments en veroveringen. Startwaarde is 13 ducats ofzo. De ene speler had het naar 44 gebracht, de andere naar 53. In 20 jaar ingame tijd...
3e challenge was om met een zo klein mogelijk land de HRE te ontmantelen. De winnaar deed dit met Munster, een 4 dev OPM uit Ierland, in 13 jaar ingame tijd. De andere deed dit met Saxe-Lauenburg, een 5 dev OPM in Duitsland in 12 jaar ingame tijd.

Ik zal geen namen vermelden om spoilers te vermijden :)

Echt ongelooflijk hoe goed ze het spel kennen. Je zou denken dat het op zich niet zo bijzonder is want je land dient niet speelbaar te zijn op lange termijn, je pakt gewoon alle leningen die er zijn etc etc, maar toch... Als ik dezelfde challenges probeer, heb ik vaak maar de helft gerealiseerd binnen dezelfde speeltijd (1 uur).
Ik had altijd gedacht dat ik veel tijd aan EU4 besteedde, maar ik ben pas net de 3.000 uur gepasseerd op Steam. Die Zlewikk heeft er 7500 uur op zitten en die Florryworry zelfs 36.000 uur! Maar die heeft zijn pc basically nonstop op EU4 staan, ook als hij er niet is. Maar die heeft op zijn Twitch 18 uur sessies staan (voor charity of voor fun) waarin hij een World Conquest doet bv :laugh:
 
Dank voor de tip, ik heb me geabonneerd op het kanaal, ik zal eens kijken. Ik ken al direct al veel van de streamers.

Alleen speel ik niet zoveel meer, omdat ik ook nog andere hobby's in het leven heb natuurlijk. Ik heb 'maar' 900u voor EU4 (wat mijn meest gespeelde spel is op Steam). Ik vind wel dat geen enkele Paradox game in de buurt komt, heb nog eens HoI 4 gespeeld afgelopen week, maar ik raakte al snel gefrustreerd ed, EU4 kan ik het best en doe ik het liefst eigenlijk. Al zou een grafische update wel leuk zijn.

Volgende update zal enkele grote landen updaten, en daarna doet men het Midden Oosten nog eens, dus nog zeker 2 DLC's vooraleer er een EU5 zal komen. Dat zal dus wellicht pas in 2025 zijn. Zuid-Amerika zou ook nog wel een DLC kunnen gebruiken, maar de nieuwe wereld is niet zo leuk om in te spelen, en koloniseren is toch maar voor een beperkt aantal playable tags handig (en verder repetitief met soms wonky mechanics - federations - verschillende colonial nations die niet mergen etc. na een PU integratie bvb). EU4 is wel de enige paradox game die ik goed kan, niet zo goed als bovenstaanden natuurlijk, maar wel stukken beter dan eender welke andere game van hun. Enkel de late game ken ik niet goed genoeg omdat ik vaak niet zo lang speel in een savegame, en niet het geduld meer heb dan + streamers gaan vaak ook zo ver niet in hun savegames en videos en dergelijke.
 
streamers gaan vaak ook zo ver niet in hun savegames en videos en dergelijke.

Dat is wel voornamelijk omdat:
a) hoe verder ingame je gaat, hoe minder toepasselijk de feedback wordt want dmv RNG ziet de wereld er bij quasi iedereen anders uit na 100-200 jaar. Al kan je wel het argument maken dat Frankrijk altijd blobt, Spanje en Portugal altijd heel de wereld koloniseren en Ottomans altijd de big green menace is. Maar voor toepasselijke country guides is het gewoon niet echt mogelijk. Welk advies geef je voor Ayuthaya in 1650? Bestaat Ming nog of is het imploded, indien dat laatste wie is de Emperor? Etc.
b) hoe verder ingame je gaat, hoe meer tijd een spel in beslag neemt, hoe langer de video's duren en hoe meer er ge-edit dient te worden, waardoor je minder video's kan uitbrengen.
 
Dat is wel voornamelijk omdat:
a) hoe verder ingame je gaat, hoe minder toepasselijk de feedback wordt want dmv RNG ziet de wereld er bij quasi iedereen anders uit na 100-200 jaar. Al kan je wel het argument maken dat Frankrijk altijd blobt, Spanje en Portugal altijd heel de wereld koloniseren en Ottomans altijd de big green menace is. Maar voor toepasselijke country guides is het gewoon niet echt mogelijk. Welk advies geef je voor Ayuthaya in 1650? Bestaat Ming nog of is het imploded, indien dat laatste wie is de Emperor? Etc.
b) hoe verder ingame je gaat, hoe meer tijd een spel in beslag neemt, hoe langer de video's duren en hoe meer er ge-edit dient te worden, waardoor je minder video's kan uitbrengen.
Ja, ik heb daar alle begrip voor, maar dat is één v/d reden waarom ik minder gekend ben met late game mechanics (bvb. voor conquer the entire world challenges etc.). Verder is het nu niet echt zo dat ik in de problemen kom of die guides nodig heb om te overleven.
 
mughal.png


player23.png


Weer terug wat beginnen spelen, ik raak amper nog vooruit, want voortdurend zie ik wel een kans die ik moet grijpen

oorlog met de Mamluks afgehandeld
Imereti geannexeerd door Georgia (mijn vassal) - een provincie maar absoluut waard
oorlog met Mewat + Malwa (white peace Malwa, full annex Mewat)
oorlog met Bahmanis voor cores te nemen die zij van Jaunpur hadden genomen (waar ik truce mee heb) + full annex one province minor dat ze garandeerden en een released nation die ze ook gegarandeerden na de Bahmanis-Juanpur war
Reconquest war vs Uzbek voor Kazakh cores

Volgende zal dus wellicht Jaunpur worden voor ook full annex hopelijk, en dan kan ik verder in de mission tree, al kan het zijn dat ik ook nog 1 provincie van Malwa nodig heb en sowieso nog andere voor een andere missie.

Zou kunnen dat ik de eerste stappen van een Mingplosie zie dus daar moet ik dan ook agro gebruik van maken.

Zal ook een deel van mijn army moeten mercen nu.

iiMl2uK.png


Habsburgs hebben Rusland nu in een PU. Kan zijn dat de Commonwealth ze verslaan maar Commonwealth heeft ook oorlog met de Denen nu. (en Oostenrijk + Muscovy tezamen lijkt mij toch lastig). Voor mij ook beter dat Oostenrijk wint. Al kan ik evt "support independence" doen als ik een ally wil richting noord.

Dat betekent ook dat Kazan op dit moment geen allies heeft (want ze waren gegarandeerd door Moskou), dus zal ik ook oorlog mee voeren sebiet (voor dat de Ottomanen ze afnemen).
 
Laatst bewerkt:
Een van de moeilijkste dingen in EU4 is het overzicht bewaren.

Trade war verloren met de Ottomanen (voor één of andere reden vonden ze me zwak en hadden ze oorlog aan Syrië verklaard, daar heb ik uiteindelijk het verlies geincasseerd, ook al had ik zelf geen battle verloren maar ze leken me sterker en ik ben bezig met printing press te spawnen dus liep achter op tech met 1 level (maar wel 13 en ze hadden veel artillery, ik heb dat nog wat genegeerd). Buiten wat geld verliezen dat ik met debase currency oplos (en nu dus hoge corruptie) denk ik niet dat het een zeer groot problemen. Mughals hebben een mechanic waarmee je toch vaak met 100 legalism 2 corruptie kunt kwijtschelden dus dat ben ik nu aan het doen (en voor één of andere reden is legalisme bijna altijd 100 bij mij). Ottomanen wel veel manpower verloren in de meest nutteloze oorlog ooit.

____
China collapsed, daar heb ik nu juist van geprofiteerd door een zware peace deal vooral gericht op centraal Azië, dat uiteindelijk meer nieuwe naties heeft getriggered, moet nu wel eens kijken hoe verder maar de AE aan de Chinese kant ligt nu wel te hoog.

Wat uitbreiding richting west, stuk Mamluks, nu ook juist in Nubië/Soedan (OMP Ethiopie nu even opruimen). Mamluks worden gegarandeerd door de Ottomanen maar eens mijn tech wat mee is (dus 13) ga ik kijken om met Oostenrijk-Rusland en Commonwealth de Ottomanen aan te vallen.

In India zal het vooral Bengal en full annex Malwa worden nu, en dan in een tweede stage Bahmani's.





cwD2NEy.png



TCRHxxJ.png


Hindustaanse cultuur geassimileerd dus die bonussen heb ik. Voor de Iraanse groep moet ik Irak integreren maar dat gaat niet zo simpel (Shia religion en serieuse annex vassal penalty dus 10-20 jaar wachten maar dat wordt de volgende). Voor Tibetaans ga ik Dali + 1 provincie van Ming nu nodig hebben. En voor Caucascus nog 4 Ottomaanse provincies. Al is de bonus van Hindustani culture de beste toch wel. (-10% core creation costs).
 
Weer een jaar of 15 verder, met één heel leuke oorlog erbij.

Mughalconquest.png


Tijd voor de eerste echte Mughal-Ottoman oorlog (na de mislukte trade war). Na die oorlog had ik wat allies gezocht in Europa, al hebben die uiteindelijk niet zo veel gedaan en op Spanje allemaal een separate peace gesloten waarmee ze provincies afstonden aan de Ottomanen. Ik vond mijn allies opvallend zwak trouwens.

imean.png


Ottomanen hadden echt deathstacks overal rondlopen.

thisisit.png


Maar goed, na een moeilijke oorlog toch een mooie peace deal gesloten.

In de peace deal de reconquest cores van Syrië genomen, de overgebleven provincies uit de Caucasian culture group zodat ik die assimilatiebonus heb, twee forten in het oosten en laatste provincies uit een staat voor mij, en nog wat provincies in Noord-Afrika.

Mughalsconquest.png


player25.png


Verder vooral nog oorlogen met Bengal (ze hebben ook een coalition war gehad), Malwa, Ava, wat in de oostelijke Sahel. En dat zal het zien en nu bezig met Irak te integreren (zodat ik de Iraanse assimilatiebonus ook krijg).
 
Terug
Bovenaan