Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

Lakigigar

Well-known member
euiv.png


release: 13 augustus 2013
genre: grand strategy, historical
dev: Paradox Development Studio

Europa Universalis IV.

The empire building game Europa Universalis IV gives you control of a nation to guide through the years in order to create a dominant global empire.

Rule your nation through the centuries, with unparalleled freedom, depth and historical accuracy. True exploration, trade, warfare and diplomacy will be brought to life in this epic title rife with rich strategic and tactical depth.

 
Nog geen eigen thread, dus bij deze een thread gemaakt voor het klassieke spel met gigantisch veel DLC's. Voor HoI4 en Stellaris zal ik dat ook nog doen later (CKIII en Vicky3 hebben een thread, die laatste is unreleased en CKIII komt op consoles uit).
 
Mijn Steam counter zegt 900 uur maar heb het spel wel al twee jaar niet meer gespeeld. Moeilijk om terug te beginnen met al die nieuwe updates.
 
600 uur en de enige campagnes die ik echt lang heb gespeeld zijn met Pommeren, Spanje, Rusland en Japan.

Pommeren

98AF42654053E2C8107D40509543E03CA58C2599

Kon wel Prussia of Duitsland proberen te doen, maar toen blijkbaar geen zin in gehad, nam een random country en had eigenlijk nog nooit echt lang binnen de HRE gespeeld, deze heb ik tot in 1820 gespeeld.

Was echt een heel leuke game, misschien wat voorzichtig gespeeld, en vooral echt bijna de hele game met dezelfde bondgenoten wat leidde tot epische oorlogen.

74F3ED6DBEFFC4E59F565D9D56916BE46BA66925


061EA0FED1CD185C78911037AB7CAFFF8C9A3533


41E1DF5BBABD6E6F1650B3C5C8175483388F3285

Rusland

8819D27E040C5C40AE59E1B2D3E726AB0DCC0AEB

Deze tot ongeveer dat moment gespeeld, voor een achievement. Daarna had ik het wel wat gehad... Economisch en qua micromanagement ook lastig te onderhouden.

Japan

7400304BAC654AC84B9C59188D793ACF3FF2D8A4

Deze niet zo lang gespeeld, ongeveer tot 1550-1575. Toffe game wel. Vrij makkelijk Ming indirect klein gekregen, op momenten dat ze last hadden van rebellen geholpen met de Wu independence war. Daarna ook nog Korea aangevallen. Later in de game vooral Filipijnen gekoloniseerd en dan eilanden in de stille oceaan zoals Hawaii. Tegen 1575 was Wu de keizer en bestond Ming niet meer op een paar Tataarse provincies na. Shun werd wel sterk, Dali kwam er en kleinere landen maar de zuidelijke ontwikkelde provincies waren vnl. voor Yue en Wu. Dat zorgde ervoor dat mijn handel minder naar Beijing ging omdat China verdeeld was en Nippon waardevoller werd. Via de Filipijnen steerde ik dan trade naar Hawaii of Polynesische eilanden en van daaruit naar Nippon. Ik had ook al een kolonie in Californie dus vandaar ook naar de Polynesische eilanden. Moest ik verder spelen had ik wellicht geprobeerd de Molucca's ook onder controle te krijgen zodat alles van de Filipijnen naar de Polynesische eilanden ging (en die en Californie ook onder controle krijgen, evt. verder uitbreiden in China, Siam, Mexico en Indonesie.

Van Spanje geen screenshots meer maar dat was mijn eerste game. Heb wel nog wat meer andere games maar die ik dan heb stopgezet na enkele tientallen jaren al voor tal v. redenen.
 
Laatst bewerkt:
1225 uur en 116 achievements hier.

Fan sinds EU2, maar zwaar teleurgesteld in het uitmelken van de game door Paradox. De laatste 2 DLC heb ik ondertussen aan mij voorbij laten gaan.

Af en toe deed ik vroeger een multiplayer met vrienden. Oh boy, dat kan pittig zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
1225 uur en 116 achievements hier.

Fan sinds EU2, maar zwaar teleurgesteld in het uitmelken van de game door Paradox. De laatste 2 DLC heb ik ondertussen aan mij voorbij laten gaan.

Af en toe deed ik vroeger een multiplayer met vrienden. Oh boy, dat kan pittig zijn. :)
Ik vind het ook allemaal wel absurd, geef ik toe. Ze mogen er inderdaad mee ophouden, gewoon nog gratis updates en fixes enzovoort. Maar de focus mag nu eens op een ander spel liggen, en qua prijs zijn de DLC's het eigenlijk gewoon niet waard of belachelijk. Nu staan ze wel vaak in korting en hebben ze ook een subscription service. Er is zeker de mogelijkheid om betaalbaar aan te kopen, op de laatste DLC's misschien na.
 
Leukste games die ik had waren met Savoy, Malacca, Byzantium, Lübeck en Hannover. Vind helaas geen screenshots meer terug. Ben sowieso eerder fan van play tall games dan de hele wereld te veroveren.
 
864 uur en 97 achievements hier, maar ook niet meer gespeeld sinds december 2019.

Veel toffe games met de Ottomans, Castille, UK, France en Brandenburg gehad. Dichtste bij wereldverovering was ooit met Ming en mijn Jurchen -> Manchu -> Qing game, maar dat ging uiteindelijk bergaf en had dan geen zin meer.

Ook een paar achievements gehaald met minder gespeelde landen, zoals Bengal, Mali en Ayutthaya die nog wel leuk waren.
 
Persoonlijk denk ik dat EUV een soort van port zal worden hoofdzakelijk qua content. De grootste updates gaan initieel de engine en graphics en UI enzovoort zijn, vermoed ik. EUIV is echt op een punt gekomen dat de coding voor de game eigenlijk een swamp is, en nauwelijks nog meer aankan. Van wat ik gehoord heb komen er nog 2 DLC, wellicht een in Scandinavie/Baltische regio en nog ergens een, mogelijk allebei immersion pack met tussendoor zoveel mogelijk optimalizing als kan. Maar als je bijvoorbeeld van uw spel naar het menu gaat, crasht het spel dus vandaar dat hij dat hij het spel opnieuw laadt.

Met een EUV hebben ze het probleem dat als ze van scratch beginnen en het contentarm is in vergelijking met EUIV dat niemand zal overstappen, want ze gaan alle content hebben van EUIV en EUV gaat gewoon te "contentarm" aanvoelen tegenover EU4. In feite zal veel dat in EU4 ook in EU5 zitten vermoed ik. EU5 zal daarin anders aanvoelen dan HoI4, I:R en Vicky3 waar ze toch meer van start konden beginnen omdat ze sequels zijn op spellen uit hun pre-EU4/CK2 tijdperk. In dat opzicht zal EU5 meer aanvoelen als wat CKIII was tot CKII, met eventueel zelfs minder verschillen, maar goed mogelijk dat ze bepaalde mechanics wel overhaulen en bepaalde elementen van andere games terughalen, maar qua flavor en mission content zal EU4 wel een basis vormen. Wat ik ook gelezen heb is dat sinds Leviathan het dev team van EUV al de updates hoofdzakelijk doet, om ervaring te doen met EU4 om zo te gebruiken in EU5 (wat een nieuwe studio is).

Maar EU5 zal nog niet voor direct zijn, omdat ze nog ongeveer anderhalf jaar content zullen hebben en omdat ze eerst Victoria III zullen launchen, en die launch niet gaan verstoren met evt. EU5 te launchen (dus niet in hetzelfde jaar). Denk dat het model van DLC enzovoort ook nog meer zal veranderen bij EU5 zoals ze met CKIII doen (met ook hun "flavor packs voor bepaalde regios aangevuld met game play changes in grotere en misschien ook prijzigere DLC, ze moeten ook ergens hun geld vandaan halen).
 
Nog eens een game gestart in een regio waar ik nog nooit gespeeld heb. Ondertussen 1490 en tot mijn grote verbazing (NU AL) een great power.

sQt7VGR.jpg


Fw7GKhc.jpg


Het loopt vlot tot nu toe. Enkele kleine foutjes gemaakt wel al maar over het algemeen loopt het goed. Manpower is een probleem in het begin, maar nu manageable. Door dat je heel snel al een aardig inkomen hebt, toch meer gebruik gemaakt van mercs dan dat ik normaal doe.

Oorlog aan het voeren in Sulawesi op dit moment, waar ik een provincie aan het koloniseren ben. 3 vassalen allemaal in Sumatra (enkel het gele land heb ik niet in bezit, die hebben een alliantie met Majahapit en Ayutthaya, dus wellicht ga ik ze via Majapahit proberen aan te vallen later).

Ook aan het koloniseren, en daar hard op aan het inzitten. Eerst west, de race voor de Kaap. Eerst dat eiland bij Maldiven gekoloniseerd, Maldiven aangevallen en dan terug verder west Ile Bourbon nu aan het koloniseren en dat kan ik gebruiken om oorlog te voeren in Madagaskar waar ik na het nemen v. screenshot claims aan het fabriceren ben. In feite had het nog ietsje sneller allemaal gekund maar oké.

De race voor de kaap is voor enkele redenen. 1. handig voor trade company en extra merchant 2. nabijliggend swahili/dieper binnenland heeft veel gold mines 3. ik tracht de volledige kustlijn van Zuid-Afrika (maar niet binnenland) zsm te koloniseren, alsook de eilanden in de Indische Oceaan om zo snel mogelijk Europese machten een beetje af te houden in mijn regio en 4. The trade node van de Kaap zal dan als een stop node functioneren waardoor Malacca (of als ik mijn hoofdstad naar Zanzibar verhuis) nog veel rijker worden omdat er nauwelijks geld uit de handelsposten verder downstream gaat. En historisch zijn de Malagasken ook in zekere zin Polynesiërs.

Verder west dan de Kaap ga ik niet, tenzij er een eiland is dat ik vergeet, oosten is interessanter voor nog meer money.
 
ChyJc3H.jpg


In 1594 ondertussen, denk wel dat ik niet veel meer ga doorspelen omdat ik toch zo goed heb bereikt wat ik wil bereiken. Ik vind het verrassend genoeg één van de makkelijkere games die ik al gespeeld heb, vooral omdat uw omliggende landen ook vrij zwak zijn, en economisch is het een powerhouse (en ook maritiem eigenlijk). Enkel in het uiterste begin kan manpower nog een probleem zijn, wat je kan oplossen door een deel van uw army mercenary companies te gebruiken.

Zuid-Afrika en Oost-Afrika heeft me inderdaad sterker gemaakt, en de Europese machten zeker op zijn minst doen uitstellen om zich te bemoeien in mijn regio, wat eigenlijk nog steeds amper is gebeurd (op Goa event voor Portugal na en 2 eilandengroepen die Spanje heeft gekoloniseerd die niet zo van belang zijn, Rapa Nui en Society Islands).

Verder zo goed als alles in Indonesië onder mijn controle, de enige landen over zijn ongekoloniseerd of vazzalstaten die ik nog moet integreren. Ook één vrij lastige oorlog met Ayutthaya + Khmer gedaan. Zij profiteerden ook wel van de instituties die ik zo snel mogelijk trachtte te omarmen in mijn games, dus qua tech doen zij veel beter dan China of Indische regio's, en dus gelijk, soms zelfs beter dan ik (door de vele kosten die ik heb). Qua gov capacity moet ik ook nog wat uitbreiden wat ik al min of meer heb trachten te doen met courthouses, estate mechanics en reform government progress (maar ik moet nog de 5e doen voor +200). En door bvb. Afrika als trade company in te stellen en misschien had ik nog 1 regio moeten doen zoals dat.

Achievements die ik heb behaald:
- Capture an enemy flagship
- Form the nation of Malaya
- Have a colony in Australia (blijkbaar nooit gedaan met een "westers" land)
- Be trade leader of seven different goods

Denk wel niet dat ik nog heel veel EU4 ga spelen. Toch wel meer en meer nood aan een grafische en performance update, en wat nieuwe mechanics zou ook wel tof zijn. Bvb. dat je het spel moet afsluiten om terug naar menu te gaan is nog zo een restant van de ondertussen gedateerde codes. Voelt niet meer zo fris aan als de Paradox games van nu. Ik vind wel dat men moet voortbouwen op de flavor content die er in EU4 al aanwezig is, anders zal het lang duren tegen dat EU5 hetzelfde niveau haalt qua content dan EU4.

Qua regio's dat ik nog nooit heb gespeeld dat ik eens wil doen: lage landen/VK, Scandinavië, Polen, Italië, Afrika (Ethiopie lijkt mij leuk) en centraal Azië. Nieuwe wereld vind ik ook een leuke regio maar vind ik qua content en mechanics niet zo leuk (van wat ik al gezien heb). En het blobben in centraal Azië is wat vermoeiend. Nog een nadeel in EU4 is dat eens je je startpositie geconsolideerd hebt, dat "uitdagingen" soms wat moeilijk te vinden zijn, en het micromanagen vermoeiend kan zijn. Iets wat bij meer conquer of 4x games wel een probleem kan zijn. Het begin is vaak superleuk en verslavend, maar naar het midden en zeker einde toe heb ik het soms wel echt gehad bij dit soort games.
 
Laatst bewerkt:
Recent ook nog eens EU4 opgepakt en gespeeld met Brandenburg om Prussia te vormen. Prussia zelf militair gezien heel krachtig maar niet helemaal mijn ding.

Ook een keertje Flanders gespeeld, onafhankelijkheidsoorlog van Burgundy met land pakken van Brabant en Holland. HRE gejoind en de rest van Brabant en Holland op termijn ook gepakt. Daarmee Netherlands gevormd (I know) en moet zeggen wat een ongelofelijke powerhouse voor zo een klein land. Force limit is met alle trade inkomsten eerder indicatief in plaats van een beperking toch?
 
Recent ook nog eens EU4 opgepakt en gespeeld met Brandenburg om Prussia te vormen. Prussia zelf militair gezien heel krachtig maar niet helemaal mijn ding.

Ook een keertje Flanders gespeeld, onafhankelijkheidsoorlog van Burgundy met land pakken van Brabant en Holland. HRE gejoind en de rest van Brabant en Holland op termijn ook gepakt. Daarmee Netherlands gevormd (I know) en moet zeggen wat een ongelofelijke powerhouse voor zo een klein land. Force limit is met alle trade inkomsten eerder indicatief in plaats van een beperking toch?
Ja want je kan makkelijk over de troep limiet gaan en massaal veel huurlingen aannemen.

Eigenlijk had je met Vlaanderen door moeten doen. De naties tot de welke je jouw land kan omvormen (bv. Pruisen en Nederland) zijn vaak veel te krachtig (met uitzondering van kleinere/armere landen zoals bijvoorbeeld Ierland). Als je een toffe uitdaging wil: speel eens een OPM in het Heilig Roomse Rijk. Is echt wel tof: zowel diplomatisch als militair moet je jouw beste beentje voorzetten
 
Force limit is met alle trade inkomsten eerder indicatief in plaats van een beperking toch?
Ja, kan u wel economisch problemen geven want als je fors over die limiet gaat, zal het economisch kostelijk worden, maar als je economisch sterk staat kan het wel. Soms zelfs nodig om met een kleiner land een groter land te verslaan, maar dan heb je met een oorlog te maken die zeer kostelijk is en waar je vrij veel leningen moet aannemen en in extreme gevallen bankruptcy ook dichterbij komt, maar daar zijn allemaal vaak wel manieren voor om het lichter te gaan of tegen te gaan.

Eigenlijk had je met Vlaanderen door moeten doen. De naties tot de welke je jouw land kan omvormen (bv. Pruisen en Nederland) zijn vaak veel te krachtig (met uitzondering van kleinere/armere landen zoals bijvoorbeeld Ierland).
Lage landen zijn sowieso al vrij krachtig als je dat gebied wat kan consolideren.

Economisch rijke en zeer ontwikkelde provincies, en daarnaast ook gelegen in één van de rijkste trade regio's in de game (English Channel), misschien wel één van de drie beste in de game, en de enige naast Venice en Genoa dat optimaal kan profiteren van kolonialisme (Genoa kan blijkbaar ook wel, maar is lastiger om af te dwingen als je van die node gebruik maakt). Ik zou zelfs dat English Channel de beste is door de veelzijdigheid van de node, maar vooral die misschien nog net iets beter tot zijn recht komt mid-game en late game. Venice bvb. is andersom, één die minder goed wordt naarmate de game vordert door dat veel trade via het oosten verdwijnt naar het westen door kolonies en ook omdat de Ottomanen in de meeste games zodanig groot worden dat de handel op weg naar het westen via de silk roads meer zal stokken.
 
Laatst bewerkt:
2663 uur gespeeld en 179 achievements gehaald.

Voornamelijk op de patch 1.25 (2018), nooit willen updaten sinds ik het gevoel kreeg dat de DLC's geen meerwaarde vormden en Paradox het gewoon aan het uitmelken was.
Tot een tweetal maanden geleden ik op YT plots enkele EU4 kanalen in men feed kreeg (Ludi&Historia en RedHawk) en dat waren wel toffe filmkes, en de extra achievements deden het doen kriebelen dus heb zo'n maand-abo gekocht om zo alle DLC's geinstalleerd te hebben en te testen. Want los alle DLC's kopen zou me weer 100 euro kosten ofzo.
Helaas loopt het spel heel traag nu en elk maandeinde bevriest het spel voor 5 seconden, gigantisch irritant. Heb het maar een half uur dus gespeeld. Wel vergeten het abo stop te zetten en heb nu al een extra maand betaald :laugh:

Vroeger heel vaak geprobeerd WC te doen. One Religion is me nooit gelukt. WC tweemaal met Frankrijk. Nooit met OE bizar genoeg ondanks hun superieure idees en ligging. Ook met Ming vrij snel opgegeven, die hun government systeem zat veel te bizar in mekaar.

Eerder dit jaar nog op 1.25 gespeeld en de Achievements Empire of Mann en The Great Khan behaald (nog een hoop kleinere ook, maar deze twee grote achievements). Waren wel heel leuk. Empire of Mann enkel dankzij te cheesen natuurlijk, aangezien die niet bij de start van het spel speelbaar zijn, moet je altijd als Engeland starten en ze te releasen, maar de cheese tactiek is om eerst Engeland te verneuken, bankroet gaan, forten verwijderen, andere streken onafhankelijkheid gunnen, Mann releasen en vassal-feeden om dan weer te integreren en dan weer te releasen (zodat ze cores hebben op meerdere provincies). Als je het op de normale manier doet (gelijk Mann releasen en spelen), heb je gewoon gigantisch veel tijd nodig want je hebt zoveel geluk bij de RNG nodig dat het gewoon niet haalbaar is voor de gewone sterveling met werk en familie.
En The Great Khan, tsja, spelen als een horde is gigantisch plezant :)
 
Ludi&Historia en RedHawk volg ik ook op YT - ook nog maar gedurende 2-3 maand. Aangename YouTubers. Vreemd dat ik ze ook in mijn feed kreeg, dus moeten wel iets doen qua advertising dan richting strategy game watchers ofzo, omdat ik niet zoveel EU4 filmpjes keek voorheen, maar bvb. wel eens een let's play (veel) vroeger, wat mij ook het spel heeft doen leren indertijd. let's plays zijn een heel goede methode daar trouwens voor, al is dat misschien wel een intensieve manier, maar ik vind/vond het gewoon leuk & chill om dat te bekijken.

Ik heb dat probleem met 5sec lag op einde v/d maand niet, al speel ik ook niet zo vaak op 5x (misschien ligt het daaraan? anders aan de pc misschien en ook wel aan de game files), zoals ik gezegd heb is de engine of code van de game erg verouderd en niet meer aangepast aan al die dlc. Het gaat om een spel van 2013, heeft wel eens een upgrade nodig.

Het is wel leuk maar het wordt wel repetitief tijdens een game en het is erg time consuming. En er zijn ook heel wat andere spellen die ik graag speel, inclusief andere uit de paradox-stal die ik misschien niet altijd evenveel aandacht gaf als eu4. En ik denk ook van de bestaande populaire paradox spellen dat deze het meest nood heeft aan een nieuwe game (dus een EU5) door de code/engine/graphics. Al hoop ik dat ze de flavor die ze in EU4 staken wel grotendeels meenemen, anders heeft het niet veel zin om naar een evt. eu5 over te stappen.

Ik denk wel dat ze ermee bezig zijn. Komende DLC lijkt vrij goed te zijn en focust zich op de nordic / baltic region (mission trees en updates voor polen-litouwen, teutonic order, riga, livonian order, finland, lubeck, gotland, zweden, noorwegen, denemarken en commonwealth/scandinavie formables). Dan komt er vermoedelijk nog 1 dlc, en dat zal dan de laatste zijn naar het schijnt. Ze zijn al een soort van nieuwe richting uitgegaan met hun updates, en denk dat het team of bepaalden al achter de schermen ook aan eu5 werken.

Bij Paradox wel eerst de focus nog op Vicky 3 wat eind dit jaar/begin-mid 2023 moet uitkomen. En dan het jaar erachter vermoed ik al eu5 (ten laatste 2025). En daarna of evt. ongeveer gelijktijdig zal er ook wel al een Stellaris 2 komen.
 
Laatst bewerkt:
869 uur gespeeld en 97 achievements. Een WC is me nooit gelukt, meestal ben ik ergens te traag en rond 1700 ben ik het beu, ook al begin je dan pas op stoom te komen.

Wel veel plezante games als Castille en alle kolonies proberen binnen te halen of Manchu - Qing.

Soms pikt het wel om nog eens te beginnen, maar eigenlijk heb ik voor deze game de tijd niet meer :S
 
869 uur gespeeld en 97 achievements. Een WC is me nooit gelukt, meestal ben ik ergens te traag en rond 1700 ben ik het beu, ook al begin je dan pas op stoom te komen.

Wel veel plezante games als Castille en alle kolonies proberen binnen te halen of Manchu - Qing.

Soms pikt het wel om nog eens te beginnen, maar eigenlijk heb ik voor deze game de tijd niet meer :S

Tegenwoordig ook niet meer de tijd voor WC. Een WC is toch een 2-3 maanden elke avond enkele uren toewijding.
Ook al omdat ik rond 1700 inderdaad de rinse en repeat beu word (geprobeerd enkele maanden terug met Mongolie).
 
Ik zit aan 674,6 uur. Een WC is me nog nooit gelukt, heb ik ook nooit geprobeerd, ook nog nooit in de buurt gekomen. Ik ben ook niet echt zo een fan van bijna continu intensief oorlog te moeten voeren, en coren/AE etc. al dat gedoe.
 
Ni3qnvV.png


Nog eens een spel aan het spelen met Castille voor wat achievements op steam die ik nog moet doen.

Hier ben ik wel door verrast. Ik begrijp ook niet goed wat het inhoudt. Maar goed, blijkbaar al vier personele unies in 1480. Aragon natuurlijk door de event, en Napels/Portugal via de mission tree geforceerd, bij Portugal natuurlijk NA dat zij exploratie ideeën nemen zodat zij ook kunnen koloniseren voor mij. Maar Bourgondië weet ik niet of ik permanent kan hebben nu, ook wel veel "land" eigenlijk gezien ik Frankrijk al flink verzwakt heb in de oorlog om met Napels een PU te forceren, en ook een oorlog om een rivaal te vernederen voor de age objectives.

Frankrijk verder ook in een oorlog al geweest door de alliantie met Genoa met de Ottomanen die ze verloren hebben, 2 oorlogen met Engeland, één uiteraard via een event met de surrender of Maine en één doordat ze Schotlands onafhankelijk garandeerden waar Engeland ook op jumpte. En dan ook een oorlog met Bourgondie. En met Oostenrijk dan ook nog eens Frankrijk vernederd). Frankrijk dus al aardig verzwakt.

oNrZvAB.png


Verder ook al de Maghreb wat verdeeld tussen mezelf en mijn PU partners, en Marokko verzwakt in 1 a 2 oorlogen (en Portugal ook al in de Marrakesh onafhankelijkheidsoorlog). Tunis wel terug wat geconsolideerd nadat ik ze al licht verzwakt had bij de oorlog met Granada, vaak ook omdat ze normaal met de Ottomanen vaak een alliantie hebben. Tlemcen eigenlijk altijd een easy war, zeker als ze geen goede alliantie hebben.

YS2SjpE.png

Nu wel nood aan een landbrug, dus wellicht een nieuwe oorlog met Frankrijk nodig voor Montpellier (richting Provence) en Rouergue op zijn minst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan