Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

@dadash Lokaal opslaan ipv in de cloud, en in je folder in je Dokumenten waar Paradox de games opslaat, kan je gewoon een kopie nemen van je laatste savefile en die een andere naam geven.

saves.png


Zo ben ik met Spanje begonnen en na 10 restarts eindelijk een game kunnen starten met Burgundy dat mijn Rival niet is, Austria dat Frankrijk als Rival heeft en Austria + Papal States die elkaar niet rivaliseren. Kopie van die perfecte start genomen in het geval ik iets dom doe in de eerste jaren (gezien ik niet vertrouwd ben met veel nieuwe game mechanics).
Ik heb ook wel met Spanje moeten restarten omdat ik Burgundy, Austria en Papal States alle drie wou ally'en en indien dat niet kon, restart dus heb ongeveer 10 keer gerestart tegen dat de condities goed waren.

Op een andere manier zou ook wel gaan, maar het is voordeliger natuurlijk als het goed valt of als je kan leven met de startcondities. Bij sommige landen is restart wel soms een vereiste als de startpositie uitdagend is natuurlijk (minors en OPM's).
 
Ziet er zo ingewikkeld uit... Is er een slimmed down versie beschikbaar?

Gewoon starten met een groot land en zo geleidelijk de mechanics leren. Er zit ook een tutorial bij. Geen idee of die goed is, nooit geprobeerd.

@dadash Lokaal opslaan ipv in de cloud, en in je folder in je Dokumenten waar Paradox de games opslaat, kan je gewoon een kopie nemen van je laatste savefile en die een andere naam geven.

saves.png


Zo ben ik met Spanje begonnen en na 10 restarts eindelijk een game kunnen starten met Burgundy dat mijn Rival niet is, Austria dat Frankrijk als Rival heeft en Austria + Papal States die elkaar niet rivaliseren. Kopie van die perfecte start genomen in het geval ik iets dom doe in de eerste jaren (gezien ik niet vertrouwd ben met veel nieuwe game mechanics).

Doe ik nu ook maar was daar pas achter gekomen nadat ik die paar belangrijke beslissingen moest nemen.
 
mmZUxm0.png


Ben ook verder aan het spelen. Op dit moment weer 7 vassals en 1 (waardeloze) ally die ik dump na ik Mughals vorm. Oman en Nepal diplo-vassalized, Punjab cores teruggegeven en Shirvan/Biapas ook 1 core gegeven, die laatste nu aan het annexeren en Punjab zal ook volgen. Georgia probeer ik ook nog te releasen door support rebels bij QQ.

Vooral oorlogen met QQ en Delhi, die laatste hebben nadien ook een oorlog gehad met Jaunpur, dus nu moet ik die targetten om de Mughals te kunnen vormen. QQ werd declared door de Mamluks, gelukkig hebben die ervoor gezorgd dat QQ en Ottomans geen grens meer hadden, en een paar nieuwe naties in de Caucasus werden released (Imeriti consolideert).

Bij Delhi gewoon de reconquest provinces van Punjab genomen (en zo veel genomen, terwijl AE nauwelijks omhoog ging). Bij QQ wel agressiever want ik kon coren (weinig overextension op dat moment), en was nodig voor Irak te releasen en provincies in de trade nomen te nemen en provincies te ontzeggen voor evt. Otto's/Mamluks in toekomst (alsook splitsen land zodat ik Georgia kan releasen via rebels met reconquest cb op alles van Imeriti).

Great Horde collapsed, laatste provincie aan Shirvan gegeven (geen AE, want orthodox). Kon ook evt. die vassalizen en dan reconquest cbs krijgen tegen Ottos, Kazan, Crimea en Muscovy (iedereen vocht tegelijkertijd één na één de GH), maar die zijn timed en ik wil niet gebonden zijn aan een diplo slot waarin ik timed cores moet terugveroveren in costly wars.

Verder ook nog oorlogen met Mushasha (full annexed op 1 provincie na die Mamluks bezetten), Hormuz (full annex op 1 provincie na dat een core van Oman heeft) en Tsang (full annex opnieuw) en ook Sindh (wederom full annex en separate white peace Delhi toen).

Ook nog wat Indische minors als de opportuniteit er was (Junagargh, Marwar, etc.), minors probeer ik altijd volledig te annexeren omdat er dan 1 land minder is waar ik AE mee opbouw, is ook wat kijken naar religie en cultuurgroep om te zien wat je je kan permitteren. Voorlopig is AE zelfs redelijk onder controle en goed verspreid, dus geen problemen. Enkel QQ zit over de limiet nu.

zXw0KSP.png


whcO9mt.png


En dit is dus ook waarom AI Ming collapsed in bijna elke game, als je in de Tibetaanse bergen en in modern Kazachstan oorlog gaat voeren enkel en alleen om van Chagatai uw tribute te maken...

8Ce3V5B.png


Tibetaanse bergen zijn erg populair trouwens. Delhi vlucht ook naar daar, en wordt niet gestackwiped door dit leger van Juanpur.
 
Laatst bewerkt:
En dit is dus ook waarom AI Ming collapsed in bijna elke game, als je in de Tibetaanse bergen en in modern Kazachstan oorlog gaat voeren enkel en alleen om van Chagatai uw tribute te maken...

Ik heb lang geleden eens een Ming spelletje gedaan. Moet Ming niet Tributes maken van al zijn buren? Anders krijgen ze penaltys dacht ik met hun Kingdom of Heaven.
 
Ik heb lang geleden eens een Ming spelletje gedaan. Moet Ming niet Tributes maken van al zijn buren? Anders krijgen ze penaltys dacht ik met hun Kingdom of Heaven.

Yup. Mandate of Heaven.
Malus per buur die geen tributary is. Hoe meer development van de gebuur, hoe groter de malus.

Daarom dat Oirat/Mongolia altijd zo'n geweldig gemakkelijk begin heeft, zeker met die extra events, en Ming omschreven wordt als "the Bank of Ming" omdat je elke 7 jaar een nieuwe oorlog kan voeren voor 5.000 ducats. Tot ze na 20-30 jaar reeds imploderen natuurlijk.

Gisteren en deze ochtend enkele uren naar BudgetMonk en Florryworry gekeken op YT :laugh: , ik ben weer goed mee met de nieuwe Idea-composities, Trade Companies, etc.
 
Ik heb lang geleden eens een Ming spelletje gedaan. Moet Ming niet Tributes maken van al zijn buren? Anders krijgen ze penaltys dacht ik met hun Kingdom of Heaven.

Ja, ik heb nog niet met Ming gespeeld
@Général Zantas Heb ook al gehoord van de bank of Ming. Maar... in deze game doen ze het eigenlijk wel goed. Ze zijn geslaagd in hun opzet, en Chagatai is half opgegeten, en de rest is een tributary van Ming.

nameplacement.png



De name placement is ook wel grappig.

Ottomanen ook een oorlog gevoerd met Mamluks. Mamluks hebben die hard verloren, dus ga denk ik ook Mamluks aanvallen en een provincie innemen voor Syrië te vormen. Delhi moet ik ook aanvallen voor de provincie van Delhi om Mughals mee te vormen nadat ik Punjab annexeerde (Delhi weer in handen v. Delhi verder), die hebben weer Bengal geallied maar dat zou geen probleem mogen zijn. Ik ga ook dat land aanvallen (Mong Yang) om zo een pad te hebben richting Zuidoost Azie, met Ava en diens tributaries. En Jemen is ook een potentieel pad om zo de oversteek te maken richting hoorn v. Afrika.
 
Ja, ik heb nog niet met Ming gespeeld
@Général Zantas Heb ook al gehoord van de bank of Ming. Maar... in deze game doen ze het eigenlijk wel goed. Ze zijn geslaagd in hun opzet, en Chagatai is half opgegeten, en de rest is een tributary van Ming.

nameplacement.png



De name placement is ook wel grappig.

Ottomanen ook een oorlog gevoerd met Mamluks. Mamluks hebben die hard verloren, dus ga denk ik ook Mamluks aanvallen en een provincie innemen voor Syrië te vormen. Delhi moet ik ook aanvallen voor de provincie van Delhi om Mughals mee te vormen nadat ik Punjab annexeerde (Delhi weer in handen v. Delhi verder), die hebben weer Bengal geallied maar dat zou geen probleem mogen zijn. Ik ga ook dat land aanvallen (Mong Yang) om zo een pad te hebben richting Zuidoost Azie, met Ava en diens tributaries. En Jemen is ook een potentieel pad om zo de oversteek te maken richting hoorn v. Afrika.

Dat gaat lekker vooruit zeg. Nog maar 1492.
 
Het is echt bijna continu oorlog voeren, heb nog niet eens de voordelen van de Mughals. Maar goed, anders zou ik weer 10-15 jaar moeten wachten IG.


8m9EIGE.png


Hoe ik deze battle gewonnen heb is me niet heel duidelijk. River crossing (merendeel van mijn troepen kwam later als versterking). Maar zelfs dan hebben ze meer troepen 22k vs 18k (en 9k kwam later).

e30o1j2.png


Ziet er zelfs goed uit van de Mamluks (wel 1 tech lager, tech 7, ik heb tech 8). Maar qua troepen hebben ze maar 20k. (Ook in oorlog met Delhi+Bengal nu).

ZeeOFvs.png


Het moeilijkste is nog die vele rebellen (ik zie nu wel dat mijn stab 0 is, dus misschien moet ik dat naar 1 doen), al is de stab cost ook hoog omdat ik lichtjes over gov capacity zit (ik heb nu de burgers ook de gov capacity bonus +100 gegeven, ook al verlies ik daardoor crown land, dus moet ik dat weer naar boven doen wanneer ik de kans heb). En ja continu overextensie hebben, ook al is het nooit dramatisch (100%) is ook niet ideaal natuurlijk. Het is niet dat ik instort, maar er gaat ook geen in-game jaar voorbij zonder dat ik wel rebellen heb en vaak is het om de 3 maand wel. Kwestie van uw armies wat verspreid te hebben over uw gebied (nu met die oorlog aan 2 fronten wat moeilijker). En uw vassals hebben dan ook nog eens rebellen... .

Religious unity is ook op 60% wat vrij laag is (veel territories ook met andere religiëën). Humanist ideas zal ik later voor gaan wellicht (of religious als alternatief), maar denk dat Mughals ook bonussen op dat vlak hadden. Nu diplo en admin genomen.
 
castille-1.png


Granada veroverd, Aragon in PU verkregen via Iberian Wedding. Helaas net daarvoor hadden ze Napels opgegeven, dus via Restoration CB Naples onder PU gezet. Korte uitstap naar N-Afrika om de laatste provincies van Tlemcen op te pikken voor ze verdwenen.
Daarna de PU oorlog tegen Portugal gestart, incl Engeland. Van Engeland Labourd gepakt om Gascony vrij te laten, maar ik kon ze niet vrij laten omdat ze niet de juiste Culture Group hadden. Bummer. Maar als ik de knop in het provinciescherm gebruikte om de provincie terug te geven, werd het wel een onafhankelijk Gascony. Spel zit soms vreemd in elkaar. Vrijgelaten, en gediplo-vassalized. Doel toch bereikt zonder veel problemen...
Dan voor de eerste keer Frankrijk onder PU met Lorraine zien vallen, een OPM op dat moment... Engeland ging dan een Succession War aan met Lorraine (resulteerde in een White Peace), en na een paar jaar achtte ik mijn tijd rijp om Lorraine aan te vallen om zoveel mogelijk provincies terug te snoepen voor Gascony van Frankrijk. Tijdens die oorlog met Frankrijk triggerde de BI en kreeg ik gans Burgundy in een PU onder mij. Jaartje later, nog steeds tijdens die oorlog, vroeg Austria mij om de Lage Landen dus ik vertelde hun om het effe een eindje af te bollen, maar dat vonden ze niet leuk en ondanks dat ik samen in oorlog met Austria tegen Frankrijk/Lorraine zat, was ik de dag erna daarbovenop plots ook in oorlog met Austria.
Oorlog met Frankrijk was wel bijna klaar, en heb toch een goeie brok land kunnen nemen. Paar non-core Gascony provincies gepakt omdat ik niet weer Narbonnais wil siegen bij een volgende war en om een landbrug met Burgundy te hebben.
Oorlog tegen Austria was easy peasy want zij hadden enkel Salzburg en Wurttemburg als allies (Hongarije is in PU onder Polen) en ik dus Burgundy, Naples, Aragon en Portugal onder PU en Gascony als Vassal. Geld en War Reps gepakt.
2 maanden na de vrede krijg ik een Ally-verzoek van Oostenrijk :laugh:
En 2 jaar na de vrede krijg ik een popup dat een of andere Bourgondische dame gestorven is en ik gans Bourgondie erf. Lekkerrrrrrrr. Kan er helaas maar 2 Areas van Staten wegens GC cap.

Helaas nog 5 jaar Regency momenteel. Hoop tegen 1500 de rest van Gascony te hebben heroverd (paar provincies in het Zuiden en voor een of andere reden hebben die perm claim op gans Ile de France Area, dus de regio rond Parijs) en mijn claims in Marokko te verzilveren. Tussen 1500 en 1550 probeer ik Engeland en Noord Italie. Onderwijl ook zo snel mogelijk in Azie geraken via kolonisatie. Zuid-Amerika laat ik helemaal voor Portugal, op een paar provincies na dan om de bonussen van de Mission Tree te krijgen.

't Is weer plezant geworden :)
 
Hou er rekening mee dat je de dutch revolts zal hebben en dat je dus veel last v. "scripted rebellen voor 20 jaar gaat hebben". 2 manieren om het te vermijden is culture switchen of capital verplaatsen naar lage landen maar trade capital voor het geld in sevilla trade node houden.
 
In mijn France game heb ik gewoon de Dutch cultuur geaccepteerd en dat stopte blijkbaar ook de event. Die rebellen zijn niks die kun je killen maar op een bepaald moment wordt Nederland gewoon onafhankelijk en moet je de provincies heroveren met alle gevolgen voor AE erbij.
 
3PHC92h.png


FxNGjis.png


Huidige stand van zaken (ik speel wel traag).

Na 1492 eventjes zeer agro geweest, omdat er veel opportuniteiten waren die ik niet kon laten liggen (en Delhi nodig is voor Mughals en het is beter zsm Mughals vormen). Agro dus bij de Mamluks om provincies in te nemen die de Otto's niet meer kunnen nemen (wat ook niet helemaal lukt maar oké). Een provincie voor Syrie te releasen voor diens reconquest cb's. Mahra een Mamluk ally heb ik full annex gedaan (provincies waren toch lage development). Delhi ook full annex en Bengal white peace/money. En dan QQ snel aangevallen om te verhinderen dat de Otto's dat voor mij zouden doen en Otto's afgesloten van de rest van QQ, wat dus zorgde voor hoge overextension, veel coring etc. en ook borderline hoge AE, maar het moest.

Sindsdien (1497) stukje kalmer, enkel een korte oorlog met Vijya dat al 2 oorlogen verloren heeft tegen Bahmani's en eigenlijk AE met hindu naties geen probleem is, en ook omdat ik dan een grens heb met Goa, een provincie dat ik ook snel wil bemachtigen om te vermijden dat Portugal de provincie later in handen krijgt, omdat ik zelf neen kan zeggen tegen Portugal maar andere naties niet bij een scripted event. Maar heb maar vier provincies genomen, kon ook niet meer aan denk ik (en zou langer duren tegen ik Punjab integreer als ik meer doe, en had de admin points ook niet echt).

Denk erover om exploration te nemen als 3e idee, zou nog net op tijd moeten zijn om Zuid-Afrika te snipen van de Europeanen en wat te koloniseren in Indonesië enzovoort, en opent ook nieuwe paths of expansion (in Afrika en sneller in Indonesië).

Mughals zal ik wellicht kunnen vormen in 1509 (en het heeft lang genoeg geduurd).

Najd, Oman, Nepal, Irak, Syrië, Nogai, Shirvan en Punjab zijn mijn vassals. Punjab aan het annexeren. Oman is denk ik next. Voor nieuwe vassals zijn Kazakh (bij een oorlog met Uzbek) en Georgia opties. En voor allianties denk ik aan Bengal gezien Jaunpur en Malwa en andere moslimnaties in India veroverd zullen moeten worden, dus wil ik 1 moslimnatie bevriend houden (voor AE en Bengal ligt toch het verst weg van wat ik moet veroveren in India).

fyeMytN.png


AE ook stilaan een issue door die agro moves, maar het zou nog moeten lukken. Mamluks, Jaunpur, Ottomans en Malwa gaan het vervelendst zijn. Enkel Mamluks (+51) en QQ zijn over de threshold maar QQ kan ik in één oorlog annexeren (en evt. gebruik ik Georgia reclaim reconquest cbs) gezien ze nu in een oorlog zijn met Imeriti (een orthodox land in de Kaukaskus) waar ik evt. met wat geluk als ik ze nog steeds als grens heb en dus geen full annex ofzo of mijn buurprovincies annexeren via Imeriti Georgia als vassal kan hebben (ter vervanging van Punjab). Al ga ik dan wel even over mijn diplo slots zitten als ik Bengal wil ally'en maar dat is niet het grootste probleem (gewoon improve relations is een alternatief ook). Truce juggling zal evt. noodzakelijk zijn, gezien het grote landen zijn (en met Syrië heb ik ook reconquest cbs op dit moment zowel Ottomans als Mamluks dus dat is ook maar 25% AE en de -10% AE van de scholar in Najd helpt ook, en daarom zijn ze mijn vassal ook). Niet over Gov capacity zitten (en evt. niet te veel overextension als ik aanval) en geen naties/provincies annexeren als ik ze niet co-belliger uiteraard ook. En denk dat Mughals ook bonussen hebben op dat vlak, maar het kan ook enkel core creation cost reductions zijn (ben niet zeker), denk ook dat het land helpt tegen unrest (sowieso al indirect met core creation reduction cost en dus ook minder tijd nodig om te coren).
 
Laatst bewerkt:
8 vassals, dan ben je toch goed over je diplo slots heen @Lakigigar ?
Ik heb er 8.

QfoGFLf.png


Base = 4
Het derde idee van Diplo ideas = 1
Timurid traditions = 1 (dat gaat misschien wegvallen als ik Mughals vorm, maar Punjab moet toch geannexeerd worden)
Strong Duchies = 2 (wat een estate policy is)

Is8dXGu.png


Die heb ik genomen helemaal in het begin voor de disloyal vassals waarmee Timurids starten, maar de diplo relations helpt ook enorm. Natuurlijk maakt dit de militaire factie in mijn land sterker. (Amir influence +10, minder absolutism wat nu nog niet belangrijk is) etc.

____

Georgie gaat niet lukken korte termijn want Imeriti is nu gegarandeerd door Ottomans en ik heb ook geen grens met hun. Maar ondertussen als alternatief een reconquest oorlog tegen Kazan om alle cores van Nogai in te nemen, en dat is ook vrij snel gelukt. Muscovy ook nu war declared tegen Kazan (Uzbek hun ally joinde niet, ook omdat ze door Ming weer werden aangevallen). Ming heeft nu zelfs provincies in Uzbek), en Uzbek is een tributary van Ming nu.

2DvpLDf.png
 
MpzypnS.png


Mughals gevormd nadat ik Punjab annexeerde. Snel erna Mamluks aangevallen voor dat de Ottomanen dat opnieuw zouden doen (wiens truce ook afgelopen was), gelukkig waren die in een oorlog verwikkeld met Frankrijk voor Ragusa.


bD0AvXP.png


Situatie in het midden Oosten, denk dat de Ottomanen niet Egypte meer kunnen veroveren omdat ik ze afgesneden heb, reconquest cores teruggegeven aan Syrië, alsook de OPM Hisn Kayfa (die zowel bondgenoten waren van Mamluks als Ottomans) en 1 provincie van Mamluks daar voor mezelf genomen.

8SEZVwN.png


Nu zal de focus terug naar het oosten verschuiven, heel wat gratis claims gekregen die Mughal cores zijn nadat je ze vormt, en als je die verovert krijg je missies die nieuwe cores geven.

5AqM5uL.png


Ook mijn AE in het westen is wat omhoog gegaan, maar goed, de provincies in Egypte zijn goed ontwikkeld, dus dat is onvermijdelijk natuurlijk, maar wel nodig om de Ottomanen af te stoppen.

QQ en Ottomans zitten zelf onder 50 op dit moment. Enkel Mamluks zitten erboven. Deels omdat de meeste provincies cores van Syrië uiteraard waren.
 
Geen problemen met Gov Cap of met je economie als je Gov Cap controleert door niks te staten? Of gebruik je de Estates Gov Cap increase beslissingen?
 
Allez, na al die avonden gespeeld, toch constateren dat een WC niet gaat lukken.
Had het wel al rond 1710-1720 door, maar toch nog even doorgespeeld om te zien of ik Indie en Indochina snel kon veroveren, maar dat ging toch ook veel te langzaam uiteindelijk.
En dan te denken dat er mensen zijn die met Byzantium op dit tijdstip reeds hun WC gecompleteerd hebben :crazy:
Wel enkele fouten gemaakt tijdens het spel wegens lange afwezigheid en nieuwe features (verkeerde Hegemon gekozen bv), ook vergeten met Client States te werken. Ik was al aan het denken dat ik zo weinig provincies in peace deals kon pakken tegenwoordig, tegen dat ik aan 40% WarScore zat, zat ik ook al aan 100% OE. Bon, onthouden voor de volgende run.
Ik zou wrs wel de rest van Azie en Afrika kunnen regelen tegen 1821, de moeilijkste oorlogen tegen Ottomans, Vijajaya en Yue zitten erop, merendeel van hun L8 forten zijn in mijn bezit. Probleem is voornamelijk Zweden en Commonwealth die Allied zijn en samen meer troepen bezitten dan ik. Zij hebben er samen 1 miljoen in Europa, ik heb er 800k over gans de wereld. Een eeuw geleden eens tegen Commonwealth gevochten en zwaar kletsen gekregen dus achteraf altijd afgezien van een oorlog tegen hun.
Volgende run met Ottomans doen, denk ik.

Spain-1.png

Spain-2.png



Spain-3.png
 
Die Mission Trees van Denemarken, Zweden, Polen en Teutonic Order zijn echt wel zotjes na de laatste patch. Zoveel bonussen, PU's en perm claims dat je krijgt. Damn. Toch maar even spelen met die landen na mijn run met OE.
 
@Lakigigar @dadash Op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie overigens?
Ik moet toegeven dat ik op het gemakkelijkste niveau speel, wat het dus nog pijnlijker maakt om Youtubers op Very Hard te zien WC'en met een OPM terwijl het mij met Spanje of OE (vroeger) niet eens lukt :D
 
@Lakigigar @dadash Op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie overigens?
Ik moet toegeven dat ik op het gemakkelijkste niveau speel, wat het dus nog pijnlijker maakt om Youtubers op Very Hard te zien WC'en met een OPM terwijl het mij met Spanje of OE (vroeger) niet eens lukt :D

Op gewoon. Geen idee hoe het noemt, ik heb het niet aangepast. Wil ik een moeilijker spel kies ik wel een kleiner land, wil ik een makkie speel ik wel met een groot land. Ik speel meestal met een groot land ;)
 
Terug
Bovenaan