Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

Ni3qnvV.png


Nog eens een spel aan het spelen met Castille voor wat achievements op steam die ik nog moet doen.

Hier ben ik wel door verrast. Ik begrijp ook niet goed wat het inhoudt. Maar goed, blijkbaar al vier personele unies in 1480. Aragon natuurlijk door de event, en Napels/Portugal via de mission tree geforceerd, bij Portugal natuurlijk NA dat zij exploratie ideeën nemen zodat zij ook kunnen koloniseren voor mij. Maar Bourgondië weet ik niet of ik permanent kan hebben nu, ook wel veel "land" eigenlijk gezien ik Frankrijk al flink verzwakt heb in de oorlog om met Napels een PU te forceren, en ook een oorlog om een rivaal te vernederen voor de age objectives.

Frankrijk verder ook in een oorlog al geweest door de alliantie met Genoa met de Ottomanen die ze verloren hebben, 2 oorlogen met Engeland, één uiteraard via een event met de surrender of Maine en één doordat ze Schotlands onafhankelijk garandeerden waar Engeland ook op jumpte. En dan ook een oorlog met Bourgondie. En met Oostenrijk dan ook nog eens Frankrijk vernederd). Frankrijk dus al aardig verzwakt.

oNrZvAB.png


Verder ook al de Maghreb wat verdeeld tussen mezelf en mijn PU partners, en Marokko verzwakt in 1 a 2 oorlogen (en Portugal ook al in de Marrakesh onafhankelijkheidsoorlog). Tunis wel terug wat geconsolideerd nadat ik ze al licht verzwakt had bij de oorlog met Granada, vaak ook omdat ze normaal met de Ottomanen vaak een alliantie hebben. Tlemcen eigenlijk altijd een easy war, zeker als ze geen goede alliantie hebben.
Is wel zeer sterke start.
Mss kunt ge voor WC gaan. Mss Frankrijk opslorpen, proberen emperor te worden en dan proincies toevoegen voor imperial authority.
Als dat lukt voor 1550 kunt ge voor WC gaan.
 
HL5KMpW.png


HRE emperor worden, en Oostenrijk/GB integreren is nog niet gelukt omdat ik met religious zeal zit in enkele nederlandstalige provincies (en katholieke provincies is een vereiste voor de missie). Na een periode van 30 jaar kan ik converten. Wellicht komen de religieuze oorlogen ook nog, erachter ga ik ze trachten te PU'en. Mijn AE zal ondertussen fors gezakt zijn in Europa. Met de PU's te forceren zal dat wellicht een stuk hoger liggen, en ik heb mijn aandacht even in de nieuwe wereld gelegd.

Daar ondertussen al 1 achievement beet (en eig 2 andere per toeval), en heel wat van de mission tree afgewerkt. Zowel Mexico, Colombia als Peru grotendeels in mijn bezit. Hier en daar nog wat opschonen, maar in Latijns Amerika is het meeste gedaan.

Nu wellicht even focus verleggen naar Indonesie/Afrika/Azië etc en tegelijkertijd Europa in de gaten houden voor mocht de religieuze oorlogen starten.

WC weet ik niet of mogelijk is, heb nooit in de buurt gekomen en eigenlijk geen ervaring mee, gezien ik meestal stop met mijn spellen rond 1600. Met HRE mechanics ook te weinig ervaring, maar ik weet min of meer wat ik moet doen om HRE emperor te worden, maar daarvoor moet ik eerst Oostenrijk PU'en denk ik.

Qua situatie: Portugal (en dus hun kolonies) in een PU. Verder allianties met Oostenrijk, Rusland, Bohemia, Savoy en Cologne denk ik. Ik ga eerst trachten GB te pu'en tenzij de situatie verandert.

30nV70c.png

In spoiler duidelijkere afbeelding, dus wellicht dat ik west-centraal Afrika en/of Kilwa even op moet focussen, en misschien nog meest op Indonesië.
 
Laatst bewerkt:
Tegen mijn verwachting in, kreeg ik plots dit

EP21dCm.png


Dus niet via de mission tree.

Op dit moment in oorlog met Malacca en ook met het laatste van de Azteken (het tweede is een klein ietsje), maar New Spain heeft wat last van rebellen en heeft -2 stability dus die troepen (15k) ga ik niet kunnen weghalen.

Nib2p1F.png


Het wordt nog best lastig, zeker omdat mijn troepen zeer verspreid zijn, ik heb maar 2 vette stacks in Europa op dit moment.

KRE4DNA.png


Maar Commonwealth heeft zijn handen ook vol op dit moment. Maar zijn gewoon een oorlog aan het winnen tegen de Ottomanen (waar ik wel niet treurig om ben). Heb wel veel meer manpower dan zowel Commonwealth, Ottomanen en GB, maar ze hebben een mil tech meer (GB wel nog maar 13k manpower reserves).

Ik kan wel niet Oostenrijk of Rusland of andere allies in de oorlog roepen, maar misschien als ik klaar ben met de Azteken en Malacca dat dit wel zou kunnen. Ik denk van te focussen op GB voor early war score, gezien zij de zwakste link zijn op dit moment en de Commonwealth druk bezig is elders. (GB zit in dezelfde oorlog verder)

Army Quality en Great Powers of the world in spoiler

IM0xz02.png


aS78CBG.png

Zal voor morgen zijn wel.
 
4wQJIRv.png


4FcqVvH.png


Weer wat verder gespeeld, ondertussen zowel Oostenrijk als Groot Brittannie in de PU. Portugal is al geintegreerd.

De oorlog met Commonwealth was knap lastig. Zelden zo een sterk AI land tegengekomen (quality en quantity ideas ook, en die hebben ook gewoon Kopenhagen). GB was wel een stuk zwakker, dus daardoor de oorlog toch kunnen winnen. Die met Oostenrijk was ook goed te doen.

Sinds de vorige keer wat oorlogen in de nieuwe wereld en dieper in Noord-Amerika, een oorlog met Kilwa, een oorlog met een zwak Vijayanagar (dus Sri Lanka o.m.), een oorlog met een verzwakt Wu (in China), een oorlog met Provence voor 1 return province naar GB, en tal v. oorlogen in Filipijnen en Indonesië.
 
h6e84HB.png


Groot-Brittannië is ondertussen hervormd.

Maar ik denk niet dat een WC erin zit. Ottomanen hebben vervelende alliantie met Deccan (ik kan wel één van die kleine Noord-Afrikaanse landjes in een peace deal aanvallen om zo de alliantie te breken, en ik kan ook Griekenland releasen voor zo return cores te doen, en dan één provincie nemen (voor dan Bulgarije te releasen), dan later Syrië en Irak eventueel. Maar ondertussen tikt de tijd ook wel. En ik loop achter op diplo tech, misschien was mijn timing met GB te integreren wat verkeerd, maar mijn armies zijn wel verdubbeld in size dan weer. Ik vind het wel erg chaotisch nu.

HRE emperor geworden ook, maar het is misschien ook te laat, want veel tags zijn verdwenen door culture switches enzovoort van AI. Commonwealth heeft dat bijvoorbeeld gedaan. Ik kan dus geen landen meer daarvan releasen in het westen. Dus dat zal ook wel nog wat werk zijn. Ook binnen de HRE zijn enkele tags verdwenen.

K2FUAkN.png


De religieuze situatie heb ik wat opgelost. Er zijn nog enkele heretics, maar de meesten zijn hervormd. Heretics zijn nog Holland, Gelre, Mulhouse (een free city met enkel een alliantie met palatinate), Landshut en Bohemia.

WJTDRuu.png


Wat mij vooral schaadt hier zijn nog steeds 11 provincies die niet in handen van de HRE zijn (7 ervan waren van de Commonwealth, maar nu dus Zweden), dus wellicht ga ik Zweden moeten aanvallen, tenzij ik claim throne kan doen (al ben ik niet zeker of ik Zweden kan het rijk doen joinen als ze mijn lesser junior partner zijn). 1 provincie verder van Savoy (dat door velen gegarandeerd werd), 1 provincie van Provence en 2 provincies van Milan.

Milan en Provence val ik sowieso nog aan (heb ik ook al eerder gedaan), Provence laat ik empire joinen met expand empire. Milan heb ik nog cores van de mission tree in, maar denk dat ik imperial ban cb deze keer ga gebruiken. En dan in een tweede daaropvolgende oorlog wat er nog van overblijft van cores dat ik heb. Tuscany moet ik omwille van zelfde reden ook nog aanvallen. Wallachia ging ik ook met expand empire cb nog het rijk doen joinen, die ik gereleased had in een oorlog met Commonwealth.

Gezien ik voor de mission tree, proclaim erbkaiserum ofzoiets nodig heb, denk ik niet dat WC er nog inzit. Dat was ook niet het doel van deze campagne, maar ik leer wel veel bij voor een WC later denk ik, met bijvoorbeeld Mughals ofzo.

Misschien als ik Rusland nog in een PU krijg dat het nog kan, maar daar zal dan RNG mee gemoeid zijn.
 
Maar ik denk niet dat een WC erin zit. Ottomanen hebben vervelende alliantie met Deccan (ik kan wel één van die kleine Noord-Afrikaanse landjes in een peace deal aanvallen om zo de alliantie te breken, en ik kan ook Griekenland releasen voor zo return cores te doen, en dan één provincie nemen (voor dan Bulgarije te releasen), dan later Syrië en Irak eventueel. Maar ondertussen tikt de tijd ook wel. En ik loop achter op diplo tech, misschien was mijn timing met GB te integreren wat verkeerd, maar mijn armies zijn wel verdubbeld in size dan weer. Ik vind het wel erg chaotisch nu.

HRE emperor geworden ook, maar het is misschien ook te laat, want veel tags zijn verdwenen door culture switches enzovoort van AI. Commonwealth heeft dat bijvoorbeeld gedaan. Ik kan dus geen landen meer daarvan releasen in het westen. Dus dat zal ook wel nog wat werk zijn. Ook binnen de HRE zijn enkele tags verdwenen.

Wat is het probleem met verdwenen tags? En waarom releasen voor een WC?

Voor Victoria 3 was ik een France game aan het doen. Tot 1723 geraakt. 1,7 miljoen soldaten :eek:. Wat was ik blij dat Victoria geen soldaten op de map meer had die je persoonlijk moet verplaatsen.

france.jpg


Castille gekregen in een PU vroeg in het spel. Engeland veroverd omdat ik Frankrijk ben :p. En zoals gewoonlijk ook naar Inidia/Indonesie getrokken omdat dat nu eenmaal rijke grond is :D. Commonwealth en Ottomanen zijn na mij de grootste machten en de enige die nog iet wat in de buurt komen van mijn leger met 600k en 1.1m soldaten. Had wel nog een PU CB in de mission tree voor commonwealth maar zo iets integreren duurt eeuwen. (Hebben +3k development) Napels had maar een fractie daarvan en dat duurde al erg lang.
 
Wat is het probleem met verdwenen tags? En waarom releasen voor een WC?

Voor Victoria 3 was ik een France game aan het doen. Tot 1723 geraakt. 1,7 miljoen soldaten :eek:. Wat was ik blij dat Victoria geen soldaten op de map meer had die je persoonlijk moet verplaatsen.

france.jpg


Castille gekregen in een PU vroeg in het spel. Engeland veroverd omdat ik Frankrijk ben :p. En zoals gewoonlijk ook naar Inidia/Indonesie getrokken omdat dat nu eenmaal rijke grond is :D. Commonwealth en Ottomanen zijn na mij de grootste machten en de enige die nog iet wat in de buurt komen van mijn leger met 600k en 1.1m soldaten. Had wel nog een PU CB in de mission tree voor commonwealth maar zo iets integreren duurt eeuwen. (Hebben +3k development) Napels had maar een fractie daarvan en dat duurde al erg lang.

HRE game voor de Spaanse missies (ja misschien moet je ontmantelen maar ik wil de Spaanse missie tree voltooien

Gub1v9O.png


Zie nu wel dat "dismantelen ook kan" eigenlijk.

btdowGm.png


Wel juist deze achievement (per toeval) gekregen. Meteen mijn zeldzaamste achievement op heel Steam.

yNNVyVo.png


Deze ook eerder, maar die zijn eenvoudiger. En ja nog wel wat eerdere in de campagne. Denk dat ik er al een stuk of 10 heb deze run.
 
HRE game voor de Spaanse missies (ja misschien moet je ontmantelen maar ik wil de Spaanse missie tree voltooien

Gub1v9O.png


Zie nu wel dat "dismantelen ook kan" eigenlijk.

btdowGm.png


Wel juist deze achievement (per toeval) gekregen. Meteen mijn zeldzaamste achievement op heel Steam.

yNNVyVo.png


Deze ook eerder, maar die zijn eenvoudiger. En ja nog wel wat eerdere in de campagne. Denk dat ik er al een stuk of 10 heb deze run.

ah zo, door die verdwenen tags mis je potentiele bondgenoten en door te releasen kun je er krijgen om zo reforms door te voeren in de HRE?

Franrkijk heeft ook zo'n mission over de HRE wel iets makkelijker gewoon emperor zijn of disbanden, die als reward die CB op commonwealth geeft. Ik heb ze gedisband maar nog niet de reward geklikt omdat die CB maar 20 jaar geldig is en ik hem niet kwijt wilde zijn moest ik hem ooit willen gebruiken.

Ik speel met gewone save dus geen achievements voor mij.
 
@Lakigigar Kan je die savegame uploaden en met me delen? Ik zou heel graag een WC proberen.
Het is een ironman game dus ik vrees dat dat niet zal gaan, ook zit ik nu al in 1699 en heb ik de laatste 14 jaar niet echt vooruitgang gemaakt, want ben overgeschakeld naar wat achievements te doen.

(alsook ik was van plan om de HRE te dismantelen omdat dat de beste stap nu lijkt, HRE game is beter als je germaanse cultuur hebt gezien je daar extra opinion modifiers voor krijgt).


Hier (als het kan) zal het dit zijn.
 
Het is een ironman game dus ik vrees dat dat niet zal gaan, ook zit ik nu al in 1699 en heb ik de laatste 14 jaar niet echt vooruitgang gemaakt, want ben overgeschakeld naar wat achievements te doen.

(alsook ik was van plan om de HRE te dismantelen omdat dat de beste stap nu lijkt, HRE game is beter als je germaanse cultuur hebt gezien je daar extra opinion modifiers voor krijgt).


Hier (als het kan) zal het dit zijn.

Waarom zou een WC niet gaan omdat het een Ironman game is? Je bedoelt omdat het spel gestart is op een andere pc, dat ik geen achievements meer kan halen? Zit dat zo in mekaar tegenwoordig?
Op zich geen probleem, ik heb die achievement al unlocked. Maar tot op heden heb ik nog nooit met een ander land dan Frankrijk een WC gelukt. Jouw situatie is alleszins zeer uitnodigend. Allez, "was". We zijn nu blijkbaar 1699 ipv 1685, al een stukje lastiger. Zal toch moeten hopen op een PU met Rusland dan denk ik. Hangt af van je national ideas.

Heb je alle DLC's enzo?

Edit: Oke, moest even mijn subscription weer activeren om de savegame te kunnen laden. Helaas niet Iron Man compatible omdat ie van een andere user is. Kut, wou One Faith proberen. Zal dus opnieuw moeten starten.

Edit 2: Noch jij, noch een ander land heeft kanonnen. Een bug of zitten jullie serieus allemaal in 1700 zonder kanonnen te spelen?
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou een WC niet gaan omdat het een Ironman game is? Je bedoelt omdat het spel gestart is op een andere pc, dat ik geen achievements meer kan halen? Zit dat zo in mekaar tegenwoordig?
Op zich geen probleem, ik heb die achievement al unlocked. Maar tot op heden heb ik nog nooit met een ander land dan Frankrijk een WC gelukt. Jouw situatie is alleszins zeer uitnodigend. Allez, "was". We zijn nu blijkbaar 1699 ipv 1685, al een stukje lastiger. Zal toch moeten hopen op een PU met Rusland dan denk ik. Hangt af van je national ideas.

Heb je alle DLC's enzo?

Edit: Oke, moest even mijn subscription weer activeren om de savegame te kunnen laden. Helaas niet Iron Man compatible omdat ie van een andere user is. Kut, wou One Faith proberen. Zal dus opnieuw moeten starten.

Edit 2: Noch jij, noch een ander land heeft kanonnen. Een bug of zitten jullie serieus allemaal in 1700 zonder kanonnen te spelen?
Nee ik had zeker kanonnen, en andere landen ook. Maar kan in jouw voordeel zijn omdat money geen probleem is, en andere landen echt vaak al super veel kanonnen hadden en ik mijn legers nog wat moest updaten soms. Ik weet niet wat er misloopt. Ik heb geen ervaring met delen van savegames.

Denk dat ik alle DLC's heb op EU4 (buiten cosmetics en muziek enzo)
 
Geen issue, ik begin wel opnieuw. Na het lezen van je posts kriebelt het weer. Ditmaal toch proberen door te zetten tot het einde, om een One Faith te scoren. Al ken ik bijna geen enkele game mechanic sinds 1.25. Geld om te converten, Governing Capacity, allemaal Chinees. We zien wel.

Edit: Oh, One Faith heb ik wel al. Hmmm.
 
Geen issue, ik begin wel opnieuw. Na het lezen van je posts kriebelt het weer. Ditmaal toch proberen door te zetten tot het einde, om een One Faith te scoren. Al ken ik bijna geen enkele game mechanic sinds 1.25. Geld om te converten, Governing Capacity, allemaal Chinees. We zien wel.

Edit: Oh, One Faith heb ik wel al. Hmmm.
Ik ben ook met een nieuwe game gestart, op dit moment met Timurid into Mughal game bezig.

A2FWiKF.png


Op dit moment de situatie.

Voor het laatste Ajam en Gazimukh te veroveren 2 keer hadden ze Ottomanen geallied maar joinden ze niet, maar dus moest ik toeslaan.

Manpower geen probleem want ik let erop, en in het begin liet ik mijn vassals in de eerste oorlog met Ajam al het werk doen. en stond ik gewoon maar wat in de bergen op strategische plaatsen. Mijn land heeft heel veel gebergte.

Via Baluchistan dat ik volledg annexeerde, ook een stuk land in Gujarat ingenomen (deels ook omdat uitbreiding van Vij en Bahmani's) tegen te gaan. In de eerste oorlog met Ajam ook Shirvan mijn vassal gemaakt, en de landen van Gazimukh later gegeven (met hun conquest cb's). Op dit moment 4 vd 5 vassallen geannexeerd met 1 klik, van Afghanistan moest ik 1 provincie innemen. 2 oorlogen richting Tibet ook. Een oorlog met Delhi-Bengal-Sindh voor enkele provincies (verbinden van mijn land, 1 provincie van Delhi met een Punjab claim en dan nog 3 andere denk ik).

Biapas en Najd zijn diplo-vassalized.

Verder into Tibet zou handig zijn voor sneller in China te geraken (en die kant v/d wereld). Moet natuurlijk ook Mughals vormen voor CCR reduction onder meer, dus Delhi oorlog is noodzakelijk, en richting west denk ik dat ik Hormuz kan aanvallen. Maar of ik eerst QQ of Mamluks target weet ik nog niet, wil proberen zo snel mogelijk de uitbreidingspaden van de Ottomans al wat te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
In afwachting van een patch voor Victoria 3 ook maar weer EU IV aan het spelen.

Dit maal met Kongo. Goed begonnen. Een goeie Mission Tree zet je een eind ver. Wel net een domme fout gemaakt. Marokko met zijn ally Mamluks waren in oorlog met de Ottomanen dus dacht ik ideaal om wat Marrokaanse provincies teveroveren in West Afrika (Marroko verloor zijn thuis provincies aan Portugal en zijn dus een stuk zuidelijker gekomen). Komen al hun troepen natuurlijk wel mijn kant uit zeker. Blijken mijn troepen ook compleet waardeloos te zijn. Mamluks verliest dus gans Noord Egypte aan de ottomanen omdat ze liever wat in Centraal Afrika kwamen vechten.

Achteraf pas beseft dat ik met Mil tech 11 aan het vechten was en zij met Mil tech 12. Bij Mil tech 12 maakt het aantal pips een sprong van x2 dus dat verklaarde het. Gelukkig ben ik er van af gekomen met een provincie terug te geven aan Kilwa (die pak ik nu momenteel weer terug samen met hun laatste 2 provincies).

Speel nu ook voor het eerste iron man. Wel eens leuk die pop ups van achievements te zien passeren maar langs de andere kant kunnen saven wanneer je wilt heeft ook zijn voordelen. Zo moet Kongo toch wel ingrijpende beslissingen nemen zoals keuze van Religie en dat zijn toch punten waarop ik graag een save bijhou.

kongo.jpg
 
Ik amuseer me wel met deze game. Ik vind Timurids op een leuke centrale positie bevinden.

kuklcMf.png


Wel grappig dat ik de unrest map mode moet gebruiken om te weten waar ik mijn legers kan rekruteren.

OpLcPBg.png


Coalitie map mode. Op zich is het geen probleem allemaal. Moet een klein beetje oppassen, vooral Delhi+Sindh dan. Malwa heb ik geallied, en juist wat hindu naties geannexeerd (dus Vija een klein beetje omhoog, maar de rest caret niet). Mijn veroveringen in Tibet of elders maken ook weinig uit in India. Je kan de AE eigenlijk wel redelijk wat verspreiden, maar natuurlijk zijn moslimnaties in het noordwesten wat problematisch. Nou op zich elke coaltie die zich mogelijk kan vormen kan ik wel makkelijk aan. Verder zit geen enkel land over -50 nu. Sindh is het laagst met -46 en die ben ik van plan om nu te annexeren in een nieuwe oorlog, wat dan andere naties zoals Delhi gevaarlijk dicht of over de threshold zal brengen. Heb wel 3 of 4 claims in Sindh. In Delhi ook veel claims maar die hebben Sindh en Bengal als allies dus ga ik via Sindh ze aanvallen om de alliantie met Bengal te breken (en een nieuwe truce van ongeveer 6-7 jaar). Het is wat het is.

Dan zsm richting west want daar komen enkele opportuniteiten naar voor. QQ en Mamluks hebben oorlog verklaard aan elkaar, wat enkele naties die mij grenzen verzwakt gezien Mushasha en Mazanderan QQ allien en ik wil niet QQ eerst aanvallen, gezien zij veel forten in bergen hebben en dat eerder Ottomans of Mamluks helpt als ik hen eerst aanval en dus verzwak. Dus eerst die twee elkaar laten verzwakken. Eventueel zal ik zelf nog op QQ moeten springen. Die hebben verder een vrij goede game eigenlijk, maar zijn gesandwicht tussen mij, Mamluks en Ottomans. Hormuz wordt ook zwaar aangevallen door Mushasha en Oman heeft al een stuk veroverd. Ottomanen verder in oorlog met Genoa en de paus heeft voor een kruistocht opgeroepen.

Mijn rivalen zijn QQ, Mamluks en Ming op dit moment. Met de Ottomanen ben ik friendly, maar ik wil ze niet allien, want dat helpt mij niet. Ik heb voorlopig Malwa ook om evt. AE met hen beperkt te houden (moslimnatie in NW India). Evt. bevriend ik ook Great Horde want Great Horde zou een goede buffernatie zijn tussen Muscovy en Ottomans en doen het ook vrij goed nu. (zijn ook in oorlog met Genoa).

8TiRqOk.png


Economische situatie kan beter, maar is al verbeterd. Niet veel goud in de nabije omgeving, maar ik heb wel die in Tibet en die nu ook in India. De laatste moet ik nog coren, maar dit devven zal pijnlijk zijn. En diplo points is het grootste probleem (ruler is ook 6-2-0 nu), dus op diplo beginnen focussen. Admin is niet het grootste probleem, ook MT niet, want ik heb vrij veel vassals. Ik kan Sistan niet annexen, want ik ga Punjab in 10-15 jaar annexen als ze hun cores terug hebben om de Mughals te vormen en de diplo rep penalty van Sistan ga ik aan me voorbijlaten. Biapas, Shirvan en Najd hebben ook handige claims dus zijn nog nuttig. En Irak/Syrië/Kazakh zijn ook nog handige vassals voor later, kazakh wel nog niet voor direct want horde naties ga ik nog niet bestrijden, en zie ik het nut (nu) niet van in.

CbWqafP.png


Instituties ook wat problematisch. Had moeite met de juiste provincies te zoeken, besloten om het in modern Oezbekistan te spawnen, twee grasslands of drie na mekaar (Bukhara-Samarkand regio). Ik zit aan 9,7% dus kan het bijna spawnen met ongeveer 500 ducats dan, waar ik weer indebted to the burghers leningen voor nodig zal hebben, heb ze juist terugbetaald zodat ik ze weer opnieuw kan nemen (+ komt weer een periode van veel conquest denk ik aan vermoed ik, dus zal wel weer geld nodig hebben).

Geen issue, ik begin wel opnieuw. Na het lezen van je posts kriebelt het weer. Ditmaal toch proberen door te zetten tot het einde, om een One Faith te scoren. Al ken ik bijna geen enkele game mechanic sinds 1.25. Geld om te converten, Governing Capacity, allemaal Chinees. We zien wel.

Edit: Oh, One Faith heb ik wel al. Hmmm.
Governing capacity zorgt voor een limiet van hoeveel staten je kan centraliseren. Voor een Europese macht en eigenlijk veel naties waar in de downflow van uw trade provincies zitten is het beter om trade company te gebruiken (evt. ook tijdelijk). Zorgt voor hoge autonomie en dat je niet kan converten (one faith) maar dat heeft zijn eigen voordelen. Gov capacity is ook beetje plannen van wat je kan en wil staten en via uw estates kan je de gov capacity soms ook ten kosten van privileges van die estates ook omhoog doen (wat dan wel weer voor absolutism later minder kan zijn). Met tech gaat uw gov capacity ook omhoog. Je kan alles staten technisch gezien, maar door de admin cost en de penalties als je fors over uw limiet bent is dat niet aan te raden. Een klein beetje over uw limiet zitten, kan echter wel. En diplo-annexen betekent normaal gezien ook dacht ik dat je de admin cost voor te staten niet meer moet spenderen.

Als uw government rank omhoog gaat, gaat gov capacity soms ook omhoog, en is ook afh. van naties, ideeën en etc. Maar gov capacity is ook tied aan admin efficiency, unrest penalties voor overextension (dacht ik?) en AE, misschien ook via admin efficiency penalties

Nog een kleine tip, via trade menu kan je in 1 keer al uw provincies aan een trade company toevoegen en updaten naarmate je meer veroverd.

RZvTyu0.png


Dit is mijn state map op dit moment. Donkergroen is states (en dat staat gelijk aan een bepaalde hoeveelheid development). Geel is territory, wacht ik mee voor ik beslis wat ik doe. Groen cursief betekent dat het geintegreerd wordt in een staat als ik dat verover. Lichtgroen is mijn hoofdstad. Geel cursief zijn denk ik provincies in territories die ik niet volledig bezit, maar wel een deel van.

Ik denk dat dit ongeveer mijn max is nu. En iets integreren in een staat is wel belangrijk voor ja zaken als manpower, force limit etc., taxation. Staat gelijk aan "directe controle" min of meer, of uw kern. Dus niets staten zou zorgen dat je in de essentie een kleiner land bent.

Ook hier ga ik wellicht privileges aan estates moeten geven als ik Mughals vorm (beginnen met dhimmi estate gezien zij minst loyaal zijn, en die privileges hen helpt meer loyaler te zijn ook). Maar dat zie ik dan wel weer op dat punt. Het handigst is denk ik als je uw main trade node alle staten daarin integreert en directe controle en dan misschien nog 1 of 2 andere ook. End trade nodes bvb. staten (of trade nodes downstream evt., niet upstream). Of staten met accepted cultures/main culture en religie naar voorkeur. Over India weet ik nog niet goed hoe ik het zal doen met de Mughals.

Ook hier een tip: staten met goud provincies die je direct controleert moet je direct controleren (heb ik wel niet gedaan met mijn Spanje run, weet ik nog maar van zopas). Territory en trade company zorgt ervoor dat je minimum 75% verliest van dat inkomen (dus als ik beslis om die te ontwikkelen zal ik ze ook moeten coren). Maar voorlopig heb ik dat nog niet gedaan.

En als je efficient wilt zijn, autonomie verlagen in staten die je direct controleert, in trade companies en territories hoeft dat volgens mij niet, en soms verhoog ik het, mocht het vervelend zijn om daar te geraken (andere kant v/d wereld, over zee etc.). Het meeste van uw resources (ducats, manpower etc.) komt van directe controle. Trade companies geven dan weer trade bonuses enzovoort. En buildings kunnen dan toch zorgen voor bonussen van bepaalde trade goods en resources (of na een tijd kan je weer verlagen afh. van de situatie).

EDIT:

Nu trouwens tegen Sindh en Delhi oorlog aan het voeren. Sindh is een vogel voor de kat (mil tech 4), maar Delhi heeft gewoon mil tech 6, een hoger dan mij en een belangrijke mil tech.

kYdIxTD.png


Deze heb ik maar net gewonnen. Vooral door die generaal, gewonnen door versterkingen en de 5 pips voor shockfase. Wel veel infantry verloren, dus ga zo snel door mijn manpower heen. Zal moeten proberen dat fort te nemen en dan eisen om de Bengal alliantie op te zeggen (en desnoods zelfs white peace en full annex SIndh). Veel troepen hebben ze wel niet meer (13k, dit en dus nog 2k elders en 9k manpower).
 
Laatst bewerkt:
@dadash Lokaal opslaan ipv in de cloud, en in je folder in je Dokumenten waar Paradox de games opslaat, kan je gewoon een kopie nemen van je laatste savefile en die een andere naam geven.

saves.png


Zo ben ik met Spanje begonnen en na 10 restarts eindelijk een game kunnen starten met Burgundy dat mijn Rival niet is, Austria dat Frankrijk als Rival heeft en Austria + Papal States die elkaar niet rivaliseren. Kopie van die perfecte start genomen in het geval ik iets dom doe in de eerste jaren (gezien ik niet vertrouwd ben met veel nieuwe game mechanics).
 
Terug
Bovenaan