Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

Zou graag met dit spel beginnen. Heb het via gamepass geïnstalleerd maar vindt het allemaal nogal overweldigend.
Tips voor een goeie tutorial die ik zou kunnen volgen?
Dit is niet echt het type spel denk ik dat je met 1 tutorial mee weg bent, maar eventueel kunnen een paar tutorials aangevuld met trial and error wel werken.

Let's plays kijken of videos van TheRedHawk en LudietHistoria etc. kijken helpen ook enorm, en in het algemeen bij elk Paradox spel. Bovendien is de content ook wel entertaining (voor mij toch). Het is wel een spel waar veel tijd in kruipt, ook in het leren van het spelen ervan. Ermee weg zijn, zal misschien wel relatief snel lukken, maar echt volledig begrijpen wat je doet, alle mechanics leren en het spel masteren duurt lang. Zelfs ik ken nog niet alles uit het spel.

De Ottomanen zijn een goed land om als eerste mee te spelen. Daarmee kan je je wel permitteren om fouten te maken. En dat is een land dat in veel richtingen kan uitbreiden. Castille dat Spanje kan vormen eventueel ook - hoewel de startsituatie wel wat trickier is. Portugal is een alternatief zeker als je het koloniseren wilt uitproberen en testen, en een redelijk relaxte game als je Castille te vriend houdt wat vrij makkelijk kan.

Andere landen eventueel die in een vrij sterke positie zitten in het begin, soms met andere uitdagingen en situaties zijn Muscovy (-> wat Rusland kan worden), Engeland (wat Groot-Brittannië kan worden), Frankrijk, Polen (-> Commonwealth). Maar de vetgedrukte landen in de vorige alinea zijn de meer klassieke tutorial nations. Engeland en Frankrijk bijvoorbeeld zijn ook heel snel in een oorlog, en ik denk dat Engeland ook wat events heeft met rebellen die je zal moeten omzeilen (zelf eigenlijk nog nooit als hun gespeeld).

Misschien dat @Général Zantas kan aanvullen. En het spel kan ook fors anders zijn afh. van de DLC die je geinstalleerd hebt/gebruikt of beschikbaar zijn.
 
Terug
Bovenaan