Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

HuukDUU.png


Terug een aan het spelen (als Holland). 1459 nu maar de komende jaren zal er wel niet veel gebeuren.

Heel wat veranderd al, Henegouwen, Vlaanderen, Brabant, Luxemburg, en Brittany kreeg de Burgundian Inheritance, en bijna onmiddelijk de troon opgesoepeerd.
 
Ik was EU4 nog niet beu, dus een nieuw spel gestart als Oirat. Reformed into Yuan en nu reformed into Mongol Empire, ook de achievement KHAAAAAAN gehaald.

qoF5XKd.png


Hordes zijn heel leuk om mee te spelen.

pjXDUL8.png


Enige minpunt is de economie, daar moet nog wat aan gesleuteld worden maar er is altijd wel een conquest hier of daar dat de aandacht vergt.
Nu we over enkele jaren naar Absolutism overschakelen, misschien even de tijd nemen om Trade Capital te verhuizen en alles goed te TC'en. Grootste probleem is dat er zo weinig trade naar China toestroomt, en ik in het Midden Oosten nog niet genoeg TP heb om daar goed te verdienen. Misschien over 10 jaar na mijn volgende oorlog tegen de OE...
 
100 jaar later:

BZwMi1G.png


Ditmaal wel op tijd begonnen met converten, en omdat ik niet weet wat te doen met mijn overvloed aan diplo points, ook maar alles aan het culture converten. Zorgt er wel voor dat ik nu met zelfs 150% OE geen rebellen moet bekampen. Op een enkele uitzondering na hier en daar, heb ik quasi nooit rebellen. Heerlijk.

LyNyLHr.png


Tot dusver ook nog geen enkele coalitie tegen me gehad, in 260 jaar. Maar gezien ik nu enkel nog maar Europa en Afrika te doen heb, gaat het wrs wel een AE feestje worden.
 
Grootste probleem:

3cNZ2MD.png


zo5PsHk.png


Mijn best doen om France's attitude naar vriendelijk/neutraal te krijgen zodat ik ze kan steunen in hun independence war, want na 50 jaar hebben ze nog altijd niet zelf de oorlog gestart.
 
Bijna klaar.
Ik ga volgens mij net 5 jaar te kort komen om alle provincies geconvert te hebben, als de calculaties kloppen. Geen idee of ik moet lachen of huilen :laugh:
Bon, met wat chance mijn volgende ruler met 1% Missionary Strength waardoor het wel lukt.

IF1Sebc.png
 
Bijna klaar.
Ik ga volgens mij net 5 jaar te kort komen om alle provincies geconvert te hebben, als de calculaties kloppen. Geen idee of ik moet lachen of huilen :laugh:
Bon, met wat chance mijn volgende ruler met 1% Missionary Strength waardoor het wel lukt.

IF1Sebc.png
Probeer merchants in de trade nodes waar je nog provincies moet converteren op propagate religion te zetten. Advisor ook met missionary strength gebruiken (als je dat nog niet doet).
 
Probeer merchants in de trade nodes waar je nog provincies moet converteren op propagate religion te zetten. Advisor ook met missionary strength gebruiken (als je dat nog niet doet).

Ik ben geen Muslim nation maar Vajrayna (Buddhist), dus propagate religie is helaas niet mogelijk.
Advisor met MS doe ik uiteraard al 200 jaar lang dit spel ;) Ook alle monumenten met MS bonussen zijn al een tijdje op hoogste level in mijn bezit.
Zit op 21,5% MS momenteel, met 3% extra overal waar ik een Great Temple bouw (overal dus :laugh: ).

Wat ik nog vergeten was, is de State Edict voor 1% MS. Dat wordt dus nog meer massive micromanaging en elke Area 1 voor 1 staten en edict activeren, om na conversion weer te destaten om de gov cap onder controle te houden.
En over 4 jaar krijgt mijn ruler een nieuwe trait. Dat wordt dus savescummen tot hij de Religious Zealot trait krijgt. Beetje flauw, maar f*ck it. Ga de 1-Faith niet missen met een paar jaar...
 
Ik ben geen Muslim nation maar Vajrayna (Buddhist), dus propagate religie is helaas niet mogelijk.
Advisor met MS doe ik uiteraard al 200 jaar lang dit spel ;) Ook alle monumenten met MS bonussen zijn al een tijdje op hoogste level in mijn bezit.
Zit op 21,5% MS momenteel, met 3% extra overal waar ik een Great Temple bouw (overal dus :laugh: ).

Wat ik nog vergeten was, is de State Edict voor 1% MS. Dat wordt dus nog meer massive micromanaging en elke Area 1 voor 1 staten en edict activeren, om na conversion weer te destaten om de gov cap onder controle te houden.
En over 4 jaar krijgt mijn ruler een nieuwe trait. Dat wordt dus savescummen tot hij de Religious Zealot trait krijgt. Beetje flauw, maar f*ck it. Ga de 1-Faith niet missen met een paar jaar...
Oké, dat lijkt mij correct (en ja, ik denk niet dat iemand je dat zal kwalijk nemen).
 
kJHfyjv.png


Volgende True 1-tag klaar. Oirat -> Yuan -> Mongol Empire.
Was al eerder klaar kunnen zijn maar had niet opgelet in een peace deal en 1 provincie vergeten bij Portugal dus ipv Full Annex een truce voor 10 jaar gehad, en wou niet truce breaken want ben nog altijd bezig met 1-Faith :)
Gaat volgens mij niet lukken want ik heb nog 1051 provincies te converten (2221 geconvert tot dusver), en met 7 missionaries convert ik 21 provincies per jaar. 45 jaar * 21 = 945. Ik ga dus 100 provincies overhouden op't einde.
Mijn ruler kan overigens de Zealot eigenschap niet krijgen want ik heb Humanist compleet en dat blokkeert die eigenschap. Enige wat ik kan doen, is hopen dat mijn rulers vaak sterven want per nieuwe ruler krijg je een event van 5 jaar voor 2% extra MS. Mijn ruler staat nu dus te drillen in Mountain region :laugh: Fingers crossed.
 
Knap @Général Zantas .

Nu de Ryukyu WC challenge?

Ben nog bezig met alles te converten in de Mongol run. Heb een gov reform naar Theocracy gedaan ipv de Mongol Horde government. Hierdoor heb ik 1 extra missionary en 4% (2% van gov reform en 2% van estates) extra missionary strength. Nu zou ik juist op tijd klaar moeten geraken :)

Alleen heb ik me net gerealiseerd dat je alle provincies ook gekoloniseerd dient te hebben... En dat is wegens de niet-vorming van Rusland niet gebeurd :rofl:
Ben nu dus ook bezig Siberie te kolonizeren maar dat duurt 250-500 dagen eer de kolonist arriveert en ben al in 1800 eer ik het doorhad, dus ik denk niet dat ik alles gekoloniseerd krijg.
 
Ben nog bezig met alles te converten in de Mongol run. Heb een gov reform naar Theocracy gedaan ipv de Mongol Horde government. Hierdoor heb ik 1 extra missionary en 4% (2% van gov reform en 2% van estates) extra missionary strength. Nu zou ik juist op tijd klaar moeten geraken :)

Alleen heb ik me net gerealiseerd dat je alle provincies ook gekoloniseerd dient te hebben... En dat is wegens de niet-vorming van Rusland niet gebeurd :rofl:
Ben nu dus ook bezig Siberie te kolonizeren maar dat duurt 250-500 dagen eer de kolonist arriveert en ben al in 1800 eer ik het doorhad, dus ik denk niet dat ik alles gekoloniseerd krijg.
Je kan wel je kolonist direct ergens anders sturen als je aan een kolonie begint, jouw kolonie moet niet volledig zijn denk ik. Dat zorgt voor veel "colonial maintenance".
 
Je kan wel je kolonist direct ergens anders sturen als je aan een kolonie begint, jouw kolonie moet niet volledig zijn denk ik. Dat zorgt voor veel "colonial maintenance".

Geld is geen probleem, heb 1 miljoen ducats (maxed out). Probleem is de reistijd, elke provincie duurt 300 dagen om te bereiken gemiddeld. Dat is bijna 1 jaar. Ik heb nog maar 20 jaar te gaan, en wegens die culture conversion heb ik geen diplo points voor Explo ideeen.
Ik blijf doordoen, wie weet krijg ik inspiratie en vind ik een manier om het te fixen. Anders misschien terug de savegame backup van 1770 openen en sneller beginnen met koloniseren zodat het met 1 kolonist ook lukt.
 
Knap @Général Zantas .

Nu de Ryukyu WC challenge?

Neen, ik heb de laatste 3 maanden ongeveer elke dag 3-4 uur gespeeld. Het is genoeg geweest. Het is zo verslavend en verslindt zoveel tijd, ik moet dit verwijderen voor mijn eigen gezondheid en geluk :laugh:

3409 uur gespeeld sinds 2015, waarvan bijna 800 uur sinds November vorig jaar :crazy: Als ik hetsnel nareken dus eigenlijk de laatste 6-7 maanden dagelijks 3-4 uur gespeeld. Waanzin.
 
Neen, ik heb de laatste 3 maanden ongeveer elke dag 3-4 uur gespeeld. Het is genoeg geweest. Het is zo verslavend en verslindt zoveel tijd, ik moet dit verwijderen voor mijn eigen gezondheid en geluk :laugh:

3409 uur gespeeld sinds 2015, waarvan bijna 800 uur sinds November vorig jaar :crazy: Als ik hetsnel nareken dus eigenlijk de laatste 6-7 maanden dagelijks 3-4 uur gespeeld. Waanzin.
Dat is ook begrijpelijk en een verstandige beslissing.
 
Zou graag met dit spel beginnen. Heb het via gamepass geïnstalleerd maar vindt het allemaal nogal overweldigend.
Tips voor een goeie tutorial die ik zou kunnen volgen?
 
Terug
Bovenaan