Europa Universalis IV

Strategy PC Europa Universalis IV

Knap @Lakigigar ! Nachtje door gedaan zeker? :biglaugh:
Ja, maar mijn ritme was al wat verschoven dus, en ik wou het finishen. Ging plots een stuk sneller dus dan maar afgemaakt. En met de koers nu is het ritme nu ook al weer wat normaler terug.

Een heel lastige oorlog tegen Oostenrijk met een peace deal dat 300% overextensie gaf, dan een lastige blitzoorlog tegen Commonwealth. In tussentijd Indonesië, de Stille Oceaanlandjes etc. en dan ook nog Madagascar nadien.

Dan Mainz aangevallen (samen met Munster beide geannexeerd, white peace Paus en Oostenrijk), opnieuw Oostenrijk truce break (met een white peace voor de paus), dan truce break papal states en full annex en dan truce break commonwealth en full annex (wat nog net kon en opnieuw 300% overextensie maar dan was de peace deal). En met de Mughals heb je wel ideeën of mogelijkheden om aantal rebellen beperkt te houden door mechanics (al was de revolutieperiode toch een pain, alles ging toch beter wanneer dat voorbij was, wat rond 1768 was denk ik - vanaf dan amper rebellen op 1 keer super veel Russische na nadat ik russischs oostenrijk volledig annexeerde).

Het is wel vermoeiend, dus ik heb het één keer gedaan maar ik denk niet dat ik dat nog ga doen, of toch veel. Maar er zijn nog wel wat achievements die ik wil halen of wat regio's/landen die ik eens wil proberen die ik nog niet gedaan heb, maar dat zal dan niet tot 1700 en erna zijn maar tot het doel is bereikt ofzo of tot ik er geen zin meer in heb.
 
Ja, maar mijn ritme was al wat verschoven dus, en ik wou het finishen. Ging plots een stuk sneller dus dan maar afgemaakt. En met de koers nu is het ritme nu ook al weer wat normaler terug.

Een heel lastige oorlog tegen Oostenrijk met een peace deal dat 300% overextensie gaf, dan een lastige blitzoorlog tegen Commonwealth. In tussentijd Indonesië, de Stille Oceaanlandjes etc. en dan ook nog Madagascar nadien.

Dan Mainz aangevallen (samen met Munster beide geannexeerd, white peace Paus en Oostenrijk), opnieuw Oostenrijk truce break (met een white peace voor de paus), dan truce break papal states en full annex en dan truce break commonwealth en full annex (wat nog net kon en opnieuw 300% overextensie maar dan was de peace deal). En met de Mughals heb je wel ideeën of mogelijkheden om aantal rebellen beperkt te houden door mechanics (al was de revolutieperiode toch een pain, alles ging toch beter wanneer dat voorbij was, wat rond 1768 was denk ik - vanaf dan amper rebellen op 1 keer super veel Russische na nadat ik russischs oostenrijk volledig annexeerde).

Het is wel vermoeiend, dus ik heb het één keer gedaan maar ik denk niet dat ik dat nog ga doen, of toch veel. Maar er zijn nog wel wat achievements die ik wil halen of wat regio's/landen die ik eens wil proberen die ik nog niet gedaan heb, maar dat zal dan niet tot 1700 en erna zijn maar tot het doel is bereikt ofzo of tot ik er geen zin meer in heb.

Als iemand die reeds die WC achievements gehaald heeft, is de drive en uithouding om een nieuwe WC te completeren toch ook quasi verdwenen. Bragging rights op een forum met amper 5 lezers is een nogal beperkte motivatie :D
 
Zoals gezegd met Ottomans begonnen. In de eerste 100 jaar vrij standaard gestart, maar toch goeie vorderingen gemaakt. Quasi gans Hongarije veroverd, geen Commonwealth, Polen was Allied met Russia maar dat kapotgekregen door Polen via een kleine Ally aan te vallen (die hun troepen, zelfs in de bergen zijn compleet geschift), Austria is door anderen kapotgemaakt en heeft Styria moeten releasen en is al enkele decennia geen Emperor meer.
In het Midden Oosten veel veroverd met vassals en dan ge-annexed (Syrie, Irak en Musasha hadden allemaal heel veel cores). Momenteel als vassals Moldavie, Marokko en Granada. Marokko en Granada pas nadat ze gedecimeerd zijn geweest door Castille en Portugal.
Wegens massive AE in Oost Europa wegens verovering van Hongarije, en massive AE in Midden Oosten wegens verovering van Egypte zullen mijn doelen komende 20 jaar waarschijnlijk de volgende zijn:
1) korte oorlog tegen Perzie met de Deus Vult CB om een 3-tal provincies te krijgen, waarmee ik Khorasan kan releasen die een goeie 15 cores hebben om goedkoop te reconquesten.
2) Oorlog met Marokko in Noord Afrika om al haar cores terug te krijgen.
3) Oorlog met Granada in Spanje om haar cores en claims te veroveren. Hopelijk tegen dan is de AE al wat gaan liggen en kan ik volle bak scoren.
4) Idealiter voor 1571 Austria aanvallen want ik heb enkele claims via missies op Wenen etc, maar samen met stap 3 en mijn huidige hoge AE gaat dat waarschijnlijk wishful thinking zijn.

Ideas tot dusver Religious, Diplo en Offensive. Volgende wordt Influence om die Diplo-Annex redux cost te krijgen.

Enige fout tot dusver is provincies in Anatolie en Syrie full coren, dat moeten natuurlijk Territories en Trade Companies worden. Wel wat Admin Points aan verspild, maar met die gekke Ottoman rulers heb ik tot dusver al heel veel Admin punten moeten investeren in development omdat zelfs met het vele conquesten ik altijd Admin op overschot heb.

otto-1.png

Zoals gezegd, opnieuw met OE begonnen. Wel leuk om dan te vergelijken met eerdere posts in deze thread. Op 4 maanden toch wat bijgeleerd, want ik heb een moeilijkere game (Spanje en Oostenrijk zijn een stuk sterker) en toch zit ik veel verder. Behalve dan in de regio Oostenrijk/Hongarije. Al zit ik daar ook maar 2 Areas achter, dus cava.
Veel meer in Egypte en Libie veroverd, ook veel meer in Perzie veroverd (Khorasan is mijn vassal), ook in Yemen veel veroverd (Aden is mijn vassal). Voorts ook nog Crimea, Marokko en Gibraltar als vassals.

Destijds met Religion/Diplo/Offensive begonnen maar dat is echt geen goeie keuze voor OE. Met Dhimmi Estate beslissing kan je alle unrest van Heathens uitwissen, dus hoef je nu niet te converten. En Diplo is een goeie groep, maar Espio is me dunkt beter. Nu met Espio/Admin/Offensive begonnen. Vooral Espio is zeer handig met haar -20% AE, 10% Siege, 50% sneller Spy Network en extra diplomat. En Admin is vooral CCR reduction, die samen met de CCR reduction die OE heeft en meeste provincies zijn binnen 1,5 jaar al klaar.
Nu Influence gekozen en als die klaar is (binnen 10 jaar) heb ik 45% Diplo Reduction en kan ik al men vassals gaan integreren.

otto.png
 
Aangemoedigd hierdoor nog eens Crusader Kings 3 opgestart en een paar achievements gehaald, o.a. met Matilda van Canossa en de Rurikids en ook nog snel Carolingian Consolidation gedaan

Ander spel I know, maar het is toch ook paradox. :unsure:
 
CkhTPdW.png


Mijn beste run van de laatste 9 maanden tot dusver. Vergeleken met mijn run een 5 maanden geleden met OE ben ik ditmaal toch veel beter bezig.
Kazakh, Venice en Bengal zijn mijn vassals. Bengal nu aan het integreren want ze blokkeren mijn expansiemogelijkheden in ZO-Azie.
Zit op ~9000 dev, wat meer is als mijn vorige games en toen zat ik in 1720 met OE en 1730 met Spain. Wel misschien net iets aan de lage kant, lakigigar had al ~12000 dev rond dit tijdstip.
Grote voordeel in vergelijking met mijn vorige games is dat ik de grote machtsblokken consistent heb verstoord, waardoor enkel Spanje en Frankrijk meer dan 200k troepen hebben, en tezamen hebben die nog atlijd minder dan ik alleen (550k zonder vassals, 650k met vassals). Komt daar nog bij dat Frankrijk mijn Ally is, dus op militair vlak gaat het zeer goed. Al begint dat na 1700 altijd heel snel te sneeuwballen, en zien we over 25 jaar wrs een handvol landen met 300k troepen.
Nog een pluspunt is dat ik ditmaal in het begin goede Ideas heb gepakt (religion+diplomacy zoals in mijn eerste keer met OE is echt geen goede keuze), namelijk Espionage en Admin. Espio geeft -20% AE, 10% Siege Ability en 50% Spy Construction. Admin geeft een extra 20% CCR (en OE heeft al 25% van de tradities). Dus niet enkel kan ik meer provincies afsnoepen zonder coalities op te roepen (heb letterlijk nog geen enkele coalitie tegen gekregen die me deed stoppen met veroveren, zoals in vorige games wel het geval was), ik kan ook veel sneller claims genereren (nu met Imperialism niet meer van belang) of 100% Spy Network creeeren (extra 20% Siege Ability) en alle provincies zijn binnen 1-1,5 jaar gecored.

Bon, dit zou mijn laatste spel moeten wezen. De nieuwe DLC spreekt me weinig aan, ik begin de interesse weer te verliezen (kijk ook geen YT EU4 meer) en door deze obsessie om ook nog eens een WC te doen, verwaarloos ik andere hobbies. Ik hoop dus eindelijk die WC af te kunnen werken... :D
 
Religious ideas is vooral goed voor onrust te bestrijden of voor de speciale CB. Bij de eerste is dat niet nodig voor de Ottomanen (en eig ook niet Mughals omdat hun speelstijl al vanzelf een deel daarop focust). En de tweede is maar deels handig, tenzij je naar orthodox flipt. Met name sunnilanden als sunniland kan je niet echt aanvallen met een religieuze CB. Religieus is vooral handig met kleinere religieën, one faith run etc.

Admin is een must voor elke WC game.
Esp ideas nog nooit genomen. Misschien een wat onderschatte groep
Diplo ideas vind ik wel handig, maar als je niet super veel vassals hebt is het niet nodig, zeker als de Ottomans. In Europa is het het meest van nut omdat je heel veel tags hebt daar.

Kruipt veel tijd in, ik weet het. En het voelt echt zwaar als grinden aan, dat einde.

Ik denk dat het wel kan, in Europa zou ik eerst focussen op de koloniserende landen (dus Spanje/Portugal, mss GB of Frankrijk als ze veel kolonies hebben), want die armies kunnen dan ook helpen van de kolonies. Iberia geeft ook minder AE dan andere Europese regios (en de Britse eilanden en Scandinavië ook). Alle provincies in de oude wereld nemen en dan zijn de kolonies vanzelf voor je. En Spanje heeft er zo te zien wel weer wat. Veranderen naar crown colony, decrease taxes/tariffs, fund etc. en dan kun je ze loyaal krijgen en vechten ze mee na een tijd. Enig probleem is dat je mss wat forten in de nieuwe wereld moet bezetten of armies vechten in de nieuwe wereld voor genoeg warscore (ofwel langdurig in de oorlog moet blijven zodat de wil om in de oorlog te blijven verkleint, zeker als de oude wereld bezet is).

Voordeel is dat je al in elke regio prominent aanwezig bent, nadeel is dan wel dat het wat ambetant is om tegelijkertijd (moeilijke) oorlogen te doen omdat het heel micromanagement en bewegen met die kaart wordt etc..

Ik doe ook wat andere dingen, misschien dat ik wel later nog eens een spel speel maar wellicht geen WC meer. t'is toch te intensief, en zou nog heel wat andere games ook eens moeten spelen (en de achievements heb ik ondertussen al, niet dat ik EU4 volledig 100% ga doen qua achievements: veel te veel dingen en vooral oneindig veel meme achievements dat ik me daar niet mee ga bezig houden).
 
Laatst bewerkt:
Rond 1750, klein foutje gemaakt. Enkele jaren terug capital verhuisd naar een Colonial Region, zodat ik alle CN's kan aanvallen zonder hun moederland mee te sleuren en zonder zelf CN's te creeeren. Op zich geen fout.
Wat wel de fout was, was naderhand in oorlog gaan met Korea en voor 300% OE nemen in de peacedeal om dat te verspreiden over enkele Client States, om dan te realiseren dat je Client States enkel kan maken op het continent/landmassa van je Capital. En aangezien die van mij in Australie was, kon ik geen Client States maken.

Dusja, bijna 5 Revolt Risk in elke provincie door die OE. "Maar Zantas, 5 RR klinkt niet zoveel?" Klopt, in een paar provincies klinkt 5 RR niet zoveel, maar gezien dat accumulatief werkt, heb je voor elke regio binnen de 10-12 maanden toch een rebellion omdat ik in letterlijk al mijn bijna 1700 provincies 5 RR had. En omdat je late game bent, worden de rebel stacks qua grootte vermenigvuldigd met uw Military Tech Level. Ik heb stacks van 172k in Rusland, 95k in Ayuthaya, 140k in China, etc etc.

Dat wordt dus een oudere savegame terugnemen, gelukkig een aantal back-ups gemaakt net voor ik men Capital verplaatst heb wat maar een paar jaar geleden is.
Als ik een paar veranderingen maak in men Reforms, kan ik tot 200% OE gaan zonder die grote revolts in men empire. Daarmee moet de WC ook nog wel mogelijk zijn.

ZgKT2dC.png


Zo ziet het er pretty much overal uit :laugh:

AspZefU.png
 
Laatst bewerkt:
Als je het moederland van de colonial nations volledig annexeert dan krijg je automatisch de colonial nations, omdat je vassals en dergelijke automatisch overdraagt als je het land dat controle heeft over die vassal annexeert. Kan wel zijn dat je wat troepen moet vechten of forten moet innemen in de nieuwe wereld ook (of tijd moet laten overgaan), maar dat lijkt mij een stuk makkelijker dan wat je nu doet.

Ik heb nooit mijn hoofdstad naar de nieuwe wereld verplaatst. Lijkt mij veel werk ook hier. Kan wel zijn dat je geen colonial nations in je WC wilt. Hoop dat het alleszins lukt.
 
Als je het moederland van de colonial nations volledig annexeert dan krijg je automatisch de colonial nations, omdat je vassals en dergelijke automatisch overdraagt als je het land dat controle heeft over die vassal annexeert. Kan wel zijn dat je wat troepen moet vechten of forten moet innemen in de nieuwe wereld ook (of tijd moet laten overgaan), maar dat lijkt mij een stuk makkelijker dan wat je nu doet.

Ik heb nooit mijn hoofdstad naar de nieuwe wereld verplaatst. Lijkt mij veel werk ook hier. Kan wel zijn dat je geen colonial nations in je WC wilt. Hoop dat het alleszins lukt.

Klopt, ik wil geen CN's. Je hebt WC (met CN's) en True WC (zonder CN's), ik ga voor de True WC.

3kXVA6L.png


Zo ziet het er momenteel uit, net iets minder dan 70 jaar nog te gaan.
De enige landen voor wie ik 2 oorlogen nodig heb: Polen, Malacca, Frankrijk, Engeland, Timbuktu en New Spain. Al de rest kan geklaard worden in 1 oorlog.
Admin points gaan uiteindelijk toch nog de bottleneck worden omdat ik geen Client States meer kan maken en omdat ik dus ook de gehele Colonial Region moet coren.

Ook voor de Caliphate decission gegaan, ik probeer ook nog eens 1-Faith te doen :)
 
Dit zou moeten lukken normaal gezien. Je hebt veel vooruitgang in de laatste 55 jaar, dus dit zou moeten goed komen.
 
WC ben ik positief over, 1 faith minder. De nieuwe wereld is veel werk, maar gelukkig heb ik ondertussen 90% siege ability dus alles gaat wel heel snel.
Venice en Kilwa zijn overigens nog mijn vassals, en in Frankrijk heb ik nog 3 Client States. Die moet ik ook nog allen annexen en converten.
 
Tijd begint onderhand wel een beetje te dringen, al heb ik nog 42 jaar.
De true 1-tag WC zorgt voor een hoop vertraging gezien ik de CN's allemaal dien te coren, hopelijk niet te veel hooi op de vork genomen. Grootste fout was te snel mijn hoofdstad verplaatsen naar Australie, nu ik geen Client States kan maken, moet ik bijna alles zelf coren en kan ik minder provincies in de peace deal nemen. Bv, de eerste war met France kon ik 300% overextension gaan om dan 180% af te wimpelen op Client States die ik gemaakt heb (de groene, paarse en donkerrode tags in Frankrijk zijn nog die Client States van destijds). Maar voor andere grote landen zoals VK of NL kan ik maar 150-180% OE nemen omdat ik geen Client States meer kan maken. Als er een landconnectie is, kan ik sommigen wel aan een van de bestaande Client States geven, maar voor VK, Polen of Spanje is dat niet mogelijk.

U1xzYnh.png


CqBpdPm.png
 
Zou moeten lukken

WC ben ik positief over, 1 faith minder. De nieuwe wereld is veel werk, maar gelukkig heb ik ondertussen 90% siege ability dus alles gaat wel heel snel.
Venice en Kilwa zijn overigens nog mijn vassals, en in Frankrijk heb ik nog 3 Client States. Die moet ik ook nog allen annexen en converten.
One faith weet ik ook niet hoe ik eraan moet beginnen. Al zeker geen humanist maar religieus pakken denk ik, en tegen mijn natuur inspelen dus minder trade companies omdat die negatieve bonussen aan converting provinces geven en gebruik maken van de merchant om uw religie te verspreiden.

Wat mss zou kunnen is met de Mughals dat doen, en tijdelijk provincies in trade companies gooien voor extra merchants (en/of trade ideas), en dan coren om te converten (en dan terug in een trade company)? Er zal wel een strategie zijn.

Maar met uw merchant uw religie verspreiden in een trade zone is volgens mij redelijk krachtig, want ik heb het gedaan voor de achievement vrij laat in mijn save (om 5 provincies de Moluccas op die manier te converten en het was vrij makkelijk gelukt).
 
Zou moeten lukken


One faith weet ik ook niet hoe ik eraan moet beginnen. Al zeker geen humanist maar religieus pakken denk ik, en tegen mijn natuur inspelen dus minder trade companies omdat die negatieve bonussen aan converting provinces geven en gebruik maken van de merchant om uw religie te verspreiden.

Wat mss zou kunnen is met de Mughals dat doen, en tijdelijk provincies in trade companies gooien voor extra merchants (en/of trade ideas), en dan coren om te converten (en dan terug in een trade company)? Er zal wel een strategie zijn.

Maar met uw merchant uw religie verspreiden in een trade zone is volgens mij redelijk krachtig, want ik heb het gedaan voor de achievement vrij laat in mijn save (om 5 provincies de Moluccas op die manier te converten en het was vrij makkelijk gelukt).

Daar ben ik nu mee bezig, ik heb ongeveer 18% Missionary Rate en ik probeer in zoveel mogelijk provincies de moskee te zetten dus +3% lokaal MR. Ongeveer 60% van de provincies kunnen in 4-5 maanden geconvert worden, de rest duurt 6-7 maanden. Ik heb 7 Missionaries.
Ik kan nog 1 extra missionary krijgen door Rome te annexeren maar tis er nog niet van gekomen wegens de allianties. En ik kan nog 2% extra Missionary Rate krijgen bij een monument ergens in Indonesie, moet ik toch ook prioriteit van maken.

Ik heb nog een hoop provincies in Trade Company, maar eenmaal de rest geconverteerd is, laat ik die weer vrij en converteer ik die ook. Er is toch geen "bevriestijd" qua converten. En de Merchants heb ik nodig om inderdaad de religie te propagaten in de Trade Nodes in Azie. Gans Indie is op die manier geconverteerd geweest.
Let op, dat gaat niet zo snel als je denkt. Ik converteer op deze manier ongeveer 1 provincie per trade node per jaar. Terwijl ik met een normale missionary dus maar 4-7 maanden nodig heb. En dit werkt evenmin in christelijke provincies (dus gans Europa + Rusland moet met de Missionaries geconvert worden) wegens de game mechanics.

Fingers crossed, want als ik faal dan voel ik mij genoodzaakt opnieuw te proberen :laugh:
 
URJSqrI.png


Bijna klaar, die 3 gekleurde regio's in Frankrijk zijn mijn Client States die ik nog moet integreren (maar dat is op een paar jaar geregeld).
De VK, Timbuktu en Cuba zijn de enigen met nog vrij grote development, maar allen zouden opslokbaar moeten zijn in 1 war. Nog 15 andere landen te gaan waarvan de helft OPM's in de Pacific Ocean.
Morgen zou ik klaar moeten zijn.

1 Faith gaat helaas niet lukken. Had ik 20 jaar eerder mee moeten starten. Ik heb nog een savegame liggen uit 1727 (begonnen met converten in 1748), maar of ik weer door gans die grind wil gaan, weet ik niet...
 
Allez, 1 Tag WC zit erop.

GdCdzqf.png


mMh8hMz.png


Helaas is de 1 Faith niet gelukt, en het zure is dat dit perfect mogelijk was als ik eerder begonnen was. Het was me gewoon eigenlijk ontschoten om er geleidelijk aan mee te starten, maar het was telkens van "na deze oorlog cancel ik de Dhimmi estate" maar wegens de (foutieve) gedachte dat ik veel revolts zou krijgen wegens lage religious unity, maar blijven uitstellen.

FWuyb84.png


4 maanden per provincie en 8 Missionaries, dus 24 provincies per jaar. 725 provincies over, 30-40 jaar te laat begonnen. Als ik gestart was ten tijde van Imperialism, was het gelukt.
Dat leren we dan weer voor de volgende keer :)
Want ondanks de grind, heb ik eigenlijk wel goesting in nog een spelletje. Maar ditmaal met de oppergoden van de WC, de Oirats.
 
Proficiat.

One faith heb ik niet geprobeerd met Mughals wel. Ook omdat ik bijna alles in een trade company doe en je dan local missionary strength +200% hebt (en ook te weinig de "merchant ability om te converten gebruikte")

+ met het "take land" van de estates had ik een paar keer rebellen die provincies converteerden naarmate ze één bezet hadden. Had zo hindu's in de Kaukaskus.

Hier religions in mijn game.

PBlZ884.png

JcdxeYl.png

Waarom heb jij zoveel coptic provinces nog? Je hebt er meer dan ik.

Ik zal wellicht ook nog spelen, alleen nog eens over nadenken waar en wie of welk doel/achievement.
 
Laatst bewerkt:
Proficiat.

One faith heb ik niet geprobeerd met Mughals wel. Ook omdat ik bijna alles in een trade company doe en je dan local missionary strength +200% hebt (en ook te weinig de "merchant ability om te converten gebruikte")

+ met het "take land" van de estates had ik een paar keer rebellen die provincies converteerden naarmate ze één bezet hadden. Had zo hindu's in de Kaukaskus.

Hier religions in mijn game.

PBlZ884.png

JcdxeYl.png

Waarom heb jij zoveel coptic provinces nog? Je hebt er meer dan ik.

Ik zal wellicht ook nog spelen, alleen nog eens over nadenken waar en wie of welk doel/achievement.

Omdat enerzijds Ethiopie gigantisch groot was in mijn game (van Egypte tot zuidelijk Kilwa en in het Westen tot Kanem Bornu) en anderzijds Coptics heel moeilijk te converten zijn met hun 2% malus (net zoals Sunni), waardoor ik ze tot het einde heb gelaten om te converten en er dus niet aan toegekomen ben.
Ook Armenie was vrij groot geworden met gans de Kaukasus onder hun.

Morgen komt de nieuwe DLC uit, als je vandaag nog start zal je nieuwe game niet meer werken morgen. Tenzij je in Steam opteert om je game vast te zetten op de huidige versie.
Alleszins massieve veranderingen aangekondigd:
 
Omdat enerzijds Ethiopie gigantisch groot was in mijn game (van Egypte tot zuidelijk Kilwa en in het Westen tot Kanem Bornu) en anderzijds Coptics heel moeilijk te converten zijn met hun 2% malus (net zoals Sunni), waardoor ik ze tot het einde heb gelaten om te converten en er dus niet aan toegekomen ben.
Ook Armenie was vrij groot geworden met gans de Kaukasus onder hun.
Ja bij mij had Ethiopië geen goede game. De hoorn werd geconsolideerd door Adal dat dan Somalië vormde (wat ook sunni is). Armenië verder ook niet gezien in mijn game, maar dat is ook omdat ik al snel invloed had in dat gebied.
 
Terug
Bovenaan