poeperman
Well-known member
1. Dat moet je mij niet vragen, maar het staat wel zwart op witHoe draait dat fonds met 0% beheerskosten?
Hoeveel had de index over dezelfde periode, 5 jaar, 15 jaar, ...?

2. Die fondsen halen natuurlijk óók een rendement hé. Ik heb het enkel op het nettorendement van de 30% belastingsvoordeel verminderd met alle kosten (in mijn geval enkel instap 3% + 8% op mijn 60ste). Dus 5,57%, los van het rendement van het fonds zelf.
Die Excel waarover ik spreek (gemaakt door een ander member) gaat over een doorlooptijd van 40 jaar, waarbij aangegeven wordt dat je ondanks het 30% belastingsvoordeel tóch een negatief rendement haalt van 19%, door de instap-, beheers- en uitstapkosten (die 8% die op een fictief rendement van 4.5% wordt berekend) op het einde. Die Excel rekent met 1% beheerskosten.
Maar die fondsen gaan natuurlijk ook wel een rendement van x-aantal % per jaar hebben afhankelijk van hoe offensief het plan is.
Ik ben akkoord dat het niet de beste manier van beleggen is, maar het is zeker niet zo dat het niet slim kan zijn. Het is gewoon afhankelijk van je plan/contract.
3. Ik ben een absolute leek, dus ik noteer mijn interpretatie op basis van wat ik lees een logisch vind. Ik word graag op mijn fouten gewezen als die er zouden zijn. Een paar maand gelezen had ik in dit topic een discussie met het halve forum die mij unaniem zeiden dat je een debiel moet zijn om aan pensioensparen te doen. Ik heb dat toen maar gevolgd, maar heb het nu, maanden later toch eens opnieuw onder de loep genomen en ik denk het wél interessant kan zijn voor een bepaalde groep mensen. Risicoavers/lui/dom/… vul gerust aan
Laatst bewerkt: