ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Straddle

Well-known member
Hier kunnen alle berichten geplaatst worden omtrent passive investing (bijv. het kopen van stock index trackers en de bijhorende nadelen).
 
Trackers die ik persoonlijk volg en regelmatig koop:

- SPY (trackt de S&P 500)
- QQQ (trackt de Nasdaq 100)
- VXX (trackt de mid-term VIX index)

Pro's:
  • Gemakkelijk aan te kopen
  • Meestal lage transactiekosten
  • Geschikt als lange-termijn belegging
  • Veel sterker rendement dan spaargeld of obligaties
Cons:
  • Ze kunnen volatiel zijn op korte termijn
  • Equities kunnen scherp dalen op korte termijn en het kan even duren vooraleer ze weer "bovenwater" staan
  • Relatief saai, je koopt ze gewoon en je houdt ze vast voor de lange termijn
 
Minder up-to-date hier dus excuses voor de eventuele obvious questions

Waarom SPY en niet bijv Vanguard?
Je zet enkel in met je ETF's op de Amerikaanse markt?

Heb je een strategie in de aankoop? Vaste momenten sowieso of kijk je naar de markt en koop je dan ineens voor grotere sommen aan?
Stel de vraag omdat ik zelf dus mijn portefeuille ga opstarten en sowieso een S&P500 tracker erin wil zetten om te beginnen waar ik maandelijks gewoon een vast bedrag in ga storten om niet meer te moeten bekijken.
 
Minder up-to-date hier dus excuses voor de eventuele obvious questions

Waarom SPY en niet bijv Vanguard?
Je zet enkel in met je ETF's op de Amerikaanse markt?

Heb je een strategie in de aankoop? Vaste momenten sowieso of kijk je naar de markt en koop je dan ineens voor grotere sommen aan?
Stel de vraag omdat ik zelf dus mijn portefeuille ga opstarten en sowieso een S&P500 tracker erin wil zetten om te beginnen waar ik maandelijks gewoon een vast bedrag in ga storten om niet meer te moeten bekijken.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, is er ooit al gedacht om een 9L/BG beursgroep op te richten die tweewekelijks of maandelijks samenkomt om kennis en ervaringen te delen?
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?

2. creëert dit anderzijds ook geen anomalieën die door actieve investeerders kunnen uitgebuit worden waardoor actief beheerde fondsen superieure rendementen zullen behalen t.o.v. passieve fondsen.

Ik wil niet de spreekwoordelijke stok in het hoenderhok gooien en misschien bekijk ik het wat te simplistisch maar mij lijkt dit niet gezond voor de markt indien deze trend zich voortzet.

Nog wat interessante literatuur met betrekking tot deze materie om af te sluiten;
 
De voorbeelden in de openingspost zijn alvast suboptimaal. Ze zijn dividenduitkerrend, waarop je 30% roerende voorheffing op betaalt in Belgie. Beter is om te kiezen voor kapitaliserende ETF's (gedomicilieerd in Ierland). Anders zadel je jezelf op met een handicap van 30%, die nergens nodig voor is aangezien het risico en de onderliggende aandelen identiek is.

Deze post is alles wat je nodig hebt:
CSPX is dus beter dan SPY (trackers voor de S&P 500)
voor een brede marktETF kijk je naar IWDA (MSCI World index)
voor een nog bredere marktETF kijk je naar VWCE.
 
Ik denk dat het correcte vragen zijn, zeker omdat het nog altijd relatief nieuw is zeker qua volumes. Echter betwijfel ik dat het opweegt tegen de nadelen dat stockpicking of niet-index fondsen hebben. Lagere kosten, geen risico op mismanagement dat je hele rendement verpest, betere diversificatie, etc. En voor mij persoonlijk: hoe veel minder tijd ik in onderzoek moet steken :)
 
Inder
Samenkomen als in chat of confcall?
Inderdaad, ik ben beginnend belegger net zoals vele mensen hier. Als we nu eens per maand virtueel zouden samenkomen via Teams.
De agenda kunnen we laten bepalen door het forum en we kunnen ervaren mensen op dit forum uitnodigen om een topic meer in detail te kunnen bespreken. Ik heb weliswaar geen idee of hier interesse/bereidwilligheid toe is. Geen idee hoe we dit kunnen polsen.
 
Minder up-to-date hier dus excuses voor de eventuele obvious questions

Waarom SPY en niet bijv Vanguard?
Je zet enkel in met je ETF's op de Amerikaanse markt?
SPY is de grootste, meeste liquide ETF met enorm veel opties die erop noteren.
Enkel op de Amerikaanse markt omdat deze historisch gezien het sterkste presteert en ik hier het meeste vertrouwen in heb voor de toekomst.

Heb je een strategie in de aankoop? Vaste momenten sowieso of kijk je naar de markt en koop je dan ineens voor grotere sommen aan?
Voor mijn passive investing portfolio niet echt (ik heb hier wel enorm geëxperimenteerd met backtests en bijv. moving averages, maar gewoon long gaan is hier eigenlijk de strategie). Ik heb bijv. ook een portfolio waarin ik enkel opties verkoop en premium collecteer, daar volg is wel actief een strategie in.
Stel de vraag omdat ik zelf dus mijn portefeuille ga opstarten en sowieso een S&P500 tracker erin wil zetten om te beginnen waar ik maandelijks gewoon een vast bedrag in ga storten om niet meer te moeten bekijken.
In dat geval zijn er mss betere alternatieven dan SPY, je kan dit best eens vergelijken op justetf.com. Bijv. een S&P 500 tracker die in EUR noteert ipv USD is voor jou waarschijnlijk interessanter.
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?
Het idee achter passive investing is net dat je dat soort beslissingen niet gaat maken en de markt volgt. Historisch gezien zou je zo het gros van de fondsbeheerders verslaan hebben. Je kan natuurlijk ook een value weighted approach volgen en zo je aankopen baseren, maar dat is niet de pure passive investing approach.

2. creëert dit anderzijds ook geen anomalieën die door actieve investeerders kunnen uitgebuit worden waardoor actief beheerde fondsen superieure rendementen zullen behalen t.o.v. passieve fondsen.
Sommige actieve beheerders zullen het beter doen, maar je kan moeilijk a priori weten de welke dat gaan zijn.

Ik wil niet de spreekwoordelijke stok in het hoenderhok gooien en misschien bekijk ik het wat te simplistisch maar mij lijkt dit niet gezond voor de markt indien deze trend zich voortzet.
Daar zou ik nu niet van wakker gaan liggen.
 
De voorbeelden in de openingspost zijn alvast suboptimaal. Ze zijn dividenduitkerrend, waarop je 30% roerende voorheffing op betaalt in Belgie. Beter is om te kiezen voor kapitaliserende ETF's (gedomicilieerd in Ierland). Anders zadel je jezelf op met een handicap van 30%, die nergens nodig voor is aangezien het risico en de onderliggende aandelen identiek is.

Deze post is alles wat je nodig hebt:
CSPX is dus beter dan SPY (trackers voor de S&P 500)
voor een brede marktETF kijk je naar IWDA (MSCI World index)
voor een nog bredere marktETF kijk je naar VWCE.
De openingspost geeft gewoon een voorbeeldje van de grootste trackers wereldwijd ;)
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?

...

Klopt ergens, toch wanneer de markt een punt bereikt waarop er in verhouding veel geld in indexen / ETFs wordt geïnvesteerd.
Al kan je ook zeggen dat er vandaag de dag zo al veel geïnvesteerd wordt zonder veel rekening te houden met een realistische onderliggende waardering :p
 
De voorbeelden in de openingspost zijn alvast suboptimaal. Ze zijn dividenduitkerrend, waarop je 30% roerende voorheffing op betaalt in Belgie. Beter is om te kiezen voor kapitaliserende ETF's (gedomicilieerd in Ierland). Anders zadel je jezelf op met een handicap van 30%, die nergens nodig voor is aangezien het risico en de onderliggende aandelen identiek is.

Deze post is alles wat je nodig hebt:
CSPX is dus beter dan SPY (trackers voor de S&P 500)
voor een brede marktETF kijk je naar IWDA (MSCI World index)
voor een nog bredere marktETF kijk je naar VWCE.
Kun je hetzelfde lijst maken specifiek voor kapitaliserende dividendaandelen?
 
De voorbeelden in de openingspost zijn alvast suboptimaal. Ze zijn dividenduitkerrend, waarop je 30% roerende voorheffing op betaalt in Belgie. Beter is om te kiezen voor kapitaliserende ETF's (gedomicilieerd in Ierland). Anders zadel je jezelf op met een handicap van 30%, die nergens nodig voor is aangezien het risico en de onderliggende aandelen identiek is.

Deze post is alles wat je nodig hebt:
CSPX is dus beter dan SPY (trackers voor de S&P 500)
voor een brede marktETF kijk je naar IWDA (MSCI World index)
voor een nog bredere marktETF kijk je naar VWCE.

Wat Herman zegt.

VWCE via Binck Fundcoach is ideaal want wereldwijd én opkomende markten. Doorlopende transactie van de bank en dan een automatisch periodiek order instellen. Transactiekosten zijn bij Binck Fundcoach gratis want ze rekenen een (kleine) service fee. Wanneer je portefeuille te groot is kan je ze desnoods nog overhevelen naar ergens anders.

Klaar is kees. Een kind kan de was doen.

Toegegeven zit ik met ongeveer 10% nog in bepaalde niches zoals ESPO en DCA ik ook automatisch in Cryptocurrency. Hiermee probeer ik mee te liften op nieuwe technologieën en hedge ik toch voor een klein deel tegen het ongelimiteerd geld printen. Heeft me vooralsnog geen windeieren gelegd.
 
Laatst bewerkt:
Wat Herman zegt.

VWCE via Binck Fundcoach is ideaal want wereldwijd én opkomende markten. Doorlopende transactie van de bank en dan een automatisch periodiek order instellen. Transactiekosten zijn bij Binck Fundcoach gratis want ze rekenen een (kleine) service fee. Wanneer je portefeuille te groot is kan je ze desnoods nog overhevelen naar ergens anders.
Is die Fundcoach in de praktijk ook bij Binck Belgie beschikbaar? Vind dat enkel terug op de NL site.
 
Heeft iemand ervaring in cannabis ETF's? Er zijn er enkele maar ik ken er niet genoeg van. Misschien één die geheel Amerikaans is aangezien de legalisatie daar steeds verder uitbreidt. Die markt kan imo quasi alleen maar groeien of zie ik dat geheel verkeerd?
 
Heeft iemand ervaring in cannabis ETF's? Er zijn er enkele maar ik ken er niet genoeg van. Misschien één die geheel Amerikaans is aangezien de legalisatie daar steeds verder uitbreidt. Die markt kan imo quasi alleen maar groeien of zie ik dat geheel verkeerd?
Redelijk riskant want heel erg afhankelijk van wetgeving maar indien gunstig kan het inderdaad wel lucratief zijn.

Blijkbaar is MSOS één van de betere (actief beheerde) ETF's. Nadeel is wel de hoge (0.74%) fee.
Ze coveren de grootste 4 producenten in Amerika (Trulieve, CuraLeaf, Cresco Labs, Green Thumb).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan