ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

bijv. ook een portfolio waarin ik enkel opties verkoop en premium collecteer, daar volg is wel actief een strategie in.

In dat geval zijn er mss betere alternatieven dan SPY, je kan dit best eens vergelijken op justetf.com. Bijv. een S&P 500 tracker die in EUR noteert ipv USD is voor jou waarschijnlijk interessanter.

Thanks, ja daar was mijn keuze idd ook gevallen en vandaar mijn vraag ivm Vanguard.
Die hebben een S&P500 tracker die handelt in Euro's vanuit Amsterdam.
Commissie wel rond 1% en dan nog beurstaks.

Zal die site dus eens bekijken ook!
 
De voorbeelden in de openingspost zijn alvast suboptimaal. Ze zijn dividenduitkerrend, waarop je 30% roerende voorheffing op betaalt in Belgie. Beter is om te kiezen voor kapitaliserende ETF's (gedomicilieerd in Ierland). Anders zadel je jezelf op met een handicap van 30%, die nergens nodig voor is aangezien het risico en de onderliggende aandelen identiek is.
Mijn account is bij DeGiro sinds vandaag volledig in orde. Ik wou een IWDA en EMIM tracker nemen. Voor zekerheid vraag ik het toch maar eens dubbel of er geen betere zijn :)

iShares Core MSCI World UCITS ETF IE00B4L5Y983 + iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc) IE00B4L5YC18

De EMIM is accumulerend. De IWDA niet en staat op EuroNext Amsterdam.
 
Heeft iemand ervaring in cannabis ETF's? Er zijn er enkele maar ik ken er niet genoeg van. Misschien één die geheel Amerikaans is aangezien de legalisatie daar steeds verder uitbreidt. Die markt kan imo quasi alleen maar groeien of zie ik dat geheel verkeerd?
Jushi holding heeft behoorlijk goede metrics. Nog lage marketcap maar sterk stijgende omzet. Bekijk zeker hun website eens. Ik wou zelf investeren maar cash zit vast in andere stocks.
 
Heeft iemand ervaring in cannabis ETF's? Er zijn er enkele maar ik ken er niet genoeg van. Misschien één die geheel Amerikaans is aangezien de legalisatie daar steeds verder uitbreidt. Die markt kan imo quasi alleen maar groeien of zie ik dat geheel verkeerd?


Bekijk die grafieken eens op "max"

Om maar aan te tonen dat de waardering altijd van belang is, ook al zal de sector alleen maar groeien (want dat gold enkele jaren geleden ook al). Bekijk de waarderingen van de bedrijven in die cannabis ETF (aan de hand van een sales multiple want winst zal er bij de meesten nog niet zijn), als dat er allemaal redelijk uitziet volgens jou kan je inderdaad een gokje wagen op de sector.

Ik verwacht trouwens een gelijkaardig curve-verloop voor de meeste EV-stocks binnen dit en 2 jaar.
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?
Enkele maanden geleden gezien dus vergeef mij dat ik de specifieke inhoud niet meer ken.
Nog even geskipt naar de conclusie: "Indexing is only responsible for a tiny fraction of trading, and trading is what sets prices."
Dat is wat ik ervan onthouden heb, en da's voorlopig genoeg voor mij

Als je de cijfers wilt weten zul je het filmpje moeten kijken

 
Niet volledig akkoord @Arkaine
Kijk maar eens naar de koers van Materialise de laatste paar maanden. Die stijging is voor een groot stuk te wijten aan grote influx in een ARK ETF van Cathie Wood, waar Materialise een vrij significante positie is (Nu ongeveer 5% zie ik, maar tijdje geleden zelfs bijna 10%)


Ook de tijd had er overigens een artikel over: https://www.tijd.be/markten-live/ni...-nieuws-koers-stijgt-20-procent/10273583.html
 
Daar maak ik me toch ook wel zorgen over. Bedrijven krijgen een waarde toegedicht die zo ver van de realiteit staat.
Stel u voor dat alle bakkers in België in een populaire index zaten en je wil de bakker van bij je in het dorp overnemen. Die brave oude man vertelt dat hij 500 euro per week winst maakt, zo'n bedrijf zou volgens de factor van materialize 39 miljoen waard zijn...
 
Daar maak ik me toch ook wel zorgen over. Bedrijven krijgen een waarde toegedicht die zo ver van de realiteit staat.
Stel u voor dat alle bakkers in België in een populaire index zaten en je wil de bakker van bij je in het dorp overnemen. Die brave oude man vertelt dat hij 500 euro per week winst maakt, zo'n bedrijf zou volgens de factor van materialize 39 miljoen waard zijn...
Goh, dat is toch het hele principe van de beurs? Je dicht er een waarde aan toe die volgens jou logisch is in functie van wat je denkt dat de groei de komende jaren gaat zijn. Ligt die waarde hoger dan de huidige beurswaarde koop je het, ligt ze lager dan verkoop je.
 
Ik ga nog eens een beginnersvraag stellen.
Als ik van een grote ETF'er zoals bv. ishares of vanguard, puur kies op takken waarin ik groei zie, zoals clean energy, robotics, gaming/esports, EV, ...
Kan ik dan veel mis doen zonder veel verder te onderzoeken? Zijn er cruciale zaken waarmee ik moet rekening houden (valuta, kosten, ...)?

Het staat tot nu gewoon op een spaarboek dus veel slechter kan het zeker niet.
 
Mijn account is bij DeGiro sinds vandaag volledig in orde. Ik wou een IWDA en EMIM tracker nemen. Voor zekerheid vraag ik het toch maar eens dubbel of er geen betere zijn :)

iShares Core MSCI World UCITS ETF IE00B4L5Y983 + iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc) IE00B4L5YC18

De EMIM is accumulerend. De IWDA niet en staat op EuroNext Amsterdam.

Ik heb dezelfde (die dus inderdaad beide accumulerend zijn).

Is zowat de 'klassieke' combo voor Belgen op Degiro: ruime dekking en beide in de kernselectie.
Ik ga nog eens een beginnersvraag stellen.
Als ik van een grote ETF'er zoals bv. ishares of vanguard, puur kies op takken waarin ik groei zie, zoals clean energy, robotics, gaming/esports, EV, ...
Kan ik dan veel mis doen zonder veel verder te onderzoeken? Zijn er cruciale zaken waarmee ik moet rekening houden (valuta, kosten, ...)?

Het staat tot nu gewoon op een spaarboek dus veel slechter kan het zeker niet.

Kijken of ze dividenden uitkeren (distributing) of herbelegggen (accumulating). In het eerste geval moet je belastingen betalen (op de dividenduitkering), in het tweede geval niet (meteen de reden waarom deze laatste mijn voorkeur draagt).

Wat betreft valuta: ik koop steeds in euro (beleggen via een andere valuta brengt immers steeds risico's met zich mee). Ook niet onbelangrijk bij je vergelijkingen tussen ETF's, zijn de beheerskosten ervan.

Tot slot ook checken wat de 'aankoop'-kosten zijn. Naast de beurskosten, moet je vaak een makelaarsloon betalen. Door dit laatste is het vaak niet interessant om met kleinere bedragen int te stappen (uitzonderingen zijn de ETF's in de Degiro kernselectie waarbij deze fee wegvalt).
 
De meeste tarieven maken onderscheid tusen <2500€ en >2500€ met vast tarief.
Is het dan niet interessanter om ineens per €2500 te storten ipv gespreid 10 keer €250?
 
De meeste tarieven maken onderscheid tusen <2500€ en >2500€ met vast tarief.
Is het dan niet interessanter om ineens per €2500 te storten ipv gespreid 10 keer €250?

Dat hangt van dat verschil in kosten af, van hoe de markt op en neergaat en ook hoeveel uw portefeuille is lijkt mij.
En ook over welke termijn ge die spreiding doet hé.

Los van de kosten: als ge elke maand 250 euro storten in een dalende markt doet ge er uw voordeel bij ipv ineens 2500 euro te kopen op een piek.
 
Daar maak ik me toch ook wel zorgen over. Bedrijven krijgen een waarde toegedicht die zo ver van de realiteit staat.
Stel u voor dat alle bakkers in België in een populaire index zaten en je wil de bakker van bij je in het dorp overnemen. Die brave oude man vertelt dat hij 500 euro per week winst maakt, zo'n bedrijf zou volgens de factor van materialize 39 miljoen waard zijn...
Nja is dat niet vooral een probleem (als er al een is) bij de niche ETF's?

Een bijzonder klein deel van het echte verhandelen zou via etf houders zijn, als we Ben Felix mogen geloven. Bij de sp500's en iwda's van de wereld lijken mij er dan weinig scheef getrokken koersen uit voort te vloeien?
 
Haalt Binckbank geen 30%RV af van Belgische dividenden? Ik heb een brutodividend ontvangen...
 
De meeste tarieven maken onderscheid tusen <2500€ en >2500€ met vast tarief.
Is het dan niet interessanter om ineens per €2500 te storten ipv gespreid 10 keer €250?
Ik vermijd ook om kleine bedragen te investeren. Ik spaar wat geld bij elkaar op een spaarrekening tot ik tegen de 2500 euro zit en investeer het dan pas.
 
Ik zit ook op Degiro en zit in dezelfde 2 ETF's, je kan dat daar ook vinden, gewoon naar het ETF gaan > Documenten en KID document openen. Daarin kan je dat snel zien.

Ik heb beide ETF's ook op mijn lijst staan.

Het plan is om bij start 10k te beleggen in beide ETF's (opsplitsing 70% IWDA en 30% IEMA) en dan maandelijks een deel bij te storten, als belegging op lange termijn (10-20j).

Stort ik het begin kapitaal meteen of verspreid ik dit best ook over enkele maanden?

Iemand een bemerking bij de gekozen fondsen/opsplitsing? Zou ik eventueel nog beleggen in andere fondsen of best beperken tot deze 2?
 
Ik heb beide ETF's ook op mijn lijst staan.

Het plan is om bij start 10k te beleggen in beide ETF's (opsplitsing 70% IWDA en 30% IEMA) en dan maandelijks een deel bij te storten, als belegging op lange termijn (10-20j).

Stort ik het begin kapitaal meteen of verspreid ik dit best ook over enkele maanden?

Iemand een bemerking bij de gekozen fondsen/opsplitsing? Zou ik eventueel nog beleggen in andere fondsen of best beperken tot deze 2?
Gezien de termijn die je vooropstelt zou ik gewoon je startkapitaal storten en dan maandelijks bijstorten (indien bij Degiro toch).

De 2 fondsen geven al een vrij ruime spreiding.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan