ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Inderdaad bij Degiro, geen kosten bij maandelijkse storting gezien deze in de kernselectie zitten als ik me niet vergis.
 
Ik ga nog eens een beginnersvraag stellen.
Als ik van een grote ETF'er zoals bv. ishares of vanguard, puur kies op takken waarin ik groei zie, zoals clean energy, robotics, gaming/esports, EV, ...
Kan ik dan veel mis doen zonder veel verder te onderzoeken? Zijn er cruciale zaken waarmee ik moet rekening houden (valuta, kosten, ...)?

Het staat tot nu gewoon op een spaarboek dus veel slechter kan het zeker niet.
Het kan veel slechter, het wordt soms vergeten maar aandelen kunnen ook dalen. Met geld op een spaarrekening heb je enkel last van inflatie (die momenteel zeer laag is), maar aandelen (en dus ook ETF's) zijn volatiel.

Wat niet wil zeggen dat geld dat je op (middel)lange termijn niet nodig hebt op een spaarrekening moet laten staan, dat steek je best wel in brede indexfondsen. Of het dan stijgt of zakt maakt weinig uit want je hebt het toch niet nodig.

Die sectorspecifieke ETF's zijn vaak duurder (hogere TER). Hoeveel het (extra) gaat opbrengen weet je niet, maar de kost staat wel vast. Hou daar rekening mee. Dingen als de ARK-ETF's zijn populair, maar ook duur. Geen probleem als de extra opbrengst van de ETF hoger is dan de kost, maar dat is niet gegarandeerd. Enkel de kost staat vast.

Let verder ook op dat je indien mogelijk accumulerende of kapitaliserende ETF's koopt (waarin de dividenden automatisch herbelegd worden) in plaats van distribuerende, gezien je dan geen belasting moet betalen op dividenden. Kosten van de locatie van de beurs variëren ook, dezelfde aandelen of ETF's kunnen meer of minder kosten in transactiekosten op basis van locatie, check de fiches van je broker.

Als je als totale beginner wil investeren in een ETF raad ik aan om te beleggen in een basic wereldwijde tracker (VWCE of IWDA) en je wat in te lezen in heel de Boglehead-filosofie.
 
Houd er bij DeGiro wel rekening mee dat je niet beschermd wordt door het depositogarantiestelsel. Ook moet je zelf de aangifte doen bij de belastingen. Dat zijn enkele redenen waarom ik voor Bolero gekozen heb.
 
Heb je een bron? Kan hier op de site van DeGiro niets over terugvinden.
Uit de e-mail die we ontvingen toen Flatex DEGIRO overnam:
Wij zijn verheugd om u te kunnen mededelen dat wij binnenkort de geldmarktfondsen zullen vervangen door een bankrekening bij flatex Bank. Deze wijziging betekent dat wij vanaf dat moment de veelgestelde vraag "Valt mijn niet-belegde geld bij DEGIRO onder het €100.000 depositogarantiestelsel?" met “Ja” kunnen beantwoorden.

yrwp9U1.png
 
Laatst bewerkt:
Jushi holding heeft behoorlijk goede metrics. Nog lage marketcap maar sterk stijgende omzet. Bekijk zeker hun website eens. Ik wou zelf investeren maar cash zit vast in andere stocks.
@Heidegger
Wat zou de impact kunnen zijn als ze meer aandelen uitbrengen?

One caveat that shareholders should be aware of is that Jushi will likely need to issue new stock to fund its growth over the next year. It had only $50.8 million in cash on hand in the most recent quarter, and its trailing cash outflow was $19.1 million. Given that the company already has $76 million in debt, there's certainly some pressure for it to start making a profit as soon as possible.
 
Voor degene die zoals mij al langer op zoek zijn naar een UCITS ETF/tracker voor de halfgeleiderindustrie, is er sinds kort de VanEck Vectors Semiconductor UCITS ETF

- Physical (Full Replication)
- Accumulerende etf
- TER 0.35%
- Base Currency USD

Holdings:
Holding NameTickerSharesMarket Value
(US$)
% of Net
Assets
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co LTSM US76,1089,725,08011.11
Asml Holding NvASML US17,1959,505,56810.86
Intel CorpINTC US158,7229,234,44610.55
Nvidia CorpNVDA US15,3658,353,0299.54
Qualcomm IncQCOM US48,5797,084,7618.09
Texas Instruments IncTXN US38,9586,620,1337.56
Broadcom IncAVGO US12,4105,783,1846.61
Advanced Micro Devices IncAMD US52,2744,594,8855.25
Micron Technology IncMU US48,5443,936,9184.50
Applied Materials IncAMAT US36,4253,668,3624.19
Lam Research CorpLRCX US5,6702,890,3393.30
Analog Devices IncADI US14,7362,192,1272.50
Nxp Semiconductors NvNXPI US11,4442,082,6942.38
Kla CorpKLAC US4,9761,433,2371.64
Xilinx IncXLNX US9,9021,351,4251.54
Cadence Design Systems IncCDNS US9,5561,297,7051.48
Skyworks Solutions IncSWKS US6,7941,215,7861.39
Stmicroelectronics NvSTM US28,8881,170,5421.34
Microchip Technology IncMCHP US7,7221,123,0881.28
Teradyne IncTER US6,708846,0130.97
Marvell Technology Group LtdMRVL US16,832842,4420.96
Maxim Integrated Products IncMXIM US9,431841,2450.96
Qorvo IncQRVO US4,257711,5150.81
On Semiconductor CorpON US13,668524,7150.60
Universal Display CorpOLED US1,879434,0490.50
Other/Cash----71,6520.08
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zelf een beetje tussen passief en actief in te zitten. Ik beleg passief in de zin dat ik enkel trackers koop (typisch Blackrock iShares), maar actief in de zin dat ik niet gewoon de brede markt koop en dan maar laat doen. Bovendien beleg ik enkel voor mijn kinderen. Ons eigen spaargeld staat op een spaarrekening omdat het in principe zeer kort opvraagbaar moet zijn (verbouwingen, etc...).

Vandaag zit ik
2 jaar in 1/3 IWDE (IWDA maar eur hedged)
1 jaar in 1/3 SXR0 (MSCI World Minimum Volatility, eur hedged)
1 maand in 1/3 IWDA (MSCI World USD)

Intussen rendementen van resp. 32.1%, -1.4% en 5.5%. Da's een IRR van 9.92%, not bad.

Die euro hedges ga ik op termijn wel afbouwen. Heb na de aankoop nog wat analyses daarop gedaan en toch tot de conclusie gekomen dat het niet zozeer de moeite is om een euro-hedge in te bouwen. Kost je ongeveer 25 bp per jaar aan TER, minimaal.

Ieder jaar komt hierboven een 1250 euro bij en ik denk dat ik wat exposure ga opbouwen richting de factorfondsen zoals value, size, momentum, min vol etc...
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zelf een beetje tussen passief en actief in te zitten. Ik beleg passief in de zin dat ik enkel trackers koop (typisch Blackrock iShares), maar actief in de zin dat ik niet gewoon de brede markt koop en dan maar laat doen.
Wat doe je er dan actief mee?
 
Wat doe je er dan actief mee?

Passief beleggen houdt in my mind in dat je gewoon de markt koopt. IWDA en that's it. Als je echter (zoals ik en vele anderen) ook nog een allocatie gaat maken tussen trackers, ben je actief in de zin dat je je asset allocatie wel nog bepaalt op basis van je geloof in de markt. Ik zou dat semi-passief noemen. Ik doe dat vooral dan op basis van wat je (we hebben er al uren over gedebatteerd a long time age) allerlei onderzoek kan terugvinden over factoren waar een risicopremie aan vasthangt: value, size, momentum, min vol, etc...
 
Voor degene die zoals mij al langer op zoek zijn naar een UCITS ETF/tracker voor de halfgeleiderindustrie, is er sinds kort de VanEck Vectors Semiconductor UCITS ETF

- Physical (Full Replication)
- Accumulerende etf
- TER 0.35%
- Base Currency USD

Holdings:
Holding NameTickerSharesMarket Value
(US$)
% of Net
Assets
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co LTSM US76,1089,725,08011.11
Asml Holding NvASML US17,1959,505,56810.86
Intel CorpINTC US158,7229,234,44610.55
Nvidia CorpNVDA US15,3658,353,0299.54
Qualcomm IncQCOM US48,5797,084,7618.09
Texas Instruments IncTXN US38,9586,620,1337.56
Broadcom IncAVGO US12,4105,783,1846.61
Advanced Micro Devices IncAMD US52,2744,594,8855.25
Micron Technology IncMU US48,5443,936,9184.50
Applied Materials IncAMAT US36,4253,668,3624.19
Lam Research CorpLRCX US5,6702,890,3393.30
Analog Devices IncADI US14,7362,192,1272.50
Nxp Semiconductors NvNXPI US11,4442,082,6942.38
Kla CorpKLAC US4,9761,433,2371.64
Xilinx IncXLNX US9,9021,351,4251.54
Cadence Design Systems IncCDNS US9,5561,297,7051.48
Skyworks Solutions IncSWKS US6,7941,215,7861.39
Stmicroelectronics NvSTM US28,8881,170,5421.34
Microchip Technology IncMCHP US7,7221,123,0881.28
Teradyne IncTER US6,708846,0130.97
Marvell Technology Group LtdMRVL US16,832842,4420.96
Maxim Integrated Products IncMXIM US9,431841,2450.96
Qorvo IncQRVO US4,257711,5150.81
On Semiconductor CorpON US13,668524,7150.60
Universal Display CorpOLED US1,879434,0490.50
Other/Cash----71,6520.08
Interessant, maar ik vraag me af waarom grote spelers zoals Samsung, SK Hynix, Toshiba, Sony,... er niet in zitten?
 
Passief beleggen houdt in my mind in dat je gewoon de markt koopt. IWDA en that's it. Als je echter (zoals ik en vele anderen) ook nog een allocatie gaat maken tussen trackers, ben je actief in de zin dat je je asset allocatie wel nog bepaalt op basis van je geloof in de markt. Ik zou dat semi-passief noemen. Ik doe dat vooral dan op basis van wat je (we hebben er al uren over gedebatteerd a long time age) allerlei onderzoek kan terugvinden over factoren waar een risicopremie aan vasthangt: value, size, momentum, min vol, etc...
Ik denk dat dat als passief beheer gezien kan worden, je geld in market trackers steken en het dan laten staan. Door te kiezen hoeveel je steekt in ETF A of ETF B maakt het geen actief beheer (of semi-passief). Actief is voor mij als je nu bijv. QQQ koopt voor 10k tegen de opening price van morgen en het dan over 7 dagen verkoopt owv bijv. een technisch signaal, of je dan je positie verdubbeld of halveert.
 
Interessant, maar ik vraag me af waarom grote spelers zoals Samsung, SK Hynix, Toshiba, Sony,... er niet in zitten?
De ETF investeert in bedrijven die ten minste 50% van hun omzet halen uit de
productie van halfgeleiders. Bovengenoemde producenten zullen dan niet aan die 50% komen?

"De ETF is gebaseerd op de MVIS US Listed Semiconductor 10% Capped Index. Dit is een zogenaamde pure-playindex", aldus Dimitri Klymenko, productmanager bij VanEck. Dat betekent dat alleen bedrijven worden opgenomen die ten minste 50% van hun omzet halen uit de productie van halfgeleiders en halfgeleidergerelateerde producten. Dit stelt beleggers in staat om weloverwogen en gericht in deze sector te beleggen."
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat als passief beheer gezien kan worden, je geld in market trackers steken en het dan laten staan. Door te kiezen hoeveel je steekt in ETF A of ETF B maakt het geen actief beheer (of semi-passief). Actief is voor mij als je nu bijv. QQQ koopt voor 10k tegen de opening price van morgen en het dan over 7 dagen verkoopt owv bijv. een technisch signaal, of je dan je positie verdubbeld of halveert.

Denk niet dat de definities eenduidig zijn, maar je hebt typisch verschillende vormen van actief en passief beheer volgens mij.

Een passief fonds is typisch een fonds dat STRIKT de bench volgt zonder enige vorm van actieve keuzes. Maar als je een portefeuille begint te vormen van dergelijke passieve fondsen, ben je dan nog een passieve belegger? Als je gewoon de IWDA koopt, dat lijkt me wel. Maar ik kan 100% van mijn geld in een passieve ETF op semiconductors steken. Dat lijkt me een vrij actieve bet op die sector. Of neem Bolero Matti, die gebruikt ook ETF's maar er zit wel een heus algoritme achter om die te alloceren. Is dat passief? Ik vind van niet.

Verschillende fondsen die actief in de markt gezet worden vandaag doen geen stockpicking meer, maar verzorgen een assetallocatie die gedreven wordt door views op de markt en gaan dan impact hebben in regionale en sectoriële allocatie, maar niet op stock picking. Voor mij is dat ook actief beheer, maar eerder macro-gedreven. Regulatoren vragen ook om dat als actief in de markt te zetten, je ziet dat aan de tracking error op een MSCI World, enz...

Als een belegger hetzelfde doet met ETF's als bouwblokken, ben je denk ik ook niet strikt passief, en dus actief, of iets ertussen: semi-passief. In ieder geval, hoe ge het noemt is vrij oninteressant. Hoe ge het doet, daar hangt de klepel :)
 
Weet er iemand of etf QYLD in De Giro kernselectie zit....én kun je het ook aankopen?

Bij Binck gaat het niet. Ik krijg de volgende foutmelding
"Bepaalde effecten, zoals trackers zonder KID (Key Information Document), mogen onder de Europese PRIIPS regelgeving niet meer worden aangekocht. Klik hier voor meer info."
 
Ik zit in een vergelijkbare situatie, is er ooit al gedacht om een 9L/BG beursgroep op te richten die tweewekelijks of maandelijks samenkomt om kennis en ervaringen te delen?
Zou wel tof zijn. Eventueel een beleggersclub oprichten met een voorbeeldportefeuille en registreren bij de VFB. Zou veel interessanter en leerzamer zijn dan alleen berichten op een forum.
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?

2. creëert dit anderzijds ook geen anomalieën die door actieve investeerders kunnen uitgebuit worden waardoor actief beheerde fondsen superieure rendementen zullen behalen t.o.v. passieve fondsen.

Ik wil niet de spreekwoordelijke stok in het hoenderhok gooien en misschien bekijk ik het wat te simplistisch maar mij lijkt dit niet gezond voor de markt indien deze trend zich voortzet.

Nog wat interessante literatuur met betrekking tot deze materie om af te sluiten;
Daarom dat je beter als basis ETF's neemt en aanvult met enkele aandelen. Je moet dan bijvoorbeeld geen Amazon of Apple aandelen gaan kopen aangezien je er met ETF's inzit, maar andere interessante aandelen als diversificatie.
 
Ik stel me soms toch vragen bij de populariteit van index / ETF investing.

1. Creëren we geen overwaarderingen naarmate meer en meer particulieren kiezen voor passief investeren en er dus maandelijks een steeds groter wordend kapitaal in deze instrumenten vloeit? Onrechtstreeks kopen we daarmee elke maand opnieuw Apple, Microsoft, Amazon,... zonder ook maar een beetje rekening te houden met de waardering?

2. creëert dit anderzijds ook geen anomalieën die door actieve investeerders kunnen uitgebuit worden waardoor actief beheerde fondsen superieure rendementen zullen behalen t.o.v. passieve fondsen.

Ik zie het zo: zolang de prijs niet de fundamentals weerspiegelt, ligt er geld op tafel. En zolang er geld op tafel ligt, zullen er mensen zijn die dat willen oprapen en de prijs daarmee terug naar de fundamentals duwen. Die mensen zullen er altijd zijn, en zullen met hun resultaten ook weer mensen beginnen overtuigen die in ETF'en beleggen, zodat het geld in ETF's weer daalt. Het is een subtiel evenwicht en ik maak we weinig zorgen dat daar ooit een issue mee zou zijn. En ja, men spreekt wel eens van bubbles, maar er zijn al zoveel bubbles geweest in markten die grotendeels actief beheerd werden, en desondanks doen passieve beleggingen het heel vaak beter dan actieve beheerders.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan