ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

DCA heeft inderdaad het grote voordeel van de duidelijkheid. Elke maand kopen en klaar. Kopen als het slecht gaat is toch iets waar menig investeerder mee worstelt. Als het goed gaat wil je bijkopen als het eens zakt, als het 5% gezakt is wacht je omdat het nog wel meer zal zakken :D

Ik stort ook iedere maand in 2 etf's, maar in mei heb ik wel 2x gestort toen halfweg de maand we met een dip zaten.
 
Zo doe ik het ook. Nu met mijn vakantiegeld ga ik wel 2-3 keer zoveel storten als anders.
Idem voor 13de maand ed, verhoudingdsgewijs blijft die verdeling spaar/ETF/crypto dan ongeveer altijd hetzelfde.
Ben nu niet iemand die dat tot op de procent allemaal uittelt dat wel niet :unsure:
 
Ja voila. Ik koop aandelen in stukken van €2400 om zo extra brokerkosten te vermijden op Bolero :unsure: normaal is dat dan om de paar maanden dat ik een aankoop doe, maar als er vakantiegeld of eindejaarspremies zijn oid kan dat wel sneller. Als ik mijn loon krijg stort ik automatisch een stuk door naar Bolero en als ik zie dat ik daar aan €2400 zit koop ik er iets mee :unsure:
 
Ja voila. Ik koop aandelen in stukken van €2400 om zo extra brokerkosten te vermijden op Bolero :unsure: normaal is dat dan om de paar maanden dat ik een aankoop doe, maar als er vakantiegeld of eindejaarspremies zijn oid kan dat wel sneller. Als ik mijn loon krijg stort ik automatisch een stuk door naar Bolero en als ik zie dat ik daar aan €2400 zit koop ik er iets mee :unsure:
Bedoel je met aandelen in stukken dan ETF's of individuele aandelen ?

En over je strategie, jij hebt het door 😎 Eerst jezelf betalen (storting Bolero) en met de rest eventueel dingen kopen, en niet eerst allerlei zaken kopen en hetgeen overschiet beleggen.
 
Bedoel je met aandelen in stukken dan ETF's of individuele aandelen ?

En over je strategie, jij hebt het door 😎 Eerst jezelf betalen (storting Bolero) en met de rest eventueel dingen kopen, en niet eerst allerlei zaken kopen en hetgeen overschiet beleggen.
Brede ETF's. Ik ben er nog niet helemaal aan uit of ik wereldwijd wil gaan, of gewoon de S&P 500 volg. Op bogleheads.org zijn veel mensen gewoon 100% in de VS :p ik heb er wel sympathie voor, en CSPX is ook goedkoper dan IWDA, EMIM of VWCE. Individuele aandelen doe ik niet. Gewoon alles in een brede tracker.
 
Ja voila. Ik koop aandelen in stukken van €2400 om zo extra brokerkosten te vermijden op Bolero :unsure: normaal is dat dan om de paar maanden dat ik een aankoop doe, maar als er vakantiegeld of eindejaarspremies zijn oid kan dat wel sneller. Als ik mijn loon krijg stort ik automatisch een stuk door naar Bolero en als ik zie dat ik daar aan €2400 zit koop ik er iets mee :unsure:
Is dat vanaf 2400€, ik dacht vanaf 6000€
 
Is er een manier om op DeGiro de fictieve winst / waardestijging van de portefeuille op maand of jaarbasis te bekijken?
 
Ik ben niet echt vertrouwd met aandelen en fondsen kopen, heb via de bank een aantal beleggingen in fondsen maar dat is op vaste termijn en dat wil ik nooit meer doen.

Ik zoek iets om maandelijks een vast bedrag in te beleggen, op lange termijn +/15 a 20 jaar. Heb al eens naar fondsen van Belfius gekeken via hun app, maar de instap en beheerstkosten zijn samen al 4%. Zijn er alternatieven met weinig administratie? Ik heb bv. Bux zero eens gedownload maar nog niet gebruikt.
 
Ik ben niet echt vertrouwd met aandelen en fondsen kopen, heb via de bank een aantal beleggingen in fondsen maar dat is op vaste termijn en dat wil ik nooit meer doen.

Ik zoek iets om maandelijks een vast bedrag in te beleggen, op lange termijn +/15 a 20 jaar. Heb al eens naar fondsen van Belfius gekeken via hun app, maar de instap en beheerstkosten zijn samen al 4%. Zijn er alternatieven met weinig administratie? Ik heb bv. Bux zero eens gedownload maar nog niet gebruikt.
Gemakkelijkste is om gewoon iedere (paar) maand geld te investeren in een ETF zoals VWCE of IWDA. Weinig administratie en lage kosten, op een termijn van 15j ben je bijna altijd zeker van een mooi rendement.

Fondsen aangeboden door banken is altijd af te raden : veel kosten (instap/uitstap/lopende/beheerskosten) waardoor rendement pover is en het vooral de bank is die er beter van wordt.
 
Fondsen aangeboden door banken is altijd af te raden : veel kosten (instap/uitstap/lopende/beheerskosten) waardoor rendement pover is en het vooral de bank is die er beter van wordt.
Dat is zo'n veralgemening die toch wel zever is imo. Voor veel mensen kunnen fondsen een betere oplossing zijn dan een iwda ofzo. Niet iedereen wil of kan het aan om in 100% aandelen te zitten he. Mijn ouders zitten bv gewoon in een gemengd fonds omdat dat best is voor hen. Dat doet perfect wat het moet doen. Bovendien bestaan er echt wel fondsen die goede resultaten halen. Heb er zelf een paar die enkele honderd percent hebben gehaald over de laatste jaren, dus denk dat vooral ik er beter van ben geworden ipv de bank. Heb ook grote positie IWDA maar dat hoeft daarom niet te betekenen dat daar geen andere fondsen naast kunnen bestaan. Alles draait om een portefeuille te hebben die in balans is aangepast aan je risico die je aankan.
 
Hou jij je T/LQQ posities trouwens aan voor lange termijn of louter als je anticipeert op een stijgende trend?
Nu ben ik het al even long aan het houden, hoewel het natuurlijk de bedoeling is om het meer op korte termijn bij te houden. Plan is om te switch naar een ANX/QQQ positie met 100% leverage om een gelijkaardig effect te bereiken.
 
Dat is zo'n veralgemening die toch wel zever is imo. Voor veel mensen kunnen fondsen een betere oplossing zijn dan een iwda ofzo. Niet iedereen wil of kan het aan om in 100% aandelen te zitten he. Mijn ouders zitten bv gewoon in een gemengd fonds omdat dat best is voor hen. Dat doet perfect wat het moet doen. Bovendien bestaan er echt wel fondsen die goede resultaten halen. Heb er zelf een paar die enkele honderd percent hebben gehaald over de laatste jaren, dus denk dat vooral ik er beter van ben geworden ipv de bank. Heb ook grote positie IWDA maar dat hoeft daarom niet te betekenen dat daar geen andere fondsen naast kunnen bestaan. Alles draait om een portefeuille te hebben die in balans is aangepast aan je risico die je aankan.
Ik denk dat hij bedoeld dat de banken hun eigen huisfondsen proberen aan te bieden, en die zijn belachelijk duur met matige prestaties. Fondsen moet je online opzoeken en de toppers er uit pikken en dan kopen bij MeDirect, Keytrade,... en niet bij Belfius, Argenta,...

Voor sommige markten ben je inderdaad veel beter af met een goed fonds. Voor Europese aandelen beleg ik in Comgest Growth Europe Opportunities omdat die met 2 vingers in de neus de Eurostoxx 50 outperformen. Maar voor Amerikaanse aandelen heb ik ETF's omdat die beurs belachelijk efficiënt is, waardoor je daar met een fonds weinig meerwaarde hebt.
 
Ik denk dat hij bedoeld dat de banken hun eigen huisfondsen proberen aan te bieden, en die zijn belachelijk duur met matige prestaties. Fondsen moet je online opzoeken en de toppers er uit pikken en dan kopen bij MeDirect, Keytrade,... en niet bij Belfius, Argenta,...

Voor sommige markten ben je inderdaad veel beter af met een goed fonds. Voor Europese aandelen beleg ik in Comgest Growth Europe Opportunities omdat die met 2 vingers in de neus de Eurostoxx 50 outperformen. Maar voor Amerikaanse aandelen heb ik ETF's omdat die beurs belachelijk efficiënt is, waardoor je daar met een fonds weinig meerwaarde hebt.
100% akkoord met je post. Vond gewoon de stelling "fondsen van een bank zijn altijd af te raden" zonder enige nuance incorrect. Er zijn ook verschillende banken die met open architectuur werken en dus een aanbod hebben van een breed gamma fondsenhuizen, waar dus heel wat deftige fondsen tussen zitten. Zeker voor iemand die er totaal niets van kent kunnen die banken of adviseurs dan wel meehelpen in het samenstellen of kiezen van de fondsen. En dan zal je inderdaad een kost betalen, maar als dat goeie fondsen zie ik geen probleem. Ik denk dat vaak wordt vergeten dat veel Belgen maar beperkte kennis hebben over beleggen en termen als ETF of tracker Chinees klinken voor hen. Om dan altijd als standaard antwoord IWDA te geven als iemand vraagt voor beleggingsadvies zonder die mens te kennen is toch niet correct imo.
Helaas zijn er ook incompetente adviseurs zoals je in alle sectoren wel hebt, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat altijd zo is.
 
Ik ben van plan VWCE te kopen, ik zit al op bolero (ook gemakkelijk belastingen gewijs). Maar is degiro zoveel goedkoper?
Bolero: TOB (Tax on transactions): 1,32%
Is dat bij Degiro: TOB (Tax on transactions): 0,12%?? Want dan lijkt het me wel de moeite om over te stappen naar Degiro.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan