ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik heb niet veel andere antwoorden want ik ken er niet genoeg van, maar past een tracker zich niet aan? Als U.S. aandelen niet meer performen gaan die toch ook uit IWDA gekegeld worden?
Ja dat klopt.
Maar een tracker ijlt na dus snelle en forse schommelingen zijn voelbaar en je kan maar herverdelen met het cash je in pocket hebt.

Povere support.

Well wooptidoe :oi22:

Als ik eens echt om advies zoek om wat met mijn portfolio te doen, wie weet denk ik dan wel eens aan je. For now, I don't need it, nor did I ask for it, dus je bent vooral jezelf hier aan het overtuigen van je eigen grote gelijk hoor :).
Niemand stopt je als je (meer) voor goud, real estate, crypto, derivaten, commodities en what not wil gaan; voor dat stuk van mijn portfolio is DCA CSPX prima fit for purpose, en blips zoals die nu gebeuren, zijn in dat verhaal irrelevant. That's the point that was reinforced.

Iemand die ING gebruikt? Fees vallen al beter mee dan pakweg 2 jaar geleden. Ik twijfel om te werken met Saxo of ING, vooral ING omdat alles daar zit en het gemak van één app.

Iemand die ING gebruikt? Fees vallen al beter mee dan pakweg 2 jaar geleden. Ik twijfel om te werken met Saxo of ING, vooral ING omdat alles daar zit en het gemak van één app.

Deze week toevallig een call gehad met een private banker bij ING en die zei zelf ook bij een andere broker te zitten :laugh:

Povere support.

Ik stel dat overweight US gemakkelijk ook 10 jaar of meer aan een stuk een slechte investering kan zijn. Counterargumenten: "ja sinds 2018 nog maar 7 negatieve kwartalen gehad" "ja ma nee als je elke maand DCA doet komt je zelfs in het slechtste geval al binnen de 5-6-7 jaar niet negatief uit" Basically benchmark je dus tov cash op zichtrekening.

Eerlijker is om toch minstens af te wegen tegen de typische alternatieven als je niet wil stock picken, onder meer vastgoed en goud. Het typische rendement dat voor S&P naar voor wordt geschoven is +- 7 % / jaar. Ruw gerekend heeft ook vastgoed in BE ongeveer 7% rendement / jaar. (Natte vingerwerk: statbel 4-5% gemiddelde stijging per jaar voor een gemiddelde woonst sinds 2000 + 2-3% huuropbrengst), goud is ook ongeveer 7-8% jaar.

Daarnaast heb je natuurlijk ook indexbeleggen in non overweight US. Door de geschiedenis heen is de beste tijd om aandelen/indexen van een bepaald land te kopen wanneer de verwachtingen laag zijn icm fiscale en monetaire stimuli. De suggestie van enkele maanden geleden om dat in China te doen werd direct de kop in gedrukt door de IWDA cult. Maar oké, dat wil ik dan nog volgen omdat je dan wél de macro/monetaire context moet meenemen.

Case in point blijft dat IWDA en consoorten niet de heilige graal der (non stockpicking) investeringen is die velen er de laatste jaren van maken door selectief uit te zoomen en niet af te wegen tegen valabele andere investeringen.

Misschien off-topic, maar die 4-5% gemiddelde stijging per jaar voor een gemiddelde woonst betekent niet dat de dezelfde woonst gemiddeld 4-5% in waarde stijgt per jaar, zeker niet voor panden die recent aangekocht werden.
Verhuren heeft wel het voordeel dat je door te lenen met een hefboomeffect werkt. Voor wat het waard is, als je rekening houdt met alle kosten, lening, enz. komt verhuren vs. investeren in een ETF op middellange tot lange termijn door dat hefboomeffect redelijk gelijkaardig uit en hangt het vooral af van welke aannames je doet bij het berekenen.

ETFs houden zeker op kortere termijn een stevig risico in, maar ook verhuren is niet risico-loos (wanbetalers, schade, veranderingen in regelgeving waardoor eigenaars grote investeringen moeten doen,...) en kan ook meer tijd en moeite vergen afhankelijk van het pand en de huurders.

Misschien off-topic, maar die 4-5% gemiddelde stijging per jaar voor een gemiddelde woonst betekent niet dat de dezelfde woonst gemiddeld 4-5% in waarde stijgt per jaar, zeker niet voor panden die recent aangekocht werden.
Verhuren heeft wel het voordeel dat je door te lenen met een hefboomeffect werkt. Voor wat het waard is, als je rekening houdt met alle kosten, lening, enz. komt verhuren vs. investeren in een ETF op middellange tot lange termijn door dat hefboomeffect redelijk gelijkaardig uit en hangt het vooral af van welke aannames je doet bij het berekenen.

ETFs houden zeker op kortere termijn een stevig risico in, maar ook verhuren is niet risico-loos (wanbetalers, schade, veranderingen in regelgeving waardoor eigenaars grote investeringen moeten doen,...) en kan ook meer tijd en moeite vergen afhankelijk van het pand en de huurders.

Het was maar een nattevingerberekening om het principe te duiden dan wel een detailanalyse, maar akkoord hoor

Interessant. Misschien dat ik voor het maandelijkse beleggen van de kinderen overstap naar MeDirect aangezien ik er toch reeds een spaarrekening heb lopen.

Ja dat klopt.
Maar een tracker ijlt na dus snelle en forse schommelingen zijn voelbaar en je kan maar herverdelen met het cash je in pocket hebt.
Ik zou dat na-ijlen niet groter maken dan het eigenlijk maar is. De tracking errors voor IWDA/SWRD zijn te verwaarlozen. In sommige gevallen outperformen ze de gevolgde index zelfs lichtjes.

Ik heb niet veel andere antwoorden want ik ken er niet genoeg van, maar past een tracker zich niet aan? Als U.S. aandelen niet meer performen gaan die toch ook uit IWDA gekegeld worden?
Echt aandelen uit de tracker halen zullen ze niet zo snel doen, tenzij misschien aandelen die onderaan de 1600-1700 stocks zitten en dus toch al niet echt hard doorwegen in de globale index. Wel zorgen ze ervoor dat het gewicht van alle stocks in de index ongeveer gelijk blijft aan hun effectieve market cap ivm de totale market cap van die index. Apple, Nvidea & Microsoft samen maken nu ongeveer 14,5% uit van IWDA/SWRD stock, als die hun koers een ferme klap krijgt (en de rest van de index blijft stabiel en gaat niet mee kopje onder) dan gaat het aandeel van die bedrijven zakken van 14,5% naar bv 12 of 10%.

Deze week toevallig een call gehad met een private banker bij ING en die zei zelf ook bij een andere broker te zitten :laugh:
Zei hij ook waarom?

't Is handig om alles in dezelfde app te hebben maar ook geen ramp als het niet zo is natuurlijk.

Voorkeur momenteel gaat uit naar Saxo. Ik wil vooral een broker die alles wat belastingen betreft voor zich neemt.

Zei hij ook waarom?

't Is handig om alles in dezelfde app te hebben maar ook geen ramp als het niet zo is natuurlijk.

Voorkeur momenteel gaat uit naar Saxo. Ik wil vooral een broker die alles wat belastingen betreft voor zich neemt.

Ik heb een ING invest account uit noodzaak omdat opties & warranten van mijn werkgever verplicht via dat kanaal moeten verlopen, maar voor de rest gebruik ik dat niet. De tarieven, de app, de jaarlijkse kosten,...werkelijk alles is slechter dan bij bv. Saxo/Lynx

Ik heb een ING invest account uit noodzaak omdat opties & warranten van mijn werkgever verplicht via dat kanaal moeten verlopen, maar voor de rest gebruik ik dat niet. De tarieven, de app, de jaarlijkse kosten,...werkelijk alles is slechter dan bij bv. Saxo/Lynx
Ik heb ook een ING invest account met een type tak21 spaarrekening voor de kinderen. Vandaar.

Merci voor de reactie. Saxo it is.

Nu de Duitse schuldenrem wordt opgeheven gezocht naar een ETF voor de Duitse markt en de iShares Core DAX (DE0005933931) ingekocht.

Idd. Ik zit tot nu toe bij Degiro maar MeDirect wordt nu plots ook wel interessant.
Zeker voor kleinere bedragen wordt MeDirect wel zeer interessant. Heel die discussie van maandelijks/driemaandelijks/halfjaarlijks van 1 of 2 pagina's geleden kan meteen de vuilbak in :tongue: ... als de kost altijd 0,15% van het bedrag is maakt het niks meer uit. Ben wel eens benieuwd of ze daar op termijn toch niet een minimum flat fee op gaan kleven, al was het maar €1.

Zouden ze nu niet allemaal lage kosten aanbieden en dan weer later verhogen. (zoals vele grootbanken)

Heb op N26 en Revolut ETF's gekocht als 'test', bij beiden moet je zelf TOB aangeven. N26 is altijd gratis, maar... er zijn enkel geregistreerde ETF's in het aanbod, dus hogere TOB.
Revolut is 1 gratis per maand

Zeker voor kleinere bedragen wordt MeDirect wel zeer interessant. Heel die discussie van maandelijks/driemaandelijks/halfjaarlijks van 1 of 2 pagina's geleden kan meteen de vuilbak in :tongue: ... als de kost altijd 0,15% van het bedrag is maakt het niks meer uit. Ben wel eens benieuwd of ze daar op termijn toch niet een minimum flat fee op gaan kleven, al was het maar €1.
Ik denk dat ze gewoon heel veel klanten aan hun willen binden. Vooral nieuwe klanten dan die wel wat slapend geld willen oversluizen.
Ze hebben de laatste tijd op veel vlakken tanden bijgestoken. En ik snap het wel gezien beleggen hotter dan ooit is, en je wel makkelijk scoort met zo een actie.

Al moet ik wel zeggen dat ze nog lang niet op niveau staat van bolero als het duidelijkheid van de app voor de belegger aankomt.

Vooral een niet onlogische move gezien de dalende rentes voor banken - zeker medirect zijnde dat zich in het verleden probeerde te onderscheiden met het aanbieden van hoge spaarrentes.

Ik zou zo een acties wel altijd met de nodige argwaan bekijken. Geen makelaarsloon bij aankoop is mooi - maar wat zal het makelaarsloon zijn bij verkoop bv? Zullen op een gegeven moment wel geld willen verdienen lijkt me...

Mijn maandelijks aankoopmoment valt zodanig dat ik niet ga hebben kunnen profiteren van de solden 😒

Terug
Bovenaan