ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Zover ben ik wel mee het idee van te DCA'en ja, maar het putje is zeker niet altijd een paar maand zoals hier wordt gesuggereerd

Ik daag je uit om periodes te vinden waar je na 4-5y elke maand te kopen (zwaar) je broek gescheurd hebt.

Dot-com was 2y
Debt crisis was 2y
Corona was 1y
Oekraine was 2y

Pak een 5y window en schuif over de S&P500. Ik denk niet da je 1 periode vindt waar je op 5y negatief staat.

Als we naar Iwda kijken bereikte deze een ATH op 4 januari 2022 (€79,98), de volgende ATH kwam pas op 15 september 2023 (€80,18). Wat trouwens maar een piekje van één dag was, systematisch hoger gingen we pas weer vanaf december 2023.

Zo gek lang is het dus niet geleden dat we een periode van 23 maanden kenden zonder stijging, dat je dus "beter je geld op een spaarrekening had laten staan".

Als je elke eerste van de maand aangekocht in 2022 en 2023 zag dit er zo uit. Gemiddeld €74,28. Vandaag noteren we aan €98,4 wat dus een slordige 32% hoger is. Toch net iets meer als wat een spaarboekje opbrengt.

2023: 69,46 + 72,05 +72,21 + 72,82 + 72,97 + 74,67 + 77,50 + 79,22 + 78,53 + 77,25 + 74,91 + 79,38
2022: 79,04 + 75,36 + 73,82 + 76,79 + 73,9 + 72,96 + 67,29 + 75,03 + 72,84 + 68,08 + 72,74 + 73,94

In 2024 had je trouwens enkel in december duurder gekocht dan de huidige prijs, toont maar eens hoe relatief de huidige dip eigenlijk is.
We zijn de run-up na de verkiezing van Trump weer kwijt gespeeld, niet meer, niet minder.

2024: 82,46 + 84,95 + 88,71 + 91,77 + 88,96 + 92,04 + 94,78 + 95,50 + 95,56 + 96,91 + 97,46 + 105,17

Ik daag je uit om periodes te vinden waar je na 4-5y elke maand te kopen (zwaar) je broek gescheurd hebt.

Dot-com was 2y
Debt crisis was 2y
Corona was 1y
Oekraine was 2y

Pak een 5y window en schuif over de S&P500. Ik denk niet da je 1 periode vindt waar je op 5y negatief staat.

Jij maakt er (zwaar) je broek scheuren van op basis van een negatief nominaal rendement, ik spreek over een slechte investering. Genoeg langere periodes dan diegene die jij aanhaalt waar bv. BE vastgoed een betere investering was dan te DCA-en in een USA ETF. En ja zelf DCA ik al sinds 2008 dus het principe ben ik genegen

En ik die dacht dat dit het topic was voor al volgende onderwerpen:
ETF's
Trackers
Indexing
Passive Investing
Mutual Funds
...

Blijkt het dus enkel maar over passive investing te mogen gaan.
De eerste 4 vliegen in één klap, mutual funds zijn active en heb je zelf ook niks in te zeggen tenzij je de fund manager bent...

Trackers are essentially another term for ETFs, particularly highlighting their role in tracking the performance of an index.
Furthermore, mutual funds are actively managed, meaning fund managers make decisions on buying and selling securities within the fund to meet its investment objectives. On the other hand, most ETFs are passively managed and aim to replicate the performance of a specific index. This passive management style often results in lower expense ratios for ETFs compared to actively managed mutual funds.

De eerste 4 vliegen in één klap, mutual funds zijn active en heb je zelf ook niks in te zeggen tenzij je de fund manager bent...

Trackers are essentially another term for ETFs, particularly highlighting their role in tracking the performance of an index.
Furthermore, mutual funds are actively managed, meaning fund managers make decisions on buying and selling securities within the fund to meet its investment objectives. On the other hand, most ETFs are passively managed and aim to replicate the performance of a specific index. This passive management style often results in lower expense ratios for ETFs compared to actively managed mutual funds.
Volledig mee eens als je passief bedoelt als in "het interesseert mij niet welke aandelen ik bezit, ik wil gewoon 'de markt' volgen." Maar waarom zou je niet mogen/kunnen markt timen met een ETF wanneer je dingen ziet gebeuren die de markt quasi zeker gaan beïnvloeden?

Maakt verder niet uit, ik ga door mijn markt timen meer IWDA hebben voor dezelfde prijs. En vanaf daar is het terug DCA tot een andere clown duidelijk de beurs wilt crashen.

Maakt dat dan uit? Het heeft de waarde van de onderliggende aandelen.
Met die nuance dat je eigenaar bent van een een deel van het fonds, en je dus niet rechtstreeks houder bent van de onderliggende.
Het gebeurt wel vaker dat een ETF geliquideerd wordt.
Eind deze maand gaat de volgende ETF geliquideerd worden “ARK 21Shares Active Bitcoin Ethereum Strategy ETF”, mensen die houder zijn kunnen verkopen of wachten tot liquidatie.

Dit kan ook gewoon bij IWDA, al minder snel, gebeuren.

Met die nuance dat je eigenaar bent van een een deel van het fonds, en je dus niet rechtstreeks houder bent van de onderliggende.
Het gebeurt wel vaker dat een ETF geliquideerd wordt.
Eind deze maand gaat de volgende ETF geliquideerd worden “ARK 21Shares Active Bitcoin Ethereum Strategy ETF”, mensen die houder zijn kunnen verkopen of wachten tot liquidatie.

Dit kan ook gewoon bij IWDA, al minder snel, gebeuren.
Maar je krijgt gewoon je geld terug aangezien dat fonds de waarde is van die aandelen.

Maar je krijgt gewoon je geld terug aangezien dat fonds de waarde is van die aandelen.
De realiteit is dat je inderdaad geld terugkrijgt.
Maar niet JE geld, naargelang wanneer en hoe krijg je meer return of minder. Je bent niet alles kwijt, maar in zeer extreem geval daar gelaten, heb je dat nooit bij aandelen natuurlijk.

Sinds ARKY zijn liquidatie heeft aangekondigd is de waarde alleen maar gedaald trouwens.

Misschien een meer technische vraag: maar wanneer accumuleren accumulerende ETF's eigenlijk? Het hele punt is dat de divenden worden geherinvesteerd, maar wanneer gebeurt dit precies? Bedrijven keren op verschillende momenten dividenden uit, dus ik ben benieuwd hoe dit zich vertaalt in stijgende ETF waarde. Ik vermoed dat dit continu gebeurt, maar niet zeker.

Misschien een meer technische vraag: maar wanneer accumuleren accumulerende ETF's eigenlijk? Het hele punt is dat de divenden worden geherinvesteerd, maar wanneer gebeurt dit precies? Bedrijven keren op verschillende momenten dividenden uit, dus ik ben benieuwd hoe dit zich vertaalt in stijgende ETF waarde. Ik vermoed dat dit continu gebeurt, maar niet zeker.
Copilot:

Deze herinvestering gebeurt meestal kort nadat de ETF deze betalingen ontvangt van de aandelen of obligaties die het fonds bezit. De exacte timing kan variëren, afhankelijk van het fondsbeheer en het schema van dividenduitkeringen van de bedrijven of obligaties waarin wordt belegd.

In plaats van dividenden uit te keren aan beleggers, gebruikt een accumulerende ETF deze inkomsten om meer aandelen van de onderliggende activa te kopen. Dit verhoogt de Netto Inventariswaarde (NAV) van de ETF, wat betekent dat de waarde van elk aandeel in de loop van de tijd toeneemt door de herbelegde inkomsten.

Copilot:

Deze herinvestering gebeurt meestal kort nadat de ETF deze betalingen ontvangt van de aandelen of obligaties die het fonds bezit. De exacte timing kan variëren, afhankelijk van het fondsbeheer en het schema van dividenduitkeringen van de bedrijven of obligaties waarin wordt belegd.

In plaats van dividenden uit te keren aan beleggers, gebruikt een accumulerende ETF deze inkomsten om meer aandelen van de onderliggende activa te kopen. Dit verhoogt de Netto Inventariswaarde (NAV) van de ETF, wat betekent dat de waarde van elk aandeel in de loop van de tijd toeneemt door de herbelegde inkomsten.
Als dit klopt, zou je dan geen pieken moeten zien in de prijs van de ETF?

Wat voor pieken verwacht je dan? Pieken van 0,01% zijn amper zichtbaar, als het al over zoveel gaat. Wellicht spreken we eerder over 0,001 en kleiner.
De herbelegde dividenden manifesteren zich toch in het prijsverschil t.o.v. een uitkerende ETF die dezelfde index trackt?

Wat voor pieken verwacht je dan? Pieken van 0,01% zijn amper zichtbaar, als het al over zoveel gaat. Wellicht spreken we eerder over 0,001 en kleiner.
Van ietwat noemenswaardig dividend heeft Exxon de hoogste share in de S&P500. Dat is dan 4% dividend op een 1% weging in de S&P500, of 0.04%, dat ga je inderdaad niet terugzien.
De herbelegde dividenden manifesteren zich toch in het prijsverschil t.o.v. een uitkerende ETF die dezelfde index trackt?
Op lange termijn zal je dat wel zien in de koers. Als ik het goed herinner is de gewogen dividend yield ongeveer 1% voor de S&P500. Dus op één jaar zou een accumulerende S&P500 ETF ongeveer 1% hoger moeten staan dan een distribuerende? Op korte termijn niet merkbaar, zie rekensommetje hierboven.

Als dit klopt, zou je dan geen pieken moeten zien in de prijs van de ETF?

Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Accumulating vs
Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Distributing
Zelfde kostenratio (0,07%) in theorie

Over 5 jaar termijn is de koers van de accumulerende +140,08% en de distribuerende +123,94% (maar natuurlijk reken je dan opbrengst van de dividenden niet in.)
Volgens justetf.com als je de dividenden zou herinvesteren van de distribuerende (virtuele berekening) dan komt het neer op op +140,08% vs 139,26% (maar in welke mate houden ze rekening met belastingen hierbij?... )

Een stijging van de NAV manifesteert zich niet altijd in een gelijke hogere waarde op de market.
NAV is niet 1 op 1 de market price.

Dot-com was 2y
Debt crisis was 2y
Corona was 1y
Oekraine was 2y

Just to support:

Vanaf 2018 is CSPX een maandelijkse DCA hier; in die tijd zijn er 7 kwartalen (inclusief dit kwartaal) geweest met een negatief rendement, en tenzij de resterende 1.5 week nog heel raar gaat doen, komt dit kwartaal niet eens in de top3 voor.

Just to support:

Vanaf 2018 is CSPX een maandelijkse DCA hier; in die tijd zijn er 7 kwartalen (inclusief dit kwartaal) geweest met een negatief rendement, en tenzij de resterende 1.5 week nog heel raar gaat doen, komt dit kwartaal niet eens in de top3 voor.

Povere support.

Ik stel dat overweight US gemakkelijk ook 10 jaar of meer aan een stuk een slechte investering kan zijn. Counterargumenten: "ja sinds 2018 nog maar 7 negatieve kwartalen gehad" "ja ma nee als je elke maand DCA doet komt je zelfs in het slechtste geval al binnen de 5-6-7 jaar niet negatief uit" Basically benchmark je dus tov cash op zichtrekening.

Eerlijker is om toch minstens af te wegen tegen de typische alternatieven als je niet wil stock picken, onder meer vastgoed en goud. Het typische rendement dat voor S&P naar voor wordt geschoven is +- 7 % / jaar. Ruw gerekend heeft ook vastgoed in BE ongeveer 7% rendement / jaar. (Natte vingerwerk: statbel 4-5% gemiddelde stijging per jaar voor een gemiddelde woonst sinds 2000 + 2-3% huuropbrengst), goud is ook ongeveer 7-8% jaar.

Daarnaast heb je natuurlijk ook indexbeleggen in non overweight US. Door de geschiedenis heen is de beste tijd om aandelen/indexen van een bepaald land te kopen wanneer de verwachtingen laag zijn icm fiscale en monetaire stimuli. De suggestie van enkele maanden geleden om dat in China te doen werd direct de kop in gedrukt door de IWDA cult. Maar oké, dat wil ik dan nog volgen omdat je dan wél de macro/monetaire context moet meenemen.

Case in point blijft dat IWDA en consoorten niet de heilige graal der (non stockpicking) investeringen is die velen er de laatste jaren van maken door selectief uit te zoomen en niet af te wegen tegen valabele andere investeringen.

Povere support.

Ik stel dat overweight US gemakkelijk ook 10 jaar of meer aan een stuk een slechte investering kan zijn. Counterargumenten: "ja sinds 2018 nog maar 7 negatieve kwartalen gehad" "ja ma nee als je elke maand DCA doet komt je zelfs in het slechtste geval al binnen de 5-6-7 jaar niet negatief uit" Basically benchmark je dus tov cash op zichtrekening.

Eerlijker is om toch minstens af te wegen tegen de typische alternatieven als je niet wil stock picken, onder meer vastgoed en goud. Het typische rendement dat voor S&P naar voor wordt geschoven is +- 7 % / jaar. Ruw gerekend heeft ook vastgoed in BE ongeveer 7% rendement / jaar. (Natte vingerwerk: statbel 4-5% gemiddelde stijging per jaar voor een gemiddelde woonst sinds 2000 + 2-3% huuropbrengst), goud is ook ongeveer 7-8% jaar.

Daarnaast heb je natuurlijk ook indexbeleggen in non overweight US. Door de geschiedenis heen is de beste tijd om aandelen/indexen van een bepaald land te kopen wanneer de verwachtingen laag zijn icm fiscale en monetaire stimuli. De suggestie van enkele maanden geleden om dat in China te doen werd direct de kop in gedrukt door de IWDA cult. Maar oké, dat wil ik dan nog volgen omdat je dan wél de macro/monetaire context moet meenemen.

Case in point blijft dat IWDA en consoorten niet de heilige graal der (non stockpicking) investeringen is die velen er de laatste jaren van maken door selectief uit te zoomen en niet af te wegen tegen valabele andere investeringen.
Ik heb niet veel andere antwoorden want ik ken er niet genoeg van, maar past een tracker zich niet aan? Als U.S. aandelen niet meer performen gaan die toch ook uit IWDA gekegeld worden?

Terug
Bovenaan