ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Zoals Plutus zei, de linkerkolom is de jaarlijkse rentevoet, niet het aantal jaren, alle resultaten zijn na 25 jaar accumulatie. Maar reken het gerust nog eens na met deze informatie ter verificatie.
Ok, duidelijk, ik had de rentevoeten verward met het aantal jaren.
Je eerste (lump sum) kolom kom ik hetzelfde uit, voor de annuïteit/DCA kom ik op (licht) andere waarden uit:

Ok, duidelijk, ik had de rentevoeten verward met het aantal jaren.
Je eerste (lump sum) kolom kom ik hetzelfde uit, voor de annuïteit/DCA kom ik op (licht) andere waarden uit:

Top, ik denk dat het verschil voortkomt uit de rentewinsten maandelijks vs. jaarlijks door te rekenen bij het maandelijks sparen.

Zijn er redenen om niet de SPDR S&P 500 UCITS ETF (Acc) ETF te gebruiken i.p.v. iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) ETF? Die eerste heeft een lagere TER (0.03 vs. 0.07) en de lagere prijs per aandeel van de SPDR ETF lijkt beter om mijn maandelijkse investeringscapaciteit volledig te benutten?

Als je dan nog in het systeem zit dat je terugtrekt van de belastingen en je op ne vaste van 2% zit ofzo, zou het al helemaal zot zijn om uw hypotheek vervroegd te willen aflossen.
Dit. Ik trek meer terug via de (federale) woonbonus dan dat ik per jaar in rente betaal op mijn lening en dat effect wordt elk jaar nog een beetje groter. Eigenlijk zou ik mijn lening volledig kunnen terugbetalen maar de overheid betaald mij eigenlijk om die lening aan te houden.

Eigenlijk klopt dat allemaal niet maar goed, daarom ga ik nog geen neen zeggen tegen gratis geld.

Zijn er redenen om niet de SPDR S&P 500 UCITS ETF (Acc) ETF te gebruiken i.p.v. iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) ETF? Die eerste heeft een lagere TER (0.03 vs. 0.07) en de lagere prijs per aandeel van de SPDR ETF lijkt beter om mijn maandelijkse investeringscapaciteit volledig te benutten?
Zelfde reden als IWDA vs SWRD vermoed ik. In beide gevallen is de iShares variant ongeveer 10x groter dan de SPDR tegenhanger. In theorie kan dat invloed hebben op onder andere de kans dat het fondsafgesloten wordt, liquiditeit, spread etc. Maar in praktijk zijn die SPDR fonden op zich eigenlijk ook al mastodonten en is er eigenlijk weinig verschil.

Maar waarom de focus op dividenden gezien we in België RV van 30% hebben?

Zie de redeneringen hierboven.

Ik moet ten allen tijde relatief veilig kunnen verkopen. Die dividend boertjes zijn minder onderhevig aan schommelingen en geven stabiele cashflows.

Je wilt niet gepakt worden met je broek op je enkels. Ja, de beurs gaat gemiddeld omhoog, maar als ik moet verkopen als het een jaar -30% staat, ben ik wel gepakt.

Dit. Ik trek meer terug via de (federale) woonbonus dan dat ik per jaar in rente betaal op mijn lening en dat effect wordt elk jaar nog een beetje groter. Eigenlijk zou ik mijn lening volledig kunnen terugbetalen maar de overheid betaald mij eigenlijk om die lening aan te houden.

Eigenlijk klopt dat allemaal niet maar goed, daarom ga ik nog geen neen zeggen tegen gratis geld.
Daarmee dat het systeem nu is afgeschaft voor nieuwe leningen.
De registratierechten voor een nieuwe woning hebben ze dan verlaagd naar 2%. In feite een rechtvaardiger systeem.

Kopen jullie ook als de veiling gesloten is of enkel als deze open is? Maakt het eigenlijk veel uit?

Voor mijn maandelijkse ETF koop ik even goed als de beurs gesloten is, ik probeer die aankoop absoluut niet te timen dus mogelijks verlies door wat spread lig ik niet wakker van - bedoeling is om die ETFs nog lang bij te houden.

Voor mijn maandelijkse ETF koop ik even goed als de beurs gesloten is, ik probeer die aankoop absoluut niet te timen dus mogelijks verlies door wat spread lig ik niet wakker van - bedoeling is om die ETFs nog lang bij te houden.
Inderdaad, eens aan Copiliot gevraagd met terminologie in 't Engels.

Voor ETFs kan het tijdstip van de dag enigszins van belang zijn vanwege market volatility and liquidity. Over het algemeen:

1. Vermijd de eerste minuten: De eerste 30 minuten na het openen van de markt (15:30 tot ongeveer 16:00 CET) kunnen volatiel zijn, omdat investors reageren op overnight news, wat leidt tot bredere bid-ask spreads.
  2. Kies voor stabiliteit rond de middag: Tussen 17:00 en 20:00 CET zijn de markets meestal stabieler en zijn de bid-ask spreads smaller, wat gunstig kan zijn voor ETF-transacties.
  3. Pas op vlak voor sluiting: In de laatste 30 minuten van de trading (22:30 tot 23:00 CET) kan de volatility weer toenemen, omdat traders hun positions voor de dag aanpassen.
Dat gezegd hebbende, tenzij je grote trades doet of met thinly traded ETFs werkt, zijn deze verschillen vaak marginaal. Omdat je maandelijks dollar-cost averaging toepast, zouden kleine prijs fluctuations op de lange termijn niet veel impact moeten hebben. Focus op consistency, en waarschijnlijk zit je goed!

Beetje advies of ideeën nodig.
Ik heb wat geld in Vanguard S&P 500. (15% van mijn geld in ETF) Momenteel 1,5% winst, geene vette dus. Ik denk om die te verkopen, omwille van Trump zijn gedoe omdat dit volledig US aandelen zijn. Kennelijk wordt er morgen wel dividend uitgekeerd. Daarna zou ik verkopen.

Ik zit momenteel bij De Giro. Ik zou nog eens 60% van wat nu in ETFs steekt in ETF willen bij steken. Wel misschien nog even afwachten ( paar maanden), weer omwille van Trump. Ik denk dat het ferm gaat zakken.
Zit nu voor de rest enkel in
iShares Core MSCI EM (3% van mijn geld in ETF)
iShares Core MSCI World (82% van mijn geld in ETF)

2 vragen:
- risico spreiden: andere partij dan De Giro zoeken voor het extra geld? Welke?
- riso spreiden: andere ETFs die nu interessant zijn omdat ze mogelijk minder onderhevig zijn aan Trump zijn gedoe? Advies?

Beetje advies of ideeën nodig.
Ik heb wat geld in Vanguard S&P 500. (15% van mijn geld in ETF) Momenteel 1,5% winst, geene vette dus. Ik denk om die te verkopen, omwille van Trump zijn gedoe omdat dit volledig US aandelen zijn. Kennelijk wordt er morgen wel dividend uitgekeerd. Daarna zou ik verkopen.

Ik zit momenteel bij De Giro. Ik zou nog eens 60% van wat nu in ETFs steekt in ETF willen bij steken. Wel misschien nog even afwachten ( paar maanden), weer omwille van Trump. Ik denk dat het ferm gaat zakken.
Zit nu voor de rest enkel in
iShares Core MSCI EM (3% van mijn geld in ETF)
iShares Core MSCI World (82% van mijn geld in ETF)

2 vragen:
- risico spreiden: andere partij dan De Giro zoeken voor het extra geld? Welke?
- riso spreiden: andere ETFs die nu interessant zijn omdat ze mogelijk minder onderhevig zijn aan Trump zijn gedoe? Advies?
Laten staan, het kan alleen maar beter worden op lange termijn, ongeacht wat Trump doet. Emoties spelen mee, maar het is geen vetpot, en verkopen is precies wat je niet moet doen. Als het een uitkerende variant is, is het misschien toch beter om te verkopen en over te stappen naar een accumulerende variant. Op dividenden betaal je immers hogere belastingen, zoals roerende voorheffing (RV).

Het is nergens een vetpot en dat zal voorlopig zo blijven.

Ik zou in ieder geval niet afwachten en nu kopen, want anders probeer je de markt te timen, en niemand weet wat er zal gebeuren.

Kom over 10 à 20 jaar nog eens terug in dit topic om mij te bedanken, tenzij we WO3 meemaken. In dat geval wens ik jou en iedereen op dit forum geluk toe, en hopelijk overleven we het allemaal. Maar dan hebben we andere (overlevings)zorgen dan virtueel geld.

Je zou het risico inderdaad wat kunnen spreiden door een extra broker te gebruiken, zoals Saxo of TradeRepublic. Je kunt ook kiezen voor een Physical (Full replication) ETF, wat meer zekerheid biedt. In geval van faillissement zonder overname krijg je die aandelen dan ook.

+1 om te laten staan.

Die iShares Core MSCI World bestaat voor ~70% uit Amerikaanse aandelen, dus dan maakt die 15% extra in S&P500 niet het grote verschil denk ik? En ik zou me geen illusies maken dat de Europese beurzen of emerging markets overeind zouden blijven als de US een duik neemt.

Ik houd ook gewoon bij en blijf maandelijks bijkopen, geen kat die kan voorspellen wat de beurs de komende paar jaar onder Trump zal doen dus dan ben ik liever invested dan niet - beleggingshorizon is sowieso nog meer dan 20 jaar... Misschien is een stoploss of stoplimiet zetten een optie als je je zorgen maakt over een zware correctie, toch voor de korte termijn? Nadeel daarvan is dat je net de verkoop kan triggeren op het laagste punt waardoor je op het slechtst mogelijke moment verkoopt als de beurs na dat dal terug herstelt.

Die 1,5% winst, is dat ook niet op een periode van max. 6 maanden of zo? Ook ETFs hebben periodes waarin ze matig of slechter presteren, incl. beurscrashes waarbij je na een jaar op -40% of -50% staat en ettelijke jaren nodig hebt om terug op nul te komen. Dus na een paar maanden al willen veranderen is alleen maar positief voor je broker ;)

Even getwijfeld om te wachten op de aankondiging van Trump van vandaag, maar de maandelijkse aankoop is ook al uitgevoerd.
De maandelijkse inleg is tegenwoordig ook maar fractie van het totale belegde bedrag, dus het maakt allemaal eigenlijk zo goed als niets uit.

Even getwijfeld om te wachten op de aankondiging van Trump van vandaag, maar de maandelijkse aankoop is ook al uitgevoerd.
De maandelijkse inleg is tegenwoordig ook maar fractie van het totale belegde bedrag, dus het maakt allemaal eigenlijk zo goed als niets uit.

Klopt, daar lig ik ook niet meer wakker van. Net gekocht aan 97,23€

als ik Koen Schoors zonet bezig hoorde heb ik er toch een beetje spijt van dat ik gisteren gekocht heb 😆

Ik beeld mij echt een dip van 15-20% in morgenochtend om 9u.

De verleiding is er toch om nu een deel te verkopen deze ochtend met alle signalen die er zijn..

Voorlopig met de visie timing the market in het achterhoofd, voorgenomen om het niet te doen.

Terug
Bovenaan