ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

We schrijven 1 november 2023. Iwda noteert rond de 75 euro.

11 maanden later staat iwda aan 96 euro of een 28% hoger. Stel u voor dat je effectief de staatsbon had gekocht. Ow, wacht. Wat een 🤡.
Nog eventjes geduld and the party begins 😉. Indien nu effectief nog steeds niet de bodem bereikt is, zie ik IWDA wel naar +/-60€ gaan. Dan zal ik jouw IWDA in lump sum proberen op te kopen, met het staatsbonvoordeel uit het verleden extra erbij 🤔.

Ik ben mogelijkheden aan het bekijken om in de nabije toekomst etf's aan te kopen. 1 daarvan is de Luxor core Europe stoxx 600 ( LU0908500753)

Die is echter beschikbaar in meerdere landen ( MIL/XET..)

Nu neem ik meestal XET uit gewoonte, maar ik vroeg mij af wat eigenlijk het voordeligst is als Belg zijnde?

Dat is 45% naar beneden vanaf de top. Het is niet onmogelijk, maar er zal nog wat meer moeten gebeuren om zo diep te geraken vermoed ik.
Is een patroon uit het verleden. Wil niet zeggen dat dat nu zo gaat zijn, maar wel iets om in het achterhoofd te houden en nu niet te zot te doen.

Is een patroon uit het verleden. Wil niet zeggen dat dat nu zo gaat zijn, maar wel iets om in het achterhoofd te houden en nu niet te zot te doen.
maandag verkoop ik waarschijnlijk al mijn etf’s. De chaos en spanningen zullen sowieso nog aanblijven tot 9april. Nog een paar zo’n stunten en de daling zal volgens mijn nog niet stoppen.
Jammer. Verlies incasseren en terug inkopen wanneer de stabiliteit terugkeert. Jammer van die paar maandlonen…

maandag verkoop ik waarschijnlijk al mijn etf’s. De chaos en spanningen zullen sowieso nog aanblijven tot 9april. Nog een paar zo’n stunten en de daling zal volgens mijn nog niet stoppen.
Jammer. Verlies incasseren en terug inkopen wanneer de stabiliteit terugkeert. Jammer van die paar maandlonen…

Met verlies verkopen? Vreemd.

Altijd gemakkelijk om rond te vertellen dat iedereen buy low sell high doet. Realiteit is vaak anders, maar kom er dan ook voor uit als het anders uitdraait. En ik neig nu het risico niet te willen nemen om verder te dalen en de komende jaren dan nodig te hebben om dit verlies recht te trekken. I know, lange horizon, zoom eens uit, niet timen bij passief beleggen, …
Als als… ik ga toch tevreden zijn als ik ze aan 90 heb kunnen verkopen moesten ze nog 20 zakken. Ik koop ze dan wel weer terug als alles terug wat normaal wordt, minder volatiel is, en als de handelsovereenkomsten afgehandeld zijn.

De markt proberen te timen lukt toch vrijwel nooit. Wie weet tweet Trump morgen iets en schiet de prijs weer omhoog.
Tenzij bij individuele aandelen (en dan nog) is verkopen met verlies vrijwel nooit een goed idee.

Laatst bewerkt:
Of hoe de teneur kan veranderen…
Nog niet zo lang geleden waren ETF’s de safe bet en nu komen mensen hier af om te verkopen om de losses te beperken.
What a time to be alive!

Als je doet wat de massa doet, wordt je gepluimd. Maandelijks blijven beleggen in ETF’s in een overbought alltime high market is op een bepaald moment gegarandeerd dodelijk. Die theorie is opzettelijk gehyped. Hopelijk zijn we op het moment van de daadwerkelijke crash aangekomen, zou gezond zijn. Er wordt altijd gezegd “zoom uit”. Welja, als je dat doet, zie je dat er nog gigantisch veel dalingspotentieel is. Veel geluk aan iedereen. Ik wacht in het dal. Is niet populair, maar beter nu dan vlak voor je pensioen.

Je maakt geen verlies zolang je niet verkoopt met verlies, al die rode cijfers nu zijn puur virtueel verlies. Tenzij je de centen de komende paar jaar nodig hebt zou ik daar gewoon afblijven IMHO.

Je maakt geen verlies zolang je niet verkoopt met verlies, al die rode cijfers nu zijn puur virtueel verlies. Tenzij je de centen de komende paar jaar nodig hebt zou ik daar gewoon afblijven IMHO.
Als je die redenering volgt is het ook hetzelfde met winst, maar dan zien mensen het meestal niet als virtueel :P

Als je die redenering volgt is het ook hetzelfde met winst, maar dan zien mensen het meestal niet als virtueel :p
Dat is inderdaad zo en dat lijken velen te vergeten. Maar de winst of verlies kan je maar bepalen wanneer je het proces van kopen en verkopen doorlopen hebt.

Als je doet wat de massa doet, wordt je gepluimd. Maandelijks blijven beleggen in ETF’s in een overbought alltime high market is op een bepaald moment gegarandeerd dodelijk. Die theorie is opzettelijk gehyped. Hopelijk zijn we op het moment van de daadwerkelijke crash aangekomen, zou gezond zijn. Er wordt altijd gezegd “zoom uit”. Welja, als je dat doet, zie je dat er nog gigantisch veel dalingspotentieel is. Veel geluk aan iedereen. Ik wacht in het dal. Is niet populair, maar beter nu dan vlak voor je pensioen.

Niet akkoord, maandelijks blijven beleggen in ETF's (of bij extensie de brede aandelenmarkt, dan kan je >100 jaar terug gaan in de tijd als je wil) is historisch gezien de beste manier om te investeren. Het is juist proberen te timen en te denken "ik stop nu met beleggen want de markt staat hoog" dat nefast is.

Wat voor 90% (99%?) van de retail beleggers dodelijk is, is van in individuele hype aandelen te beleggen op het moment dat die al historisch hoog staan.

Wie hypet er volgens jou opzettelijk de theorie van in ETF's te beleggen? Want uiteindelijk volgt de waarde van ETF's nog altijd de waarde van de onderliggende aandelen omdat ETF's maar 15-20% van de aandelenmarkt vertegenwoordigen (15% wereldwijd, 20% voor de Amerikaanse beurs)

Als ik dat hier enkele maanden terug durfde vertellen was dat als vloeken in de kerk. Dat er hier nu berichten komen dat het tijd is om te verkopen lijkt toch aan te tonen dat er stilaan terug kan gestart worden met DCA.

Ik snap de heisa toch ook niet, we staan op het niveau van vorig jaar ongeveer.
Kan iedereen gewoon eens naar zijn posts kijken waar je het hebt over lange horizon en gewoon dca en negeren.
Ja het is niet leuk en het doet pijn en het kan even duren voor het hersteld of nog erger worden eerst, maar dan koop je gewoon weer lager bij net zoals je vorig jaar deed.

Terug
Bovenaan