ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik snap de heisa toch ook niet, we staan op het niveau van vorig jaar ongeveer.
Kan iedereen gewoon eens naar zijn posts kijken waar je het hebt over lange horizon en gewoon dca en negeren.
Ja het is niet leuk en het doet pijn en het kan even duren voor het hersteld of nog erger worden eerst, maar dan koop je gewoon weer lager bij net zoals je vorig jaar deed.
Veel mensen zijn het laatste jaar ingestapt en hebben geen ervaring. Ik maak me zelf niet druk (of ja, een klein beetje) maar begrijp de heisa volledig.

Als ik lees wat voor bagger hier de laatste 2 pagina's weer in het topic verschenen is ben ik redelijk zeker dat de 🤡 nog steeds dezelfde is.

Zero return nu voor de ETF belegger van 2021 tot nu (4 jaar & inflation adjusted).

Een nieuwe lost decade zou niet onlogisch zijn gezien de 2009-2021 bull run. In de vorige eeuw hebben we verschillende periodes van 10-20 jaar met flat indexes gezien, iets wat de meesten zich nu niet meer kunnen inbeelden.

En dan kan heel de hangmat beleggen theorie ook direct weer de vuilbak in.

Zero return nu voor de ETF belegger van 2021 tot nu (4 jaar & inflation adjusted).

Een nieuwe lost decade zou niet onlogisch zijn gezien de 2009-2021 bull run. In de vorige eeuw hebben we verschillende periodes van 10-20 jaar met flat indexes gezien, iets wat de meesten zich nu niet meer kunnen inbeelden.

Van Hangmatbeleggen naar Glijbaanbeleggen, in een week tijd

Ik heb de indruk dat passive investing blijkbaar betekent dat je blijft je geld ergens insteken zonder zelf kritisch na te denken.

Bij de dotcombubbel werd er niet vooraf door de IT-bedrijven gecommuniceerd dat ze wat aan het foefelen waren met de cijfers. Bij de bankencrisis werd er niet vooraf aangekondigd dat er heel veel geld zat in schimmige producten die eigenlijk een heel hoog risicoprofiel hadden.
Hier zit je met een zot die zijn acties vooraf aankondigt. En iedereen met een notie van macro-economie weet dat die acties verkeerd gaan uitdraaien. Het is de eerste beurscrisis waarvan je een klaar en duidelijke waarschuwing hebt gekregen dat ze er aan kwam, in dat opzicht is het dus nutteloos om te verwijzen naar het verleden en 'time in the market vs timing the market'.

Verder ook vreemd om mensen alles te zien naar de beurs duwen na een daling van ochot 10% vorige week. Dat zou een significante daling zijn geweest na jaren bear market, maar niet na een gigantische bullrun. Ook nu zit je nog maar aan het niveau van januari 2024, en dit terwijl de outlook voor de wereldeconomie er heel wat grimmiger uitziet. Ik duw pas opnieuw geld naar de beurs wanneer er tekenen komen dat Trump wankelt.
Vergis je niet, er is blijvende schade zelfs al worden alle maatregelen vandaag omgedraaid. Want het vertrouwen is weg, en dat komt niet zomaar terug, als het al helemaal terugkomt. Maar tis wel één man die de koersen nu naar beneden duwt.

Is er een update over het beleid van Trump?
Straddle gaat de komende jaren gewoon eventjes alles negeren en dan terugkomen alsof hij nooit iets gezegd heeft. Dat heeft hij al eerder gedaan.

Huplaaaa! Liever genieten van het leven en eens de echte glijbaan nemen, dan je druk maken over al die zever.

Als jullie nu al panikeren na amper drie weken daling, dan investeer je waarschijnlijk met geld dat je eigenlijk niet kunt missen en laat je het beter op een spaarrekening staan, of een staatsbonneke.

giphy.gif

Lijkt me dat de ETF-discussie nu ook al gepolariseerd is tussen de mensen die nog enige twijfels hebben en de mensen die zeer -IMO onrealistisch- optimistisch blijven. Nuja, goed zo, blijven kopen mannen, we kunnen er maar wel bij varen.

De discussie rond verloren geld & ETF's is hier recent nog gevoerd.

Cege heeft terecht gesteld dat als je maandelijks DCA doet er geen lost decade bestaat als je maatstaf cash op de rekening is zonder inflatie. Wat niet wegneemt dat ETF-en gerust 10-20 jaar de verkeerde investering kan zijn.

Huplaaaa! Liever genieten van het leven en eens de echte glijbaan nemen, dan je druk maken over al die zever.

Als jullie nu al panikeren na amper drie weken daling, dan investeer je waarschijnlijk met geld dat je eigenlijk niet kunt missen en laat je het beter op een spaarrekening staan, of een staatsbonneke.

giphy.gif
Kan ook wel wreed pijnlijk zijn, geef mij maar een op een band :D

Hoezo? Na elke serieuze crash is altijd al een heel snel herstel gevolgd. Als de beurs volgend jaar +15% of +20% doet zal het allemaal weer heel snel vergeten zijn.

giphy.gif
Je kan dat geld ook in een goudreserve pompen. Fort Knox onder de kerktoren.

Het ding van passief beleggen is dat je denkt het niet beter te kunnen doen dan de markt omdat iets van 80% van de actieve beleggers de markt underperformed? Dus zelfs al is er platte periode van 10 jaar, de kans is reëel dat je dan als indexbelegger nog steeds beter af bent dan iemand die in die periode probeert actief te beleggen (en dan zo waarschijnlijk een slechter resultaat haalt dan de markt en dus slechter dan de indexbelegger). Als de markt 10 jaar niet of negatief beweegt lijkt het me weinig waarschijnlijk dat een actieve belegger het dan zo veel beter zal doen. Als de markt niet meewerkt is het gewoon kut voor iedereen.

En eigenlijk is het een bull market net eenvoudiger om te actief te outperformen dan in een bear market. Smijt wat geld tegen random aandelen met hoge bèta, de markt gaat omhoog en je outperformed. Daardoor kunnen ook fenomenen als wallstreetbets en meme stonks ontstaan. Het is maar als we in een bear market zitten en de markt tegen u werkt dat de echt goede actieve beleggers zichzelf kunnen bewijzen (en de gemiddelde mens dus nog steeds beter af is in een market tracker).

Het is moeilijk te vergelijken maar er zullen genoeg stockpickers zijn die het veel slechter doen.
Oprechte vraag : Zijn er wereldindexen die op 20 jaar geen return hebben behaald?

Het ding van passief beleggen is dat je denkt het niet beter te kunnen doen dan de markt omdat iets van 80% van de actieve beleggers de markt underperformed? Dus zelfs al is er platte periode van 10 jaar, de kans is reëel dat je dan als indexbelegger nog steeds beter af bent dan iemand die in die periode probeert actief te beleggen (en dan zo waarschijnlijk een slechter resultaat haalt dan de markt en dus slechter dan de indexbelegger). Als de markt 10 jaar niet of negatief beweegt lijkt het me weinig waarschijnlijk dat een actieve belegger het dan zo veel beter zal doen. Als de markt niet meewerkt is het gewoon kut voor iedereen.

En eigenlijk is het een bull market net eenvoudiger om te actief te outperformen dan in een bear market. Smijt wat geld tegen random aandelen met hoge bèta, de markt gaat omhoog en je outperformed. Daardoor kunnen ook fenomenen als wallstreetbets en meme stonks ontstaan. Het is maar als we in een bear market zitten en de markt tegen u werkt dat de echt goede actieve beleggers zichzelf kunnen bewijzen (en de gemiddelde mens dus nog steeds beter af is in een market tracker).
En bij accumulerende ETF's zoals IWDA worden dividenden ook terug geïnvesteerd dus wanneer de prijs van de aandelen gelijk blijft zou de prijs moeten stijgen (al gaan er ook lopende kosten af).

Het is moeilijk te vergelijken maar er zullen genoeg stockpickers zijn die het veel slechter doen.
Oprechte vraag : Zijn er wereldindexen die op 20 jaar geen return hebben behaald?

Stockpicking is op lange termijn verliezen, het is wel leuk ja, maar niet voor mij weggelegd, 'k hou me liever met andere dingen bezig.

Deze die verkopen om hun verlies te beperken, DANKU! Doe maar! :cool:
Hier HOLD & BUY in zulke tijden.

Klein dipje maar dankzij Trump. De covid periode was ook een ferm dipje, maar de herstel was ook mooi. Het kan erger...

7nUpaY2.png

Bron: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B4L5Y983#chart

Het doet pijn om naar mijn IWDA stocks te kijken, maarja.
Net als @kinxton ben ik hier voor de long run en zal ik mijn maandelijkse aankopen verder zetten. Mijn verdeling vandaag is ook 80% keytrade spaarrekening, 5% emergency spaarrekening en 15% IWDA. Dus ook geen man overboord, ookal sta ik op -2,25k euro op IWDA (pas een dik jaar bezig).

Je moet wel de correcte vergelijking maken, heel dat inflation adjusted gegeven etc is de verkeerde benchmark voor een passieve belegger. De vergelijking die je moet maken is ETF vs spaarrekening of hooguit een termijnrekening want dát is wat het alternatief zou zijn. En dat geld op een spaarrekening van 2% zou zwaar onder inflatie presteren dus appelen & peren...

Aub niet weer diezelfde (vermoeiende) discussie die hier tot in den treure gevoerd is bij dé staatsbon anderhalf jaar geleden...

(...)
Het is de eerste beurscrisis waarvan je een klaar en duidelijke waarschuwing hebt gekregen dat ze er aan kwam, in dat opzicht is het dus nutteloos om te verwijzen naar het verleden en 'time in the market vs timing the market'.
Ga ik niet mee akkoord, bij de eerste termijn van Trump had ik net hetzelfde voorgevoel en toen alles verkocht omdat dat logisch leek, alles is daarna gewoon sterk blijven stijgen. Ditmaal natuurlijk heel wat minder (voorlopig!), maar in het geheel is dit weer gewoon de zoveelste schommeling en zou ik ook niets anders gedaan willen hebben, want dat zou market timing zijn :p. Oprecht ook geen stress hier, begin januari nog voor 50k gekocht en dat is nu uiteraard ongeveer een derde minder waard, maar dat hoort er ook gewoon bij. Wat jij voorstelt is gewoon market timing en in hindsight ziet alles er logisch uit.

Verder ook vreemd om mensen alles te zien naar de beurs duwen na een daling van ochot 10% vorige week. Dat zou een significante daling zijn geweest na jaren bear market, maar niet na een gigantische bullrun. Ook nu zit je nog maar aan het niveau van januari 2024, en dit terwijl de outlook voor de wereldeconomie er heel wat grimmiger uitziet.
Wat maakt een daling van één week nu uit? We staan (op de EUR-nominated S&P500 trackers) op ongeveer -30% van de ATH, dat zijn uitstekende aankoopmomenten. Een daling van (random cijfers) 50% is na een groei van 3000% toch nog steeds een daling van 50%, wat maakt die minder significant? :p

maandag verkoop ik waarschijnlijk al mijn etf’s. De chaos en spanningen zullen sowieso nog aanblijven tot 9april. Nog een paar zo’n stunten en de daling zal volgens mijn nog niet stoppen.
Jammer. Verlies incasseren en terug inkopen wanneer de stabiliteit terugkeert. Jammer van die paar maandlonen…
Na zo'n grote drop verkopen is ongeveer het slechtste wat je kan doen. En daarna "terug inkopen wanneer de stabiliteit terugkeert", wanneer is dat dan? Als we terug in de buurt van de ATH komen en je alle gains tot dat punt hebt gemist? :p

Terug
Bovenaan