Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daar ben ik ook al geruime tijd over aan het twijfelen.Ligt eraan, ik verwacht dat eigenlijk niet echt nodig te hebben buiten wettelijk pensioen, groepsverzekering en spaargeld. Heb ook nog wat pensioensparen staan bij de bank, maar ik ben daar eigenlijk mee gestopt, zou beter de 30% incasseren en dat mee in de ETF steken.
De ETF's zijn voor als het echt misgaat ooit en meer als extra verzekering.
Daar ben ik ook al geruime tijd over aan het twijfelen.
Ik kreeg onlangs mijn status ivm pensioensparen, waar ik al een tijdje mee gestopt ben.
Kost van 117€/jaar, alle vergoedingen ingerekend.
Zou nog 25 jaar vaststaan dus dat zou dan 2925€ aan kosten zijn. Als ik door de zure appel bijt dan betaal ik 3036€ belasting (33%) en 598€ gemeentebelasting (6,5%) = 3634€ = een verschil van 709€ 'verlies'.
Of bekijk ik dit helemaal verkeerd?
In dit topic ga je al heel veel informatie vinden. In de befire reddit vind je ook heel veel in de wiki.Gegroet,
Door bouwen / kinderen krijgen en van die toestanden ben ik nu gezinshoofd, midden 30 en van plan op nieuw aan beleggen te doen. Ik heb ooit een financiële bachelor gedaan en had vroeger een Keyplan maar ben er nu jaren mee gestopt doordat toch alle cash naar de bouw van de woning ging. Nu de spaarbuffers zijn aangevuld en alles wat stabieler is, overweeg ik een 250 EUR en naderhand tot 500 EUR per maand te beleggen (noot, pensioensparen doen we ook maximaal sinds 10 + jaar en blijven we ook doen).
Eerst dacht ik mij er niet veel van aan te trekken en gewoon bij onze huisbank (Argenta) met een investeringsplan in een dynamisch gemengd kernfonds te beleggen. Nu merk ik echter dat er wel een hele hoop veranderde qua mogelijkheden. De verschillen tussen ETF en MF zal ik zelf nog eens uitspitten.
Maar mijn grootste vraag die ik hier stel, als ik mij er niet teveel van aan wil trekken en gewoon 20 jaar of langer maandelijks wil beleggen als een goede huisvader, blijf ik dan gewoon best in het aanbod van mijn eigen bank (in dit geval Argenta, die hun kostenstructuur lijkt nog mee te vallen). Of loont het echt te moeite om terug naar een Keytrade te gaan of zelfs ETF broker te kijken? Ik moet er ook nog goed van 's slapen en thuis verantwoord krijgen aan de wederhelft. Ik vond het vroeger al een heel omslachtig procedé om mijn Keyplan bij Keytrade op te vragen (misschien maar goed ook) toen ik het geld nodig had voor te bouwen.
2% instapkosten én 1,5% jaarlijkse kosten lijkt mij alleszins niet mee te vallen (ik ben een tevreden klant bij Argenta, ik doe er niets meer van beleggingen).Gegroet,
*Knip*
Maar mijn grootste vraag die ik hier stel, als ik mij er niet teveel van aan wil trekken en gewoon 20 jaar of langer maandelijks wil beleggen als een goede huisvader, blijf ik dan gewoon best in het aanbod van mijn eigen bank (in dit geval Argenta, die hun kostenstructuur lijkt nog mee te vallen). Of loont het echt te moeite om terug naar een Keytrade te gaan of zelfs ETF broker te kijken? Ik moet er ook nog goed van 's slapen en thuis verantwoord krijgen aan de wederhelft. Ik vond het vroeger al een heel omslachtig procedé om mijn Keyplan bij Keytrade op te vragen (misschien maar goed ook) toen ik het geld nodig had voor te bouwen.
2% instapkosten én 1,5% jaarlijkse kosten lijkt mij alleszins niet mee te vallen (ik ben een tevreden klant bij Argenta, ik doe er niets meer van beleggingen).
Ik ben vorig jaar ook gestopt met pensioensparen vanwege de lagere opbrengst én wederom hoge kosten.
Je hebt zelf ook geen controle op dit geld (voor sommigen is dit dan weer goed) en wanneer de overheid de regels durft te wijzigen (bv werken tot 69) dan moet je dit ondergaan.
Ik doe mijn beleggingen zelf via ETF's, je betaalt je transactiekost en gemiddelde kost van 0,2%/jaar.
Geen ervaring met Keyplan.
Als je die extra rekeningen effectief op naam van u kinderen gaat zetten is het rechtstreekse resultaat volgens mij wel dat die gasten toegang hebben als ze 18 jaar worden. (Spreek mij gerust tegen als dit niet zou kloppen) Ik vind dat persoonlijk niet wenselijk. Ik wil later zelf kunnen beslissen wanneer, hoe en waaraan dat geld dat wij voor hen sparen besteed wordt maar er zijn waarschijnlijk evengoed mensen die redeneren "ze krijgen bedrag X en als ze er alles doorjassen is dat HUN probleem.".
Bij Keyplan zitten de kosten enkel bij de fondsbeheerders, dus is het een zaak van de fiches uit te vogelen. Na dit topic verder door te nemen ben ik wat meer ingelezen in ETF's en lijkt het me inderdaad de betere oplossing voor LT-beleggen. Ik heb nog een Bolero account, ik ga daar eens rondneuzen zodra mijn itsme app besluit om nog eens mee te werken. DeGiro ga ik mooi links laten liggen, kan goed werken voor sommigen maar op vlak van financiën ga ik toch voor een duurdere en betrouwbaardere partner gaan.
Slecht voorbeeld gepakt zeker? Het is niet verdwenen, het is opgegaan in saxobank. Als gebruiker kon je gewoon verder doen met je account.Zo is bijvoorbeeld Binckbank ook verdwenen
Het is overgenomen door Saxo. Binck bestaat niet meer.Slecht voorbeeld gepakt zeker? Het is niet verdwenen, het is opgegaan in saxobank. Als gebruiker kon je gewoon verder doen met je account.
Bij de overname waren ze duurder, maar ondertussen moet Saxo zowat de goedkoopste Belgische broker zijn.Het is overgenomen door Saxo. Binck bestaat niet meer.
Maar spreek elke ex-binckbank en zij zullen u alvast bevestigen dat het geen stap vooruit is. Waar binck garant stond voor scherpe prijzen is dit gevoelig duurder geworden bij saxo.
Maar je account is gewoon overgezet hè. Als gebruiker veranderde er nx met je ETF’s. En ik kan het gewoon mezelf vragen, ik gebruikte vroeger binck en ben gestopt nadat het overgegaan is in saxo.Het is overgenomen door Saxo. Binck bestaat niet meer.
Maar spreek elke ex-binckbank en zij zullen u alvast bevestigen dat het geen stap vooruit is. Waar binck garant stond voor scherpe prijzen is dit gevoelig duurder geworden bij saxo.
Dat uw gegevens overgezet werden lijkt me ook niet meer dan normaal, het zou maar erg zijn.
Ik zat aan de andere kant, maar 2 dagen mijn rekening niet kunnen raadplegen en de app is er serieus op vooruit gegaan sinds crelan AXA overgenomen heeft. Ik ben een tevreden manIk ben ook één van de gelukkige die klant was bij AXA. Leuk zo de fusie met Crelan hoor.
5 dagen niet mijn rekening kunnen raadplegen, een app en website die minder overzichtelijk is, transacties die minder duidelijk zijn en als klap op de vuurpijl 1€ per maand meer betalen.
Maar hey, ze hebben mijn gegevens overgezet, wat een helden!

Ik de vraag echt stellen.Ik zat aan de andere kant, maar 2 dagen mijn rekening niet kunnen raadplegen en de app is er serieus op vooruit gegaan sinds crelan AXA overgenomen heeft. Ik ben een tevreden man![]()

Je moest nog inloggen met pincode. Face ID of fingerpint was niet eens een optie.Ik de vraag echt stellen.
Was de app voorheen dan nog slechter??![]()
Kan je daar niet onderuit (die extra euro)? Begin dit jaar is Bpostbank opgegaan in BNP, plots was mijn gratis zichtrekening (enfin, gratis als er €250/maand doorging) ook by default €2,99/maand oid als "meest geschikte optie"... dat kon ik toen met een paar klikken omzetten naar een gratis optie.Ik ben ook één van de gelukkige die klant was bij AXA. Leuk zo de fusie met Crelan hoor.
5 dagen niet mijn rekening kunnen raadplegen, een app en website die minder overzichtelijk is, transacties die minder duidelijk zijn en als klap op de vuurpijl 1€ per maand meer betalen.
Maar hey, ze hebben mijn gegevens overgezet, wat een helden!
BNP/Fintro is ook nog gewoon met pincode, tenzij je fingerprint ergens moet aanvinken...Je moest nog inloggen met pincode. Face ID of fingerpint was niet eens een optie.

BNP is bij mij al heel lang met Face IDKan je daar niet onderuit (die extra euro)? Begin dit jaar is Bpostbank opgegaan in BNP, plots was mijn gratis zichtrekening (enfin, gratis als er €250/maand doorging) ook by default €2,99/maand oid als "meest geschikte optie"... dat kon ik toen met een paar klikken omzetten naar een gratis optie.
BNP/Fintro is ook nog gewoon met pincode, tenzij je fingerprint ergens moet aanvinken...![]()
Idd echt al jaren.BNP is bij mij al heel lang met Face ID
Als het geld is dat je kan missen, moet je er niet wakker van liggen...Het is toch met een bang hartje dat ik vandaag voor 2000 euro IWDA gekocht heb, het is sinds de laatste grote daling wel massief gestegen...
Ik koop via Bolero, maar is het nu beter om maandelijks 2k te kopen of elk kwartaal 6k? Kwestie van makelaarskosten?
Als het geld is dat je kan missen, moet je er niet wakker van liggen...
En voor de kosten maakt het niet veel uit. Degiro zal bv wel een pak goedkoper zijn als je maandelijks 2K koopt. Op jaarbasis 90 euro vs 12 euro.