ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Deze inschatting van een persoon die consistent aantoont er ‘wel wat’ van te weten, in een periode waarin blijkbaar een boek over hangmatbeleggen wordt gepumpt op HLN 🤔 Zou dit meer kunnen zeggen dan subjectieve TA?
Ik vind het nu wel wat louche dat er hier één de hangmatbeleggers boek heeft gekocht en er nu plots een artikelop hln.be vandaag over "hangmatbeleggers". :p

Ik vind het nu wel wat louche dat er hier één de hangmatbeleggers boek heeft gekocht en er nu plots een artikelop hln.be vandaag over "hangmatbeleggers". :p

Dat artikel trekt op niks he.
Als ‘luie’ belegger neem je geen beslissingen terwijl je portefeuille automatisch aangroeit
Dat klopt helemaal niet natuurlijk. :unsure:

HLN leest hier gewoon mee en doet inspiratie op voor nog meer click-bait artikels :p

Dag janvo, zo te lezen zit ik momenteel ongeveer in dezelfde situatie als jou. Heb ongeveer dezelfde bedragen waar ik mee worstel.
Ik zou het volgende doen, maar anderen hebben er een andere mening over (iedereen heeft een andere risicobereidheid ed):
1) Maandelijks 1000€ beleggen. IWDA of IMIE. Voor dipaankopen heb je dan nog je 50000€.
2) Is eigenlijk zelfde als vraag 1). Wat je ook kunt doen is die 50000€ delen door 60 maanden en dat bedrag boven op de 1000€ maandelijks besteden. Dan hoef je niet te kijken naar dipaankopen. Je moet je wel steeds de vraag stellen: kan ik het emotioneel aan indien de beurs 30%, 40%, 60% of zoals in de jaren eind 20-begin 30 met 80-tal %. Dus indien je portefeuille van bv. 50000€ naar 25000€ zakt, en je daarbuiten dan geen vrije cash meer hebt.
3) Ik overweeg enkel mijn “50000€” stapsgewijs aan het werk te zetten na een serieuze daling. Wat een serieuze daling is, is moeilijk in een standaardtekst te definiëren. Je moet zeten dat de beurs bv. 2 jaar op rij met 20% of zelfs meer kan zakken. Indien je dan cadh achter de hand hebt, en je koopt bv. (Ik zeg maar wat) een eerste deel bij na daling van 25%, en een 2e deel na daling van 40%, dan zie je die daling nog meer als een “kans”, en kun je de daling emotioneel ook beter aan.
4) Zoiets is steeds moeilijk te zeggen. Daarom doe je je maandelijkse DCA met 1000€. Bij IWDA is het vooral een kwestie om te zien of het door 80€ breekt op korte termijn (op lange termijn zal dit het wel doen). Wat ik denk/waar ik rekening mee hou, is dat in 2024-2025 (wie weet al eerder?) de beurs een duik naar beneden gaat maken. Waarom? Ik verwacht een verdere escalatie in Oekraïne. Waarom? Oa. Een zittende Amerikaanse president heeft nog nooit de verkiezingen verloren op het ogenblik dat ze rechtstreeks in oorlog waren. De partij van Biden gaat de macht proberen te houden. Voor de verkiezingen van 2024 verwacht ik een diepere inmenging van Amerika. Maar… na de beursdaling verwacht ik een verdere interveniëring van de FED waarna de beurzen weer fors gaan stijgen, alsmede de inflatie. De westerse overheden willen op de ene manier wel graag veel inflatie, want dan wordt hun overheidsschuld kleiner tov het bruto binnenlands product. Anderzijds is er het probleem dat, indien ze de rente nu te lang te hoog houden, de overheden in de problemen kunnen komen. Daarom dat dit nu allemaal in schokken moet gebeuren.

Gassy, ik stelde de vraag eerder om je strategie te begrijpen. De cijfers waren als voorbeeld. Bedankt voor het advies, maar met alle respect, volg ik koppig mijn eigen plan. Niets persoonlijk.

Als ik het goed begrijp is je strategie om 1000 euro maandelijks in te leggen en de 50000 euro achter de hand te houden voor een 'dip-inleg'. Waarom leg je de 1000 euro dan suboptimaal maandelijks in? Volgens jouw strategie lijkt het me dat je deze moet opsparen voor een 'dip-inleg'? Je verwacht aan betere prijzen te kunnen bijkopen begrijp ik, dan lijkt het me onverstandig om maandelijks te investeren gezien dit niet aan -20%, -30% of -40% is?

@Gassy sprak over bijkopen bij een grote daling (waarbij een grote daling minstens 10% is). Als ik hier kijk waren er 8 maanden met een dip groter dan 10%. 8 maanden van de 536, oftewel 1.5% van de maanden.

Of begrijp ik je strategie verkeerd?

Stel je voor dat er nooit een dip is. Dan zit je daar met 50k die nooit invested raakt. :laugh:
Bv. Als uw startjaar 1992 tot 1995 was, of 2012 tot 2016, waarbij de indexen bij de volgende -15%+ daling nooit meer lager gingen dan uw startpunt.

Dit gezegd zijnde, indexen staan zeer hoog in relatie tot de interestvoeten...
Ik denk dus niet dat we in 1992 of 2012 zitten.
Maar we zitten in het passive investment topic, dus dat heeft geen belang voor DCA.

Stel je voor dat er nooit een dip is. Dan zit je daar met 50k die nooit invested raakt. :laugh:
Maar wel met je maandelijkse inleg 😉. Zou die niet direct geïnvesteerde 50k (voorbeeldbedrag) zo’n groot probleem zijn? Dan zijn er veel mensen in België met een groot probleem 😅

Dit gezegd zijnde, indexen staan zeer hoog in relatie tot de interestvoeten...
Ik denk dus niet dat we in 1992 of 2012 zitten.
Inderdaad…

@Gassy sprak over bijkopen bij een grote daling (waarbij een grote daling minstens 10% is). Als ik hier kijk waren er 8 maanden met een dip groter dan 10%. 8 maanden van de 536, oftewel 1.5% van de maanden.

Of begrijp ik je strategie verkeerd?
Hoe kom je aan die 10%? Bron? Waar jij naar verwijst spreekt over niet “5-10%” 🤔. Heb niet geschreven dat 10,1% wel ok is 🤷‍♂️.

Maar wel met je maandelijkse inleg 😉. Zou die niet direct geïnvesteerde 50k (voorbeeldbedrag) zo’n groot probleem zijn? Dan zijn er veel mensen in België met een groot probleem 😅

Ken je het principe 'opportunity cost'?

Opportunity costs represent the potential benefits that an individual, investor, or business misses out on when choosing one alternative over another. Because opportunity costs are unseen by definition, they can be easily overlooked. Understanding the potential missed opportunities when a business or individual chooses one investment over another allows for better decision making.

https://www.investopedia.com/terms/o/opportunitycost.asp

Ken je het principe 'opportunity cost'?

Opportunity costs represent the potential benefits that an individual, investor, or business misses out on when choosing one alternative over another. Because opportunity costs are unseen by definition, they can be easily overlooked. Understanding the potential missed opportunities when a business or individual chooses one investment over another allows for better decision making.

https://www.investopedia.com/terms/o/opportunitycost.asp
Zo kan het ontbreken aan cash een opportuniteitskost meebrengen wanneer aandelen zeer laag staan 👍. Of klopt die uitleg in die richting niet 🤔.

Zo kan het ontbreken aan cash een opportuniteitskost meebrengen wanneer aandelen zeer laag staan 👍. Of klopt die uitleg in die richting niet 🤔.

Maar je gaat er toch van uit dat de beurzen gaan stijgen? Je legt maandelijks geld in heb ik begrepen.

Anders moet je onderstaande nog even beantwoorden?

Gassy, ik stelde de vraag eerder om je strategie te begrijpen. De cijfers waren als voorbeeld. Bedankt voor het advies, maar met alle respect, volg ik koppig mijn eigen plan. Niets persoonlijk.

Als ik het goed begrijp is je strategie om 1000 euro maandelijks in te leggen en de 50000 euro achter de hand te houden voor een 'dip-inleg'. Waarom leg je de 1000 euro dan suboptimaal maandelijks in? Volgens jouw strategie lijkt het me dat je deze moet opsparen voor een 'dip-inleg'? Je verwacht aan betere prijzen te kunnen bijkopen begrijp ik, dan lijkt het me onverstandig om maandelijks te investeren gezien dit niet aan -20%, -30% of -40% is?

Graag jullie advies bij deze uiteenzetting 😉. Luister ook naar wat gezegd wordt over de hoogte van de shiller index 😉

Laatst bewerkt:
Waarom koop je maandelijks IWDA als je verwacht dat het gaat dalen?
Voor het geval ik toch ongelijk heb… Dan win ik geld. Als ik gelijk heb… ook… Op zich herstelt de markt zich altijd, al kan daar soms 10 jaar of meer overheen gaan op hoogtepunt terug te bereiken.

Voor het geval ik toch ongelijk heb… Dan win ik geld. Als ik gelijk heb… ook… Op zich herstelt de markt zich altijd, al kan daar soms 10 jaar of meer overheen gaan op hoogtepunt terug te bereiken.
Dus eigenlijk weet je het allemaal niet zo goed en doe je maar wat?

Prettig weekend nog.

Dus eigenlijk weet je het allemaal niet zo goed en doe je maar wat?
Juist niet… Als ik nu alles zou investeren in 1 keer zou ik zomaar wat doen… Ik bouw bepaalde zekerheid in dewelke mij in beide richtingen zullen opleveren… Denk dat Janus dat op zich wel zou begrijpen 🤔. Ik wil niet te greedy zijn.
Ik ga niet al mijn geld investeren op een moment dat we aan de bovenkant van een mogelijke dubbele top zitten.

Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan die 10%? Bron? Waar jij naar verwijst spreekt over niet “5-10%” 🤔. Heb niet geschreven dat 10,1% wel ok is 🤷‍♂️.
Ok, welk percentage telt dan wel als een grote daling? Het zullen dus nog minder maanden zijn dan bij 10%, dus nog minder dan 1.5% van de maanden om met je achtergehouden cash extra aan te kopen? Of begrijp ik het verkeerd?

Ok, welk percentage telt dan wel als een grote daling? Het zullen dus nog minder maanden zijn dan bij 10%, dus nog minder dan 1.5% van de maanden om met je achtergehouden cash extra aan te kopen? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik zou zeggen bv S&P500 op 3200 (8000€), 2500 (16000€) en vervolgens rond 2000 (24000€). Tel maar terug van 4340 waar het nu staat.

Terug
Bovenaan