Dag janvo, zo te lezen zit ik momenteel ongeveer in dezelfde situatie als jou. Heb ongeveer dezelfde bedragen waar ik mee worstel.
Ik zou het volgende doen, maar anderen hebben er een andere mening over (iedereen heeft een andere risicobereidheid ed):
1) Maandelijks 1000€ beleggen. IWDA of IMIE. Voor dipaankopen heb je dan nog je 50000€.
2) Is eigenlijk zelfde als vraag 1). Wat je ook kunt doen is die 50000€ delen door 60 maanden en dat bedrag boven op de 1000€ maandelijks besteden. Dan hoef je niet te kijken naar dipaankopen. Je moet je wel steeds de vraag stellen: kan ik het emotioneel aan indien de beurs 30%, 40%, 60% of zoals in de jaren eind 20-begin 30 met 80-tal %. Dus indien je portefeuille van bv. 50000€ naar 25000€ zakt, en je daarbuiten dan geen vrije cash meer hebt.
3) Ik overweeg enkel mijn “50000€” stapsgewijs aan het werk te zetten na een serieuze daling. Wat een serieuze daling is, is moeilijk in een standaardtekst te definiëren. Je moet zeten dat de beurs bv. 2 jaar op rij met 20% of zelfs meer kan zakken. Indien je dan cadh achter de hand hebt, en je koopt bv. (Ik zeg maar wat) een eerste deel bij na daling van 25%, en een 2e deel na daling van 40%, dan zie je die daling nog meer als een “kans”, en kun je de daling emotioneel ook beter aan.
4) Zoiets is steeds moeilijk te zeggen. Daarom doe je je maandelijkse DCA met 1000€. Bij IWDA is het vooral een kwestie om te zien of het door 80€ breekt op korte termijn (op lange termijn zal dit het wel doen). Wat ik denk/waar ik rekening mee hou, is dat in 2024-2025 (wie weet al eerder?) de beurs een duik naar beneden gaat maken. Waarom? Ik verwacht een verdere escalatie in Oekraïne. Waarom? Oa. Een zittende Amerikaanse president heeft nog nooit de verkiezingen verloren op het ogenblik dat ze rechtstreeks in oorlog waren. De partij van Biden gaat de macht proberen te houden. Voor de verkiezingen van 2024 verwacht ik een diepere inmenging van Amerika. Maar… na de beursdaling verwacht ik een verdere interveniëring van de FED waarna de beurzen weer fors gaan stijgen, alsmede de inflatie. De westerse overheden willen op de ene manier wel graag veel inflatie, want dan wordt hun overheidsschuld kleiner tov het bruto binnenlands product. Anderzijds is er het probleem dat, indien ze de rente nu te lang te hoog houden, de overheden in de problemen kunnen komen. Daarom dat dit nu allemaal in schokken moet gebeuren.