ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

interessante visie over hoe door de informatieverspreiding (zoals gsm en internet) de voordelen van de professionele beleggers dalen ten aanzien van de particuliere belegger en waarom je we eigenlijk gewoon etf's zouden moeten kopen ipv individuele aandelen.

interessante visie over hoe door de informatieverspreiding (zoals gsm en internet) de voordelen van de professionele beleggers dalen ten aanzien van de particuliere belegger en waarom je we eigenlijk gewoon etf's zouden moeten kopen ipv individuele aandelen.
Langs de andere kant (op basis van ervaringen sinds corona...):

Als er plots 1000 zotte Indiërs bijkomen die beginnen speculeren op die visprijzen, zowel naar boven toe als naar beneden?
En als op de koop toe de publieke transparante gigantische informatiestroom een kluwen geworden is van 1000 complete desinformatie bronnen (aangevuld met nietzeggende AI artikelen en meningen van Jef van om de hoek), gemixt met 5 'echte info' bronnen, waardoor het voor een leek extreem moeilijk wordt om feit van fictie te onderscheiden?

Dan denk ik dat die enorme informatieverspreiding terug een nadeel wordt voor de particuliere belegger.

Je ziet dat trouwens ook in de politiek.
De utopie dat de burger nu supergeinformeerd is door het transparante internet, is nu wel al een tijdje doorprikt...
Zie pol&actua op dit (dan nog zogezegde elitairdere) forum.

Laatst bewerkt:
Langs de andere kant (op basis van ervaringen sinds corona...):

Als er plots 1000 zotte Indiërs bijkomen die beginnen speculeren op die visprijzen, zowel naar boven toe als naar beneden?
En als op de koop toe de publieke gigantische transparante informatiestroom een kluwen geworden is van 1000 complete desinformatie bronnen (aangevuld met nietzeggende AI artikelen en meningen van Jef van om de hoek), gemixt met 5 'echte info' bronnen, waardoor het voor een leek extreem moeilijk wordt om feit van fictie te onderscheiden?

Dan denk ik dat die enorme informatieverspreiding terug een nadeel wordt voor de particuliere belegger.

Je ziet dat trouwens ook in de politiek.
De utopie dat de burger nu supergeinformeerd is door het transparante internet, is nu wel al een tijdje doorprikt...
Zie pol&actua op dit (dan nog zogezegde elitairdere) forum.
Dat is inderdaad een bedenking die we ook moeten maken. Maar dan nog lijkt mij het punt van dat artikel overeind te blijven dat je eigenlijk beter index belegd gezien het outperformen van de index ongelofelijk moeilijk geworden is.

Dat is inderdaad een bedenking die we ook moeten maken. Maar dan nog lijkt mij het punt van dat artikel overeind te blijven dat je eigenlijk beter index belegd gezien het outperformen van de index ongelofelijk moeilijk geworden is.
Ja dat sowieso, maar dat was 10-20-30 jaar geleden niet anders.

Ik zou zelfs zeggen dat het 20-30 jaar geleden eigenlijk moeilijker was.

Daar bestond bv. geen periode waarbij Berkshire, 1 van de meest gekende aandelen ter wereld, gedurende jaren aan een stuk permanent ondergewaardeerd was. (slechts 1 keer vrij kort, gedurende begin 2000).
Tussen 2016 en 2021 was dit -ook voor een relatieve beginneling merkbaar- quasi continu ondergewaardeerd, met Buffett die aandelen terugkocht, de sum of the parts die 20% meer waard was dan de beurskoers, of zelfs iets compleet simplistisch zoals price/bookvalue die lager stond dan wat Buffett zelf letterlijk in interviews zei dat het 'significantly undervalued' was.

En het interesseerde de markt gewoon absoluut niets. Want er was hipper en spectaculairder nieuws te beleven.

Zie ook deze Passive Investing discussie.

Zelfs over dit niche onderwerp binnen een bepaald interesseveld, zijn er ondertussen een miljoen websites/meningen/strategieën/producten...

Geen kat die ermee wil beginnen die ondertussen nog het bos door de bomen ziet, alhoewel alle info wel op internet te vinden is.

Ik zie dat wel graag eigenlijk :)

Hier voor de Hangmatbeleggers onder jullie een opname van de 'hangmatbelegger' en co-auteur van het boek 'De Hangmatbelegger' Yoran Brondsema die te gast was in de twee wekelijkse FIRE Community.Call. Had de link via mail doorgekregen, maar had hem vandaag pas gezien. Zat in de ongewenste email:

Is er iemand die investeert in een dividend ETF (bv TDIV)?
Ik weet het, het is fiscaal minder interessant (30% RV, niet recupereerbaar via belastingen); maar het kan wel zorgen voor wat extra cashflow.
ACC is veel interessanter, maar met het vrijgekomen dividend van de TDIV kan je wel andere zaken kopen of gewoon... wat extra zakgeld :)

Momenteel investeer ik hoofdzakelijk in IWDA (75-80%), met het overige koop ik nu REITS (O, ADC, VICI, MAIN, ...) of GVV's

Ik weet het, het is fiscaal minder interessant (30% RV, niet recupereerbaar via belastingen); maar het kan wel zorgen voor wat extra cashflow.
ACC is veel interessanter, maar met het vrijgekomen dividend van de TDIV kan je wel andere zaken kopen of gewoon... wat extra zakgeld :)

Momenteel investeer ik hoofdzakelijk in IWDA (75-80%), met het overige koop ik nu REITS (O, ADC, VICI, MAIN, ...) of GVV's

Voor wat het waard is, ik kijk er simpel naar: ik wil geen extra cashflow maar vermogensopbouw, dus liever geen dividend maar accumuleren.
Als ik iets anders wil bijkopen, doe ik dat wel naast of in plaats van extra ETF's aankopen, eerder dan te wachten op een paar procent dividend die eerst nog eens goed belast worden.

Maar ik ga er daarbij wel van uit:
1) dat ik dat geld nog voor 10 à 25 jaar beleg, ik kan me voorstellen dat iemand met een andere beleggingshorizon extra cashflow interessanter kan vinden als een vorm van extra inkomsten uit vermogen
2) dat ik meer wil beleggen in de ETF's die ik al heb

Voor wat het waard is, ik kijk er simpel naar: ik wil geen extra cashflow maar vermogensopbouw, dus liever geen dividend maar accumuleren.
Als ik iets anders wil bijkopen, doe ik dat wel naast of in plaats van extra ETF's aankopen, eerder dan te wachten op een paar procent dividend die eerst nog eens goed belast worden.

Maar ik ga er daarbij wel van uit:
1) dat ik dat geld nog voor 10 à 25 jaar beleg, ik kan me voorstellen dat iemand met een andere beleggingshorizon extra cashflow interessanter kan vinden als een vorm van extra inkomsten uit vermogen
2) dat ik meer wil beleggen in de ETF's die ik al heb
Mijn beleggingshorizon is nog 20-25 jaar.
Maar je hebt ergens wel gelijk, doel is ook vermogensopbouw. Sinds dit jaar zijn mijn vrouw en ikzelf gestopt met pensioensparen. Dat geld steken we nu extra in ETF’s.
Voorlopig zijn dit IWDA/EMIM, af en toe wat UISN. Semiconductoren hield ik ook wat in het oog, maar verder geen thematische dingen.

Ik ben gestart met IWDA, daarna wat TDIV gekocht en nu ook wat individuele dividendaandelen.

Is fiscaal inderdaad misschien niet het interessantste, maar vind het wel leuker op die manier.

Ik ben op zoek naar een vastrenderende money market ETF, accumulating, die je kan kopen met een TOB van 0,12%. Iemand die er hier een goeie voor kent? Ik heb er al heel wat gevonden maar hebben meestal een TOB transactietaks van 0,35%.

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een vastrenderende money market ETF, accumulating, die je kan kopen met een TOB van 0,12%. Iemand die er hier een goeie voor kent. Ik heb er al heel wat gevonden maar hebben meestal een TOB transactietaks van 0,35%.
Dit is de enige “geld ETF” die ik ken (ken der niks van; weet niet of je er iets aan hebt):

Amundi ETF Govies 0-6 Months Euro Investment Grade​

Een geld- of monetaire ETF is een belegging die kan concurreren met termijn- en spaarrekeningen of zelfs de staatsbon. Met leningen van overheden in de eurozone van gemiddeld 3 maanden zit je veilig. Behalve safe zijn die ook steeds rendabeler. De kortetermijnrente is gestegen en in het ETF klom de rente naar 3,86% bruto. Dit kapitaliserende ETF is wel onderhevig aan 30% roerende voorheffing op meerwaarden (Reynderstaks). Dat geeft momenteel 2,70% netto, maar beweegt met de marktrente. Kostprijs is 0,14% per jaar. In tegenstelling tot de staatsbon blijft de ETF lopen en rente verzamelen.ISIN: FR0010754200

Voor de DCA'ers die beperkte bedragen in bijvoorbeeld IWDA steken, heeft De Tijd dit gemaakt:

view

Hoe 100 euro per maand in een tracker beleggen?

Voor de DCA'ers die beperkte bedragen in bijvoorbeeld IWDA steken, heeft De Tijd dit gemaakt:

view

Hoe 100 euro per maand in een tracker beleggen?
Ik kan het artikel niet lezen maar dit overzicht geeft mij min of meer het antwoord op de vraag waar ik momenteel mee zat maar gisteren nog geen tijd had om na te gaan. Dus bedankt alvast om te delen!

Toch nog even kort advies vragen: Ik heb momenteel een positie in VWCE en IWDA op Degiro. Overgeschakeld sinds twee maanden naar IWDA omwille van de verhoogde TOB naar 1,32% voor VWCE. Er is denk ik nog speculatie of onduidelijkheid rond die TOB bij de verschillende brokers, maar ik ging even van de worst case uit voor mezelf. Nu zou ik dit willen overzetten naar Bolero, hoewel de kost daar per transactie 5x zo hoog zal zijn dan bij Degiro, maar eerder voor de gemakkelijkheid om dit bij 1 broker te hebben + de gemoedsrust (Ik acht de kans bij Bolero dat er iets zou gebeuren kleiner dan bij Degiro, ook al denk ik dat zelfs bij Degiro die kans heel klein is dat er ooit iets zal gebeuren waardoor ik geld zou kunnen verliezen dat in een ETF zat). Maar elke, of de meesten, broker zou in dat geval tot 90% van de positie vergoeden tot een maximum van € 20k als ik het goed begrijp.

Misschien overdenk ik dit en kan ik gewoon rustig bij Degiro blijven, of lijkt het toch beter om over te stappen naar Bolero? Een ander idee was om Degiro te gebruiken tot een 20k positie en daarna dit over te zetten met een éénmalige kost naar Bolero.

Thoughts?

Ik kan het artikel niet lezen maar dit overzicht geeft mij min of meer het antwoord op de vraag waar ik momenteel mee zat maar gisteren nog geen tijd had om na te gaan. Dus bedankt alvast om te delen!

Toch nog even kort advies vragen: Ik heb momenteel een positie in VWCE en IWDA op Degiro. Overgeschakeld sinds twee maanden naar IWDA omwille van de verhoogde TOB naar 1,32% voor VWCE. Er is denk ik nog speculatie of onduidelijkheid rond die TOB bij de verschillende brokers, maar ik ging even van de worst case uit voor mezelf. Nu zou ik dit willen overzetten naar Bolero, hoewel de kost daar per transactie 5x zo hoog zal zijn dan bij Degiro, maar eerder voor de gemakkelijkheid om dit bij 1 broker te hebben + de gemoedsrust (Ik acht de kans bij Bolero dat er iets zou gebeuren kleiner dan bij Degiro, ook al denk ik dat zelfs bij Degiro die kans heel klein is dat er ooit iets zal gebeuren waardoor ik geld zou kunnen verliezen dat in een ETF zat). Maar elke, of de meesten, broker zou in dat geval tot 90% van de positie vergoeden tot een maximum van € 20k als ik het goed begrijp.

Misschien overdenk ik dit en kan ik gewoon rustig bij Degiro blijven, of lijkt het toch beter om over te stappen naar Bolero? Een ander idee was om Degiro te gebruiken tot een 20k positie en daarna dit over te zetten met een éénmalige kost naar Bolero.

Thoughts?
Je overdenkt het maar als je hierdoor beter kan slapen, why not.

Jij bent de eigenaar van je ETF aandelen, niet Degiro of Bolero.
Wat uitleg in het NL

Terug
Bovenaan