ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

• Welke dividenden zijn vrijgesteld?​

Alle gewone Belgische en buitenlandse dividenden komen in aanmerking dus ook:
    • dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen zoals bijvoorbeeld Cera (zie volledige lijst(externe link)),
    • dividenden van vennootschappen met sociaal oogmerk.

De volgende dividenden zijn echter uitgesloten van de vrijstelling:
    • dividenden van juridische constructies of verkregen door tussenkomst van juridische constructies,
    • dividenden van instellingen van collectieve beleggingen,
    • dividenden verkregen door tussenkomst van gemeenschappelijke beleggingsfondsen.
    Die dividenden moet u dus verplicht aangeven in uw belastingaangifte tenzij er een bevrijdende roerende voorheffing op ingehouden is.

Ze zijn 'de duivel' vooral om mensen te waarschuwen dat het rationeel gezien geen goede keuze is, dat er betere opties zijn. Maar als jou dat een beter gevoel geeft moet je dat gewoon doen natuurlijk.
idd.
Net als de keuze tussen lump sum of DCA als je wil beginnen ook een gevoelskeuze is uiteindelijk.
Welk gevoel juist?

DCA is de rationele keuze als je een gemiddeld resultaat wil.

idd.

Welk gevoel juist?

DCA is de rationele keuze als je een gemiddeld resultaat wil.
Het kan wat scary zijn om meteen een groot bedrag in 1x op de beurs te smijten ipv het wat te spreiden (terwijl onderzoek aantoont dat het 'beter' is lump sum te doen). Ik had dat zelf ook in het begin.

(terwijl onderzoek aantoont dat het 'beter' is lump sum te doen).
Mja, onderzoek toont dat je best DCA doet als je een gemiddeld resultaat wil.

Als je lump sumt tegen een piek (wat je niet weet, want je indext), kan je 20 jaar wachten om breakeven te zijn.

Dat sluit je grotendeels uit met DCA.

Dat onderzoek over lump sum kan samengevat worden als 'beurs stijgt op lange termijn, dus als je op 100 tijdstippen lump sum doet, zal je gemiddeld beter af zijn dan met dca.'
Wat nogal logisch is.

Maar 20% van de tijd zal je dik verkeerd zitten en 10-15 jaar later nog altijd breakeven zitten.
Met DCA zorg je ervoor dat je altijd vrij dicht tegen het gemiddelde 10-15 jaar marktrendement zal zitten, wat voor de indexbelegger uiteindelijk het doel is.

Bron: logica, Buffett en Bogle zelf.

Laatst bewerkt:
Mja, onderzoek toont dat je best DCA doet als je een gemiddeld resultaat wil.

Als je lump sumt tegen een piek (wat je niet weet, want je indext), kan je 20 jaar wachten om breakeven te zijn.

Dat sluit je grotendeels uit met DCA.

Dat onderzoek over lump sum kan samengevat worden als 'beurs stijgt op lange termijn, dus als je op 100 tijdstippen lump sum doet, zal je gemiddeld beter af zijn dan met dca.'
Wat nogal logisch is.

Maar 20% van de tijd zal je dik verkeerd zitten en 10-15 jaar later nog altijd breakeven zitten.
Met DCA zorg je ervoor dat je altijd vrij dicht tegen het gemiddelde 10-15 jaar marktrendement zal zitten, wat voor de indexbelegger uiteindelijk het doel is.

Bron: logica, Buffett en Bogle zelf.
Ook wel een goeie manier om er naar te kijken inderdaad.

Ik vermoed dat de meeste mensen uiteindelijk toch kiezen voor DCA als ze pakweg 5-6 getallen erop willen smijten.

Is het beter om in ETFs (IWDA) te gaan of vervroegd terug te betalen? Net €90.000 extra bijgeleend voor een huis aan 3,34%, 25j. Zou het op 4 jaar kunnen terugbetalen. Leningslast is nu 45% op loon en zou terugvallen naar 34%.

Is het beter om in ETFs (IWDA) te gaan of vervroegd terug te betalen? Net €90.000 extra bijgeleend voor een huis aan 3,34%, 25j. Zou het op 4 jaar kunnen terugbetalen. Leningslast is nu 45% op loon en zou terugvallen naar 34%.
Bij vervroegde terugbetaling zal je waarschijnlijk extra bankkosten moeten betalen.
Ik zou uw lening gewoon laten en al uw extra spaargeld dat je kan missen beleggen.

3,34% is nog altijd een goede rentevoet historisch gezien. Als het ineens terug stevig zakt kan het interessant zijn om lening te herzien uiteraard

Welke broker gebruiken jullie? Laatst kwam Degiro wat in opspraak maar heb gemist waarom. Nu met de nieuwe tarieven bij Bolero is dit misschien ook interessanter en veiliger? Betaal je ook jaarlijkse beheerskosten aan een broker of niet?

Welke broker gebruiken jullie? Laatst kwam Degiro wat in opspraak maar heb gemist waarom. Nu met de nieuwe tarieven bij Bolero is dit misschien ook interessanter en veiliger? Betaal je ook jaarlijkse beheerskosten aan een broker of niet?
DeGiro, de goedkoopste voor mijn ETFs.
Nieuwe tarieven van Bolero zijn nog steeds een pak duurder dan DeGiro.

Geen beheerskosten.

Ik heb onlangs een gelijkaardige bedenking/berekening gedaan, maar voor een kleiner bedrag. Ik vond een gemiddelde jaaropbrengst voor IWDA van 5,2%, dat dus hoger is dan de kost van je lening. Ik heb het geld in IWDA gestoken.

Langs de andere kant zou ik me wel beter voelen bij die lagere loonlast.

Graag wat advies of ideeën.

Ik heb geld in fondsen bij de bank en in aandelen (voornamelijk Tesla). Daarnaast ook in ETF's (20% in iShare Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc en 80% in iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)). Die eerst heeft op een jaar tijd rendement van -3,11%, de andere +9,47% (volgens DeGiro app).
Geen probleem, want de beleggingshorizon was +5 jaar.

Nu heb ik wat geld extra waar ik iets mee moet doen. Misschien wil ik daar op termijn wel een vakantiehuis in Frankrijk mee kopen, maar realistisch zal dat niet direct zijn. Voor de rest geen uitgaven te doen.
Het negatieve getal bij de 1e ETF doet me wat aarzelen om dit geld grotendeels in ETF's te steken vermits de horizon misschien korter is dan 5 jaar.
Ik wil mijn kinderen ook een duw in de rug kunnen geven, maar dat kan ook nog 10 jaar duren (oudste wordt nu 20 jaar en gaat nog verder studeren).

Wat zijn zoals dingen die ik kan doen? Suggesties?

Graag wat advies of ideeën.

Ik heb geld in fondsen bij de bank en in aandelen (voornamelijk Tesla). Daarnaast ook in ETF's (20% in iShare Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD Acc en 80% in iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)). Die eerst heeft op een jaar tijd rendement van -3,11%, de andere +9,47% (volgens DeGiro app).
Geen probleem, want de beleggingshorizon was +5 jaar.

Nu heb ik wat geld extra waar ik iets mee moet doen. Misschien wil ik daar op termijn wel een vakantiehuis in Frankrijk mee kopen, maar realistisch zal dat niet direct zijn. Voor de rest geen uitgaven te doen.
Het negatieve getal bij de 1e ETF doet me wat aarzelen om dit geld grotendeels in ETF's te steken vermits de horizon misschien korter is dan 5 jaar.
Ik wil mijn kinderen ook een duw in de rug kunnen geven, maar dat kan ook nog 10 jaar duren (oudste wordt nu 20 jaar en gaat nog verder studeren).

Wat zijn zoals dingen die ik kan doen? Suggesties?

Horizon korter dan 5 jaar is voor elke belegging een risico...
Voor 10+ jaar mag dat geen probleem zijn.

Ik ben niet verbaasd dat je emerging markets het minder doen dan "World" (wat bij ishares eigenlijk developed markets is als ik me goed herinner) - de afgelopen 15 jaar doen EM het op enkele korte periodes na consequent minder goed dan World, met vooral de laatste 10 jaar serieuze underperformance
- EM heeft over die 15 jaar ongeveer nul groei tegenover maal 2 voor World

Prestaties uit het verleden zeggen op zich niets over de toekomst, maar gemiddeld over 15 jaar +0% tegenover +100%... Dan zet ik mijn geld liever in op developed markets waar je o.a. meelift op de groei van de Amerikaanse tech reuzen en de Amerikaanse economie in het algemeen. Ik heb ook een stuk minder vertrouwen in de stabiliteit en het bestuur van China, India, Brazilië, ... (samen al de helft van MSCI EM)

Horizon korter dan 5 jaar is voor elke belegging een risico...
Voor 10+ jaar mag dat geen probleem zijn.

Ik ben niet verbaasd dat je emerging markets het minder doen dan "World" (wat bij ishares eigenlijk developed markets is als ik me goed herinner) - de afgelopen 15 jaar doen EM het op enkele korte periodes na consequent minder goed dan World, met vooral de laatste 10 jaar serieuze underperformance
- EM heeft over die 15 jaar ongeveer nul groei tegenover maal 2 voor World

Prestaties uit het verleden zeggen op zich niets over de toekomst, maar gemiddeld over 15 jaar +0% tegenover +100%... Dan zet ik mijn geld liever in op developed markets waar je o.a. meelift op de groei van de Amerikaanse tech reuzen en de Amerikaanse economie in het algemeen. Ik heb ook een stuk minder vertrouwen in de stabiliteit en het bestuur van China, India, Brazilië, ... (samen al de helft van MSCI EM)
Dus best voor S&P500 ETF kiezen ?

Dus best voor S&P500 ETF kiezen ?

Voor wat mijn mening waard is: ofwel World, ofwel S&P500, eerder dan emerging markets.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar S&P500 - sowieso ongeveer 65% overlap met MSCI World en ook daar heb ik meer vertrouwen in de Amerikaanse economie dan bv. de Europese, op basis van historische cijfers en ook als ik zie hoe een aantal van de grotere Europese economieën geregeld worden (UK om maar iets te noemen)

Al lees ik de laatste 10 jaar wel ongeveer elk jaar experts die zeggen dat "dit jaar toch het jaar zal zijn dat Europa het beter zal doen dan de VS" en de laatste jaren ook veel positieve berichtgeving over een "verwachte opleving van de Chinese economie" dus ik kan er even goed naast zitten... Al zit je sowieso met MSCI World of S&P500 wel goed qua spreiding voor de lange termijn.

QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.

ik zit 50% in individuele stocks en 50% gespreid over QQQ en s&p500. mijn individuele zijn ook grotendeels tech dus toch wat s&p gepakt voor risico spreiding. Als je nog geen tech bezit is QQQ een nobrainer.

vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.

Laatst bewerkt:
vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.
Uh, dit is nog steeds 100% aandelen hoor, dus niet om zomaar uit te bollen.

QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.

ik zit 50% in individuele stocks en 50% gespreid over QQQ en s&p500. mijn individuele zijn ook grotendeels tech dus toch wat s&p gepakt voor risico spreiding. Als je nog geen tech bezit is QQQ een nobrainer.

Welke is die QQQ? Waar moet ik op zoeken?
Zit die bij De Giro in hun selectie?

zoals je ziet zelf met een dikke crash zijn je total gains over een lange periode nog steeds hoger.
Het is niet gezegd dat het verleden zich gaat herhalen. Met een wereldindex neem je timing en sectorkennis weg, en kies je voor gestaag rendement zonder dat je veel beslissingen moet nemen. Dat is een goede keuze voor de gemidddelde belegger, en lang niet hetzelfde als uitbollen richting pensioen.

Kan goed zijn dat je betere resultaten kan behalen met andere etf's, maar dat veronderstelt meer kennis en is uiteindelijk ook meer risicovol.

Terug
Bovenaan