ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Horizon korter dan 5 jaar is voor elke belegging een risico...
Voor 10+ jaar mag dat geen probleem zijn.

Ik ben niet verbaasd dat je emerging markets het minder doen dan "World" (wat bij ishares eigenlijk developed markets is als ik me goed herinner) - de afgelopen 15 jaar doen EM het op enkele korte periodes na consequent minder goed dan World, met vooral de laatste 10 jaar serieuze underperformance
- EM heeft over die 15 jaar ongeveer nul groei tegenover maal 2 voor World

Prestaties uit het verleden zeggen op zich niets over de toekomst, maar gemiddeld over 15 jaar +0% tegenover +100%... Dan zet ik mijn geld liever in op developed markets waar je o.a. meelift op de groei van de Amerikaanse tech reuzen en de Amerikaanse economie in het algemeen. Ik heb ook een stuk minder vertrouwen in de stabiliteit en het bestuur van China, India, Brazilië, ... (samen al de helft van MSCI EM)
Dus best voor S&P500 ETF kiezen ?
 
Dus best voor S&P500 ETF kiezen ?

Voor wat mijn mening waard is: ofwel World, ofwel S&P500, eerder dan emerging markets.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar S&P500 - sowieso ongeveer 65% overlap met MSCI World en ook daar heb ik meer vertrouwen in de Amerikaanse economie dan bv. de Europese, op basis van historische cijfers en ook als ik zie hoe een aantal van de grotere Europese economieën geregeld worden (UK om maar iets te noemen)

Al lees ik de laatste 10 jaar wel ongeveer elk jaar experts die zeggen dat "dit jaar toch het jaar zal zijn dat Europa het beter zal doen dan de VS" en de laatste jaren ook veel positieve berichtgeving over een "verwachte opleving van de Chinese economie" dus ik kan er even goed naast zitten... Al zit je sowieso met MSCI World of S&P500 wel goed qua spreiding voor de lange termijn.
 
QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.

ik zit 50% in individuele stocks en 50% gespreid over QQQ en s&p500. mijn individuele zijn ook grotendeels tech dus toch wat s&p gepakt voor risico spreiding. Als je nog geen tech bezit is QQQ een nobrainer.

vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.
 
Laatst bewerkt:
vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.
Uh, dit is nog steeds 100% aandelen hoor, dus niet om zomaar uit te bollen.
 
QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.

ik zit 50% in individuele stocks en 50% gespreid over QQQ en s&p500. mijn individuele zijn ook grotendeels tech dus toch wat s&p gepakt voor risico spreiding. Als je nog geen tech bezit is QQQ een nobrainer.

vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.
Welke is die QQQ? Waar moet ik op zoeken?
Zit die bij De Giro in hun selectie?
 

zoals je ziet zelf met een dikke crash zijn je total gains over een lange periode nog steeds hoger.
Het is niet gezegd dat het verleden zich gaat herhalen. Met een wereldindex neem je timing en sectorkennis weg, en kies je voor gestaag rendement zonder dat je veel beslissingen moet nemen. Dat is een goede keuze voor de gemidddelde belegger, en lang niet hetzelfde als uitbollen richting pensioen.

Kan goed zijn dat je betere resultaten kan behalen met andere etf's, maar dat veronderstelt meer kennis en is uiteindelijk ook meer risicovol.
 
Ja en? Daar zeg ik niets over.

VWCE = 100% aandelen. Dus niet "om mee uit te bollen" omdat het een veilige belegging zou zijn
Elke etf is 100% aandelen. Wat is uw punt ?

Vwce is gewoon extreem low risk en low return . Maar het is al keer op keer bewijzen dat medium returns medium risk op termijn een veel beter rendement geeft. LT gaat de beurs altijd omhoog . Waarom zou je op een periode van 40 jaar in iets beleggen met amper return ? Zo wordt je niet rijk en gaat de sneeuwbal niet rollen hoor.

Mensen steken geld in die extreem veilige beleggingen omdat ze voor hun pensioen geen risico’s meer willen lopen en hun geld geen 10 jaar vast willen hebben staan om er iets mee te kunnen doen.

Dat is een zorg eens je de 55 gepasseerd bent. Nu gooi je gewoon geld weg.

Als morgen wereld oorlog 3 uitbreekt stort vwce even goed in hoor.
 
Elke etf is 100% aandelen. Wat is uw punt ?

Vwce is gewoon extreem low risk en low return . Maar het is al keer op keer bewijzen dat medium returns medium risk op termijn een veel beter rendement geeft. LT gaat de beurs altijd omhoog . Waarom zou je op een periode van 40 jaar in iets beleggen met amper return ? Zo wordt je niet rijk en gaat de sneeuwbal niet rollen hoor.

Mensen steken geld in die extreem veilige beleggingen omdat ze voor hun pensioen geen risico’s meer willen lopen en hun geld geen 10 jaar vast willen hebben staan om er iets mee te kunnen doen.

Dat is een zorg eens je de 55 gepasseerd bent. Nu gooi je gewoon geld weg.

Als morgen wereld oorlog 3 uitbreekt stort vwce even goed in hoor.
Snel rijk worden is dan ook niet echt realistisch. Via iets zoals vwce bouw je traag maar gestaag via compound intrests een schoon rendement op, met relatief weinig risico.

Als je denkt dat je meer geld kan verdienen op een andere manier, ben je bezig met sectoren/aandelen uitkiezen of markt timing. Dat is net wat vwce wil vermijden.

Je kan goed kiezen door kennis/geluk, maar ook mis zijn. Statistisch gezien is een brede index een goede keuze voor de gewone belegger.
 
QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.

ik zit 50% in individuele stocks en 50% gespreid over QQQ en s&p500. mijn individuele zijn ook grotendeels tech dus toch wat s&p gepakt voor risico spreiding. Als je nog geen tech bezit is QQQ een nobrainer.

vwce ligt het rendement te laag om het waard te zijn. dat is om uit te bollen als je op pensioen gaat en je rendement wilt omruilen voor veiligheid., niet om op u 20/30 in te beginnen investeren want op lange termijn betaal je te veel aan potentieel verloren interest van andere trackers om u die veiligheid te geven.

Voor lange termijn genre 20 jaar: akkoord. Voor middellange termijn van 5 à 10 jaar (waarvan sprake was) neem je met QQQ beduidend meer risico wegens meer volatiliteit, het is een soort S&P uitvergroot, zowel qua opwaartse als neerwaartse bewegingen.

Ik moet toegeven, ik kende QQQ nog niet, ik zit wel qua ETF's vooral in S&P500 info tech (en S&P500 algemeen als 2e grootste positie). Maar voor info tech geldt hetzelfde als QQQ, hoger risico voor hoger rendement dus wel een belangrijke afweging.
 
Elke etf is 100% aandelen. Wat is uw punt ?

Vwce is gewoon extreem low risk en low return . Maar het is al keer op keer bewijzen dat medium returns medium risk op termijn een veel beter rendement geeft. LT gaat de beurs altijd omhoog . Waarom zou je op een periode van 40 jaar in iets beleggen met amper return ? Zo wordt je niet rijk en gaat de sneeuwbal niet rollen hoor.

Mensen steken geld in die extreem veilige beleggingen omdat ze voor hun pensioen geen risico’s meer willen lopen en hun geld geen 10 jaar vast willen hebben staan om er iets mee te kunnen doen.

Dat is een zorg eens je de 55 gepasseerd bent. Nu gooi je gewoon geld weg.

Als morgen wereld oorlog 3 uitbreekt stort vwce even goed in hoor.
Er bestaan bv. ook ETF’en in obligaties.
 
QQQ is toch wel by far de best renderende etf als je kijkt naar de laatste 20 jaar. die gaat dubbel zo hard als de s&p 500.
Dat noemen we performance chasing door retailbeleggers, en dat eindigt op lange termijn met underperformance en tranen.

Gewoon een subsector ETF nemen, dat zou nogal easy zijn om de index te kloppen nietwaar :)
 
Elke etf is 100% aandelen. Wat is uw punt ?

Vwce is gewoon extreem low risk en low return . Maar het is al keer op keer bewijzen dat medium returns medium risk op termijn een veel beter rendement geeft. LT gaat de beurs altijd omhoog . Waarom zou je op een periode van 40 jaar in iets beleggen met amper return ? Zo wordt je niet rijk en gaat de sneeuwbal niet rollen hoor.

Mensen steken geld in die extreem veilige beleggingen omdat ze voor hun pensioen geen risico’s meer willen lopen en hun geld geen 10 jaar vast willen hebben staan om er iets mee te kunnen doen.

Dat is een zorg eens je de 55 gepasseerd bent. Nu gooi je gewoon geld weg.

Als morgen wereld oorlog 3 uitbreekt stort vwce even goed in hoor.
Ik hoop dat iedereen deze zever negeert
 
Vwce is gewoon extreem low risk en low return . Maar het is al keer op keer bewijzen dat medium returns medium risk op termijn een veel beter rendement geeft. LT gaat de beurs altijd omhoog . Waarom zou je op een periode van 40 jaar in iets beleggen met amper return ? Zo wordt je niet rijk en gaat de sneeuwbal niet rollen hoor.

Mensen steken geld in die extreem veilige beleggingen omdat ze voor hun pensioen geen risico’s meer willen lopen en hun geld geen 10 jaar vast willen hebben staan om er iets mee te kunnen doen.

Dat is een zorg eens je de 55 gepasseerd bent. Nu gooi je gewoon geld weg.

Als morgen wereld oorlog 3 uitbreekt stort vwce even goed in hoor.
5-6-7% netto per jaar cumulatief in bv. iwda voor de komende 20 jaar vind je low return?

En high risk = high return ?
Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Dat zou ook nogal simpel zijn.
Steek de 500 hoogste risico aandelen ter wereld in een etf, hou die 10-15 jaar bij, en crush de index, want ja 'high risk is high return' :)
 
Dat noemen we performance chasing door retailbeleggers, en dat eindigt op lange termijn met underperformance en tranen.

Gewoon een subsector ETF nemen, dat zou nogal easy zijn om de index te kloppen nietwaar :)
1) Die grafiek loopt al 30 jaar klak hetzelfde als vwce en de S&P . De extremen zijn gewoon hoger en lager.

2) de wereld draait tegenwoordig op tech. En elk jaar is een tech een belangerijker onderdeel van ons dagelijks leven . Zoek maar eens een apparaat waar geen chips meer in zitten. Het zit letterlijk overal en is de backbone van elke sector . Niemand kan werken zonder tech. Het gevolg hier van is dat als een andere sector boomt , qqq meeboomt.

Zelf mijn Kärcher heeft een scherm en app. Mijn bewatering in de tuin , gras machine , dweilrobot, auto , fiets, ……..

3) tech is heel cyclical en op LT-MT kan je vrij makkelijk een goed uitstap moment plannen.


4) idiote opmerkingen zoals “ het verleden is geen zekerheid voor de toekomst” geld voor elke etf en elk aandeel . Toch beleggen jullie exact om die reden in vwce omdat het al 30-40 jaar stabiel stijgt.


Nu goed. Ieder zijn idee er van. De enige metric die je hebt van bedrijven/sectoren zijn past performance en korte termijn vooruitzichten. Degene dus allebei meer dan goed zitten voor QQQ en beter zijn dan de S&P en vwce.

Ik wil gerust de weddenschap aangaan met iemand hier en binnen 30 jaar nog eens kijken de welke het hardst gestegen is. 100% zeker dat qqq dan minstens 3 keer zo veel gestegen is als vwce
 
Laatst bewerkt:
5-6-7% netto per jaar cumulatief in bv. iwda voor de komende 20 jaar vind je low return?

En high risk = high return ?
Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Dat zou ook nogal simpel zijn.
Steek de 500 hoogste risico aandelen ter wereld in een etf, hou die 10-15 jaar bij, en crush de index, want ja 'high risk is high return' :)
Denk dat hij eerder stelt dat je geen hogere returns kan halen zonder een hoger dan gemiddeld risico, wat ook gewoon zo is.

QQQ is ook nog relatief veilig, natuurlijk hogere drawdowns dan de SPY maar het is niet dat hij hier SOXL en TQQQ komt aanraden he :D.

Dat terzijde: van IWDA/VWCE ben ik zelf ook niet echt fan, wat is er mis met de S&P500? En zeg aub niet diversificatie, alsof de S&P500 niet voldoende dekt :p. Heb gemerkt dat dat vooral in de Europese FIRE community populair is geworden de laatste jaren, maar ik snap niet waarom je jarenlang extra rendement zou opgeven met het idee dat de US plots niet meer de grootste economische kracht zou zijn.
 
Denk dat hij eerder stelt dat je geen hogere returns kan halen zonder een hoger dan gemiddeld risico, wat ook gewoon zo is.

QQQ is ook nog relatief veilig, natuurlijk hogere drawdowns dan de SPY maar het is niet dat hij hier SOXL en TQQQ komt aanraden he :D.

Dat terzijde: van IWDA/VWCE ben ik zelf ook niet echt fan, wat is er mis met de S&P500? En zeg aub niet diversificatie, alsof de S&P500 niet voldoende dekt :p. Heb gemerkt dat dat vooral in de Europese FIRE community populair is geworden de laatste jaren, maar ik snap niet waarom je jarenlang extra rendement zou opgeven met het idee dat de US plots niet meer de grootste economische kracht zou zijn.
Idd waarom zou je die shitty emerging markets mee willen ? En dingen zoals Rusland , china , en al die andere apenlanden waar constant van alles misgaat. Daar zitten inderdaad enkele pareltjes tussen maar voor elke parel waar je rendement uit haalt zit je met 500kg stront die goed gemaakt moet worden. Het zijn uiteindelijk toch altijd dezelfde 20% bedrijven uit de S&P en QQQ die al de rest naar boven trekken. Kan je evengoed investeren in een etf waarvan die het grootste deel uit maken.

Sommigen hier nemen het diversifier advies veel te letterlijk .

Buffet zegt pick 4-5 goede individuele aandelen en volg die goed op. Dat is diversifieren.
 
Denk dat hij eerder stelt dat je geen hogere returns kan halen zonder een hoger dan gemiddeld risico, wat ook gewoon zo is.

QQQ is ook nog relatief veilig, natuurlijk hogere drawdowns dan de SPY maar het is niet dat hij hier SOXL en TQQQ komt aanraden he :D.

Dat terzijde: van IWDA/VWCE ben ik zelf ook niet echt fan, wat is er mis met de S&P500? En zeg aub niet diversificatie, alsof de S&P500 niet voldoende dekt :p. Heb gemerkt dat dat vooral in de Europese FIRE community populair is geworden de laatste jaren, maar ik snap niet waarom je jarenlang extra rendement zou opgeven met het idee dat de US plots niet meer de grootste economische kracht zou zijn.
Je gaat er nu wel vanuit dat het verleden zich terug gaat herhalen. Ik denk dat dat toch echt wishful thinking is om te gaan denken dat de S&P500 terug gaat x8 gaan in dezelfde tijdsspanne. Mensen die beginnen te beleggen zijn in 2010 die hebben veel geluk gehad. Het kan ook 10 jaar stagneren en nauwelijks omhoog gaan.

Daar zitten ook deminishing returns op, tenzij ze zoals gekken geld bijprinten natuurlijk.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan