De laatste keer dat Iran een serieuze dreiging werd voor de scheepvaart zijn ze op 8 uur tijd de helft van hun vloot en 2 olieplatforms verloren.
Het Iraanse leger is een one trick pony. Een leger dat ongeveer 2 keer kleiner is dan Saddam's "million men army" dat op zijn doos kreeg van een westerse coalitie. Net geen 600.000 militairen waarvan 210.000 Sepah's die niet meer doen dan de eigen bevolking in toom houden en zorgen dat de rest van het leger zich niet eens omdraait en op de grote leider begint te schieten. Een serieus gebrek aan crew served weapons zoals zware machine geweren en mortieren in de TO&E en hun zwaardere artillerie systemen zijn voornamelijk systemen die ze geërfd hebben van de Sjah en bijgevolg dus hopeloos verouderd zijn. Hun luchtverdediging mag op papier dan wel formidabel zijn, ik denk dat men dit toch zeer hard in twijfel mag trekken als je kijkt wat de coalitie heeft gedaan met de Iraakse luchtverdediging die nog groter en, relatief gezien, moderner was dan de huidige Iraanse luchtverdediging en dan spreken we nog niet eens over de performantie van de S-300 van Rusland die het precies toch serieus laat afweten. Fixed wing stellen ze niet veel voor want ook hier hebben ze amper "moderne" toestellen die kunnen concurreren met pakweg de VS. Rotary wing is al helemaal om te lachen, ik denk dat zij minder gevechtshelikopters hebben dan de gemiddelde combat aviation brigade en die apaches zijn allemaal een pak capabeler in zowel sensoren als bewapening.
Het enige dat zij kunnen doen is wat drone aanvallen en van ver wat ballistische raketten lanceren maar ze hebben de ISR niet om die accuraat te richten. En hoewel de diplomatieke relaties tussen de golfstaten onderling een pak beter zijn geworden de laatste 20-30 jaar zijn die in veel gevallen ver van vriendschappelijk. Je kan je de vraag stellen wat Saudi Arabië, Qatar en Bahrein zouden doen indien Iran de golf weer zou proberen te blokkeren of schepen die deze trachten door te varen, aan te vallen.
Dat leger is alleen gevaarlijk indien je een grondaanval zou willen uitvoeren maar waarom zou men dat doen? Bombardementen en kruisraketten om ze van de kust weg te jagen is voldoende om Irans vermeende controle over de golf weg te blazen. Volgens mij heeft Iran ook geen grote capaciteit om zeemijnen te leggen in de golf en ik denk dat de VS hier zijn lesje wel heeft geleerd tijdens operatie Earnest Will.