Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Zou China niet beter wat druk zetten op Iran om de Houthi's onder controle te houden? Of zijn ze daar al mee bezig? Die hebben toch ook enorme commerciele belangen bij het vlot openhouden van het Suezkanaal?

Zou China niet beter wat druk zetten op Iran om de Houthi's onder controle te houden? Of zijn ze daar al mee bezig? Die hebben toch ook enorme commerciele belangen bij het vlot openhouden van het Suezkanaal?

Niet echt. Ze verliezen in alle scenario's.
Het is niet dat er alternatieve routes worden ingelegd waar andere productie landen voordeel uit halen. Het is een verlies voor alle landen.

Maar dat is maar een klein detail in het grote spel dat zich afspeelt aan die kant.
China zit al jaren in een economische oorlog met India in de zuid-Chinese en Indische oceaan.
China heeft de grootste marine en domineert zeer agressief met zijn schepen. India staat nog ver achter maar is de laatste jaren gigantisch veel geld aan het pompen in zijn marine (miljarden). Het komt ook niet op het nieuws maar India heeft verschillende schepen gestuurd om te patrouilleren aan de kant van Jemen.

Het is in China zijn voordeel om zo weinig mogelijk Amerikaanse invloed te hebben aan die kant. Dat is het enige dat telt.
Die interesseren zich niet of ze moeten onderhandelen met een democratische staat of een teroristische.
Wat China wel interesseert is dat in het geval van een oorlog met bv Taiwan dat al hun olietankers (+60% van de Chinese olie import gaat via daar) door dat gebied moeten waar Amerika de plak zwaait. Of probeer maar eens de logistiek van uw gigantische vloot te plannen in die oorlog. De Chinese marine buiten de Chinese zee zitten als ratten in de val moest het echt op een oorlog aankomen. Geen bevoorradingsroutes en weinig tot geen lokale haveninfrastructuur.

In die zin is de deze oorlog niet goed voor China. Daarmee komt terug de focus van andere landen op het versterken van hun militaire macht in die regio.

Laatst bewerkt:
Zo kan je alles wel relativeren. De instabiliteit van die hele regio is wel exponentieel gegroeid sinds de desastreuze Irakoorlog en de Arabische omwenteling in 2011.
Arabische omwenteling was door demographische redenen, niet de VS.
Irak idd, maar de invloed van de ussr en rusland in de regio is net zo groot hoor.

Nu heb je dan opkomende machten zoals iran en voeg er israel toe (en nee de VS is niet verantwoordelijk voor de creatie van israel) en die instabiliteit heeft nog heel weinig met VS beleid zelf te maken.

Zonder de VS geen IS. Saddam was geen heilige, maar de Amerikaanse inval was een daad van onverantwoorde - en helaas nooit te veroordelen - agressie met verstrekkende gevolgen voor de ganse regio.
Salafi jihadism komt uit afghanistan na de sovjet invasie daar, die hebben zich daarna verspreid over de wereld en kwamen in allerlei conflicten naar boven. Tuurlijk konden die enkel voeding vinden in iraq door de domme vs invasie daar maar de origine van dat is veel complexer dan "VS beleid" .

De vraag die ik me stel in die drie gevallen is wat die partijen daar te zoeken hebben.
Onzin natuurlijk, je kan je net zo goed afvragen wat we op de maan doen.

DIe hebben niks met elkaar te maken.

Wat een geweldige tijd om in te leven.... /s

Straks mss een dikke confrontatie tussen Israël en Iran en dan is het hek echt wel van de dam... Dat gaat een WO3'tje worden, lijkt mij.

Wat een geweldige tijd om in te leven.... /s

Straks mss een dikke confrontatie tussen Israël en Iran en dan is het hek echt wel van de dam... Dat gaat een WO3'tje worden, lijkt mij.
Maar nee, dat wordt koelen zonder blazen. China houdt Iran in toom en VS Israël... over paar jaar steekt er dan weer iemand de lont aan en begint alles weer van voor af aan

Maar nee, dat wordt koelen zonder blazen. China houdt Iran in toom en VS Israël... over paar jaar steekt er dan weer iemand de lont aan en begint alles weer van voor af aan
Laat het ons hopen dat het dan een scheet in een fles wordt. Of tgaat ook schoon zijn in de wereld qua prijzen voor gas, olie etc...

Laat het ons hopen dat het dan een scheet in een fles wordt. Of tgaat ook schoon zijn in de wereld qua prijzen voor gas, olie etc...
Op het eerste zicht klinkt dit misschien vreemd maar volgens mij gaat Poetin die oorlog ook niet graag zien gebeuren.

Iran kan onmogelijk én de eigen bevolking in het gareel houden (90+% van de eigen bevolking is tegen de machthebbers dat is gewoon dankzij de nationale garde - het leger dat ze de macht kunnen behouden) én Rusland bevoorraden én een grote oorlog voeren met Israël. Dan gaat de kraan richting Rusland toch gewoon dicht lijkt mij? (Dat is toch het meest realistische scenario).

Maar ook voor het Westen zou dit geen goed nieuws zijn met inderdaad prijzen die exploderen. En ook de VS zou in alle staten zijn.

Eigenlijk is voor niemand een frontale oorlog tussen Iran en Israël echt goed. Ook niet voor die landen zelf. Dat zou het domste zijn dat die bejaarde machthebbers kunnen doen voor hun eigen macht.

Ik zie zeker wel wat reacties komen (Iran heeft al een containerschip in beslag genomen). Maar echt een frontale oorlog? Neen dat zie ik toch ook niet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ik zie ook niet in hoe een frontale oorlog zich zou kunnen ontplooien. Israël noch Iran zijn in staat elkaars te gaan bezetten, tenzij Iran er wonderwel in slaagt de buren van Israël te verenigen in een sterke coalitie die heel goed samenwerkt. Ain't gonna happen. Ik vermoed wel dat Israël zal proberen om Iraanse doelwitten uit te schakelen, maar omgekeerd zie ik dat niet gebeuren. Iran is echter te groot en te ver om door Israël vanuit de lucht gedomineerd te worden, tenzij de VS haar volle gewicht daarachter zet en mee doet.

Zucht. Wat een tijden ... maar zat er aan te komen met die Israëlische aanval op dat Iraans consultaat. Soit, hoeveel keer gaan we er nog op moeten wijzen dat de Israëlische aanpak enkel voor meer miserie zal zorgen?

Zucht. Wat een tijden ... maar zat er aan te komen met die Israëlische aanval op dat Iraans consultaat. Soit, hoeveel keer gaan we er nog op moeten wijzen dat de Israëlische aanpak enkel voor meer miserie zal zorgen?
Die aanval was ook tegen alle internationale conventies in. Dus geen wonder dat Israël de boomerang terugkrijgt.

Ik vraag mij af of die drones nu gaan echt schade kunnen aanrichten, lijkt mij dat Israël hun luchtafweer het meeste daarvan wel uit de lucht schiet?

Let's hope dat het gewoon een signaal is van Iran en richten die drones geen schade aan. Alleen zie ik die wacko's in Israël zelfs daar op overreageren en hard terugslaan.

Ik betwijfel dat die drones veel schade gaan veroorzaken en die zullen wellicht zo uit de lucht geplukt worden, maar het is een statement. Hezbollah in Zuid-Libanon daarentegen kan wel best veel schade veroorzaken in Israël, want die hebben een enorm arsenaal ter beschikking.

Als we chance hebben blaast Israël die drone fabrieken op. Oekraïne zal hen dankbaar zijn.

Laten we vooral niet vergeten, Rusland, Iran, Hamas, Syrië, allemaal dezelfde kant..

edit: al zal het waarschijnlijk wel zijn zoals met die amerikaanse basis ( hopelijk) geschoten om hun eer te redden en niet om iets te raken.

blijkbaar nu toch ook raketten afgeschoten.. Hoe zat dat weer met Irans nucleaire capaciteit?

Iran lanceert ook raketten richting Israël

Behalve drones heeft Iran ook raketten gelanceerd richting Israël, meldt de Israëlische nieuwszender Channel 12 TV. Raketten vliegen veel sneller dan drones. Ook de Iraanse Revolutionaire Garde, het militaire elitekorps van Iran, maakt melding van "drones en raketten".
Dank u HLN om het in het vetgedrukt te zetten :unsure:

Terug
Bovenaan