Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Nu zou Pakistan ook doelen hebben bestookt in Iran, weliswaar op terroristische doelwitten en niet op Iraanse legereenheden. Helaas ook burgerdoden. Hiermee is de kous misschien af?
 
Laten we idd hopen dat het hierbij blijft. Iran heeft even laten zien dat het in staat is om redelijk wat doelwitten te kunnen treffen in buurlanden, en tevens maakt het op die manier duidelijk dat ook Israël binnen de range van hun raketten zit. Dat het maar bij spierballengerol blijft.
 

België zal misschien een Fregat sturen. Op zich een goede zaak, want onze economie is mega afhankelijk van onze havens. De vrije doorvaart is belangrijk (hoeveel procent uit Zeebrugge en Antwerpen passeert daar?), maar ik vraag me concreet af, wat kunnen onze fregatten doen? Hoeveel drones kunnen die uit de lucht halen? Hebben zij moderne luchtafweer? Hoeveel raketten? Bootjes op afstand houden zal wel lukken denk ik, maar die advanced warfare in de lucht dat zal toch zeer moeilijk worden...

De lanceerinstallaties van de Houthi's aanvallen in Yemen, daar hebben wij de capaciteit niet voor. Of het zou via F16's moeten gaan.
 
Morele compass van het Westen: val ons aan en we gaan ons verdedigen.

Dat niet doen toont toch gewoon zwakte en kost zeer veel geld.
Sommigen zouden precies graag hebben dat het Westen al haar macht verliest en speelbal word van China en anderen.
Lijkt me wat self-destructieve logica.

Sommige comments stralen echt minachting voor het Westen uit. Wonende in het Westen zou ik toch graag hebben dat we het belang van het Westen voor het belang van andere landen/volkeren plaatsen. Wat niet wil zeggen dat we geen humanitaire positie kunnen innemen, maar niet ten koste van onze welvaart.
 
Laatst bewerkt:

België zal misschien een Fregat sturen. Op zich een goede zaak, want onze economie is mega afhankelijk van onze havens. De vrije doorvaart is belangrijk (hoeveel procent uit Zeebrugge en Antwerpen passeert daar?), maar ik vraag me concreet af, wat kunnen onze fregatten doen? Hoeveel drones kunnen die uit de lucht halen? Hebben zij moderne luchtafweer? Hoeveel raketten? Bootjes op afstand houden zal wel lukken denk ik, maar die advanced warfare in de lucht dat zal toch zeer moeilijk worden...

De lanceerinstallaties van de Houthi's aanvallen in Yemen, daar hebben wij de capaciteit niet voor. Of het zou via F16's moeten gaan.
Ik denk het ook meer diplomatisch is dan vanuit militaire noodzaak. Tonen dat we er mee achter staan en dat we onze bondgenoten niet alleen de kastanjes uit het vuur laten halen. Een schip sturen is al iets concreter dan het louter veroordelen.
 

België zal misschien een Fregat sturen. Op zich een goede zaak, want onze economie is mega afhankelijk van onze havens. De vrije doorvaart is belangrijk (hoeveel procent uit Zeebrugge en Antwerpen passeert daar?), maar ik vraag me concreet af, wat kunnen onze fregatten doen? Hoeveel drones kunnen die uit de lucht halen? Hebben zij moderne luchtafweer? Hoeveel raketten? Bootjes op afstand houden zal wel lukken denk ik, maar die advanced warfare in de lucht dat zal toch zeer moeilijk worden...

De lanceerinstallaties van de Houthi's aanvallen in Yemen, daar hebben wij de capaciteit niet voor. Of het zou via F16's moeten gaan.
Luchtaanvallen uitvoeren in Yemen volstaan mogelijk niet, ik denk dat je boots on the ground nodig hebt en dat betekent ook bodybags. Zoals ik hier eerder noteerde:

Bron:
Ibrahim Jalal, an analyst with the Middle East Institute, described the Houthis as a nimble militant group hardened by years of guerrilla warfare in Yemen and weathering years of Saudi-led airstrikes.
They have “little in the way of large-scale, permanent military sites,” he said, “and instead use mobile launchpads for rockets and drones in addition to networks of tunnels and caves that makes their targeting highly complicated.”
The strikes Friday, Jalal said, were “surgical, largely tactical and symbolic.” He doubted they work as a deterrent.

Als we een fregat sturen zal dat in samenwerking zijn met andere internationele partners en die zullen wel de afweging maken welk schip waar moet gaan patrouilleren. Ze gaan geen zwakbewapend schip zetten in een kwetsbare zone. Dus eerder een ondersteunende en afschrikkende rol dan een leidende rol.
 

België zal misschien een Fregat sturen. Op zich een goede zaak, want onze economie is mega afhankelijk van onze havens. De vrije doorvaart is belangrijk (hoeveel procent uit Zeebrugge en Antwerpen passeert daar?), maar ik vraag me concreet af, wat kunnen onze fregatten doen? Hoeveel drones kunnen die uit de lucht halen? Hebben zij moderne luchtafweer? Hoeveel raketten? Bootjes op afstand houden zal wel lukken denk ik, maar die advanced warfare in de lucht dat zal toch zeer moeilijk worden...

De lanceerinstallaties van de Houthi's aanvallen in Yemen, daar hebben wij de capaciteit niet voor. Of het zou via F16's moeten gaan.
Dat fregat, de Louise Marie, heeft toch Sea Sparrow raketten aan boord een een CIWS goalkeeper.. die kan wel wat uit de lucht schieten indien nodig :)
 
Dat fregat, de Louise Marie, heeft toch Sea Sparrow raketten aan boord een een CIWS goalkeeper.. die kan wel wat uit de lucht schieten indien nodig :)
Interessant. Ja die Goalkeeper daar zal wel voldoende munitie voor zijn, hoop ik (dat jaagt er een hoop door per minuut), maar die Sea Sparrows, hoeveel hebben wij in bezit? Hoeveel kost zo'n ding? Ik sta volledig achter onze inzet, al is ze puur ondersteunend, symbolisch. We kunnen onze Amerikaanse en Britse bondgenoten niet altijd de kastanjes uit het vuur laten halen...

Op zich vind ik het aandringen op een staakt het vuren in Gaza meer dan nodig, maar ik vrees dat wij als België daar niet veel invloed op kunnen hebben, misschien wel als voorzitter van de EU.
 
Dat fregat, de Louise Marie, heeft toch Sea Sparrow raketten aan boord een een CIWS goalkeeper.. die kan wel wat uit de lucht schieten indien nodig :)
De wapens van de Houthis worden wel beter, maar de kans dat zij een Amerikaanse destroyer tot zinken brengen is vrijwel nihil. Om niet-bewapende handelsschepen te treffen volstaan die Houthiraketten natuurlijk wel, maar niet onder een beschermende paraplu van antiraketsystemen (CIWS, SM2, Sea Sparrow, Phalanx, ...).
 
Ik zou niet teveel fantaseren over onze maritieme wapens.
Er is al een missie iets verder in de Straat van Hormuz.
Iran kaapt daar letterlijk schepen onder hun neus. Tot op heden hebben is er nog geen schot gelost.
De procedure in deze "defensieve" missies is braaf de route tracken van gekaapte of aangevallen schepen en achteraf en persbericht uitsturen dat dit absoluut niet kan.
Met de PS en andere linkse partijen in de regering zal de bewegingsvrijheid van onze defensie zeer gelimiteerd zijn.
 
As Houthis vow to fight on, U.S. prepares for sustained campaign

The Biden administration is crafting plans for a sustained military campaign targeting the Houthis in Yemen after 10 days of strikes failed to halt the group’s attacks on maritime commerce, stoking concern among some officials that an open-ended operation could derail the war-ravaged country’s fragile peace and pull Washington into another unpredictable Middle Eastern conflict.
“The appetite is to degrade their ability to launch these kind of attacks going forward, and that involves hitting the infrastructure that enables these kind of attacks, and targeting their higher-level capabilities.”
The officials said Biden believed the United States had to act as what they described as the world’s “indispensable nation,” with a powerful military and an ability to organize diverse nations behind a single cause. Nations including Canada, Bahrain, Germany and Japan jointly issued a statement on Jan. 3 decrying the Houthi actions.
U.S. officials also are concerned that attacking the Houthis has thrust the United States into a conflict with little exit strategy and limited support from key allies. Notably, America’s most powerful Gulf partners have withheld their backing for the American operation. The prime minister of Qatar, a key U.S. ally in the Gulf, has warned that Western strikes would not halt the violence and could fuel regional instability.
Interessant artikel hoe de strijd tegen de Houthi's erg voorzichtig moet worden benaderd door de VS, dat nu volop in verkiezingsmodus begint te geraken en Biden geen hopeloos conflict kan aangaan dat de belastingbetaler enkel maar geld kost want die Amerikaanse precisiewapens kosten miljoenen dollars. Als zo'n Amerikaanse campagne geen snel resultaat oplevert is dat geen goede reclame voor Biden, maar de Houthi's zijn tot hiertoe niet onder de indruk van de Westerse campagne. Een invasie van Jemen is een optie, maar levert ook bodybags op wat mogelijk nog slechtere reclame is. En wat dan? Afghanistan en Irak zijn nachtmerries gebleken voor de VS.
 
As Houthis vow to fight on, U.S. prepares for sustained campaign





Interessant artikel hoe de strijd tegen de Houthi's erg voorzichtig moet worden benaderd door de VS, dat nu volop in verkiezingsmodus begint te geraken en Biden geen hopeloos conflict kan aangaan dat de belastingbetaler enkel maar geld kost want die Amerikaanse precisiewapens kosten miljoenen dollars. Als zo'n Amerikaanse campagne geen snel resultaat oplevert is dat geen goede reclame voor Biden, maar de Houthi's zijn tot hiertoe niet onder de indruk van de Westerse campagne. Een invasie van Jemen is een optie, maar levert ook bodybags op wat mogelijk nog slechtere reclame is. En wat dan? Afghanistan en Irak zijn nachtmerries gebleken voor de VS.
Boots on the ground in Yemen zou wel heel erg zijn tbh en levert wss helemaal niets op. Het zal van de landen in de buurt moeten komen voor een plan imo. Het Westen heeft er alleen maar mee te verliezen welke keuze er ook gemaakt wordt. Extra beveiliging van de route en gerichte luchtaanvallen zijn te verdedigen maar de rest is niet aan "ons".
 
Boots on the ground in Yemen zou wel heel erg zijn tbh en levert wss helemaal niets op. Het zal van de landen in de buurt moeten komen voor een plan imo. Het Westen heeft er alleen maar mee te verliezen welke keuze er ook gemaakt wordt. Extra beveiliging van de route en gerichte luchtaanvallen zijn te verdedigen maar de rest is niet aan "ons".
Het is afwachten welke mate van gerichte luchtaanvallen ontradend werken voor de Houthi's. Die zijn redelijk mobiel en gedecentraliseerd, wat het moeilijk maakt om er definitief komaf mee te maken. Bovendien zijn ze ook nog eens erg gemotiveerd. Een wapenstilstand of vrede in Gaza zou al veel doen, maar het ziet er niet naar uit dat we naar dat punt aan het gaan zijn. De VS kan ook scheepvaart richting Jemen controleren om zo de wapentoevoer stop te zetten, maar je weet niet wat die Houthi's in al die jaren al hebben verzameld en of er geen andere smokkelroutes zijn. Het kost allemaal ook erg veel geld en moeite, wat Biden ook zal moeten verkopen aan zijn achterban én aan zijn tegenstrevers.
 
America Is Planning to Withdraw From Syria—and Create a Disaster
(...) it should not come as a surprise that the Biden administration is reconsidering its military priorities in the region.

It should be cause for significant concern, however, that this could involve a full withdrawal of U.S. troops from Syria. While no definitive decision has been made to leave, four sources within the Defense and State departments said the White House is no longer invested in sustaining a mission that it perceives as unnecessary. Active internal discussions are now underway to determine how and when a withdrawal may take place.

Notwithstanding the catastrophic effect that a withdrawal would have on U.S. and allied influence over the unresolved and acutely volatile crisis in Syria, it would also be a gift to the Islamic State. While significantly weakened, the group is in fact primed for a resurgence in Syria, if given the space to do so.
De schaduw van de Islamitische Staat begint zich ook weer te werpen op het Midden Oosten. Het terugtrekken van de VS uit Syrië wel eens nare gevolgen hebben. Ze zijn ook aanwezig in Irak, maar daar stijgt de druk om de VS er weg te krijgen.

While there is little that U.S. forces can do to alter Islamic State activities within the regime-controlled regions of Syria, U.S. troops are the glue holding together the only meaningful challenge to the Islamic State within a third of Syrian territory. Were that glue to disappear, a significant resurgence in Syria would be all but guaranteed, and a destabilizing spillover into Iraq a certainty.
Ultimately, events since October have placed the U.S. deployment in northeast Syria on a fraying threadhence recent internal consideration of a Syria withdrawal. Given the disastrous consequences of the hurried exit from Afghanistan in 2021 and the impending U.S. election later this year, it is hard to grasp why the Biden administration would be considering a withdrawal from Syria. No matter how such a withdrawal was conducted, it would trigger chaos and a swift surge in terror threats. But there can be no denying the clear sense in policy circles that it is being actively considered—and that it has been accepted as an eventual inevitability.

Some within the U.S. government are currently proposing a collaborative arrangement between the SDF and Syria’s regime to counter the Islamic State as an apparent path towards a U.S. withdrawal. That would not only be a phenomenal boon to the Islamic State, but simply impossible on its own terms. Part of the SDF may have periodic contact with Assad’s regime, but they are far from natural allies. The regime would never allow the SDF to sustain itself, and Turkey would do everything possible to kill what remained.

The last time that the Islamic State surged in Syria, in 2014, it transformed international security in profoundly negative ways. Should a U.S. withdrawal precipitate a return to Islamic State chaos, we will be relegated to mere observers, unable to return to a region that we will have placed squarely under the control of a pariah regime and its Russian and Iranian allies.

Die Houthi's kunnen de Golf van Aden en de Bab al-Mandabstraat blijven bestoken met goedkope drones en raketten. De VS zal die wel kunnen onderscheppen met véél duurdere raketten, maar dat kan wel een zeer dure campagne worden.
 
Ondertussen staat er een olietanker van Trafigura in brand in de Golf van Aden. Heel die zone verdedigen is gewoon onbegonnen werk. Rond Afrika varen is de enige optie.

 
Ondertussen staat er een olietanker van Trafigura in brand in de Golf van Aden. Heel die zone verdedigen is gewoon onbegonnen werk. Rond Afrika varen is de enige optie.


Het is helemaal geen onbegonnen werk. Egypte, die miljarden verdient aan al die schepen, moet ook eens hun bek opentrekken. Er zijn daar nog genoeg landen in de omgeving voor wie hun brood grotendeels gebaseerd is op die internationale handel en die waterweg. Ook moslimlanden, maar toevallig wel van de andere strekking dan door Iran gesteunde Houthi's. Daar moet een alliantie en dialoog van komen. Zolang zij dat niet doen gaan de Amerikanen hun interests beschermen.
 
3 Amerikaanse soldaten gedood en 34 gewonden na droneaanvallen in het noord-oosten van Syrië/Jordanië. Daar is de escalatie die de drup in the emmer gaat zijn. Of de lont aan't kruitvat.
 
3 Amerikaanse soldaten gedood en 34 gewonden na droneaanvallen in het noord-oosten van Syrië/Jordanië. Daar is de escalatie die de drup in the emmer gaat zijn. Of de lont aan't kruitvat.
Ze kunnen daar wegtrekken en de hele regio in elkaar doen stuiken (IS komt dan weer in opmars) of ze kunnen daar inderdaad gaan escaleren en extra troepen sturen, maar met welk doeleind? Weer boots on the ground en een hopeloos avonturisme? De Amerikanen hebben in die regio al genoeg kapot gemaakt.
 
Ze kunnen daar wegtrekken en de hele regio in elkaar doen stuiken (IS komt dan weer in opmars) of ze kunnen daar inderdaad gaan escaleren en extra troepen sturen, maar met welk doeleind? Weer boots on the ground en een hopeloos avonturisme? De Amerikanen hebben in die regio al genoeg kapot gemaakt.
tzijn verkiezingen , dus zal optie 2 zijn . Oorlog betekent winst voor Biden.
 
Terug
Bovenaan