Enige tijd terug werd op Radio 1 een Nederlander geïnterviewd die in Jemen is opgegroeid en als een expert ter zaken wordt gezien. Die zijn inschatting was dat de Houthi's na hun overwinningen in Jemen vrij breed gesteund werden door de bevolking, maar dat deze steun begon af te nemen aangezien ze een pak minder goed waren in het runnen van hun gebieden dan in die initieel te veroveren. Zijn inschatting was dan ook dat de situatie in Gaza een zeer geschikte aanleiding was om via militaire operaties terug hun blazoen op te poetsen bij eigen achterban.
Allezja, ik wil best geloven dat veel strijders daar inzitten met hun "broeders" in Gaza, maar ik zou uitspraken van rebellenleiders over het hoe en waarom van militaire operaties wel met een korrel zout nemen. Daar komt dan nog bij, stel dat het effectief daarom is, denk je dat eender welke realistische toegeving van Israël ooit genoeg zal zijn? De Houthi's hebben een manier gevonden om boven hun gewicht te boksen in de wereldpolitiek, dat gaan ze volgens mij niet zomaar opgeven tenzij het hen moeilijk wordt gemaakt.
Edit: Joost Hiltermann was het,
https://radio1.be/lees/amerikanen-e...agt-spoedvergadering-veiligheidsraad?view=web