Ervaringen met wonen in het buitenland

Tanuki_

Crew Member
Titel spreekt voor zich denk ik. Ik ben op zoek naar mensen die in het buitenland wonen/gewoond hebben en hun ervaringen willen delen. Positieve en negatieve zaken, is het er duur, makkelijk vrienden te maken, makkelijk werk te vinden, moest je de taal leren, zijn er grote cultuurverschillen etc.

Ikzelf heb in totaal een dikke twee jaar in Toronto gewoond en soms kriebelt het wel om terug naar het buitenland te trekken. Ik vond het leuk om als twintiger in zo'n grote stad te wonen, er was altijd wel iets te doen en te ontdekken. Het nadeel was wel dat alles vlug vol zat of er lange rijen stonden bij evenementen. Heb toen ook een toffe vriendengroep ontmoet waar ik nu nog contact mee heb en in het algemeen was zowat iedereen open en oprecht vriendelijk naar mij en elkaar. Het is een zeer internationale stad en zowat elke grotere nationaliteit heeft daar ook z'n eigen buurt en over het algemeen leek iedereen er wel verdraagzaam (voor zover ik kon inschatten als blanke/witte vrouw natuurlijk). Toen ik er was viel de 'cost of living' echt goed mee, ik bespaarde ook veel geld door samen te wonen met 2 andere mensen in een 1 slaapkamer appartement en overal naartoe te fietsen, maar ik merkte geen grote verschillen tussen daar en België. Intussen is het daar wel een stuk duurder geworden, vooral de huisprijzen zijn exponentieel de hoogte ingegaan. Ik weet niet of ik terug naar daar zou gaan (het was wel wat ver), maar mocht ik de kans krijgen zou ik het zeker overwegen.
 
Het lijkt me inderdaad dat die andere thread al een groot deel van de info geeft die je hier vraagt. Op vlak van cost of living kan ik dit nog toevoegen. Zoals in die thread gezet zat ik een jaar in Madison, Wisconsin. Dat is de hoofdstad van die staat (ook al is Wilwaukee groter), en een echte universiteitsstad.

Ik werd betaald op een soort van uitwisselingsbeurs die een vast bedrag was van $ 45000/jaar. Anderen die naar New York of California trokken hadden het daar moeilijk mee, en moesten sowieso een roommate (of meerdere) zoeken. Waar ik zat viel dat mee, ik arriveerde op een moment dat alle studenten al een woonplaats hadde dus het enige dat te vinden was, was een 2-kamer appartement redelijk buiten het centrum (maar wel op zo'n 20 min bus van mijn werkplaats).

De VS is natuurlijk niet zoals hier waar je eender waar kan wonen, maar veel uitgestrekter, dus de prijzen in de steden zijn een pak hoger dan hier. Zelfs het relatief goedkope Madison, wat betekende dat ik voor een 2-kamer appartement, dat duidelijk een soort van 1960 gerenoveerd gebouw was met kartonnen muren, en daarin van die oude convectoren, ik nog altijd $ 1050 per maand betaalde (water en verwarming wel inbegrepen). Om te vergelijken: een ex-collega van mij huurde op dat moment een 1-kamer appartement in een zijstraat van de Louisalaan voor € 750.

De levenskost viel verder wel mee, ik had geen wagen nodig (een zeldzaamheid in de VS) wat veel uitspaarde. Deftig eten uit de supermarkt was even duur of iets duurder dan hier, omdat de supermarkt die ik te voet kon bereiden een soort van locale versie van Whole Foods was. Moest ik (lagere kwaliteits) zaken kopen in een Walmart ofzo was dat uiteraard goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon reeds 2 jaar in Hanoi, Vietnam. Ik was 24 toen ik na een succesvolle buitenlandse stage hier een job offer kreeg van een internationaal bedrijf. De ondersteuning door het bedrijf is zeer goed dus dat is al een stuk minder kopzorgen over huis/visa/vergunningen.

Aanpassen ging vrij gemakkelijk voor mij. Ik woon hier echt graag, het is een heel levende diverse stad. Er zijn natuurlijk nadelen, maar momenteel zijn die absoluut niet doorslaggevend voor mij.

De meeste buitenlanders hier zijn leerkrachten Engels, ze krijgen wel degelijk betaald maar worden een beetje gezien als toeristen die langer hier willen blijven maar eigenlijk niets kunnen (niet allemaal natuurlijk, stereotype). Qua vrienden maken hangt het er een beetje vanaf, het is gemakkelijk om met Vietnamezen te babbelen maar moeilijker om echt close te worden. Er zijn ook wel enclaves van buitenlanders in bepaalde delen van de stad maar daar zou ik zelf liever niet wonen, dan heb je nog meer dat toerist gevoel.

De taal leren is niet gemakkelijk, Vietnamees gebruikt wel hetzelfde alfabet als ons, maar voegt daar een resem accent tekens aan toe. De toon en uitspraak is zeer belangrijk en maakt het moeilijk.

Qua cultuurverschillen, goh, ja er zijn er wel een groot aantal maar het zijn vaak kleine dingen. Bvb de manier van communiceren, een Vietnamees zal niet vaak nee zeggen als je hen iets vraagt, maar dat ze geen nee zeggen betekent ook niet dat ze ja bedoelen haha. Zo zijn er op bedrijf al misunderstandings geweest met buitenlandse managers waarbij ze aan een werknemer vragen om iets op manier x of y te doen en de werknemer wel luistert en misschien zelfs ja zal knikken of ok zeggen maar het dan toch niet doet. Dit komt doordat het in hun cultuur eigenlijk not done is om tegen een 'superior' nee te zeggen.

Het is hier zeker niet duur, als je wilt kan je hier overleven op 400 euro per maand (al zou ik dat zeker niet aanraden). Maar tegelijkertijd kan je er hier ook gemakkelijk 2000 per maand doorjagen, het voordeel van een grote bruisende internationale stad.
 
Ik woon reeds 2 jaar in Hanoi, Vietnam. Ik was 24 toen ik na een succesvolle buitenlandse stage hier een job offer kreeg van een internationaal bedrijf. De ondersteuning door het bedrijf is zeer goed dus dat is al een stuk minder kopzorgen over huis/visa/vergunningen.

Aanpassen ging vrij gemakkelijk voor mij. Ik woon hier echt graag, het is een heel levende diverse stad. Er zijn natuurlijk nadelen, maar momenteel zijn die absoluut niet doorslaggevend voor mij.

De meeste buitenlanders hier zijn leerkrachten Engels, ze krijgen wel degelijk betaald maar worden een beetje gezien als toeristen die langer hier willen blijven maar eigenlijk niets kunnen (niet allemaal natuurlijk, stereotype). Qua vrienden maken hangt het er een beetje vanaf, het is gemakkelijk om met Vietnamezen te babbelen maar moeilijker om echt close te worden. Er zijn ook wel enclaves van buitenlanders in bepaalde delen van de stad maar daar zou ik zelf liever niet wonen, dan heb je nog meer dat toerist gevoel.

De taal leren is niet gemakkelijk, Vietnamees gebruikt wel hetzelfde alfabet als ons, maar voegt daar een resem accent tekens aan toe. De toon en uitspraak is zeer belangrijk en maakt het moeilijk.

Qua cultuurverschillen, goh, ja er zijn er wel een groot aantal maar het zijn vaak kleine dingen. Bvb de manier van communiceren, een Vietnamees zal niet vaak nee zeggen als je hen iets vraagt, maar dat ze geen nee zeggen betekent ook niet dat ze ja bedoelen haha. Zo zijn er op bedrijf al misunderstandings geweest met buitenlandse managers waarbij ze aan een werknemer vragen om iets op manier x of y te doen en de werknemer wel luistert en misschien zelfs ja zal knikken of ok zeggen maar het dan toch niet doet. Dit komt doordat het in hun cultuur eigenlijk not done is om tegen een 'superior' nee te zeggen.

Het is hier zeker niet duur, als je wilt kan je hier overleven op 400 euro per maand (al zou ik dat zeker niet aanraden). Maar tegelijkertijd kan je er hier ook gemakkelijk 2000 per maand doorjagen, het voordeel van een grote bruisende internationale stad.
Ik ben zelf maar een paar dagen in Hanoi geweest, maar vond het wel een héél fijne stad. Als uitvalsbasis voor de bergen in het noorden, Ha Long Bay of andere fraaie delen van het land is het ook uitstekend (lijkt me). Ik vond de mensen zéér vriendelijk en het eten waanzinnig lekker (en goedkoop). Wat velen niet weten is dat Vietnam ook een koffieland is. Ik hoop daar ooit nog eens heen te kunnen als mijn dochter wat ouder is.

Toen ik in Vietnam was met mijn ex hebben we gecouchsurfed en dat was toevallig ook bij een Vietnamese leerkracht Engels (wel in Ho Chi Minh City) die ons meenam naar zijn klas om er een dialoog te voeren. Mooie ervaring!
 
Ik ben zelf maar een paar dagen in Hanoi geweest, maar vond het wel een héél fijne stad. Als uitvalsbasis voor de bergen in het noorden, Ha Long Bay of andere fraaie delen van het land is het ook uitstekend (lijkt me). Ik vond de mensen zéér vriendelijk en het eten waanzinnig lekker (en goedkoop). Wat velen niet weten is dat Vietnam ook een koffieland is. Ik hoop daar ooit nog eens heen te kunnen als mijn dochter wat ouder is.

Toen ik in Vietnam was met mijn ex hebben we gecouchsurfed en dat was toevallig ook bij een Vietnamese leerkracht Engels (wel in Ho Chi Minh City) die ons meenam naar zijn klas om er een dialoog te voeren. Mooie ervaring!
Ooh klinkt inderdaad als een heel mooie ervaring. Ja je kan vanuit Hanoi wel een paar mooie tripjes maken naar bvb Sapa in het noorden, Ha Long Bay / Cat Ba Island voor die mooie rotsformaties of ook Ninh Binh een beetje zuidelijker (hier is King Kong Skull Island deels opgenomen bijvoorbeeld). Zeer mooie natuur.
The-Appearance-of-Ninh-Binh-Sites-in-the-Kong-Skull-Island-Film.jpg

En Vietnam is absoluut ook een heel groot koffieland inderdaad!
 
Ik woon momenteel in het noordwesten van de VS, op expat basis. We zijn aangekomen begin juli dus alles is nog redelijk nieuw.

voorlopig valt alles goed mee, ik was voor de verhuis al vaak hier geweest op business trip. Dus ongeveer weten waar je gaat terecht komen is al een groot voordeel. De taal, cultuur, ... vallen hier goed mee. We hebben uiteraard veel ondersteuning vanuit het bedrijf dus huis, auto, visum, ... vallen redelijk goed mee. Ik heb wel geleerd om er zelf toch veel mee bezig te zijn zodat je zeker goed terecht komt, datums haalt, ... Deze ondersteunende bedrijven willen het ook graag gemakkelijk maken voor hun.

De grote aanpassing is vooral voor de kinderen. Zij moeten de taal leren, nieuwe school, vriendjes, ...
De kinderen drijven eigenlijk 80% van het werk in het aanpassen. Het schoolsysteem is anders, hobby's uitzoeken en regelen, vaccins, ...

Het leven is hier een beetje duurder maar als je wat oplet valt het goed mee. Het valt mij op dat Amerikanen veel geld uitgeven aan in mijn ogen nutteloze zaken: allemaal een auto terwijl alles dichbij is, weinig zelf koken en veel uithalen, de tuin door de landscaping firma ( een klein stukje gras iedere week laten onderhouden is 300 dollar/maand! ), ...

De ervaring tot nu toe is wel heel leerrijk: je leert je aanpassen, meer zelfstandig zijn, omgaan met andere culturen, ...
Ik vind het vooral belangrijk om het als een avontuur te bekijken, dit zijn dingen die wij en de kinderen later zeker gaan onthouden.
Dat viel mij ook op, dure hobby of een duur lidgeld betalen, en continue take away. Dat laatste is ook gewoon een cultuurverschil, je kan al appartementen op dure locaties vinden zonder keuken, want die wordt toch amper gebruikt en dat drukt de oppervlakte. Het zorgt er ook voor dat een deel van de bevolking elke voeling met hun voeding kwijt is, en geen idee heeft van wat nu gezond is en wat niet.
 
Ja typisch Anglo sakisch mentaliteit. Koken kennen ze niet. Als je al die ouders zie staan aan de McDo om hun kinderen breakfast of Dinner te geven dan moet je weten dat je faalt als ouders.
 
Ooh klinkt inderdaad als een heel mooie ervaring. Ja je kan vanuit Hanoi wel een paar mooie tripjes maken naar bvb Sapa in het noorden, Ha Long Bay / Cat Ba Island voor die mooie rotsformaties of ook Ninh Binh een beetje zuidelijker (hier is King Kong Skull Island deels opgenomen bijvoorbeeld). Zeer mooie natuur.
The-Appearance-of-Ninh-Binh-Sites-in-the-Kong-Skull-Island-Film.jpg

En Vietnam is absoluut ook een heel groot koffieland inderdaad!
jep, ninh binh (met name dan: Hoa Lu & Tam CoC zijn adembenemend om met de fiets te verkennen). Heb er 2 jaar geleden nog maar geweest, maar wil snel eens terug voor het zuiden te ontdekken. (Ho Chi Minh gebied). Maar er echt wonen, nee te weinig expat community. Ik ga toch graag eens ene drinken met mede belgen, en daar heb je er in thailand veel meer van.
Het voordeel is wel voor jouw dat je meer verplicht wordt om Vietnamees te leren, als er weinig expats zijn in je directe streek.
 
jep, ninh binh (met name dan: Hoa Lu & Tam CoC zijn adembenemend om met de fiets te verkennen). Heb er 2 jaar geleden nog maar geweest, maar wil snel eens terug voor het zuiden te ontdekken. (Ho Chi Minh gebied). Maar er echt wonen, nee te weinig expat community. Ik ga toch graag eens ene drinken met mede belgen, en daar heb je er in thailand veel meer van.
Het voordeel is wel voor jouw dat je meer verplicht wordt om Vietnamees te leren, als er weinig expats zijn in je directe streek.
Klopt klopt. Nu er is wel een vrij grote expat community hoor (misschien belgen juist wat minder, en zeker in vergelijking met Thailand) maar die hokken eigenlijk allemaal samen in hetzelfde district haha.
 
jep, ninh binh (met name dan: Hoa Lu & Tam CoC zijn adembenemend om met de fiets te verkennen).
Ik heb daar met de scooter rond gecrost en s'avonds geroosterde geit gegeten.
Cat Ba ook 3 dagen als zot met de scooter rondgecrost en elke middag verse oesters gegeten. Zin om terug te gaan.
 
Terug
Bovenaan