België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Googke

Active member
Dit schrijf ik in een heel leuk café in Keulen, wat echt een supertoffe stad is eigenlijk, maar toch kom en leef ik graag in België.

Ik ben nog niet naar zo enorm veel plaatsen op vakantie geweest of heb met locals gesproken/omgegaan, maar toch hou ik van het leven in België in de meest eenvoudige dingen eigenlijk : de 2 gemeenschappen met hun eigen karakter: spreek je Frans in Luik met een Waal na enkele speciaalbiertjes, dan ontdek je hun andere mindset en visie, maar toch zijn Vlamingen en Walen samen Belg.

Ook onze frietkotcultuur, vele keuze in bieren, ook het loon. Oké, ik ben maar een 27jarige schnatzel die thuis woont en 2 jobs heeft en zonder probleem mee boodschappen betaal aan m'n ouders of maaltijdcheques afgeef.

Ik ben ook wel wat kunstzinnig en hou van 't surrealisme. Ook onze fiets - en cafécultuur is toch uniek in vgl met Nederland.
Allemaal zeer persoonsgebonden en ook misschien beter voer voor de expats, maar leven jullie graag in België? Als geld en kwalificaties geen issue waren, zouden jullie ergens anders willen wonen?
 
Moest ik geld genoeg hebben, was ik hier weg en trok ik naar een plek met zicht op een (blauwe) zee of meer.
Ik ben echt wel jaloers op de mensen die daar wonen (alhoewel ook zij natuurlijk hun uitdagingen meemaken)

1628362045151.jpeg

of Sean Connery zijn buitenverblijf:
Vakantie-villa-frankrijk-te-koop--1200x545-c.jpg


Op zich vind ik Belgie wel een ok land om in te leven: goede sociale en medische voorzieningen en zelfs als arbeider hebt ge een comfortabel leven. Maar moest ge geld genoeg hebben is dat ook in Zweden of Zuid-Frankrijk wel te vinden.
Soms denk ik daar wel aan om hier te vertrekken (maar dan pas als mijn moeder gestorven is.)
Ierland spreekt me om een of andere reden ook wel aan, alhoewel het een nat land is. Langs de andere kant denk ik dat dit verlangen er gewoon is omdat ik mijn draai niet vind in het leven en denk dat ik daar gelukkiger ga zijn (terwijl dat geen garantie is natuurlijk, want het is een geromantiseerd beeld)
 
@Tonerider zou je het echt kunnen? Alles achterlaten? Vrienden, familie? Ik droom ook wel eens van een rustig bestaan ergens in een warm land maar praktisch is het niet.
 
@Tonerider zou je het echt kunnen? Alles achterlaten? Vrienden, familie? Ik droom ook wel eens van een rustig bestaan ergens in een warm land maar praktisch is het niet.
de enige die ik niet kan achterlaten is mijn moeder. Zodra zij er niet meer is, heb ik niets of niemand dat me hier zou houden. Dan schiet er enkel nog familie over die ik sowieso maar zie bij een begrafenis of zo. En vrienden heb ik niet echt meer.
 
Zelf heb ik een jaar in de VS gewoond (en 3 maand in Duitsland maar dat is te kort om echt de toeristenfase te ontgroeien). Door mijn vrouw heb ik ook een beeld van het leven in Mexico. Eigenlijk hebben we weinig dat ons hier houdt (praktisch geen familie), maar ik had hier wel een ok job, en nu hebben we hier ook een huis. Een paar bedenkingen:

Welvaart: ik moet @Tonerider gelijk geven, je hebt hier met praktisch elke voltijdse job een ok leven. Dat is zeker een groot verschil met de VS en Mexico, waar het systeem veel kapitalistischer en competitiever is. Uit eigen ervaring: ik ben linkser en met een groter "ik Europeaan"-gevoel teruggekomen vanuit de VS. Ja, je verdient meer, en al die extra verzekeringen en kosten kan je met een goed loon best wel trekken. Maar ik (als iemand die hier gevormd is natuurlijk) ben toch blij met het idee dat ik hier ongeacht mijn werk/vermogen naar de dokter kan gaan, en dat ik nu al niet moet beginnen sparen voor als mijn eventuele kinderen willen studeren is ook leuk. Ook is het gewoon veel gejaagder, 20 dagen verlof is hier het minimum, daar voor velen een wensdroom. Kinderen hebben is daar zeker niet eenvoudiger dan hier. Mexico spiegelt zich wat aan de VS, maar dan natuurlijk met een armere bevolking. Als je daar in een dorp opgroeit is je lot meestal bezegeld (de film Chicuarotes schetst de sfeer, voor de liefhebbers).
Natuurlijk, de keerzijde is dat als iemand met een goed diploma ik, als ik werk vind volgens diploma, beter zou verdienen in een Mexico/VS dan hier. Dat is niet eens relatief, in de VS hebben ex-collega's nu mooi over de $ 100 000 per jaar, en in Mexico heb je door de grotere ongelijkheid ook genoeg mensen die geld verdienen als slijk (al dan niet met behulp van wat nepotisme/corruptie).

Het land zelf: hiermee bedoel ik dan effectief de aardrijkskunde laat ons zeggen. Wel, we ontbreken hier de uitgestrekte natuur die ze in veel landen, zeker in de Nieuwe Wereld, wel hebben. Daar ga je de stad uit en kan je op een uur soms in niemandsland staan tussen de bossen en meren. Hier hebben we de Ardennen, wat niet slecht is maar de wauw-factor is kleiner. Ook hebben we onze geschiedenis, we hebben alles van fauna dat ons stoorde de voorbije 1000'en jaren uitgeroeid, dus we moeten het doen met wat overblijft.
Maar, een mooi bonus, onze kleinschaligheid! Het is echt iets dat wij als Belgen moeilijk kunnen appreciëren omdat we het gewoon zijn, maar met de wagen (of openbaar vervoer) sta je in geen tijd gewoon in een ander land. Ook onze desastreuze ruimtelijke ordening heeft voordelen, je kan in een landelijke gemeente wonen, met zicht op velden of een bos, en toch in geen tijd in een stad staan. In veel landen niet evident.
Als Belg heb ik ook totaal niets met het weer, zeker niet met warm weer, dus voor mij geen argument. Voor mijn vrouw ligt dat anders, meer zon en warmer zouden haar heel gelukkig maken.

Cultuur: ik denk dat we vaak onderschatten, of niet naar waarde schatten, wat een rijke cultuur en geschiedenis onze streek heeft. Middeleeuwse stadscentra, onze bewogen geschiedenis binnen Europa, ... Laat ons zeggen dat ik het een spijtige zaak vind dat velen daar vaak een soort post-it van herinneren voor politieke doeleinden. Ook onze keuken, met kwaliteitsingrediënten, is iets dat we best mogen appreciëren. Het is misschien de Mexicaanse keuken niet, maar ze moet er niet voor onderdoen. Iets dat ik in de VS toch wel miste waren onze eenvoudige, sobere gerechten mét smaak. Daar had ik vaak de indruk dat iets 20 ingrediënten met evenveel sterke smaken moest hebben...om er dan smaakloze cheddar en zoute bacon op te doen want dat maakt alles beter.

De mensen: ik ben er zelf één dus ik vond onze manier van doen de standaard en perfect in orde tot ik andere oorden opzocht. Nu goed, geen reden om negatief te zijn, ik denk dat we zeker redenen hebben om trots te zijn. We hebben een zekere vorm van discipline denk ik wel, een soort "down to earth" mentaliteit. Zeker dat laatste kon ik opnieuw appreciëren nadat in de VS alles ofwel GEWELDIG ofwel VERSCHRIKKELIJK was. Ik voel me ook trots wanneer ik op een van de vele fb-groepen waar mijn vrouw in zit een Mexicaan zie informeren of hij naar hier zou kunnen komen wonen, en er dan mensen op reageren dat het kan maar het moeilijk is want "die Belgen hebben allemaal een master en spreken 3 talen". Zwaar overdreven, maar we worden wel niet slecht ingeschat hoor.
Wat mij soms stoort is dat kleinburgerlijk trekje, het idee dat sommigen hebben dat de wereld eindigt buiten de grenzen van hun gemeente, of toch hun land, en daarbuiten is het "hic sunt leones". Ik heb vrienden van vroeger, die niet echt omkonden met het feit dat ik een vriendin uit het buitenland had (en dan nog buiten Europa!!) en opmerkingen maakten die je eerder verwacht wanneer je thuiskomt met iemand uit Somalië. Het moet ook gezegd zijn: ik heb al van hopen van mijn expat-vrienden en mijn vrouw gehoord dat wij weinig avontuurlijk moeten zijn, omdat je echt moeilijk Belgen kan vinden in het buitenland. Of dat nu klopt weet ik niet, feit is dat ik vrienden heb die naar een buurgemeente verhuizen als een soort van exodus zien.
We zijn ook gemiddeld ongeloofelijk gesloten naar nieuwelingen. Niet boertig, eerder heel beleefd denk ik, maar gesloten. Als je een bende Mexicanen ontmoet wordt je snel aanvaard, en beschouwen ze je al snel als een vriend. Bij Amerikanen ook, al wil het (zelf ondervonden) stereotype dat ze de dag erna je niet meer kennen. Hier is het toch heel hard afwachten wat die nieuwe allemaal zegt, en zeker niet meteen grote vrienden worden. Soit, het kan een indruk zijn.

Bon, veel te lange post om te komen tot de conclusie. Ja, ik woon hier graag. Logisch ook, ik ben van hier dus alles is min of meer zoals ik gewoon ben. Maar door hier eens niet te wonen merk je wel zaken op die minder zijn. Overigens mag heel de politiek hier ook wel efficiënter met onze 6 regeringen en wat nog. Maar al bij al, stel dat wij aan kinderen beginnen, ik zou ze graag hier zien opgroeien. Niet in de eeuwige competitie in de VS, en niet in de soms toch wel onveiligheid van Mexico. Mijn vrouw stond hier versteld van hoe mensen hun naam onder een deurbel zetten ("maar dan weet iedereen je wonen") en hoe een kleuterschool amper beveiligd is ("iedereen loopt gewoon binnen, wat als iemand een kind meeneemt"). Wil dat zeggen dat we hier voor altijd blijven? Ik weet het niet. Wat mij wat doet nadenken is hier ouder worden; ik vind niet dat wij mooi omgaan met oudere mensen. De hele corona-situatie heeft dat nog scherper gesteld. Mits geen zotte zaken tegen te komen, zouden we anderzijds mooi kunnen leven met ons pensioen in Mexico, en wel een huishoudhulp kunnen vinden voor wanneer het nodig is. Dusja, wie weet :)

PS: dit zijn zo het soort zaken waar het thuis al eens over gaat, met mijn vrouw die ook al wat heeft rondgezwerfd, dus ik schrijf er nogal gemakkelijk een bak tekst over.
 
Laatst bewerkt:
@Tonerider zou je het echt kunnen? Alles achterlaten? Vrienden, familie? Ik droom ook wel eens van een rustig bestaan ergens in een warm land maar praktisch is het niet.
Als ik niet zou moeten werken , dan was ik toch voor een paar maanden weg in de winter naar warmere oorden. Waarom zouden we hier in België dan depri worden van het weer als we ginder vitamine D zouden kunnen opdoen?

Al bij al is het in België niet zo slecht, maar onze winters zijn zo'n grijze, saaie periode over het algemeen, echte koudegolven met sneeuw zijn zeer zeldzaam, meestal is het gewoon 5-10°C , donker en regenachtig.
 
België is zeker een goed land om te wonen , alleen het leven is heel snel te snel .
We hebben goed eten , moet niet ver gaan voor een winkel , op elke hoek van het straat een fritkot , de beste bieren ter wereld.
Kwa weer vind ik het klimaat hier ook goed , vermits de aarde nog veel gaat opwarmen en ik toch niet zo voor echte hitte ben.
Over de politiek kunnen we ook zagen en klagen , maar ze zijn nog altijd 1000x beter dan in sommigen andere landen.
Wat ik persoonlijk wel heel erg geworden vind is de mentaliteit in de bedrijven om te werken , das wel heel erg geworden , de bedrijven zouden zoveel beter draaien met goeie bazen en een normale mentaliteit .
Al bij al ben ik zeker blij dat ik in België geboren ben , een klein landje in Europa dat toch heel goed is in wat we maken of doen .
 
Ik heb drie jaar doorgebracht in Londen en Bristol. Van 98 tot 01, de laatste hoogtepunten van Cool Britannia en het was voor mijn 18 jarige zelf echt fan-tas-tisch. Ik voelde mij zelfs bijna spiritueel thuis, zo plezant was het.
Tot ik 21 werd en eigenlijk toch wel eens mocht iets anders willen doen dan bij Starbucks werken. Toen heb ik beslist om terug ‘thuis’ te komen voor mijn opleiding en *dan* begreep ik het: ik was toch echt wel Belg.
Er was iets aan dat moment van thuiskomen, ook al is het niet glamoureus om in je oude kinderkamer te slapen en naar het mondaine Torhout op school te gaan. Maar ik had er een vrede mee die ik daarvoor niet had. Het klopte gewoon.
Wij dromen nu ook wel van een huisje in Italië maar dat is zo een pensioendroom en ik denk als we in dit huis blijven tot we de grond in moeten, dat we ook perfect content gaan zijn.
Maar ik raad het zeker aan iedereen aan, woon een (serieus) tijdje ergens anders en doe het als je nog jong bent en alleen aan jezelf moet verantwoorden. Ik zou mijn zoons missen maar ik zou het ze nooit ontzeggen.
 
België is zeker een goed land om te wonen , alleen het leven is heel snel te snel .
We hebben goed eten , moet niet ver gaan voor een winkel , op elke hoek van het straat een fritkot , de beste bieren ter wereld.
Kwa weer vind ik het klimaat hier ook goed , vermits de aarde nog veel gaat opwarmen en ik toch niet zo voor echte hitte ben.
Over de politiek kunnen we ook zagen en klagen , maar ze zijn nog altijd 1000x beter dan in sommigen andere landen.
Wat ik persoonlijk wel heel erg geworden vind is de mentaliteit in de bedrijven om te werken , das wel heel erg geworden , de bedrijven zouden zoveel beter draaien met goeie bazen en een normale mentaliteit .
Al bij al ben ik zeker blij dat ik in België geboren ben , een klein landje in Europa dat toch heel goed is in wat we maken of doen .
Ik zou dat toch relativeren. Mijn vrouw vindt het leven hier traag. Er gebeurt weinig, mensen werken traag, hell, ze wandelen zelfs traag. Ook hebben we best wel jobs met een hoop stress, maar ik denk dat als je dezelfde jobs neemt in andere landen je vaak slechter af bent op dat vlak. Er zijn zeker wel uitzonderingen, ik denk dan aan Scandinavië (@zarathustra zal het beter weten) waar de werk/leven balans me zeker nog beter lijkt.
 
Zoals aangehaald is het hier wel ok, het zorgsysteem bv of het loon als full time werker maar aan de andere kant is alles hier volgebouwd dus weinig variatie en ik voel niks met Wallonië of Brussel.

Het leven voelt hier ook altijd gejaagd, op mijn werk bv zijn de mensen tof en ze zullen nooit onrealistisch achter je gat zitten maar aan de andere kant je 15 minuten pauze wordt wel tot op de seconde geteld en bij wijze van spreken is da nog nie eens lang genoeg voor een sigaret en koffie en het voelt soms echt alsof ik enkel werk, eet en slaap ( tot je dan eens je vrije dag hebt of vroegere uren )

Jaar of 7 terug ben ik ook eens door Denemarken en Zweden getrokken en ik zou mezelf daar ook wel kunnen zien zitten, qua mensen en uitzichten bv ( hier noem ik het vaak het land van beton , zoals aangehaald heb je de Ardennen maar ja )

Ergens heb ik ook wel spijt dat ik, toen ik jonger was, niet eens de stap heb gezet om ergens te gaan leven waar ik mezelf wel kon zien zitten ( Ierland , Schotland , Denemarken , Zweden )
Misschien ooit wel eens, ik ben nog steeds niet getrouwd of dergelijke en buiten het contact met een paar familie leden is er niets dat me echt vast houd hier.
 
Oostenrijk, daar zie ik mijzelf op latere leeftijd nog wel naar verhuizen.
In een bergdal, rustig in een niet te groot huisje zonder al te veel modern comfort.

België hangt mijn voeten uit. Alle regels zijn hier precies onderhevig aan de mensen hun eigen perceptie.
Jonge moedertjes die met hun kleine spruit op een stoeltje door de straat fietsen, tegen de richting in, hetzelfde met bejaarden in zo een karretje.
En van hun zak maken als ze hun kleinen afzetten aan de school terwijl er gevaarlijk gereden word door sommige automobilisten.
Audi R8 die denkt dat het hier een racecircuit is, hetzelfde met de eigenaars van de vele pitta en pizzeria's hier in de stad.
Een drietal weken geleden hier nog politie over de vloer gehad, die mensen zeggen het zelf het beste "het is dweilen met de kraan open".
En dit is bij uitbreiding voor heel België zo. De brave Belg blijft maar ja knikken richting Wetstraat en Gemeentehuis.
De fiere Vlaamse Leeuw? Wat een grap, een huiskat zonder nagels ja.
 
Wel, ik woon en werk nu 2,5 jaar in Hanoi, Vietnam (ben 26 jaar). Ben het absoluut eens met wat de meeste hier zeggen, eens je een tijdje in een ander land woont vallen je dingen op die minder zijn in Belgie en natuurlijk ook dingen die beter zijn, die je nooit waren opgevallen toen je nog in Belgie woonde.

Voor de voorziene toekomst wil ik nog graag hier blijven wonen. Het leven is hier goedkoper, het weer is beter (de luchtkwaliteit helaas niet), de natuur is prachtig. Komende uit een dorpje in Limburg denk ik dat ik gewoon die vlaamse dorpscultuurr/mentaliteit even beu ben en momenteel een wereldstad en al de diversiteit die daarbij komt kijken verkies. Eens ik ouder ben verander ik mijn mening misschien weer, wie weet! :)
 
Ik vind die Belgische cultuur toch overroepen hoor. Bier, friet, chocolade, nu niet bepaald voedzame dingen. Ik drink wel eens graag bier, maar echt verfijnd kun je onze eet en drankcultuur toch niet noemen?

Overigens vind ik onze Belgische/Vlaamse cultuur toch een beetje marginaal en luidruchtig. Men organiseert vanalles, maar dit maakt een rommelige drukke en vuile boel van het straatbeeld. Gewoon naar zee komen voor het strand en de zee is niet meer genoeg. Men moet hierbij een karretje huren (liefst zo iets elektrisch waar nog muziek uit komt), een luid optreden van één of andere Vlaamse artiest wiens muziek door onze strot geramd wordt. Onze ruimtelijke ordening is eerder een ruimtelijke rommel. Enkel superrijken kunnen zich een mooi plekje permitteren in een oase van rust, het gewone volk moet zich tevreden stellen met verkavelingen met zwarte kotjesdraad, schans korven, kiezels, klinkers en huizen met een zadeldak met sneldekpannen.

Bij de eerste zonnestralen moet ook iedereen zijn lawaaierige moto, oldtimer of trike uithalen, wat dan ook weer voor overlast zorgt. Men moet dan rondrijden met veel lawaai om dan op een terras een Belgisch bier te gaan drinken en rond te kijken naar de andere mensen.

Enkele weken terug naar Heuvelland om te genieten van de natuur, nu zie ik dat ze daar al van die grote elektrische offroadsteps verhuren om een beetje door het bos te gaan rijden. Elk stuk natuur moet geëxploiteerd worden, gewoon genieten van de rust en stilte is niet meer mogelijk in dit schijtland.
 
Ik zou wel in Denemarken kunnen wonen. De goeie levensstandaard en deftige gezondheidszorg maar veel meer open ruimte. De mentaliteit staat mij ook wel aan: Mensen laten elkaar gerust, ieder kan zijn eigen ding doen maar je neemt wel je verantwoordelijkheid waar nodig. Dat is wel de toeristen-kijk, er zitten ongetwijfeld ook mindere kanten aan het land.
 
Mensen die denken over ergens in het buitenland wonen doen dat meestal vanuit het idee dat ze een hoop geld hebben en niet moeten gaan werken lijkt me.
 
Mensen die denken over ergens in het buitenland wonen doen dat meestal vanuit het idee dat ze een hoop geld hebben en niet moeten gaan werken lijkt me.

De combo is natuurlijk wonen in het buitenland en factureren naar België. ;) Goed, dat is natuurlijk maar voor weinigen weggelegd. Maar als je het kan, maak dan dat je zo snel mogelijk uit BE weg bent. Zeker als jonge single.
 
Ik woon nu al een kleine 10j in België niet meer en ik mis echt België als land of cultuur niet. Ja een goeie frituur en vrienden en familie wel, maar leven in België totaal niet. Ik zie mijzelf ook nooit meer terug gaan naar België.
Waar woon je nu dan en waarom is het daar beter?
 
Terug
Bovenaan