Hier is nog een significante bron:
In Bilzen worden op dit moment camera's geplaatst om in 12 straten trajectcontroles te kunnen uitvoeren. Bilzen is een van de zes Vlaamse gemeenten die daarvoor gaan samenwerken met privébedrijf TaaS. Maar burgemeester Bruno Steegen benadrukt dat het stadsbestuur zelf bepaalt waar de controles...
www.vrt.be
Dat het privé bedrijf kon eisen dat de verkeersinrichting aangepast moest worden lijkt dus niet zomaar een wild gerucht te zijn als een minister op basis daarvan een contract verscheurt. Nu is is er nergens vermeld waarom dat in het contract stond, maar aangezien de privé bedrijven blijkbaar een vergoeding krijgen per overtreding kan ik toch al een ruwe beredeneerde gok wagen wat mogelijk een reden zou kunnen zijn. Het doel is dan niet meteen om chauffeurs te kloten, maar om geld uit hun zakken te slaan. Al komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer.
Dat een privé bedrijf geld verdient aan verkeersovertredingen vind ik zeer dubieus, en dan heb ik het ook over de parkeerbedrijven. Dat is gewoon de deur naar corruptie wagewijd open zetten.
Eigenlijk is het privatiseren van overtredingen iets heel onlogisch om te doen. Die trajectcontroles in Bilzen kosten blijkbaar 1,2 miljoen. Als je daar als overheid verlies op maakt is je investering van 1,2 miljoen heel effectief geweest, want blijkbaar rijdt niemand meer te snel. Als je er winst op maakt is het wat minder effectief geweest, maar heb je er tenminste nog iets aan verdiend als overheid. En aangezien er blijkbaar bedrijven staan te springen om het over te nemen gok ik dat scenario 2 (winst maken) veel meer voorkomt dan scenario 1.