Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
volgens mij wel ja. En dan specifiek zelfs na elke oprit/afrit opnieuw.Dus wanneer die dynamische borden niets zouden weergeven, is het op de Antwerpse ring ook 120km/u?
Want ik heb daar nog nooit een statisch bord zien staan die aangeeft dat de hele ring 100km/u is.
Het zal waarschijnlijk wel niet op elke invalsweg staan of gestaan hebben, maar ik herinner me toch dit nog:volgens mij wel ja. En dan specifiek zelfs na elke oprit/afrit opnieuw.
Dat van die bebouwde kom in Brussel is eigenlijk hetzelfde verhaal als de 90 vs 70 tussen Wallonië en Vlaanderen. Een probleem als gevolg van de gewesten... Imo moet het inderdaad zo zijn dat dit ofwel duidelijk wordt aangegeven, ofwel dat het echt als een apart "land" aanzien wordt (met die grote borden die je op de grens ziet staan).
Inderdaad, bij mijn weten is er geen specifieke snelheid gedefineerd in de wegcode voor een "ring". Dit zijn allemaal uitzonderingen.
De vraag is dan of die grens mee opschuift he. Er zijn auto's genoeg waar 200km/u ook niet echt snel aanvoelt, daar kan Max Verstappen dan zeggen "ik rij veiliger tegen 300km/u dan tegen 200km/u"...Interessant artikel (wel in het Frans) dat ik tegenkwam over een studie uit 2011 die aantoont hoe de testpersoon onbewust soms in een soort van slaapfase belandt op lange stukken snelweg waar snelheidslimieten gelden. In Duitsland kwam hij niet één keer in een slaapfase, door het veelal ontbreken van snelheidslimieten en het dus veel dynamischer rijden. Dat idee had ik altijd al, maar blijkbaar is het dus ook aangetoond.
![]()
La vitesse, remède à la somnolence ?
A quelques jours des grands départs en vacances, les conseils de conduite se multiplient afin, notamment, de limiter la somnolence au volant, un danger qui touchewww.europe1.fr
Werd doorgelinkt vanuit dit recent artikel waar Sébastien Loeb, rallyrijder, vertelt dat hij veel veiliger rijdt op de snelweg tegen 180 dan tegen 110.
Is ook mijn idee erover trouwens.
![]()
Sébastien Loeb, la vitesse sur autoroute et les voitures électriques
Au cœur d’un scandale médiatique après une déclaration sur sa faculté à « être moins dangereux à 180 km/h sur l’autoroute qu’à 110 km/h », Sébastien Loeb est un avocat inattendu de la voiture électrique.www.caradisiac.com
Ik denk niet dat veel mensen afgeleid zullen zijn als ze 180 rijden. Het snelheidsverschil met andere voertuigen doet het onder andere sneller aanvoelen en je zal altijd vrachtwagens en bejaarden hebben die traag rijden. Natuurlijk zal er ook altijd wel een verschil zijn in snelheidsgevoel tussen wagens, maar dat is niet het totale plaatje.De vraag is dan of die grens mee opschuift he. Er zijn auto's genoeg waar 200km/u ook niet echt snel aanvoelt, daar kan Max Verstappen dan zeggen "ik rij veiliger tegen 300km/u dan tegen 200km/u"...
Er is ook zoiets als afleiding, en een beetje afleiding tegen 180km/u kan veel grotere gevolgen hebben dan tegen 130km/u.

Denk je echt dat mensen niet meer op hun gsm gaan kijken tegen 180 maar wel tegen 130?Ik denk niet dat veel mensen afgeleid zullen zijn als ze 180 rijden. Het snelheidsverschil met andere voertuigen doet het onder andere sneller aanvoelen en je zal altijd vrachtwagens en bejaarden hebben die traag rijden. Natuurlijk zal er ook altijd wel een verschil zijn in snelheidsgevoel tussen wagens, maar dat is niet het totale plaatje.
De gevolgen bij een ongeval zijn altijd erger bij hogere snelheden, maar dat kan je over elke snelheid zeggen. Dat is men hier ook actief aan het uitspelen door alles om te vormen naar bebouwde kom en daarna een snelheidslimiet van 30 toe te passen. En binnen een 10tal jaar zal het waarschijnlijk 20 worden. Of dat idee om alle snelwegen een snelheidslimiet van 100 te geven, wellicht nog erger. Dan vermijd ik liever ongevallen door aandachtige chauffeurs te hebben, dan meer ongevallen te hebben die mogelijk minder erg zijn.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en dan kan ik bevestigen dat ik dat bij 180 niet riskeer. In trajectcontroles (waar je dus verplicht bent om traag te rijden) ben ik nogal snel afgeleid en zal ik sneller aan de radio beginnen prullen oid.Denk je echt dat mensen niet meer op hun gsm gaan kijken tegen 180 maar wel tegen 130?
Want ik ben er 100% zeker dat er evengoed mensen gewoon gaan smsen tegen 180 hoor.
Maar... Je bent ook nog niet gewoon aan die snelheid. Eens dat het nieuwe normaal is, dan ga je net hetzelfde gevoel hebben. Als je in Duitsland 2u aan 200km/u rijdt, geraak je evengoed afgeleid.Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en dan kan ik bevestigen dat ik dat bij 180 niet riskeer. In trajectcontroles (waar je dus verplicht bent om traag te rijden) ben ik nogal snel afgeleid en zal ik sneller aan de radio beginnen prullen oid.
Bij dat eerste lijkt de hamvraag mij in hoeverre die "somnolence" gevaarlijk en schadelijk is, en hoe zich dat afzet tegenover merkelijk sneller rijden. Want ik wil best geloven dat zoiets in absolute cijfers gevaarlijker is dan geconcentreerd te rijden, maar is het gevaarlijker dan tegen 160-180-200 km/u iets onverwacht tegenkomen?Interessant artikel (wel in het Frans) dat ik tegenkwam over een studie uit 2011 die aantoont hoe de testpersoon onbewust soms in een soort van slaapfase belandt op lange stukken snelweg waar snelheidslimieten gelden. In Duitsland kwam hij niet één keer in een slaapfase, door het veelal ontbreken van snelheidslimieten en het dus veel dynamischer rijden. Dat idee had ik altijd al, maar blijkbaar is het dus ook aangetoond.
![]()
La vitesse, remède à la somnolence ?
A quelques jours des grands départs en vacances, les conseils de conduite se multiplient afin, notamment, de limiter la somnolence au volant, un danger qui touchewww.europe1.fr
Werd doorgelinkt vanuit dit recent artikel waar Sébastien Loeb, rallyrijder, vertelt dat hij veel veiliger rijdt op de snelweg tegen 180 dan tegen 110.
Is ook mijn idee erover trouwens.
![]()
Sébastien Loeb, la vitesse sur autoroute et les voitures électriques
Au cœur d’un scandale médiatique après une déclaration sur sa faculté à « être moins dangereux à 180 km/h sur l’autoroute qu’à 110 km/h », Sébastien Loeb est un avocat inattendu de la voiture électrique.www.caradisiac.com
Dat kan ik ontkrachten (maar ook weer enkel voor mezelf natuurlijk). Ik rijd praktisch elk jaar naar Oost-Europa door Duitsland (vooral 's nachts) en ik rijd dikwijls pedal to the metal daar waar geen snelheidsbeperking geldt (en dat zijn best wel wat stukken). Als je Duitsland doorrijdt, rijd je alleszins langer dan 2h aan 200 km/h (al zou ik er een gemiddelde van 180 van maken, want die 200 is geen constante snelheid natuurlijk). Dat houdt mij klaar wakker. Deels omdat je gewoon oplettender moet zijn en dat besef/voel je ook, maar ook door de dynamischere rijstijl. Er wilt eens iemand tegen 250 passeren, dan hang je weer een tijdje achter iemand die 160 rijdt en niet aan de kant kan, ... Als ik daarentegen tegenwoordig 's nachts van de kust terug naar huis rijd, val ik soms half in slaap, want die trajectcontroles zijn écht lang en dat op een praktisch lege snelweg.Maar... Je bent ook nog niet gewoon aan die snelheid. Eens dat het nieuwe normaal is, dan ga je net hetzelfde gevoel hebben. Als je in Duitsland 2u aan 200km/u rijdt, geraak je evengoed afgeleid.
Inderdaad, dat is het moeilijke in het verkeer. Er zijn zoveel variabelen. En wat is bvb. het verschil in de kans op een ongeval bij 120/130 vs 180/200? Hoeveel groter is de kans dat je dood bent aan 180/200 vs 120/130? Etc... We kunnen alleszins vaststellen dat de Duitse snelwegen echt niet zo gevaarlijk zijn. Maar dat zal wellicht verschillende redenen hebben.Bij dat eerste lijkt de hamvraag mij in hoeverre die "somnolence" gevaarlijk en schadelijk is, en hoe zich dat afzet tegenover merkelijk sneller rijden. Want ik wil best geloven dat zoiets in absolute cijfers gevaarlijker is dan geconcentreerd te rijden, maar is het gevaarlijker dan tegen 160-180-200 km/u iets onverwacht tegenkomen?
Klopt, daarom is er de vrijheid in Duitsland om zo snel te rijden als je zelf wilt. Dan kan Gerda tegen 110 bollen, terwijl Sébastien 180 rijdt. Gerda zal waarschijnlijk veiliger rijden aan 110 dan 180 (als we even de stereotypen bovenhalenDe discussie hier over hoe "snel" nu net dat tegengaat is ook relevant, ik wil best geloven dat een getraind rallyrijder zo'n dingen zegt (dan moet het ook nog waar zijn natuurlijk), maar de relevantie voor Gerda die de wagen neemt naar het shoppingcenter is misschien niet zo groot.
)Maar daar zeg je het "pedal to the metal", dat is bij zowat elke auto een punt waarop je snelheidsgevoel hebt. Maar met pakweg een M5 stelt 200km/u echt niet veel voor. Dat voelt echt niet sneller aan dan 120km/u met de gemiddelde auto.Dat kan ik ontkrachten (maar ook weer enkel voor mezelf natuurlijk). Ik rijd praktisch elk jaar naar Oost-Europa door Duitsland (vooral 's nachts) en ik rijd dikwijls pedal to the metal daar waar geen snelheidsbeperking geldt (en dat zijn best wel wat stukken). Als je Duitsland doorrijdt, rijd je alleszins langer dan 2h aan 200 km/h (al zou ik er een gemiddelde van 180 van maken, want die 200 is geen constante snelheid natuurlijk). Dat houdt mij klaar wakker. Deels omdat je gewoon oplettender moet zijn en dat besef/voel je ook, maar ook door de dynamischere rijstijl. Er wilt eens iemand tegen 250 passeren, dan hang je weer een tijdje achter iemand die 160 rijdt en niet aan de kant kan, ...
Inderdaad, daarom ben ik ook tegen snelheidslimieten. Zo kan iedereen een aangename snelheid rijden naar zijn/haar gevoel. Als die M5 tegen 300 wil rijden, waarom niet?Maar daar zeg je het "pedal to the metal", dat is bij zowat elke auto een punt waarop je snelheidsgevoel hebt. Maar met pakweg een M5 stelt 200km/u echt niet veel voor. Dat voelt echt niet sneller aan dan 120km/u met de gemiddelde auto.
Omdat die dan tegen 200 hetzelfde doet als wat jij tegen 120 zou doen. En dat hij pakweg tegen 200km/u even op zijn gsm kijken. Maar hij legt op die tijd wel 55m/s af en gaat dus héél veel van de omgeving missen.Inderdaad, daarom ben ik ook tegen snelheidslimieten. Zo kan iedereen een aangename snelheid rijden naar zijn/haar gevoel. Als die M5 tegen 300 wil rijden, waarom niet?
Ik denk dat het probleem vooral de grootste categorie is: Gerda's die denken dat ze Sébastiens zijn.Klopt, daarom is er de vrijheid in Duitsland om zo snel te rijden als je zelf wilt. Dan kan Gerda tegen 110 bollen, terwijl Sébastien 180 rijdt. Gerda zal waarschijnlijk veiliger rijden aan 110 dan 180 (als we even de stereotypen bovenhalen)
Dat durf ik toch sterk te betwijfelen hoor. Er gaat toch geen weldenkend mens het riskeren om tegen 200 zijn gsm te bekijken/bedienen.Omdat die dan tegen 200 hetzelfde doet als wat jij tegen 120 zou doen. En dat hij pakweg tegen 200km/u even op zijn gsm kijken. Maar hij legt op die tijd wel 55m/s af en gaat dus héél veel van de omgeving missen.
Zouden die er zoveel zijn dan? Ik denk dat die groep eerder beperkt is. Zal vooral bij de jonge bestuurders zijn en die zijn dan idd gevaarlijk in combinatie met de povere Belgische rijopleiding.Ik denk dat het probleem vooral de grootste categorie is: Gerda's die denken dat ze Sébastiens zijn.
Dat hoor ik idd dikwijls, dat er niet meer veel stukken zouden zijn waar geen snelheidslimiet geldt. Ik zal dan waarschijnlijk altijd over de snelwegen in Duitsland rijden waar nog niet op veel stukken een snelheidslimiet geldt, want ik heb nooit het gevoel gehad dat ik te lang over stukken snelweg reed waar een beperking geldt. Duitsland betekent bij mij echt vrijheid als ik met de wagen onderweg ben. De States trouwens ook, daar hebben ze wel limieten maar worden ze véél minder strikt afgedwongen wat je ook veel meer vrijheid geeft met het bijhorende dynamische rijgedrag.Zover ik weet zijn er nu ook weer niet zoveel stukken meer op de Duitse snelwegen waar er geen limiet is, en wordt dat ook meer gezien als een irrationeel iets waar de bevolking aan verknocht is, en dat dus niet afgeschaft kan worden.