Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

Het is in praktijk eerlijkheidshalve een beetje een mix.

Worden trajectcontroles en flitspalen op bepaalde locaties geplaatst voor de verkeersveiligheid? JA.
Worden trajectcontroles en flitspalen op bepaalde locaties geplaatst zuiver met het doel mensen te kloten en te kunnen beboeten? Ook JA.

Hoe kloot je mensen als je maximumsnelheid hebt?
Je 'kloot' ze als ze rapper rijden dan toegelaten.
Voor mij is dat niet kloten.

Maar bigbear zei dat er geen verband is en dat trajectcontroles niet helpen terwijl er genoeg studies zijn die tegendeel bewijzen.

Hoe kloot je mensen als je maximumsnelheid hebt?
Voorbeeld van nog maar enkele dagen geleden (dit is wel een extreem voorbeeld maar is weldegelijk echt gebeurd). Oa het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen. Na dat dit op het nieuws kwam, hebben ze (voorlopig) afgezien van die plannen.

Is dat echt kloten? Naar uw mening niet, naar mijn mening wel (maar ieder zijn visie erop hé :)) .. maar ik denk toch niet dat jij zo'n zaken goed kan keuren?

Maar bigbear zei dat er geen verband is en dat trajectcontroles niet helpen terwijl er genoeg studies zijn die tegendeel bewijzen.
Ik zeg toch dat je gelijk hebt? Maar ja uw vraag hierboven, wil gewoon zeggen dat je niet (helemaal) akkoord bent met mijn 2de vraag anders stel je die niet.

Voorbeeld van nog maar enkele dagen geleden (dit is wel een extreem voorbeeld maar is weldegelijk echt gebeurd). Oa het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen. Na dat dit op het nieuws kwam, hebben ze (voorlopig) afgezien van die plannen.

Is dat echt kloten? Naar uw mening niet, naar mijn mening wel (maar ieder zijn visie erop hé :)) .. maar ik denk toch niet dat jij zo'n zaken goed kan keuren?
Dus er was ergens een verklaring van een betrouwbaar persoon, of beter nog tekst op papier, dat men verkeersdrempels ging verwijderen omdat snelheidsovertredingen meer opbrengen?

Dit weekend tijdens het fietsen toch weer wat pareltjes tegengekomen waarbij je je soms afvraagt waar ze het halen:

Deze straat loopt gedurende meer dan een kilometer licht hellend omhoog.
Dit is nu een fietsstraat met max snelheid 30km/u.
Sommige fietsers rijden hier maar max 15km/u omhoog.

Iets verderop is dit ook een straat waar je max 30km/u mag, ook meer dan een kilometer lang.

Ik vraag mij oprecht af wie van het forum hier echt maar max 30km/u zal rijden wanneer je in de verste verte niemand ziet?

Ik zeg toch dat je gelijk hebt? Maar ja uw vraag hierboven, wil gewoon zeggen dat je niet (helemaal) akkoord bent met mijn 2de vraag anders stel je die niet.

Of je hebt geen verkeersremmers meer nodig omdat er trajectcontrole is waardoor ze hopen dat mensen zich aan maximum snelheid houden.

Al die constructies en verkeersremmers en verhogingen zijn bedoeld om je snelheid naar beneden te halen. Als dit lukt met een trajectcontrole dan moet je die andere zaken niet meer hebben.

Enigste dat je hier bij kan denken is dat ze optimistisch zijn dat mensen zich aan maximum zullen houden.

Da's heel mooi en een trajectcontrole/flitspaal zal in sommige gevallen inderdaad wel een positief effect hebben, maar dat is zeker niet het hele verhaal.
Daarom vroeg ik ook om de ongevallencijfers in de tijd te vergelijken met het aantal flitspalen/trajectcontroles in de tijd. Die zijn NIET gecorreleerd. Dus de vraag is: waarom dalen onze ongevallencijfers niet ondanks dat we op een aantal jaar tijd het aantal trajectcontroles/flitspalen maal x gedaan hebben?
Verplaatsen de ongevallen zich?

Dus er was ergens een verklaring van een betrouwbaar persoon, of beter nog tekst op papier, dat men verkeersdrempels ging verwijderen omdat snelheidsovertredingen meer opbrengen?
Dat is toch gewoon op het nieuws geweest? Maar waar of niet (bewijzen is altijd moeilijk he, men ontkende dit nadien ook dacht ik), we moeten niet naïef zijn, dit gebeurt gewoon echt. Wie anders gelooft, die maakt zichzelf blaasjes wijs.

De politiek doet niets anders dan beloftes doen, zeveren en ... waarom zouden gemeentes dan anders zijn?

Of je hebt geen verkeersremmers meer nodig omdat er trajectcontrole is waardoor ze hopen dat mensen zich aan maximum snelheid houden.
Zo kan je er natuurlijk altijd een draai aan geven he. Jij kan best gelijk hebben, maar ik ook, het is maar hoe je het bekijkt of wat je wenst te geloven he. :tongue:

Ik geloof niet in sprookjes dus ik geloof wel degelijk dat er corrupte (gemeente)ambtenaren zijn en ik geloof er ook gewoon in dat -welliswaar uitzonderlijk- men echt plannen maakt om het aantal boetes te verhogen zuiver en alleen, om de kas te spijzen.

Vroeger dacht ik ook anders, maar na 48 jaren op deze planeet maak je zoveel comboy verhalen mee (waarvan een deel gewoon achteraf waar bleken te zijn en waarvan ik nog steeds denk WTF!), dat ik van niets meer schrik.

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon op het nieuws geweest? Maar waar of niet (bewijzen is altijd moeilijk he, men ontkende dit nadien ook dacht ik), we moeten niet naïef zijn, dit gebeurt gewoon echt. Wie anders gelooft, die maakt zichzelf blaasjes wijs.

De politiek doet niets anders dan beloftes doen, zeveren en ... waarom zouden gemeentes dan anders zijn?
Ja, er is in het nieuws geweest dat Bonheiden trajectcontroles wou en dit ging laten regelen door een privébedrijf. Maar "het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen" waar jij mee afkwam, waar lees ik dat? Of was dat de fantasievolle interpretatie achteraf?

Da's heel mooi en een trajectcontrole/flitspaal zal in sommige gevallen inderdaad wel een positief effect hebben, maar dat is zeker niet het hele verhaal.
Daarom vroeg ik ook om de ongevallencijfers in de tijd te vergelijken met het aantal flitspalen/trajectcontroles in de tijd. Die zijn NIET gecorreleerd. Dus de vraag is: waarom dalen onze ongevallencijfers niet ondanks dat we op een aantal jaar tijd het aantal trajectcontroles/flitspalen maal x gedaan hebben?
Verplaatsen de ongevallen zich?
Van welke cijfers specifiek wil je de correlatie zien met het aantal trajectcontroles of flitspalen? Toch niet de algemene ongevallencijfers, waar mensen die op hun gezicht gaat met steps in voor komen? Als je weet dat die niet gecorreleerd zijn, heb je die dan zelf?

Ja, er is in het nieuws geweest dat Bonheiden trajectcontroles wou en dit ging laten regelen door een privébedrijf. Maar "het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen" waar jij mee afkwam, waar lees ik dat? Of was dat de fantasievolle interpretatie achteraf?
Dat is echt gewoon op het nieuws geweest (maar nadien ontkent dat men dit echt van plan was) en geen fantasie van mij. (voor de afwisseling)

Ik heb het zelfs even voor je opgezocht

Quote: "De firma zou ook aandringen op het weghalen van verkeersdrempels en ander straatmeubilair. Verkeersveiligheid zou zo ondergeschikt worden aan de commerciële belangen. "

Ja dit zijn geruchten, ja dit is nadien ontkent geweest. Is het waar? Misschien, misschien niet. We zullen het nooit zeker weten denk ik?

Laatst bewerkt:
Dat is echt gewoon op het nieuws geweest (maar nadien ontkent dat men dit echt van plan was) en geen fantasie van mij.

Maar ik heb het even voor je opgezocht

Quote: "De firma zou ook aandringen op het weghalen van verkeersdrempels en ander straatmeubilair. Verkeersveiligheid zou zo ondergeschikt worden aan de commerciële belangen. "

Ja dit zijn geruchten, ja dit is nadien ontkent geweest .. is het waar? Misschien, misschien niet. We zullen het nooit zeker weten denk ik?
Dus "het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen" dat volgens jou bestond en aantoonde dat de overheid zo'n dingen bewust doet voor geld en om mensen te kloten komt neer op een privéfirma zou aandringen op het weghalen van verkeersdrempels. Dat is gewoon niet hetzelfde. Zo kan ik ook wat halfbegrepen of -herinnerde feitjes aanhalen om eender welk punt te maken.

Ik denk dat we nog heel de dag zo kunnen zeveren en palaveren? :support:

Je hebt voor een deel gelijk daar niet van, maar dit is gewoon een strijd geworden tussen 'moraalridders', de 'niet moraalridders' en 'de mensen die daar ergens tussen zitten waaronder ikzelf, die pogen de twee partijen te verzoenen (maar was ook gewoon naïef is, dat gaat niet gebeuren) -, waarbij zowat elke partij, elk woordje en zinnetje driedubbel analyseert en alles wat niet 100% klopt of waarmee men het niet 100% eens is, volledig de grond in boren .. en iedereen hier is mee schuldig daaraan (ook ikzelf).

En wie deze convertie wint? Niemand. Denk je dat iemand nu overtuigd is van de andere zijn gelijk? Nope. Die mens is ook naïef sé ;)
0% wijzigt zijn mening. Daar teken ik voor.

Dus voor mij stopt het hier. Het heeft verder toch geen zin om nog verder te discussieren.

Iedereen heeft gewoon zijn specifieke mening en ik denk dat alles gezegd is wat gezegd kan worden en daaruit moeten mensen maar besluiten wat ze willen doen op de weg.

1 opmerking: Wees allemaal voorzichtig en zie dat je u gedraagt op de weg. Want dat is wel het belangrijkste he.
Hoe minder doden en gewonden, hoe beter. Ik denk dat met dit laatste iedereen het eens is.

Dus "het plan om in Bonheiden op een bepaalde weg, verkeersdrempels weg te halen, zodat men meer zou verdienen aan snelheidsovertredingen" dat volgens jou bestond en aantoonde dat de overheid zo'n dingen bewust doet voor geld en om mensen te kloten komt neer op een privéfirma zou aandringen op het weghalen van verkeersdrempels. Dat is gewoon niet hetzelfde. Zo kan ik ook wat halfbegrepen of -herinnerde feitjes aanhalen om eender welk punt te maken.
Hier is nog een significante bron:
Zo vernietigde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) onlangs het contract van de gemeente Bonheiden met TaaS omdat het privé-bedrijf kon eisen dat bepaalde verkeersingrepen zouden verdwijnen.
Dat het privé bedrijf kon eisen dat de verkeersinrichting aangepast moest worden lijkt dus niet zomaar een wild gerucht te zijn als een minister op basis daarvan een contract verscheurt. Nu is is er nergens vermeld waarom dat in het contract stond, maar aangezien de privé bedrijven blijkbaar een vergoeding krijgen per overtreding kan ik toch al een ruwe beredeneerde gok wagen wat mogelijk een reden zou kunnen zijn. Het doel is dan niet meteen om chauffeurs te kloten, maar om geld uit hun zakken te slaan. Al komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

Dat een privé bedrijf geld verdient aan verkeersovertredingen vind ik zeer dubieus, en dan heb ik het ook over de parkeerbedrijven. Dat is gewoon de deur naar corruptie wagewijd open zetten.

Eigenlijk is het privatiseren van overtredingen iets heel onlogisch om te doen. Die trajectcontroles in Bilzen kosten blijkbaar 1,2 miljoen. Als je daar als overheid verlies op maakt is je investering van 1,2 miljoen heel effectief geweest, want blijkbaar rijdt niemand meer te snel. Als je er winst op maakt is het wat minder effectief geweest, maar heb je er tenminste nog iets aan verdiend als overheid. En aangezien er blijkbaar bedrijven staan te springen om het over te nemen gok ik dat scenario 2 (winst maken) veel meer voorkomt dan scenario 1.

Dat het privé bedrijf kon eisen dat de verkeersinrichting aangepast moest worden lijkt dus niet zomaar een wild gerucht te zijn als een minister op basis daarvan een contract verscheurt. Nu is is er nergens vermeld waarom dat in het contract stond, maar aangezien de privé bedrijven blijkbaar een vergoeding krijgen per overtreding kan ik toch al een ruwe beredeneerde gok wagen wat mogelijk een reden zou kunnen zijn. Het doel is dan niet meteen om chauffeurs te kloten, maar om geld uit hun zakken te slaan. Al komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

Dat een privé bedrijf geld verdient aan verkeersovertredingen vind ik zeer dubieus, en dan heb ik het ook over de parkeerbedrijven. Dat is gewoon de deur naar corruptie wagewijd open zetten.

Eigenlijk is het privatiseren van overtredingen iets heel onlogisch om te doen. Die trajectcontroles in Bilzen kosten blijkbaar 1,2 miljoen. Als je daar als overheid verlies op maakt is je investering van 1,2 miljoen heel effectief geweest, want blijkbaar rijdt niemand meer te snel. Als je er winst op maakt is het wat minder effectief geweest, maar heb je er tenminste nog iets aan verdiend als overheid. En aangezien er blijkbaar bedrijven staan te springen om het over te nemen gok ik dat scenario 2 (winst maken) veel meer voorkomt dan scenario 1.
Dat heb ik ook allemaal gelezen hoor, maar dat is allemaal IMO toch wel wat complexer als het verhaaltje dat hier eerder werd opgehangen. Het is overigens allemaal niet doorgegaan, wat als het grote doel van de overheid was om ons te kloten en geld af te troggelen me vreemd lijkt.

Zo'n zaken overlaten aan een privébedrijf heb ik altijd bedenkelijk gevonden, zie ook parkeerboetes. Trajectcontrole als een dienst, hoe komen ze er op.

Howhow.

Van de website van Bilzen:
Er worden veel onwaarheden verkondigd over de overeenkomst met TAAS.

Moeten verkeersremmers of remmende maatregelen verwijderd worden? Neen. Op geen enkel moment, noch voorafgaand, noch tijdens de uitvoering van de concessieovereenkomst, worden gemeenten ertoe verplicht om verkeersremmende maatregelen te verwijderen of wordt hen verboden om verkeersremmende maatregelen aan te brengen binnen de trajectcontrole.

Binnen de gekozen trajecten in Bilzen is er geen enkele verkeersremmer die zal verdwijnen. Hiermee behouden we op alle trajecten de poorteffecten bij de start van woonomgeving of kern en verlagen we de gemiddelde snelheid in de kern.

Dus Somers heeft dan een fout of vals contract ingekeken of wie liegt er nu?

Howhow.

Van de website van Bilzen:
Er worden veel onwaarheden verkondigd over de overeenkomst met TAAS.

Moeten verkeersremmers of remmende maatregelen verwijderd worden? Neen. Op geen enkel moment, noch voorafgaand, noch tijdens de uitvoering van de concessieovereenkomst, worden gemeenten ertoe verplicht om verkeersremmende maatregelen te verwijderen of wordt hen verboden om verkeersremmende maatregelen aan te brengen binnen de trajectcontrole.

Binnen de gekozen trajecten in Bilzen is er geen enkele verkeersremmer die zal verdwijnen. Hiermee behouden we op alle trajecten de poorteffecten bij de start van woonomgeving of kern en verlagen we de gemiddelde snelheid in de kern.

Dus Somers heeft dan een fout of vals contract ingekeken of wie liegt er nu?
Verkeersremmende ingrepen zijn niet het probleem, verschillende snelheidslimieten binnen een trajectcontrole wel. Verkeersdrempels (waar je maar 30 km/h mag rijden) mogen dus niet in een trajectcontrole waar op de rest van het traject een andere snelheidslimiet geldt dan 30 km/h. Poorteffecten zijn geen probleem binnen een trajectcontrole, aangezien die geen andere snelheidslimiet opleggen.

Dit weekend tijdens het fietsen toch weer wat pareltjes tegengekomen waarbij je je soms afvraagt waar ze het halen:

Deze straat loopt gedurende meer dan een kilometer licht hellend omhoog.
Dit is nu een fietsstraat met max snelheid 30km/u.
Sommige fietsers rijden hier maar max 15km/u omhoog.

Iets verderop is dit ook een straat waar je max 30km/u mag, ook meer dan een kilometer lang.

Ik vraag mij oprecht af wie van het forum hier echt maar max 30km/u zal rijden wanneer je in de verste verte niemand ziet?
Dit is ook wat ik bedoel met het veel te hoge moraalriddergehalte.
't is niet omdat je ergens iets te snel rijdt, dat je je meteen asociaal gedraagt in het verkeer of een gevaar vormt voor anderen.

Dit is ook wat ik bedoel met het veel te hoge moraalriddergehalte.
't is niet omdat je ergens iets te snel rijdt, dat je je meteen asociaal gedraagt in het verkeer of een gevaar vormt voor anderen.
En op wie reageer je nu eigenlijk? Wie zegt dan dat dat wel het geval is?

En op wie reageer je nu eigenlijk? Wie zegt dan dat dat wel het geval is?
In de eerste pagina's van deze thread waren er sommigen die vonden dat die 'trees' met haar acht boetes op een dag geen punt had een maar op de blaren moest zitten

Wie dat precies waren weet ik niet meer.

Er zijn er genoeg op het forum die zeggen zich altijd aan de snelheidslimiet te houden.
In mijn omgeving kom ik dagelijks situaties tegen waarbij ik bijna zeker weet dat niemand zich eraan houdt. Zoals inderdaad bovenstaande locaties.
Gaat dan meestal over 30km/u limiet.

Terug
Bovenaan