Een opgelegde regel moet nut hebben en juist zijn. Overdreven regels zorgen voor chaos.
Dit is exact het punt. Gewoon eens tabula rasa en alle snelheidslimieten eens normaal bepalen. Zone 30, ok, maar enkel op specifieke plaatsen en met "slimme" borden. Geen volledige stadskernen. Daar dient de bebouwde kom voor.
Steenwegen 70 ok, maar lange stukken steenweg zonder zijbanen = 90.
^idd, als je die redenering rond de schoolpoort om middernacht doortrekt, mag je dus ook gewoon zwerfvuil storten op plaatsen waar niemand er last van heeft. Zo werkt het niet.
Wat een achterlijke scheefgetrokken vergelijking is dit.
Die zone 30 zijn in het leven geroepen om kinderen aan de schoolpoort te beveiligen. Om middernacht lopen er geen schoolkinderen op straat.
Persoon B die te snel rijdt gaat dikwijls helemaal tot stilstand voor een rood licht komen te staan, terwijl persoon A aangetaffeld komt waarbij het net op groen springt en gewoon tegen zijn snelheiddoor dat groen kan, terwijl B weer mag aanzetten. Same voor aan een kruispunt. Persoon B mag alles dichtgooien aan een voorrang van rechts terwijl A gewoon door kan rijden, want die van rechts is al van het kruispunt en ook op snelheid.
De tijd die ge denkt te winnen en ook daadwerkelijk wint, verliest ge dan weer gewoon op andere punten.
Dat houd totaal geen steek en staat daar volledig los van.
Het gaat er om dat persoon B nog door het groen is, dat is het punt. Waardoor je toch enorme tijdswinst kan hebben door een beetje sneller/vlotter te rijden.
En persoon A die zich laat uitbollen moeten ze ter plaatse afknallen. Ik mag zo dagelijks (en nee, ik overdrijf niet, dagelijks) wachten om rechts af te slaan omdat er zo een idioot zonder verkeersinzicht zich tergend traag laat uitbollen en/of 4 autolengtes tussen zijn voorganger laat. En dit is ofwel aan een kruispunt waar je geen lichten hebt om naar rechts te gaan, aan een kruispunt waar het licht om naar rechts te gaan sneller groen wordt, ofwel aan een kruispunt waar de lichten om rechtsaf te slaan enkel op groen springen als daar een auto voor staat. Bij dat laatste mag ik 2x voor het rood staan schilderen.
En aan een voorrang van rechts (hoe belachelijk ook in de meeste gevallen, maar dat is een andere discussie, samen met die wegversmallingen) vertraag je uiteraard, dat is de logica zelve.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier niet over 20km/h boven de limiet rijden e. Maar bvb 5-10. (Wat slechts een eventuele minimale boete is).
En ik ben ook akkoord dat als je geflitst wordt dat het uw eigen schuld is en je de boete braaf mag betalen.
Ik rij consequent sneller dan toegelaten in vele gevallen. Meestal 5 a 10 km/h "te snel". Maar nooit (overdag) in een bebouwd kom of zone 30. Als er kindjes of fietsers in de buurt zijn ga ik ook altijd trager rijden dan soms toegelaten. Ik ben over het algemeen ook een heel hoffelijke bestuurder. Ga niet gatplakken, maar als ik een taffelaar(legaal) kan voorbijsteken ga ik niet aarzelen.
Ik werk in ploegen en rij meestal rond 22u en 6u.
Ik heb de afgelopen 5 jaar denk ik 4 flitsboete gehad. Alle 4 op de E17. De zwaarste was 123km/h. Dus het is niet dat ik klaag dat ik te veel boetes heb of zo.
Mijn zwaarste boete ooit, en enige die meer dan de "goedkoopste" boete was, was aan 94km/h, de ochtend op de eerste dag van de algemene aanpassing van 90 naar 70km/h. Na een nachtshift, s'ochtends om 6u. Dat ze daar stonden was puur voor het geld. Een kaarsrechte baan met langs beide kanten weilanden en geen zijstraten.
Omdat persoon B door sneller te rijden evengoed vaker nog voor een rood licht kan staan en persoon A in de "groene golf" terecht komt waardoor hij nooit moet afremmen?
Of persoon A vertrekt om 10 voor 7 want hij weet dat hij 40 minuten zal rijden, persoon B vertrekt om 7u want hij rijdt maar 30 minuten. Er gebeurt een ongeval om 5 na 7. Persoon A is dan al lang voorbij dat punt, persoon B staat in de file.
Haha, groene golf, laat me niet lachen.
Ik heb jarenlang op een gewestweg moeten rijden met vrij veel verkeerslichten. Toegelaten snelheid 90km/h. Als je 90 reed had je gegarandeerd alle rode lichten. 100-110 en je had altijd groen.
En daar is de typische dooddoener. Ik zal op m'n werk 10 minuten vroeger vertrekken ja, mijn baas gaat da leuk vinden. En alle treinreizigers omdat hun trein 10 minuten stil zal blijven staan.
Sorry aan iedereen trouwens dat ik miss wat hard/grof overkom, maar ik erger mij dagelijks mateloos in het verkeer. (En daarbuiten)
Ik kan niet tegen nodeloos getreuzel, ook in het dagdagelijkse leven (hoe vaak ik in mijn hoofd al oude mensen in de supermarkt hun kop ingeslaan heb met een fles wijn, of de scanner uit de handen van de kassabediende in de Colruyt willen sleuren heb).
Ik heb ADHD, en dat is een van de symptomen heb ik sinds kort geleerd. Dus ik weet wel dat het aan mij ligt. En in de "buitenwereld" laat ik daar niets (althans probeer ik dat) van merken, maar hier eens komen ventileren kan me helpen kalmeren