Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

Ik kom ook niet klagen over 1 boete, wel over het feit dat er niet bewust te hard gereden werd en dit nu op een erg harde manier ons gepresenteerd wordt.
En ik begrijp maar al te goed dat volgens de letter van de wet elke nieuwe rit een nieuwe "beslissing" is om te snel te rijden.
Ik heb het hier dan ook over het redelijke/menselijke in deze situatie.

Ik heb geen pasklare oplossing voor je stelling, rekening houdend met de trage manier van werken die nu gehanteerd wordt. Wat in ons geval zou gelden is vanaf het moment dat je weet dat je de overtreding begaat je je gedrag aanpast. Daarna kan je niet meer van "per ongeluk" spreken op dagbasis.

Dus een snelle notificatie via mail of sms. Hell, zelfs liever elke keer de boete verdubbelen binnen een bepaalde termijn, als men zeker is dat je niet gewoon een menselijke fout maakt, maar je bewust te snel gaat rijden.
Maar die meldingen van "je rijdt te snel" staan al over heel België (op streetview zelfs op de straat van de overtreding)...
Die worden gewoon genegeerd tot er effectief controle is. Tja dan heb je toch echt al meldingen genoeg gehad?

Maar die meldingen van "je rijdt te snel" staan al over heel België (op streetview zelfs op de straat van de overtreding)...
Die worden gewoon genegeerd tot er effectief controle is. Tja dan heb je toch echt al meldingen genoeg gehad?
Ik zou eens moeten kijken of dat bord er nog staat (ik ben niet de overtreder). Die werken voor mij idd ook wel duidelijk informerend.
Maar goed, die baan is kaarsrecht en anderhalve km lang. Kan me voorstellen dat je na een stukje terug op automatische piloot rijdt (daarom niet gevaarlijk) en dat je dan snel over een erg trage limiet zit.

Nogmaals, ik betwist de overtreding of signalisatie niet, maar hoe dat sommigen hier reageren alsof men de fakkels en hooivorken al tevoorschijn wilt halen om dergelijke hardnekkige "veelplegers" hun straf te laten ondergaan.. verschiet ik een beetje van, en andezrijds ook weer niet als je ziet hoe hard men op social media voor elkaar is.

Ik zou eens moeten kijken of dat bord er nog staat (ik ben niet de overtreder). Die werken voor mij idd ook wel duidelijk informerend.
Maar goed, die baan is kaarsrecht en anderhalve km lang. Kan me voorstellen dat je na een stukje terug op automatische piloot rijdt (daarom niet gevaarlijk) en dat je dan snel over een erg trage limiet zit.

Nogmaals, ik betwist de overtreding of signalisatie niet, maar hoe dat sommigen hier reageren alsof men de fakkels en hooivorken al tevoorschijn wilt halen om dergelijke hardnekkige "veelplegers" hun straf te laten ondergaan.. verschiet ik een beetje van, en andezrijds ook weer niet als je ziet hoe hard men op social media voor elkaar is.
Maar hoe is het fakkels en hooivorken? Ik vind dat je daar wat in overdrijft precies?

Het betreft hier geen crimineel die we het liefst zo hard mogelijk gestraft zien
Daar ben ik het dus niet mee eens. We zijn in dit land veel te soft voor verkeersovertreders. Je vrouw heeft wekenlang (en allicht al véél langer) moedwillig de snelheidsregels met de voeten getreden, en dat met 15km/u te veel. Ook geen klein beetje dus hé.
Wat in ons geval zou gelden is vanaf het moment dat je weet dat je de overtreding begaat je je gedrag aanpast. Daarna kan je niet meer van "per ongeluk" spreken op dagbasis.
Als ik doorklik op je Google Maps link, dan zie ik verkeersborden en snelheidsmarkeringen op die baan. Het zou al moeten lukken dat de camerawagen van Google daar pas vorige week gepasseerd is, dus de stelling "we wisten het niet" vind ik toch heel moeilijk om te geloven. Als jullie niet in staat zijn om verkeerssignalisatie te herkennen, dan horen jullie ook niet op de baan. Neen, het klinkt toch veel meer als "we werden er niet voor bestraft, dus trokken we ons er ook niets van aan". Tja. Boontje komt om zijn loontje, denk ik dan.

Dat sloeg meer op sir killalot voor wie het niet streng genoeg kan en een beetje tonerider ook die impliceert dat je een gevaar op de weg bent als je sneller dan toegestaan rijdt.

Het slaat zeker niet op iedereen, my bad :)

Edit: voila, hierboven wordt nog eens bevestigd wat ik bedoel. Opblazen alsof er ik weet niet wat is gebeurd en dit feit, dat op 1 plaats gebeurt. 50km/h op een kaarsrechte brede baan met gescheiden fietspad en stippellijnen, extrapoleren alsof er altijd en overal te snel gereden wordt en "we" aldus niet in staat zijn om op de baan thuis te horen. Dat is erg vermoeiend en frustrerend om op een normale manier op in te gaan.

Laatst bewerkt:
Dat sloeg meer op sir killalot voor wie het niet streng genoeg kan en een beetje tonerider ook die impliceert dat je een gevaar op de weg bent als je sneller dan toegestaan rijdt.

Edit: voila, hierboven wordt nog eens bevestigd wat ik bedoel. Opblazen alsof er ik weet niet wat is gebeurd en dit feit, dat op 1 plaats gebeurt. 50km/h op een kaarsrechte brede baan met gescheiden fietspad en stippellijnen, extrapoleren alsof er altijd en overal te snel gereden wordt en "we" aldus niet in staat zijn om op de baan thuis te horen. Dat is erg vermoeiend en frustrerend om op een normale manier op in te gaan.
Ik blaas niets op, jij minimaliseert. Ik haal gewoon je argumentatie onderuit. Je kan niet enerzijds dagelijks een baan rijden, en niet 'weten' dat je er maar 50 mag rijden. Er staan borden, er staan wegmarkeringen. Ja, dan stel ik mij wel vragen bij jullie opmerkzaamheid op de baan ja.

Dat het een kaarsrechte brede baan met gescheiden fietspad en stippelijnen is, maakt geen hol uit. Het is je goed recht om te vinden dat je op zo'n baan meer dan 50 zou mogen rijden, het is niet je recht om dan ook sneller te rijden. Dat heeft je vrouw toch gedaan. Meermaals. En aan meer dan 15km/u te snel. Sorry, maar dan moet je niet verontwaardigd komen doen, of een schouder bij mij vinden om op uit te huilen.

Je bént een gevaar op de weg als je sneller dan toegestaan rijdt. En hoe groter de pakkans, en hoe groter de straffen hoe beter. Er is een mentaliteitswijziging nodig op de baan, en dat is het enige dat gaat helpen. Van de Vlaming die het altijd beter denkt te weten en beter te kunnen inschatten gaat het niet komen.

Enfin, ik snap dat het absoluut niet leuk is om al die boetes te ontvangen. Maar er is daar maar één schuldige aan, en dat is je vrouw. Je zou haar beter onder haar voeten geven voor de verkeersregels te overtreden, dan hier allerlei zaken proberen te verzinnen om het goed te praten.

maar dat is het toch? Als je 1 week boetes krijgt en vreest voor de komende week, terwijl het een baan is die je dagelijks doet, dan zijn er 2 opties:
- ofwel let je totaal niet op en zie je gewoon niet hoeveel je mag, wat je niet direct tot een bekwame chauffeur bombardeert.
-ofwel weet je het wel, maar trek je er de ballen van aan en beslis je zelf wel wat gepast is en moet je eerst beboet worden wil je er iets aan doen (en waarschijnlijk enkel op die plek).

Tja, sorry, maar in beide gevallen vind ik je dan een gevaar op de baan ongeacht of die nu recht is of niet. En dan is het triestig dat je je in een slachtofferrol wentelt, ongeacht hoe kreupel de overheid werkt, want dit is 100% de schuld van haar eigen rijgedrag en houding. Misschien mag het jullie aanmoedigen om overal wat meer op de snelheid te letten want nu is er de kans dat ge het ook vlaggen kan hebben op andere banen die je regelmatig doet en waar je zelf wel inschat wat volgens jullie veilig is over de grens te rijden.

beledigingen en dreigementen worden hier niet getolereerd
Daar ben ik het dus niet mee eens. We zijn in dit land veel te soft voor verkeersovertreders. Je vrouw heeft wekenlang (en allicht al véél langer) moedwillig de snelheidsregels met de voeten getreden, en dat met 15km/u te veel. Ook geen klein beetje dus hé.

Als ik doorklik op je Google Maps link, dan zie ik verkeersborden en snelheidsmarkeringen op die baan. Het zou al moeten lukken dat de camerawagen van Google daar pas vorige week gepasseerd is, dus de stelling "we wisten het niet" vind ik toch heel moeilijk om te geloven. Als jullie niet in staat zijn om verkeerssignalisatie te herkennen, dan horen jullie ook niet op de baan. Neen, het klinkt toch veel meer als "we werden er niet voor bestraft, dus trokken we ons er ook niets van aan". Tja. Boontje komt om zijn loontje, denk ik dan.
Weer zo’n zaag die ervan overtuigd is dat we de levensverwachting 10 jaar omhoog kunnen trekken als we allemaal 30 en 50 gaan rijden.

Het enige dat hier in feite fout is, is dat je op die baan 50 mag rijden. Als je dat niet inziet, kan je beter uw eigen ogen uitsteken.

Het gaat er van komen hoor, de dag dat ik iemand een dergelijke mening IRL hoor verdedigen… dat zal pas boontje komt om zijn loontje zijn.
Die gaat spijt hebben.

Ik versta echt NIET hoe je dit kan verdedigen. Dan ben je toch ofwel een omhooggevallen bakfietshippie ofzo?

Weer zo’n zaag die ervan overtuigd is dat we de levensverwachting 10 jaar omhoog kunnen trekken als we allemaal 30 en 50 gaan rijden.

Het enige dat hier in feite fout is, is dat je op die baan 50 mag rijden. Als je dat niet inziet, kan je beter uw eigen ogen uitsteken.

Ik doe geen uitspraken over de zin of onzin van de snelheidsgrens bij die specifieke baan. Wel dat je een gevaar bent voor anderen wanneer je beslist om je niet aan die grens te houden, en dat de pakkans en strafmaat voor - jawel - dit soort criminelen serieus de hoogte in mag. Opnieuw: we zijn véél te soft in dit land voor mensen die anderen moedwillig in gevaar brengen. Of dat nu tijdens een studentendoop of op de baan is.

Het gaat er van komen hoor, de dag dat ik iemand een dergelijke mening IRL hoor verdedigen…
Die gaat spijt hebben.
Wat ga je dan precies doen?

Het gaat er van komen hoor, de dag dat ik iemand een dergelijke mening IRL hoor verdedigen… dat zal pas boontje komt om zijn loontje zijn.
Die gaat spijt hebben.

Ik versta echt NIET hoe je dit kan verdedigen. Dan ben je toch ofwel een omhooggevallen bakfietshippie ofzo?
Ik heb het hierboven nogal opgesplitst. Daarvoor moet je geen verwijten of scheldwoorden voor in het rond te beginnen gooien.

Er is een overtreding van de wet.
De wet is niet logisch.

Dit zijn twee aparte zaken.

Als jij meermaals de wet overtreedt, dan hoor je meermaals gestraft te worden. Dat maakt je geen hippie.

Dat wetgeving niet logisch is, daar ga ik ook geregeld mee akkoord. Maar dat geeft me niet plots het recht om de wet te overtreden. Zo mag ik ook geen reuzegommer in elkaar gaan kloppen als ik zou vinden dat deze te weinig gestraft is, om een actueel voorbeeld te geven.

Ik doe geen uitspraken over de zin of onzin van de snelheidsgrens bij die specifieke baan. Wel dat je een gevaar bent voor anderen wanneer je beslist om je niet aan die grens te houden, en dat de pakkans en strafmaat voor - jawel - dit soort criminelen serieus de hoogte in mag. Opnieuw: we zijn véél te soft in dit land voor mensen die anderen moedwillig in gevaar brengen. Of dat nu tijdens een studentendoop of op de baan is.

Wat ga je dan precies doen?
Hoor jezelf eens bezig, fier? Criminelen! Neen, iemand die 90 rijdt waar hij 50 mag is geen crimineel. Moedwillig in gevaar brengen… manman.

Mochten er 100.000 verkeersdoden per jaar vallen, ik gaf je gelijk. Nu, een paar honderd waarvan een deel nog niet eens aan snelheid te wijten is.
De snelheidslimiet is gewoon veel te laag.

Die gaat spijt hebben.

het zegt al genoeg hoe je steeds begint te dreigen met geweld...

Hoor jezelf eens bezig, fier? Criminelen! Neen, iemand die 90 rijdt waar hij 50 mag is geen crimineel. Moedwillig in gevaar brengen… manman.

Mochten er 100.000 verkeersdoden per jaar vallen, ik gaf je gelijk. Nu, een paar honderd waarvan een deel nog niet eens aan snelheid te wijten is.
De snelheidslimiet is gewoon veel te laag.
Fier? Neen, wel blij dat overtreders bestraft worden. Hopelijk denken ze in het vervolg twee keer na voor ze de gaspedaal intrappen.

Ik kan er gewoon niet bij dat dergelijke mensen bestaan. Dat is waanzin, dat zijn de mannen die het leven naar kloten helpen op alle gebieden.
Ik kan er absoluut niet bij dat er mensen zijn die denken dat ze beter zijn dan de wetten/regels. Dat je niet akkoord bent dat je op die baan 50 moet rijden, kan ik begrijpen. Maar dat je daarom ineens denkt dat je je eigen regels mag opleggen, dat is pas waanzin.

Ik blaas niets op, jij minimaliseert. Ik haal gewoon je argumentatie onderuit. Je kan niet enerzijds dagelijks een baan rijden, en niet 'weten' dat je er maar 50 mag rijden. Er staan borden, er staan wegmarkeringen. Ja, dan stel ik mij wel vragen bij jullie opmerkzaamheid op de baan ja.

Dat het een kaarsrechte brede baan met gescheiden fietspad en stippelijnen is, maakt geen hol uit. Het is je goed recht om te vinden dat je op zo'n baan meer dan 50 zou mogen rijden, het is niet je recht om dan ook sneller te rijden. Dat heeft je vrouw toch gedaan. Meermaals. En aan meer dan 15km/u te snel. Sorry, maar dan moet je niet verontwaardigd komen doen, of een schouder bij mij vinden om op uit te huilen.

Je bént een gevaar op de weg als je sneller dan toegestaan rijdt. En hoe groter de pakkans, en hoe groter de straffen hoe beter. Er is een mentaliteitswijziging nodig op de baan, en dat is het enige dat gaat helpen. Van de Vlaming die het altijd beter denkt te weten en beter te kunnen inschatten gaat het niet komen.

Enfin, ik snap dat het absoluut niet leuk is om al die boetes te ontvangen. Maar er is daar maar één schuldige aan, en dat is je vrouw. Je zou haar beter onder haar voeten geven voor de verkeersregels te overtreden, dan hier allerlei zaken proberen te verzinnen om het goed te praten.
Met wie ben je eigenlijk aan het discussiëren?
Moet ik nu echt weer met hand en tand uitleggen dat ik niet betwist dat er meerdere overtredingen zijn, dat ik niet betwist dat er voldoende signalisatie is en dat ik niet betwist dat mijn vrouw daar schuldig aan is?

Mag ik wel aankaarten dat dit een vrij vervelende manier is om te weten te komen dat je onbewust ergens eigenlijk structureel te snel rijdt zonder dat dit per se een gevaar moet zijn of zonder dat hier kwade bedoelingen achter zitten? Dat je op een menselijkere manier ook iemand kan wijzen op zijn foutief rijgedrag.
Je kan bewust de kern van mijn boodschap negeren en dan een discussie met jezelf opstarten waarin je jezelf gelijk geeft, en ondertussen een beetje liggen trollen door te overdrijven en door termen als crimineel en gevaar op de baan te gebruiken zonder enige context. Maar dat heeft weinig toegevoegde waarde.

Dit is overigens de ergernissen van snelheidslimieten thread. Wat doe jij hier dan? Jij hebt blijkbaar vrede met alle limieten die overal opgelegd zijn want zodra je ergens eens harder rijdt ongeacht de omstandigheden ben je een crimineel en gevaar op de weg.

Redelijk robotterig gedrag.

als iedereen toch zelf mag bepalen wat veilig is op een bepaalde baan en 90 op een baan van 50 niet crimineel is, verwacht ik in het ergernis topic eigenlijk geen posts meer over mensen die 60 rijden op een baan waar men 70 of 90 mag, want er zijn meer argumenten pro iemand die trager rijdt dan toegelaten dan sneller en als die dat veiliger vindt ...

als iedereen toch zelf mag bepalen wat veilig is op een bepaalde baan en 90 op een baan van 50 niet crimineel is, verwacht ik in het ergernis topic eigenlijk geen posts meer over mensen die 60 rijden op een baan waar men 70 of 90 mag, want er zijn meer argumenten pro iemand die trager rijdt dan toegelaten dan sneller en als die dat veiliger vindt ...
En ook niet over mensen die 250 op de autostrade rijden he! Die beoordelen dat gewoon als veilig.

Mag ik wel aankaarten dat dit een vrij vervelende manier is om te weten te komen dat je onbewust ergens eigenlijk structureel te snel rijdt zonder dat dit per se een gevaar moet zijn of zonder dat hier kwade bedoelingen achter zitten? Dat je op een menselijkere manier ook iemand kan wijzen op zijn foutief rijgedrag.
Je kan bewust de kern van mijn boodschap negeren en dan een discussie met jezelf opstarten waarin je jezelf gelijk geeft, en ondertussen een beetje liggen trollen door te overdrijven en door termen als crimineel en gevaar op de baan te gebruiken zonder enige context. Maar dat heeft weinig toegevoegde waarde.
Je mag dat gerust aankaarten, ik mag mijn ernstige bedenkingen hebben bij het feit dat je blijft herhalen dat je onbewust ferm te snel rijdt op een baan die je dagelijks doet. Dat is weinig geloofwaardig. Ofwel letten jullie écht niet op en dan rijden jullie dus niet alleen te snel maar ook onoplettend.

Ook wat goedkoop om iemand met een andere mening weg te zetten als troll. Ik pleit al jaren voor een hogere pakkans en strengere straffen voor verkeersovertreders. Ik zie ook niet in wat er overdreven is aan stellen dat je niet houden aan de snelheidsregels gevaar inhoudt voor andere weggebruikers. Da's niet bepaald een uit de lucht gegrepen stelling hé. Maar ja, ik weet het, het is alleen gevaarlijk bij anderen. Jullie kunnen het natuurlijk wel inschatten. :sarcastic: Al genoeg ongevallen en bijna-ongevallen gezien van mensen die ook dachten het beter te kunnen inschatten.

En ja, ik benoem mensen die de verkeersregels overtreden voor wat ze zijn. Zeker veelplegers. Bij mij moet je echt niet aankloppen voor het vergoelijken van dit soort overtredingen. We gaan er veel te soft mee om, en het is alleen maar door te benoemen en te bestraffen dat we die zieke mentaliteit een halt kunnen toeroepen.
Dit is overigens de ergernissen van snelheidslimieten thread. Wat doe jij hier dan? Jij hebt blijkbaar vrede met alle limieten die overal opgelegd zijn want zodra je ergens eens harder rijdt ongeacht de omstandigheden ben je een crimineel en gevaar op de weg.
Dit is een discussieforum, ik kom discussiëren. Ik ben het zeker niet eens met alle limieten, maar jouw post ging over de onmenselijkheid van meermaals bekeurd te worden en pas na 3 weken de boetes in de bus te hebben.

Ik ga ook niemand een crimineel of een gevaar op de weg noemen omdat die per ongeluk een keertje een paar km/u te veel reed. Iemand die 6 keer in een week met 15km/u te veel op dezelfde plek geflitst wordt, dat is ofwel geen ongeluk ofwel niet in staat om verkeersborden te lezen. In beide gevallen iemand die ik liever niet op de baan zie, want - jawel - een gevaar op de weg.

Amai, ik wist niet dat ge op een kaarsrechte baan met stippellijn en aparte fietspaden mocht kiezen wat voor snelheid ge reed, interessant!

Ge blijft u precies in bochten wringen om toch maar het slachtoffer te kunnen uithangen Stimpy maar uw ergernis in uw oorspronkelijke post was : "Ze hadden eerder mogen laten weten dat ze daar te snel reed". Nee, dat hadden ze niet. Dat had zij eerder moeten weten, zéker als ze daar dagelijks passeert. Daar dienen namelijk de snelheidsborden vs uw snelheidsmeter voor. Ge kunt hier echt niemand iets kwalijk nemen behalve uw vriendin, imho. Ik snap volledig dat het een ergernis is, ik zou zelf ook kwaad zijn maar dan vooral op mezelf omdat ik voor geen goede reden (want eerlijk, hoeveel tijd spaart ge echt met zo'n stukske sneller te rijden?) nu honderden euro's kwijt ben. Ik snap ook dat het voelt alsof ze profiteren van hun nieuwe flitspaal en zoveel mogelijk geld innen op de rug van de 'onschuldige burger' maar uiteindelijk blijft het een feit dat had ze gewoon 50 gereden er nu niets aan de hand was. Flitspalen (en bijhorende boetes) zijn er niet om u te wijzen op uw snelheid, die zijn er om u te straffen voor uw overdreven snelheid.

Dit heeft overigens niets te maken met mensen die hard zijn voor elkaar en elkaar graag zien gestraft worden maar gewoon dat men van mening kan zijn dat als je de regels (zeker indien meermaals) hebt overtreden er nu eenmaal gevolgen kunnen zijn, dat geldt voor (normaalgezien) iedereen.

Nog een bedenkingske: ge kunt zelf denken dat het niet gevaarlijk is om sneller te rijden op die baan, en het kan goed zijn dat ge gelijk hebt. Maar als je bijvoorbeeld als voetganger kijkt om over te steken of ge zit in een auto die van een van die opritten komt, en ge verwacht dat de van ver aankomende auto max 50 aan het rijden is maar plots is die daar toch al een stuk eerder, dan creëert ge wel gevaarlijke situaties door sneller te rijden. (toegegeven, ik kan niet goed inschatten hoeveel verschil er is tussen 50 en 65 maar ik garandeer u dat er tussen 30 en 45 wel een merkbaar verschil is in zo'n situaties). Als ge niet akkoord zijt met de limiet dan schrijft ge maar een brief naar de burgemeester (ofzo, ik weet duidelijk niet hoe je zoiets best aanpakt :p )

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan