Op sommige plaatsen rijdt de meerderheid van de bestuurders sneller dan toegestaan. Zijn dat dan allemaal snelheidsmaniakken? Of zou het misschien kunnen dat de overheid daar een fout gemaakt heeft?
Of zou het alletwee kunnen zijn? Zou het kunnen dat de overheid de snelheid te laag heeft gezet (want ik beweer zeker niet dat het overal even logisch is) maar dat individuele gebruikers dan nog altijd niet het recht hebben om die regels aan hun laars te lappen? En ja: iemand die altijd te snel rijdt op een bepaalde baan en dat bewust doet, dat is een 'snelheidsmaniak' ja.
We kunnen het aantal verkeersdoden drastisch verlagen door de snelheidslimieten overal op 10km/h te zetten, maar dan geraken we nergens meer. Er is dus een trade-off, en naar mijn bescheiden mening is die balans nu te ver aan het doorslaan.
Opnieuw: dooddoener.
Niemand beweert dat men 10 km/u moet gaan rijden, wat er wel wordt beweerd is dat het misschien een goed idee kan zijn om de geldende snelheidsregels eens wat beter te gaan volgen, want die zijn er voor een reden. Opnieuw: ze zijn misschien niet allemaal even logisch, volledig mee akkoord, maar wat jouw 'bescheiden mening' dan is doet daar niks ter zake. Die dingen worden beslist door mensen met toegang tot data, onderzoeken, statistieken, enzovoorts. Wat het buikgevoel van bestuurder #23454 die 'beter rijdt dan alle anderen!' over dit soort zaken zegt kan me niks schelen.
[Edit] En opnieuw: logisch is het vaak allemaal niet, en de overheid maakt enorm veel fouten qua ruimtelijke planning, maar ik zie dat gewoonweg niet als geldige reden om dan maar zelf te gaan beslissen hoe hard je mag. Je brengt daar jezelf en andere mee in gevaar.
Jaren geleden heeft een wetenschappelijk studie eens aangetoond dat het aantal ongelukken gigantisch zou dalen als auto's verplicht zouden worden om fluo gekleurd te zijn. (Zoals een fluo hesje dus...) Toch heb ik nog ooit iemand horen opperen om auto's verplicht fluo te laten lakken... Dus dan is verkeersveiligheid toch niet zo belangrijk?
Ja, verkeersveiligheid is 'niet zo belangrijk' omdat de overheid mensen niet verplicht om hun auto's fluo te laten lakken, ook weer een mooi argument.
Het allerveiligste zou zijn om geen auto's toe te laten (daar ben ik, voor alle duidelijkheid, geen voorstander van) maar dat gaat niet want we hebben ze nodig in onze maatschappij. Dus het feit dat de overheid auto's niet verbiedt wil dan zeggen dat 'verkeersveiligheid toch niet zo belangrijk is', of hoe moet ik dat zien?
Er zijn allemaal regels en wetten waaraan bestuurders zich dienen te houden zodanig dat iedereen zich vrij voorspelbaar gedraagt in het verkeer en het aantal slachtoffers tot een absoluut minimum wordt beperkt. We kiezen welke regels en wetten we aannemen om tot een gezonde middenmoot te komen tussen 'leefbaar' en 'draconisch' maar ik stel vast dat de snelheidslimieten door een heel groot deel van de bevolking worden gezien als iets optioneel, en ik word daar gek van. Dat zorgt elk jaar voor veel vermijdbare doden. Je hoeft trouwens ook niet enkel aan de rest te denken: genoeg verhalen van mensen wiens leven om zeep is omdat ze tijdens het snelrijden per ongeluk iemand hebben doodgereden, bijvoorbeeld.
Enfin, volg gewoon de snelheidsregels. Zo moeilijk is dat niet. En als je het er niet mee eens ben, mail je schepen van mobiliteit. Ga naar het parlement. Start een Facebookgroep. Weet ik veel. Maar zo altijd maar dat gezeik dat de snelheidsregels op niets slaan en er maar zijn om de mensen te pesten (dit is niet rechtstreeks op jou gericht) ben ik zo kotsbeu gehoord. Wetten en regels zijn vaak niet leuk om te volgen, maar ze zijn er wel voor een reden. Als je dan beslist om consequent tegen die regels in te gaan moet je ook niet gaan zeiken dat je boetes krijgt. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten, en wat mij betreft mag de overheid nog harder inzetten op het 'pesten' van systematische hardrijders.