Erfenis door middel van schenking

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik neem aan dat de fiscus mee leest 😄


Dat is nu eigenlijk eens een artikel van HLN dat ik graag volledig of toch iets meer van zou willen lezen.

Enerzijds stoor ik me aan de "arrogante" inzet: niemand heeft Ă©cht "recht" op de erfenis van je ouders, als zij het willen opsouperen en daardoor langer en/of gelukkiger leven: dat mogen zij. Als zij dat mogen

Anderzijds, voor zover mijn fiscale kennis reikt: als die schenkingen van oma aan de kleinkinderen traceerbaar zijn, dan zal Maria alsnog géén euro extra erfenis zien, maar zullen die kleinkinderen wel een extra belasting moeten betalen als dit geregistreerde schenkingen van minder dan 3 jaar oud waren... toffe mama/tante als je zo je kinderen erbij lapt door eens met HLN te gaan klappen.
 
Dat is nu eigenlijk eens een artikel van HLN dat ik graag volledig of toch iets meer van zou willen lezen.

Enerzijds stoor ik me aan de "arrogante" inzet: niemand heeft Ă©cht "recht" op de erfenis van je ouders, als zij het willen opsouperen en daardoor langer en/of gelukkiger leven: dat mogen zij. Als zij dat mogen

Anderzijds, voor zover mijn fiscale kennis reikt: als die schenkingen van oma aan de kleinkinderen traceerbaar zijn, dan zal Maria alsnog géén euro extra erfenis zien, maar zullen die kleinkinderen wel een extra belasting moeten betalen als dit geregistreerde schenkingen van minder dan 3 jaar oud waren... toffe mama/tante als je zo je kinderen erbij lapt door eens met HLN te gaan klappen.

Artikel: geen trace, alles cash schenkingen.
 
Als ik op die leeftijd ben en een goeie eigen spaarpot heb en een afbetaald huis dan zou ik véél liever die erfenis zien passeren naar mijn kinderen.
 
Nuja, mss was de verstandhouding niet meer goed tussen moeder en dochter? Lijkt mij toch meer aan de hand te zijn, anders geef je het geld niet stiekem aan je kleinkinderen.

Ook, als mijn ouders al hun geld zouden opsoeperen aan eenders wat, doen ze maar, het is hun zuurverdiend geld uiteindelijk.
 
Dus mevrouw kan zagen en klagen, maar niets doen?
yup

De grootmoeder is slim geweest en heeft haar bescheiden vermogen doorgesluisd zoals de rijken dat doen. Inhalige fiscus krijgt minder.

De verstandhouding tussen grootmoeder en dochter (aka moeder van die kleinkinderen) wordt niet echt belicht in het artikel. Wel dat het allemaal cash schenkingen zouden zijn geweest.

In elk geval niet verstandig van de brave vrouw om dat nu te vermelden.

Paar simpele ingrepen zorgen voor een wereld van verschil bij erfenis. Veel te weinig mensen doen dat en spijzen op die manier de schatkist.
 
Ik stel mij nu wel serieuze vragen hoe je 300k in cash schenkingen in eerste plaats geeft, en in de tweede plaats ontvangt.
Ergens moet daar toch een alarmbel afgegaan zijn? 300k was je niet zomaar even wit.
 
Ik stel mij nu wel serieuze vragen hoe je 300k in cash schenkingen in eerste plaats geeft, en in de tweede plaats ontvangt.
Ergens moet daar toch een alarmbel afgegaan zijn? 300k was je niet zomaar even wit.
Je haalt het geld gewoon van je rekening. Bank zal bij grote bedragen vragen voor wat het moet dienen, maar je eigen geld uitdelen is an sich niet verboden.

Als de ontvangers het slechts met mondjesmaat uitgeven, bijvoorbeeld aan de wekelijkse boodschappen, dan gaat niemand zich daar verder vragen bij stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Je haalt het geld gewoon van je rekening. Bank zal bij grote bedragen vragen voor wat het moet dienen, maar je eigen geld uitdelen is an sich niet verboden.

Als de ontvangers het slechts met mondjesmaat uitgeven, bijvoorbeeld aan de wekelijkse boodschappen, dan gaat niemand zich daar verder vragen bij stellen.
Of verbouwingen, aankoop warmtepomp, nieuwe tv, wagen,... en dan weet ik ook niet over hoeveel kleinkinderen dat verdeeld wordt.
 
Of verbouwingen, aankoop warmtepomp, nieuwe tv, wagen,... en dan weet ik ook niet over hoeveel kleinkinderen dat verdeeld wordt.
Handelaar mag maximaal 3000 EUR of 10% cash aanvaarden, dus dat lijkt me niet verstandig. Het gaat blijkbaar over 3 kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen. Gemiddeld is dat niet zo'n gigantisch bedrag om met mondjesmaat uit te geven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik stel mij nu wel serieuze vragen hoe je 300k in cash schenkingen in eerste plaats geeft, en in de tweede plaats ontvangt.
Ergens moet daar toch een alarmbel afgegaan zijn? 300k was je niet zomaar even wit.
Het was al wit he :)

Volgens het artikel: 300.000 over een periode van vijf jaar. Stel dat dit evenredig gespreid is dan spreken we over 1153 euro per week. De bejaarde dame was blijkbaar nog goed ter been voor haar wekelijkse tripjes naar de bank.

Ah bijzonder in het artikel: de erfgename heeft de die afhalingen vier jaar geleden opgemerkt. Toevallig lang genoeg geleden om de handgiften uit de erfenis te houden. Trouwens gezien die termijn kon ze die bedragen ook gewoon overschrijven.

- Thomas wilt MrKendl54 geld cadeau geven >> Ik kan dat gewoon overschrijven, er is geen verplichting om daar schenkingsrechten op te betalen.

Maar:

- Thomas sterft binnen de drie jaar na de gift en er zijn geen schenkingsrechten betaald >> dat bedrag wordt beschouwd als een erfenis en Kendl zal successierechten mogen ophoesten.

- Thomas sterft binnen de drie jaar na de gift en er zijn wel schenkingsrechten betaald >> no problem voor MrKendl.
 
Handelaar mag maximaal 3000 EUR of 10% cash aanvaarden, dus dat lijkt me niet verstandig. Het gaat blijkbaar over 3 kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen. Gemiddeld is dat niet zo'n gigantisch bedrag om met mondjesmaat uit te geven.
Kan me vergissen maar een gift is toch iets compleet anders als een handelstransactie?

Ik mag jou morgen eender welk bedrag in cash geven als cadeau. Ik mag dat ook gewoon overschrijven.

@Didymus de ontvangers moeten dat niet bij mondjesmaat uitgeven hoor. Ze kunnen dat gerust in Ă©Ă©n keer uitgeven. Al kan het dan wel zijn dat ze vragen krijgen over de herkomst. Antwoord: cadeautje van de bomma :) En de bomma kan dat gerust aantonen met een rekeninguitreksel.

Ik heb 's een tijdje een date gehad met iemand wiens ex uit een rijke familie kwam en daar waren handgiften van de grootouders aan de kleinkinderen doodnormaal, voor bedragen waar wij normale stervelingen een paar maanden mogen gaan werken.

Kan allemaal perfect.
 
Kan me vergissen maar een gift is toch iets compleet anders als een handelstransactie?

Ik mag jou morgen eender welk bedrag in cash geven als cadeau.
Het gaat over wat de ontvanger kan doen met het geschonken geld. Jij kan en mag mij 50k cash geven, maar ik zal er geen vastgoed of nieuwe wagen mee kunnen kopen. Als ik het op een bankrekening zet, dan gaat de bank naar de oorsprong vragen en dat moet er wel een paper trail zijn.
Kan allemaal perfect.
Niet als het is om schenkings/erfenisrechten te ontwijken. Je gaat bij de bank niet welkom zijn met je berg cash als je geen bewijs hebt van de schenking.
 
Het gaat over wat de ontvanger kan doen met het geschonken geld. Jij kan en mag mij 50k cash geven, maar ik zal er geen vastgoed of nieuwe wagen mee kunnen kopen. Als ik het op een bankrekening zet, dan gaat de bank naar de oorsprong vragen en dat moet er wel een paper trail zijn.
Waarom zou dat niet kunnen? Als er geen aanwijzing is dat ik dat geld onrechtmatig heb verdiend en bevestig dat ik dat jou gegeven heb omdat ik daar zin in had dan kan jij doen met dat geld wat je wilt. Paper trail? Bij vragen van de bank zeg je gewoon dat je het van mij hebt gekregen. Dan komen ze dat wel aan mij vragen.

Trouwens overschrijven kan net zo goed en dan is er al een paper trail. Wat is je rekeningnummer? :)
 
Bij vragen van de bank zeg je gewoon dat je het van mij hebt gekregen. Dan komen ze dat wel aan mij vragen.
Nee, ik ga dat zwart-op-wit moeten aantonen voor ze die storting zullen aanvaarden/vrijgeven.
Trouwens overschrijven kan net zo goed en dan is er al een paper trail. Wat is je rekeningnummer? :)
Dat is nu net het hele punt in deze case. Er zijn geen bewijzen van de schenking.
 
Nee, ik ga dat zwart-op-wit moeten aantonen voor ze die storting zullen aanvaarden/vrijgeven.

Dat is nu net het hele punt in deze case. Er zijn geen bewijzen van de schenking.
Je zal een verklaring moeten geven ja.

Er zijn geen bewijzen dus de rechtmatige erfgenaam kan niets terugvonden (die fictieve massa waarover sprake in het artikel). Maar zegt verder niks he.

Ging om 8 kinderen en kleinkinderen die in totaal over een periode van vier jaar die 300.000 hebben gekregen. Dat is dan 9.375 per hoofd per jaar. Met zo'n bedragen gaan de alarmbellen bij de bank nog niet af denk ik.
 
Ervan uitgaande dat iedereen evenveel kreeg, is dat om en bij de 150 euro per persoon per week. Dat is eigenlijk gewoon de bomma die 5 jaar lang elke week de kleinkinderen betaalt voor hun kommiesjes te doen.
 
Terug
Bovenaan